W zimowym numerze magazynu Online Marketing Magazyn, który jest poświęcony tematowi zwiększaniu sprzedaży przez internet ukazał się artykuł mojego autorstwa, dotyczący konfigurowania raportów niestandardowych w Google Analytics. Artykuł można przeczytać poniżej.
Przygotowany zestaw 10 raportów niestandardowych w Google Analytics to subiektywny wybór najbardziej przydatnych raportów. Jednak jak rozumieć „najbardziej przydatne”? Właściwie każdy raport niestandardowy zazwyczaj jest tworzony aby zaspokoić specjalne potrzeby użytkownika Google Analytics. Sam Google Analytics zawiera wiele podstawowych raportów i można by na nich poprzestać. Natomiast raporty niestandardowe zwykle tworzone są po to, aby wyświetlić w nich tylko te informacje, które są potrzebne w danej chwili, bez zbędnych pozostałych danych.
Jeśli chodzi o wybór wśród dostępnych raportów niestandardowych to m.in. w galerii rozwiązań Google Analytics (https://analytics.google.com/analytics/gallery) znajduje się kilka tysięcy różnych konfiguracji raportów. Ponadto, dziesiątki ciekawych propozycji można znaleźć na różnych blogach opisujących zagadnienia analityki internetowej.
3 lata temu wraz ze studentami również przygotowaliśmy propozycję 30 różnych raportów niestandardowych w Google Analytics (https://www.silesiasem.pl/raporty-google-analytics). Powstałe raporty to wynik kreatywnej myśli studentów. W zestawieniu znajduje się wiele przydatnych propozycji rożnych raportów oraz próba wyjaśnienia dlaczego ten zestaw został właśnie tak dobrany.
W tym artykule zamieściłem subiektywny wybór 10 niestandardowych raportów Google Analytics. Każdy raport posiada swój opis, autora oraz przykładowe wycinku ekranu z wykresami. Każdy raport można skopiować do własnego konta Google Analytics przy użyciu zamieszczonych linków do szablonu z raportem.
Jak przygotować raport niestandardowy?
Rozpoczynając pracę z raportami niestandardowymi trzeba mieć przed oczami pięć kluczowych elementów tych raportów: użytkownicy, sesje, odsłony, dane i wymiary.
- Użytkownik to domyślnie każda osoba, która korzysta z jednej przeglądarki internetowej i odwiedza stronę.
- Sesja jest rozpoczynana przez użytkownika. Większość użytkowników dokonuje wielu sesji.
- Każda sesja składa się z jednej lub więcej odsłon strony.
- Wymiar opisuje charakterystykę, np. lokalizacja geograficzna lub przeglądarka (wymiary są podawane w kolorze zielonym)
- Dane to liczbowe wartości, np. liczba sesji, współczynnik konwersji (dane są podawane w kolorze niebieskim)
Ponadto są trzy różne typy raportów:
- Eksplorator
- Tabela kartotekowa
- Nakładka na mapy
Eksplorator to podstawowy typ raportu, który zawiera wykres i dane umieszczone pod wykresem. Tabela kartotekowa jest najczęściej stosowanym typem raportu niestandardowego, a jej cechą jest przystępne sortowanie kolumn. Nakładka na mapy to prosta ilustracja geograficzna z kolorami, które pokazują natężenie ruchu, zaangażowania itp.
Zanim wyszukamy dla siebie odpowiedni raport czy to w galerii rozwiązań czy na poczytnym blogu, warto zrozumieć dlaczego raport został skonfigurowany i jak działa. Główną cechą raportu standardowego powinno być szybkie dotarcie do informacji. Ta sama informacja znajduje się także w raportach standardowych, jednak najczęściej dotarcie do niej wymaga filtrowania, sortowania i cierpliwości. Raporty niestandardowe posiadają te dane i prezentują je od razu co czyni je szybszym w dostarczaniu wiedzy.
Co jednak warto analizować za pomocą tych raportów? Dobrze jest zadać sobie pytania, na które raporty mają udzielić odpowiedzi. Takimi pytania są np.
- Które źródła ruchu przynoszą najwięcej konwersji?
- Czy strona prezentuje się dobrze na wszystkich przeglądarkach i urządzeniach?
- Jak często czytelnicy kopiują treści, które czytają?
- Dlaczego strona z podziękowaniem za zakupy ładuje się zbyt wolno?
