Zaplecze w SEO. O teorii i praktyce

Marcin „mkane” Duraj z firmy Antygen i autor bloga o pozycjonowaniu opowiedział o tworzeniu zaplecza w seo. Temat przedstawiony przez niego został na bardzo zaawansowanym poziomie, ale jak sam zwrócił uwagę, w 30 minut trudno opowiedzieć o wszystkim co dotyczy budowy zaplecza w seo.

Rozpoczął o postawienia dwóch pytań: dlaczego warto mieć zaplecze seo i czy potrzebne jest duże zaplecze z naciskiem na to czym jest duże zaplecze. Porównał zaplecze seo do środka komunikacja, można jeździć autobusem, tramwajem albo własnym samochodem jako przedstawiciel handlowy, lecz nie zawsze potrzebny jest TIR do przewiezienia paczki, która wejdzie na tylne siedzenia samochodu osobowego.

Prowadząc zaplecze seo ponosimy za nie odpowiedzialność. Mogą pojawić się roszczenia co do nazwy wykorzystanej domeny, roszczenia praw autorskich do treści znajdujących się na zapleczu. Należy uważać aby nie naruszyć prawa autorskiego bo przyczepi się policja lub giodo. Prowadzenie zaplecza seo pochłania także czas na obsugę po jego stworzeniu. Dotyczy to realizacja zamówień, moderacji, czyszczenia ze spamu oraz dodawania nowych elementów do zaplecza.

Podział zaplecza seo

Zaplecze można podzielić zgodnie z dwoma kryteriami: odbiorcy i jakość

  1. Podział według odbiorców
    1. dla ludzi – to jest zdanie wyszukiwarek
    2. dla botów
  2. Podział według jakości
    1. wartościowe
    2. spam zadbany
    3. chłam

Jakie zaplecze warto robić: wartościowe czy śmietnisko? Zdecydowanie wartościowe!

Struktura zaplecza seo

Strukturę zaplecza uzależniamy od jego wielkości, sposobu linkowania oraz jakości stron (dobre, średnie, słabe). Zaplecze pod seo ma także stopień pokrewieństwa z tematem, wyróżniamy zaplecza tylko tematyczne oraz zaplecza na różne tematy. Budując zaplecze seo dla zachowania jego bezpieczeństwa trzeba zdywersyfikować różnorodność używanych skryptów, rodzajów witryn (katalogi, strony), tworzonych tematów, adresów IP na których znajdują się strony, wybrać różne serwery oraz niektórzy polecają stosowanie różnych DNS.

Domeny i serwery

Kupując domeny do zaplecze lepiej kupić stare domeny, jednak trzeba wcześniej sprawdzić, o ile to możliwe czy ma ban lub zawierała kiedyś treści nielegalne w Polsce. Kupując nową domenę trzeba zwrócić uwagę czy nie jest to zarejestrowany znak towarowy. Dobrze jest ukryć dane o właścicielu domeny, aby nikt nie mógł się zorientować jak duże jest zaplecze. Z raportu ICANN wynika, że z testowej próbki 5 głównych hierarchii dla 15-25% domen ukrywane są dane właściciela. Optymalny wybór serwera to przede wszystkim wybór pomiędzy kolokacją, czyli umieszczeniem własnej maszyny w szafie u providera lub zakup serwera dedykowanego. Pozostałe możliwości to serwery wirtualne, hosting i twór istniejący od jakichś 2 lat seo hosting.

Schematy linkowania

Wyróżnia się kilka popularnych schematów linkowanie:

  • linkweel – linkowanie do środka i po okręgu, przy czym koło musi być otwarte,
  • piramida – linkowanie z SWLi do zaplecza seo najniższej jakości i przemieszczanie się do góry wraz z trustrank do strony docelowej,
  • naturalne – powiązane – takie które wytwarza się pomiędzy linkującymi do siebie stronami,
  • własna metoda – połączenie kilku rozwiązań w jedno lub zupełnie inny model linkowania,
  • chaos – pozostawiamy sprawę wyobraźni,
  • nie linkować zaplecza ze sobą.

