W jaki sposób raportować SEO, żeby szef był zadowolony?

Michał Wacławski SEO Poland

Drugą prezentacją podczas tegorocznej konferencji SEO Poland w Krakowie przedstawił Michał Wacławski. Nosiła ona tytuł „W jaki sposób raportować SEO, żeby szef był zadowolony?”. Na slajdach znalazły się solidne podstawy teoretyczne, m.in. oparte o materiały edukacyjne autorstwa Maćka Lewińskiego.

Na początku została przedstawiona definicja, że raportowanie to proces organizowania danych w informacyjne raporty w celu podniesienia efektywności różnych obszarów biznesu. Co to oznacza w praktyce? W praktyce to znaczy mniej więcej tyle, że jeżeli dobrze zaraportujecie a nie macie wyniku to się wybronicie.  Ale jeżeli macie świetne wyniki, ale beznadziejnie raportujecie, to możecie na tym bardzo dużo stracić.

Następnie przedstawił przykład komunikacji klienta z lokalną agencją SEO, zgodnie z którym agencja nie potrafiła wykazać słuszności wydanego budżetu na pozyskane linki zasłaniając się holistycznym procesem SEO.

W momencie, kiedy nie jesteśmy w stanie obliczyć takiej wartości należy się posłużyć analizą danych. Analiza wg definicji to proces, podczas którego informacje zamieniają się z surowych danych w postać o wiedzy, na podstawie której firmy mogą podejmować decyzje.

Analiza składa się z 4 etapów:

  1. pozyskiwanie i gromadzenie danych,
  2. przygotowanie, czyli przetwarzanie tych danych,
  3. modelowanie danych,
  4. działanie, czyli podjęcie konkretnej decyzji biznesowych.

Jeżeli chodzi o pozyskiwanie i gromadzenie danych to jest to coś, co powinni robić wszyscy. Mianowicie wystarczy w przypadku celów marketingowych, że zainstaluje się chociażby Google Analytics. Jednak tu pojawia się ostrzeżenie, że pozyskiwanie i gromadzenie danych w 80%-90% przypadków jest zarówno początkiem jak i końcem życia danych.

Jeśli chodzi o przygotowanie danych, to powinniśmy zacząć od najprostszego sprawdzenia formatu danych (np. kropki na przecinki w Excelu). Ale też trzeba przygotować sobie wstępne pytania, na podstawie których można wstępnie analizować te dane.

W trzecim punkcie, modelowanie danych, dowiadujemy się, że to również składa się z czterech kroków, do których należą :

  • analiza deskryptywna (opowiedz o najważniejszych rzeczach, które się wydarzyły)
  • analiza diagnostyczna (opowiedz co sprawiło, że tak się stało)
  • ręczna analiza predykcyjna (opowiedz, co się według Ciebie wydarzy, np. możliwe spadki ze względu na update algorytmu)
  • analiza preskryptywna (daj konkretna rekomendację na podstawie wcześniejszych danych)

SEO Poland Raportowanie

Zdaniem prowadzącego najlepszy do zaraportowania będzie MS Excel ze stała strukturą raportu i ograniczeniem tylko do odczytu. Następnie przedstawił charakterystykę popularnych wykresów, które można wykorzystać do raportowania.

SEO Poland wykres rozproszony

Należy zauważyć, że przedstawione porównanie wykresów słupkowych, rozproszonych, liniowych, kołowych i histogramów pochodzi z materiałów edukacyjnych, których autorem jest Maciej Lewiński. W oryginale to zestawienie wygląda jak w poniższej tabeli.

GA4 kiedy, jaki wykres?Cel wykresuWykres słupkowyWykres rozproszonyWykres liniowyWykres kołowyHistogram
PorównaniePodstawowe porównywanie wartości dla elementów nieuporządkowanychTakTakNieTakNie
Wartości w czasieJak wartości zmieniały się w czasie (np. tygodniowo, miesięcznie itp.)TakTakTakNieTak
ZwiązekOkreślenie związku między wartościami (konwersje w ruchu mobile vs desktop)TakTakNieNieTak
RóżnicaRozróżnienie między dwoma zestawami danych (np. rozróżnienie między Nowymi a Powracającymi użytkownikami).TakTakTakNieTak
Części całościWartości, które stanowią część całości (np. Nowi, a Powracający Użytkownicy)TakNieNieTakNie
UporządkowanieWedług wielkości (sesje malejąco lub rosnąco)TakTakNieNieNie
GeolokalizacjaWartości oparte na lokalizacji wyświetlane na mapieNieTakTakNieNie
Nie bierz tych reguł za 100% pewnik. Reguły istnieją nie bez powodu – po to, aby było łatwiej. Ale w przeciwieństwie do dogmatów, reguły mogą być łamane i ulepszane (udoskalane). Przyjemności!

Źródło tabeli: Maciej Lewiński, Google Docs

Framing

Następnie przedstawiony został pomysł na framing, czyli udoskonaloną komunikację raportowania, na przykładzie gry World of Warcraft. Chodziło o to, aby nie przedstawiać spadku jako zmęczenia, ale podnieść dwukrotnie wartości i przedstawić to jako odpoczynek.

Łańcuchy Markowa

Ostatni przedstawiony element to łańcuchy Markowa i krótka definicji tych łańcuchów z Wikipedii. Zasadniczo chodzi o to, aby przedstawić wydarzenia jako wynikające jedne z drugich, a nie będące niezależne od siebie. Jest to ważne ponieważ model atrybucji data-driven w Google Analytics opiera się łańcuchy Markowa, jednak nie wiadomo w jakim stopniu.


Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *