Kim są użytkownicy odwiedzający stronę? Jakiego wieku są użytkownicy? Która płeć generuje lepsze konwersje? Jak uskutecznić kapanie reklamowe?
Na te i wiele innych pytań niejeden właściciel sklepu on-line bądź witryny internetowej chciałby znać odpowiedź. Google Analytics to doskonałe narzędzie do zrozumienia zachowania w Internecie. Dzięki raportowi pt. „dane demograficzne” odpowiedź jest na wyciągnięcie ręki. Wiedza jaką dają dane demograficzne tj. płeć oraz wiek, pozwala na lepsze targetowanie reklam, poprawę działań marketingowych. Możliwość wykluczenia grup odbiorców, które nie przynoszą konwersji, pozwala na zminimalizowanie wydatków na reklamy.
No dobrze, ale skąd Google Analytics wie jakiego wieku i jakiej płci są użytkownicy witryny?
W sytuacji gdy osoba jest zalogowana na konto Google, Analytics zbiera informacje na podstawie danych ustalonych przy zakładaniu konta. W przypadku użytkowników niezalogowanych na Google, dane demograficzne ustalane są na podstawie ich aktywności w Internecie, poprzez pliki cookie. Plik cookie DoubleClick zbiera dane za pomocą przeglądarki o odwiedzanych stronach.
UWAGA: Kody ga.js oraz analytics.js nie zbierają danych demograficznych oraz danych o zainteresowaniach.
Źródło | Działania | Warunek | Rezultat |
---|---|---|---|
Plik cookie DoubleClick | Działania w przeglądarkach internetowych | Musi występować plik cookie | Analytics gromadzi z pliku cookie dane demograficzne i dane o zainteresowaniach |
Identyfikator wyświetlania reklam na urządzeniu z systemem Android | Tylko działania w aplikacjach | Należy zaktualizować kod śledzenia Analytics w aplikacji tak, aby zbierał identyfikatory wyświetlania reklam | Analytics generuje identyfikator, który uwzględnia dane demograficzne i dane o zainteresowaniach powiązane z działaniami użytkowników aplikacji |
Identyfikator systemu iOS dla reklamodawców (IDFA) | Tylko działania w aplikacjach | Należy zaktualizować kod śledzenia Analytics w aplikacji na iOS tak, aby zbierał identyfikatory IDFA | Analytics generuje identyfikator na podstawie IDFA, który uwzględnia dane demograficzne i dane o zainteresowaniach powiązane z działaniami użytkowników aplikacji |
Dane demograficzne i dane o zainteresowaniach mogą być dostępne tylko w przypadku części użytkowników i słabo odzwierciedlać ogólną strukturę ruchu: Analytics nie może gromadzić danych demograficznych ani danych o zainteresowaniach, jeśli nie ma pliku cookie DoubleClick lub identyfikatora wyświetlania reklam urządzenia albo jeśli nie uwzględniono profilu działania.
Jak włączyć raporty demograficzne?
Aby widzieć dane demograficzne i dane o zainteresowaniach oraz móc na nich pracować trzeba włączyć w swojej usłudze funkcje raportowania o reklamach, oraz włączyć w odpowiednim widoku raporty Dane demograficzne i zainteresowania.
- Przed włączeniem remarketingu i funkcji raportowania o reklamach upewnij się, że masz uprawnienia do edycji tej usługi, oraz co najmniej jedno aktywne konto w usłudze Google AdWords i/lub konto DoubleClick Bid Manager, które zostało połączone z kontem Analytics.
- Raporty Dane demograficzne można włączyć z dwóch kart: Administracja lub Raportowanie.
Aby włączyć raporty z wysokości karty Administracja należy po zalogowaniu w kolumnie Usługa kliknąć na Ustawienie usługi, następnie w obszarze Funkcje reklamowe włączyć raporty Dane demograficzne i zainteresowania.
Aby włączyć raporty z wysokości karty Raportowanie należy po zalogowaniu otworzyć raport Odbiorcy > Dane demograficzne > Ogółem, następnie kliknąć włącz.
Raporty powinny być zaktualizowane w ciągu 24 godzin od włączenia.
Jakie wartości przedstawia raport?
Poniższa tabela przedstawia wymiary jakie daje nam do dyspozycji Google Analytics w raporcie – dane demograficzne.
Wymiar | Wartość |
---|---|
Wiek | 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65+ |
Płeć | Mężczyzna, kobieta |
Raport demograficzny daje nam dane w kontekście powyższych wymiarów, w 3 kategoriach ( Pozyskiwanie, Zachowanie, Konwersje) na temat: łącznej liczby sesji w wybranym zakresie dat, oszacowanym odsetku nowych wizyt, liczby nowych użytkowników w wybranym okresie, współczynnika odrzuceń, średniej liczbie stron wyświetlonych podczas sesji, średniej długości sesji, łącznej liczbie ukończonych zakupów na Twojej witrynie, łącznych przychodów z handlu internetowego oraz odsetku sesji, które doprowadziły do transakcji e-commerce. Raport ten można odczytywać z podziałem na wiek oraz płeć.
Poniżej przykładowe raporty z Google Analytics
Raporty standardowe
Dostępnych jest siedem raportów standardowych:
- Dane demograficzne ogółem: podział Sesji bądź innych danych, w ramach usługi według grupy wiekowej i płci. Sesje są domyślnymi danymi kluczowymi. Zamiast nich można też użyć m.in.: % nowych sesji lub liczba stron na sesję.
- Wiek: podział danych według grup wiekowych. Dane nie obejmują osób poniżej 18 roku życia.
- Płeć: podział danych według płci, Analiza płci umożliwia poznanie podziału wg grupy wiekowej i zainteresowania.
- Zainteresowania ogółem: podział Sesji bądź innych danych, w ramach usługi według 10 najpopularniejszych kategorii zainteresowań w wymiarach Kategorie podobieństwa, Segmenty na rynku oraz Inne kategorie.
- Kategorie podobieństwa: podział danych według Kategorii podobieństwa.
- Segmenty na rynku: podział danych według Segmentów na rynku.
- Inne kategorie: podział danych według Innych kategorii.
Raporty niestandardowe
W raportach niestandardowych można wykorzystywać wymiary z raportów demograficznych, np. wiek, by wyznaczyć kontekst oceny danych e-commerce. Aby wyświetlać dane w raportach niestandardowych, konieczne jest włączenie Funkcji reklamowych w usłudze oraz raportów w widoku.
Aby włączyć raporty niestandardowe kliknij, po zalogowaniu się na konto Analytics, kartę Dostosowanie. Następnie wybierz Raporty niestandardowe w lewym panelu nawigacyjnym. Na pasku nawigacji z lewej strony kliknij Ogółem, by zobaczyć tabelę z listą wszystkich raportów niestandardowych. Możesz tworzyć kategorie, by organizować raporty w grupach. Przy każdym raporcie jest menu Działania z opcjami Edytuj, Kopiuj, Usuń i Udostępnij. Kiedy udostępnisz raport niestandardowy, wysyłane są tylko informacje o jego konfiguracji. Twoje dane pozostaną prywatne. Kliknij nazwę raportu w tabeli, żeby go wyświetlić. Możesz to też zrobić za pomocą opcji nawigacji z lewej strony. Kiedy używasz raportu, możesz kliknąć Edytuj), aby wprowadzić w zmiany raporcie. Poczytaj więcej o raportach niestandardowych, ponieważ to temat na osobny artykuł.
Jak wykorzystać ten raport?
Masz suche dane ale nie wiesz co z nimi zrobić? Zacznij od segmentacji!