Google w marcu 2009 utworzył patent na wykrywanie spam linków. W patencie na stronie 9 jest przykład nie linkowanego zaplecza. Tworząc linki zawsze pozostaje aktualne pytanie: skąd linkować? Linkami najniższej jakości prowadzimy do zaplecza seo najniższego, pierwszego sortu. Warto poczekać, aż Google oswoi się z treścią, czyli ją zaindeksuje, a potem dopiero umieścić na niej linki.

Tworząc własne zaplecze trzeba mieć stałą kontrolę nad poziomem indeksacji, liczbą linków, liczbą naszych domen i witryn. Na wartościowym zapleczu seo dobrze jest mieć zainstalowane statystyki aby wiedzieć jakie frazy się tam pojawiają oraz ile to zaplecze seo zarabia, bowiem każde zaplecze powinno przynosić zyski. Na zapleczu seo najniższego sortu nie wkładamy żadnych narzędzi Google, po co im na tacy wykładać coś czego mogą jeszcze nie wiedzieć.

Przykłady

Tematyka: krzesła Warszawa ( 10 domen)

  • 3 sklepy (wartościowe)
  • 5 serwisów tematycznych np. o:
    • zastosowaniu (biurowe/domowe),
    • producentach, cenach (wartościowe),
  • 1 blog – „testujemy krzesła” (wartościowe),
  • 1 tematyczny katalog stron (spam).

Tematyka: opony (100 domen)

  • 20 sklepów (wartościowe),
  • 30 stron tematycznych (wartościowe),
  • 50 stron o innej tematyce (wartościowe/spam),
  • XXX – subdomen (spam/chłam)

Pytania

  1. Na co zwracamy uwagę kupując stare domeny?
  2. Co stoi na przeszkodzie aby linkować słabymi linkami (blastami) do podstron pozycjonowanej strony?
  3. Czym analizować i sprawdzać kilkaset domen na zapleczu seo? Jakich narzędzi użyć?
  4. Jaki utrzymywać stosunek wartościowych domen do tych najsłabszych? Jakie są korzyści?
  5. Za co dostaje się bana zaplecze?
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

5 komentarzy do “Zaplecze w SEO. O teorii i praktyce

  1. Jeżeli ktoś jest zainteresowany praktycznymi przykładami narzędzi SEO dzięki którym jego strona www może znaleźć się wyżej w rankingu wyszukiwarek zapraszam serdecznie do odwiedzenia linku

  2. A czy warto swoje zaplecze wspomagać darmówkami? Mam tutaj na myśli niektóre blogi postawione na przykład na blox, czy na wordpress (komercyjnym). Takich stron można postawić dość sporo, są darmowe i naprawdę potrafią zaskoczyć. Mam stronę na wordpress com o tematyce sportowej, która pomimo kilku wpisów i żadnego linkowania, ma dziennie około 100 odwiedzin. Strona sama wskoczyła na tematy w stylu: jak ćwiczyć coś tam, jaka dieta na coś tam. Gdybym miał takich stron 10, to idąc prostym tokiem myślenia, można wyciągnąć z tego jakiś 1000 użytkowników dziennie, a wtedy wystarczą proste reklamy w treści. Nie wiem jaka z tego jakość SEO, ale sądzę, że WP jest raczej zaufaną witryną i takich platform blogowych jest naprawdę bardzo wiele.

  3. Zaplecze na darmówkach jak np blogspot jest często usuwane. Na mfa się one nadaję ale nie na zaplecze.
    Mnie niestety to spotkało.. naczytałem się rożnych porad o tym jak dobrze jest stawiać zaplecze na darmowych blogach a tu taka niespodzianka. Miałem tylko po jednym linku wychodzącym w artykule

  4. Istotne jest też dbanie o życie strony seo, tak żeby nie była martwa, choć słyszałem już różne opinie na ten temat

  5. Wpis po latach wymaga nieco aktualizacji. U siebie na blogu napisał o wyborze odpowiednich domen pod zaplecze SEO i kwestiach technicznych z tym związanych https://kordianminkina.pl/jak-wybrac-domene-pod-zaplecze-seo/ .Nawet po latach od publikacji tego wpisu – zaplecze SEO to wciąż jedna z najlepszych metod na pozyskanie mocnych i stabilnych odnośników do pozycjonowanych stron. Zaplecze SEO wymaga jednak odpowiednich środków finansowych i wiedzy – warto, aby jego budowę nadzorował doświadczony pozycjoner.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *