Dla większości serwisów sieci społecznościowe są aktualnie bardzo ważnym źródłem ruchu. Nic w tym dziwnego, w końcu to właśnie media społecznościowe są miejscem, gdzie różne informacje rozpowszechniają się w niewyobrażalnie szybkim tempie. Ale jeszcze nie tak dawno, bo kilka lat temu, użytkownicy trafiali na naszą stronę tylko i wyłącznie poprzez użycie wyszukiwarki Google.
Dzięki Google Analytics możemy obserwować i analizować skąd użytkownicy dokładnie przychodzą na Twoją stronę oraz jak się na niej zachowują. Daje to nam jasny i klarowny obraz, które kanały mediów społecznościowych są dla nas opłacalne, a które nie.
Mierzymy efekty za pomocą Google Analytics
Platformy społecznościowe są bardzo różnorodne, a ich liczba stale rośnie. Nasz wybór gdzie zdecydujemy się zawalczyć o zaangażowanie społeczności, może mieć bardzo duży wpływ.
Ale jak Google Analytics potrafi odróżnić z jakiego portalu trafił na naszą stronę użytkownik?
Dzieje się tak, gdyż jest sprawdzana informacja w nagłówku http przy przejściu z jednej na drugą stronę. Informacja ta to tzw. Referrer. Jeśli zdarza się, że nagłówek danej strony nie ma referra z jakiegoś powodu – mimo że wejście użytkownika nastąpiło z serwisu, GA przypisze takie źródło i medium jako „direct/none”. Powodów takiego przypisu może być bardzo wiele – np. używanie AdBlocka, szyfrowane protokoły czy blokowanie referra. GA rozpoznaje wejście z facebooka po Referrer=facebook.com, z twittera po Referrer=twitter.com Jednak dokładne rozpoznanie wcale nie jest proste, gdyż te serwisy używają mnóstwo subdomen i adresów.
Ale czym tak naprawdę jest raport źródło/medium? Są to informacje na temat wejścia.
Źródło to miejsce, z którego nastąpiło wejście na stronę w sposób bezpośredni. Przykładem źródła może być wyszukiwarka Google, ale również domena, serwis, gdzie został umieszczony odnośnik do naszej strony.
Medium jest kategorią źródeł, gdzie istnieje podział na:
- organic – bezpłatne wyniki wyszukiwania,
- cpc – płatne wyniki wyszukiwania kosztem kliknięcia,
- referral – witrynę odsyłającą
Przykładem danych źródło/medium jest google/cpc czy facebook.com/referral.
A co, kiedy natkniemy się w raportach stron odsyłających na przykład na facebook.com/referral lub l.facebook.com/referral ?
Źródła odesłań zawierające subdomenę z literką „l” są niczym innym jak ruchem z portalu Facebook, który przeszedł przez tak zwany Link Shim. Jest to sposób, dzięki któremu Facebook stara się nas ochronić przed zarażonymi, zagrożonymi, złośliwymi stronami www, w momencie, gdy link, który kieruje nas poza witrynę Facebooka jest w jakikolwiek sposób podejrzany. Jemu także zależy, aby każdy użytkownik był bezpieczny.
Rozróżniamy kilka źródeł z Facebooka w Google Analytics:
- facebook.com – sesja z desktopów lub tabletów, link ten nie przeszedł przez Link Shim
- l.facebook.com – sesja z desktopów lub tabletów, link ten przeszedł przez Link Shim
- m.facebook.com – sesja ze telefonów, link ten nie przeszedł przez Link Shim
- lm.facebook.com – sesja ze telefonów, link ten przeszedł przez Link Shim
Szczegółowe informacje na temat Link Shim można znaleźć w dokumentacji Facebooka pod adresem http://bit.ly/2eRXQTs
Gdzie szukać raportów Mediów Społecznościowych w panelu GA
Aby znaleźć Raport Social Media, musimy zalogować się na nasze konto GA i przejść do sekcji RAPORTOWANIE. Następnie w lewym menu musimy znaleźć POZYSKIWANIE, a w nim SIECI SPOŁECZNOŚCIOWE. Tutaj znajdziemy kilka standardowych raportów, które przedstawię po kolei.
OGÓŁEM
Jako Pierwszy od góry w menu znajdziemy raport OGÓŁEM, który jest podstawowym raportem w tej sekcji. Jest on bardzo ogólny i taki też daje zarys na sytuację, abyśmy mogli od razu zobaczyć czy wszystko działa jak powinno. Pozwala natychmiast sprawdzić wartość konwersji dla konkretnych kanałów.
