Pierwszą prezentację podczas SEO Poland Conference w Krakowie przedstawił Michał Suski z Surfer. Prezentacja rozpoczęła się od problemu technicznego z brakiem komunikacji pilota do zmiany slajdów z komputerem, którą w wesoły sposób prezenter przez jakieś 3 minuty próbował opanować. Gdy już technologia została spacyfikowana, to rozpoczęła się prezentacja pod tytułem „Proces SEO skalowany sztuczną inteligencją”.
Prelegent rozpoczął od wprowadzenia do powtarzalnych zadań w SEO jak np. usuwanie kolejny zduplikowanych tagów w wordpressie, gdzie w rzeczywistości każdy chciałby rozwijać się i testować, analizować opcje algorytmu; może pokusić się o jakieś własne środowisko testowe itp. Ludzie są stworzeni do kreatywnej pracy, dlatego pragną odejść od zadań operacyjnych i chcą skupić się na czymś nieco wyższym, a te manualne procesy SEOniestety marnują czas i potencjał wielu specjalistów.
Jeżeli wykonujemy ten sam audyt po raz 10, 20 czy 30 a jedyną różnicą jest nowa domena to niestety troszkę nas to przymula i takie ręczne przetwarzanie danych jest ograniczone błędem i percepcją. Tym samym zwiększa się szansa błędu, a gdy jest jest większa ilość danych to jest wtedy szansa na to, że błąd też rośnie.
Prelegent opowiedział o tym, żeby sztuczna inteligencja skupiła się na liczeniu, na wykonywaniu tych naszych żmudnych zadań a my żebyśmy mogli skupić się na rzeczach strategicznych i przedstawił podejście, aby współpracować z algorytmem a nie próbować go oszukać. Nie chce zastępować człowieka tylko spróbować automatyzować jego słabości.
Wsparcie AI dla zadań SEO
Otrzymujemy propozycję 4 person, które na co dzień wykonują swoje zadania:
- Pierwsza persona to Ania, zajmuje się tworzeniem content planów (konkurenci, słowa kluczowe, unika kanibalizacji, identyfikuje intencje użytkowników, buduje spójną listę tematów). Przesyła efekty pracy do drugiej persony.
- Druga persona to Basia, zajmuje się budowaniem briefów, czyli wytycznych dla copywritera. Analizuje teksty, znajduje pytania, na które odpowiedzieć, dobiera nagłówki i słowa skluczowe. Materiał trafia do trzeciej persony.
- Trzecia persona to Tomek, zajmuje się pisaniem treści. Robi research i planuje umieszczenie słów kluczowych w treści.
- Czwarta persona to Andrzej, który indeksuje i linkuje wewnętrzne. Ma za zadanie podlinkować nowy artykuł, otrzymany od Tomka.
Te osoby analizują bardzo dużą ilość danych, słów kluczowych, stron w domenie, propozycji nagłówków. Wraz ze wzrostem ilości danych, wzrasta szansa na popełnienie błędu.
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja może pomóc każdej z tych person.
Ania dostaje od AI, które automatycznie wykonuję detekcję konkurencji, klastrowanie słów kluczowych w grupy, detekcje intencji. Przyspiesza to proces tworzenia content planu.
Basia dostaje od AI propozycje odpowiedzi na postawione pytanie. AI analizuje treści i wie jakie użyć nagłówki, pytania i odpowiedzi. Algorytmy oparte o NLP finalnie dobierają właściwe słowo które mają się znaleźć w treści.
Tomek, który pisze treści, otrzymuje od AI dobór słów kluczowych na bieżąco. AI jest w stanie dobrać kilka najważniejszych słów kluczowych, do konkretnego paragrafu, w którym znajduje się autor tekstu.
Andrzej, który zajmuje się linkowaniem wewnętrznym, szuka najlepszych stron w swojej domenie, listę najbardziej powiązanych adresów za pomocą operatora site:domena. Jeśli chodzi o miejsce, to też jest dostaje do wyszukiwarki Google, bo bardzo często dostaje fragment meta description podmieniony przez wyszukiwarki, co jest preferowanym miejscem do umieszczenia linku wewnętrznego.
Jakie są korzyści?
- Content plan jest generowany przy użyciu AI, a człowiek sprawdza czy jest on zbieżny ze strategią klienta nad którą pracują.
- W briefach może się znaleźć informacja o optymalizacji konwersji.
- Treści są czytane przez tysiące ludzi, bo są dobrze zoptymalizowane.
- Automatyzacja linkowania wewnętrznego.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.