W Google Analytics nieodłącznym elementem analizy witryny internetowej jest segmentacja danych. Segment jest podzbiorem danych, np. pokaż tylko użytkowników, którzy dokonali zakupu, pokaż użytkowników z ruchu bezpłatnego, bądź pokaż użytkowników z ruchu z komórek i tabletów. Segmenty pozwalają wydzielić i przeanalizować dokładny pakiet danych, dzięki czemu możesz szybko zareagować i odpowiednio poprowadzić swoją działalność na właściwe tory. Segmenty można także wykorzystać do stworzenia listy odbiorców. Można utworzyć segment użytkowników, którzy na Twojej stronie przeglądają odzież damską, a następnie kierować reklamy tylko na tych użytkowników. Wykorzystując np. kampanie remarketingową. Poza standardowymi opcjami segmentowania, odwiedzających można zobaczyć także w podsumowaniu czy zestawieniu celów i sprzedaży. Dowiesz się jakie przychody wygenerowała grupa w przedziale 25-34 lat, bądź jaka była średnia wartość koszyka.
Korzystając z tych danych możesz np.:
- Przeprowadzić analizę preferencji treści – dowiesz się jakie grupy wiekowe reagują na konkretne rodzaje treści
- Przeprowadzić analizę preferencji produktu – odpowiesz sobie na pytanie jakie grupy wiekowe bądź jaka płeć zwiększa Twoją konwersje na poszczególnych kategoriach produktów
- Przeprowadzić analizę efektywności kampanii – daje to informację, które komunikaty reklamowe mają więcej kliknięć w zależności od wieku i płci odbiorców
- Przeprowadzić testy A/B – testy porównawcze nieco odmiennych wersji strony.
Przykład: Jeśli prowadzisz sklep online, dowiesz się które produkty najczęściej kupują mężczyźni, a które kobiety. Z tą wiedzą przygotujesz promocje dla określonej grupy podnosząc sprzedaż. Może się także okazać, że w okresie Świąt Bożego Narodzenia, Google Analytics odebrał wysoką aktywność płci pięknej na artykułach skierowanych do mężczyzn. W takim przypadku nie pozostaje Ci nic jak zrobić promocję skierowaną dla kobiet które szukają prezentu na święta dla swoich ukochanych. Warto pamiętać, że zebrane dane można zsynchronizować z narzędziem Google AdWords, taka spójność obu usług pozwala na lepsze prowadzenie kampanii reklamowej.
Odwrotnie do wyświetlania reklam użytkownikom w zależności od ich płci i wieku, można także dane demograficzne wykorzystać do wykluczania konkretnych grup odbiorców, którzy nie przynoszą zysków, aby zwiększyć efektywność reklam. Powoduje to wyświetlanie reklam tylko tym osobom, które rzeczywiście mogą być zainteresowane produktami lub treścią zawartą na Twojej stronie.
W przypadku witryn, które głównie kładą nacisk na treść, raport pozwala wydzielić grupę użytkowników wykazujących się największym zainteresowaniem i to do nich trafiać tematyką.
Wnioski
Podane zastosowania to tylko przykłady jak możesz wykorzystać dane na temat wieku i płci grupy docelowej i to do nich przygotować content odwiedzających Twoją witrynę. Możliwości są nieograniczone, możesz zmienić asortyment bądź tematykę witryny widząc ruch użytkowników, których się nie spodziewałeś lub też skupić się tylko na wybranej grupie. Jeżeli celem Twojej kampanii jest zwiększenie sprzedaży, zwiększenie rozpoznawalności marki, dotarcie do konkretnego grona odbiorców, bądź tylko poznanie własnych odbiorców, to czym prędzej zapoznaj się z wyżej wymienionym raportem, a nim się obejrzysz będzie on nieodzownym elementem przy Twojej pracy.
Padawan GA
Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)
- Google Analytics: E-commerce - 6 grudnia 2017
- Google Analytics: Technologia - 3 grudnia 2017
- Google Analytics: Dane geograficzne - 3 grudnia 2017