ODESŁANIA Z SIECI
Następnym raportem to ODESŁANIA Z SIECI – podstawowy raport GA dla sieci społecznościowych. Przedstawia nam szczegółowe informacje o zaangażowaniu dla ruchu z konkretnych portali społecznościowych. Raport ten składa się z dwóch elementów czyli wykresów i tabelki.
Wykresy przedstawiają nam poszczególne:
- ilość sesji poprzez odesłanie z Social Media,
- ilość wszystkich sesji na stronie.
Dzięki takiemu porównaniu od razu możemy zaobserwować, które informacje przyciągały użytkowników na stronę przez odnośniki z portali społecznościowych.
Tabelka zawiera dane z podziałem na konkretne portale – w przedstawionym przykładzie ze strony www.ue.katowice.pl są to Facebook, Vkontakte, Twitter, Linkedin, Naver, Blogger, GoldenLine, Instagram, Pocket. W Tabeli możemy także znaleźć średni czas trwania sesji czy liczbę odwiedzanych stron na sesje.
STRONY DOCELOWE
Raport STRONY DOCELOWE prezentuje strony z naszej witryny, które były najbardziej popularne w Portalach Społecznościowych. Dostarcza nam dane o zaangażowaniu dla poszczególnego adresu URL.
W Lewym górnym rogu tabelki – WYMIARY DODATKOWE – możemy załączyć wyświetlanie na przykład nazwy sieci społecznościowej, z której pochodzi działanie społecznościowe.
KONWERSJE
Raport KONWERSJE to najistotniejszy z podstawowych raportów w sekcji dotyczącej Sieci społecznościowych. Pozwala nam oszacować wartości konwersji uzyskanej z udziałem mediów społecznościowych. Przy takiej liczbie kanałów marketingowych oraz programów, ważne jest zrozumienie ich wpływu na podejmowane cele, co pozwala realizować świadome i przemyślane decyzje w ujęciu strategii działań w sferze Social. Aby prawidłowo mierzyć efektywność działań w Social Media, należy właściwie ustawić cele, które należałoby skorelować z biznesowymi celami witryny, a nie być celami samymi w sobie. Relacja między serwisami społecznościowymi a celami w raportach jest tu wyraźnie widoczna. Możemy pokazać wyniki najważniejszym partnerom biznesowym, aby uzmysłowić im znaczenie sfery społecznościowej.
Możemy mierzyć następujące cele:
- Czas przebywania na stronie
- Ilość odsłon na sesję
- Ilość sesji z sieci społecznościowych
- Ilość zamówień (w sklepie internetowym)
- Ilość wypełnionych formularzy kontaktowych
- Ilość zapisów na newsletter
- Ilość udostępnień treści (zaangażowanie)
- Ilość komentarzy pod materiałem (zaangażowanie)
WTYCZKI
Raport WTYCZKI pozawala monitorować, który z przycisków portali społecznościowych jest klikany przy konkretnej treści, jak na przykład „LUBIĘ TO” na Facebooku czy „TWEET” Na Tweeterze.
Jeżeli mamy na naszej witrynie takie przyciski, warto wiedzieć, które z nich są klikane w kontekście jakich wpisów. Jeżeli na przykład publikujemy na naszej stronie artykułu, możemy sprawdzić, na które z nich użytkownicy najczęściej reagują poprzez kliknięcie „LUBIĘ TO” lub poprzez udostępnianie i w jakich mediach społecznościowych. Na podstawie takich otrzymanych informacji możemy tworzyć więcej artykułów, treści, wpisów, które podobają się użytkownikom, i eliminować te funkcje, których nie używają użytkownicy. Przyciski wymagają dodatkowych ustawień. Informacje jak to zrobić znajdziemy na stronie google: http://bit.ly/2fsmg2a
PRZEPŁYW UŻYTKOWNIKÓW
Raport PRZEPŁYW UŻYTKOWNIKÓW w bardzo ciekawy sposób przedstawia przepływ użytkowników, początkowe ścieżki, po jakich przemieszczają się na witrynę z sieci społecznościowych.
Podsumowanie
Jak widzimy, opisane powyżej podstawowe raporty Google Analytics dostarczają dużo przydatnych i wartościowych danych, dotyczących ruchu kanału Social. Pozwalają dogłębnie przeanalizować źródła, z których użytkownicy zostają skierowani na naszą witrynę i które ze źródeł jest dla nas najwartościowsze.
Padawan GA
Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)
- Google Analytics: E-commerce - 6 grudnia 2017
- Google Analytics: Technologia - 3 grudnia 2017
- Google Analytics: Dane geograficzne - 3 grudnia 2017