Takich pytań można by podać znacznie więcej. Ważne jest, aby były one jak najbardziej dopasowane do strony internetowej, a raporty niestandardowe mają pomagać w udzieleniu odpowiedzi na te pytania.
Przy tworzeniu raportów niestandardowych koniecznie pamiętaj o segmentacji. Praca na danych nie posegmentowanych może nie dać tak dobrych wyników, w porównaniu do pracy na wybranych segmentach. Segmenty mogą zostać zastosowane w raportach niestandardowych na tej samej zasadzie jak w raportach standardowych.
TOP 10 raportów
Wyniki według dnia i godziny
Autor: LunaMetrics
Ruch na stronie jest różny w zależności o dnia tygodnia i pory dnia. Raport pokazuje wgląd w te zmiany w ciągu dni i godzin w tygodniu.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Ruch w sklepie internetowym
Autor: Justin Cutroni
Link: https://www.google.com/analytics/web/permalink?type=custom_report&uid=68PRVyEYQ4C4-d2PURLtXQ
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, raport pokaże Ci wydajność klep dzień po dniu z podziałem na źródła ruchu.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Analiza wydajności mediów społecznościowych
Autor: Avinash Kaushik
Link: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=RJzZCCTKQjWzx1eRMBuQqg
Mierzenie wydajności z mediów społecznościowych to nie jest łatwe zadanie. Ten raport ma w tym pomóc.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Konwersje według źródeł
Autor: moja skromna osoba
Link: https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=7CrPZ0rHRjWn6EBcUGTmZw
Ten raport pomoże analizować jak wypadają konwersje według różnych źródeł ruchu. W konfiguracji należy wybrać, które cele mają być umieszczone w raporcie.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Konwersje według słów kluczowych
Autor: moja skromna osoba
Link: https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=of9abMvDTfiszJ2TpYUoew
Raport zawiera informacje o wydajności słów kluczowych używanych w kampanii oraz ich skuteczności.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Analiza kosztów kampanii
Autor: Avinash Kaushik
Link: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=Ax52vMmDT2yM6sK0T6L0hg
Raport pokazuje koszt działań I przeciwstawia go uzyskanym korzyściom. Zazwyczaj stosowany jest w sklepach internetowych.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Rozszerzony raport zdarzeń
Autor: LunaMetrics
Link: https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=wlKxGDaPQ6SIBkWZN8x6mw
Domyślnie Google Analytics pokazuje dwa wymiary przy zdarzeniach. W tym raporcie niestandardowym są trzy wymiary: kategoria, akcja i etykieta. To bardzo prosty ale niezwykle wartościowy raport.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Współczynnik konwersji według przeglądarki i urządzeń
Autor: Craig Sullivan
Link: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=QVznrqOgTaOGgQ_HPnnPtw
Po uruchomieniu raportu, należy włączyć segment ruchu z tabletów, smartfonów I desktop.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Współczynnik konwersji użytkowników wyszukiwarki wewnętrznej
Autor: John Ekman
Link: https://www.google.com/analytics/web/template?uid=63zLMp5pQyGQIYsrxsnX4g
Użytkownik, który korzysta z wyszukiwarki wewnętrznej jest znacznie bardziej wartościowy. Skąd to wiadomo? Właśnie z tego raportu niestandardowego. Warto włączyć segment standardowy sesje bez odrzuceń. Sesje odrzucone nie posiadają żadnej konwersji zatem nie pozbywając się ich, dane będą zaburzone.
Konfiguracja raportu:
Wygląd raportu:
Prędkość strony według przeglądarki i wersji przeglądarki
Autor: LunaMetrics
Każdy chce mieć szybką i sprawną stronę internetową. Ten raport pokazuje, które przeglądarki najgorzej wypadają jeśli chodzi o ładowanie strony.
Konfiguracja raportu:
Przykładowy raport:
Podsumowanie
Raporty niestandardowe połączone z segmentacją pozwalają odkryć przydatne informacje, które zazwyczaj się trudne do znalezienia za pomocą standardowych raportów. Zanim jednak będziesz przeglądać galerię rozwiązań Google Analytics w poszukiwaniu raportów niestandardowych, o wiele bardziej polecam aby zrozumieć jak raporty niestandardowe działają, jak tworzyć je samodzielnie, udostępniać między kontami i wykopywać dzięki nim cenne dane.