Proces SEO skalowany sztuczną inteligencją

Michał Suski SEO Poland

Pierwszą prezentację podczas SEO Poland Conference w Krakowie przedstawił Michał Suski z Surfer. Prezentacja rozpoczęła się od problemu technicznego z brakiem komunikacji pilota do zmiany slajdów z komputerem, którą w wesoły sposób prezenter przez jakieś 3 minuty próbował opanować. Gdy już technologia została spacyfikowana, to rozpoczęła się prezentacja pod tytułem „Proces SEO skalowany sztuczną inteligencją”.

Prelegent rozpoczął od wprowadzenia do powtarzalnych zadań w SEO jak np. usuwanie kolejny zduplikowanych tagów w wordpressie, gdzie w rzeczywistości każdy chciałby rozwijać się i testować, analizować opcje algorytmu; może pokusić się o jakieś własne środowisko testowe itp. Ludzie są stworzeni do kreatywnej pracy, dlatego pragną odejść od zadań operacyjnych i chcą skupić się na czymś nieco wyższym, a te manualne procesy SEOniestety marnują czas i potencjał wielu specjalistów.

Jeżeli wykonujemy ten sam audyt po raz 10, 20 czy 30 a jedyną różnicą jest nowa domena to niestety troszkę nas to przymula i takie ręczne przetwarzanie danych jest ograniczone błędem i percepcją.  Tym samym zwiększa się szansa błędu, a gdy jest jest większa ilość danych to jest wtedy szansa na to, że błąd też rośnie.

Prelegent opowiedział o tym, żeby sztuczna inteligencja skupiła się na liczeniu, na wykonywaniu tych naszych żmudnych zadań a my żebyśmy mogli skupić się na rzeczach strategicznych i przedstawił podejście, aby współpracować z algorytmem a nie próbować go oszukać. Nie chce zastępować człowieka tylko spróbować automatyzować jego słabości.

Wsparcie AI dla zadań SEO

Otrzymujemy propozycję 4 person, które na co dzień wykonują swoje zadania:

  • Pierwsza persona to Ania, zajmuje się tworzeniem content planów (konkurenci, słowa kluczowe, unika kanibalizacji, identyfikuje intencje użytkowników, buduje spójną listę tematów). Przesyła efekty pracy do drugiej persony.
  • Druga persona to Basia, zajmuje się budowaniem briefów, czyli wytycznych dla copywritera. Analizuje teksty, znajduje pytania, na które odpowiedzieć, dobiera nagłówki i słowa skluczowe. Materiał trafia do trzeciej persony.
  • Trzecia persona to Tomek, zajmuje się pisaniem treści. Robi research i planuje umieszczenie słów kluczowych w treści.
  • Czwarta persona to Andrzej, który indeksuje i linkuje wewnętrzne. Ma za zadanie podlinkować nowy artykuł, otrzymany od Tomka.

Te osoby analizują bardzo dużą ilość danych, słów kluczowych, stron w domenie, propozycji nagłówków. Wraz ze wzrostem ilości danych, wzrasta szansa na popełnienie błędu.

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja może pomóc każdej z tych person.

Ania dostaje od AI, które automatycznie wykonuję detekcję konkurencji, klastrowanie słów kluczowych w grupy, detekcje intencji. Przyspiesza to proces tworzenia content planu.

Persona Ania

Basia dostaje od AI propozycje odpowiedzi na postawione pytanie. AI analizuje treści i wie jakie użyć nagłówki, pytania i odpowiedzi. Algorytmy oparte o NLP finalnie dobierają właściwe słowo które mają się znaleźć w treści.

Persona Basia

Tomek, który pisze treści, otrzymuje od AI dobór słów kluczowych na bieżąco. AI jest w stanie dobrać kilka najważniejszych słów kluczowych, do konkretnego paragrafu, w którym znajduje się autor tekstu.

Persona Tomek

Andrzej, który zajmuje się linkowaniem wewnętrznym, szuka najlepszych stron w swojej domenie, listę najbardziej powiązanych adresów za pomocą operatora site:domena. Jeśli chodzi o miejsce, to też jest dostaje do wyszukiwarki Google, bo bardzo często dostaje fragment meta description podmieniony przez wyszukiwarki, co jest preferowanym miejscem do umieszczenia linku wewnętrznego.

Jakie są korzyści?

  1. Content plan jest generowany przy użyciu AI, a człowiek sprawdza czy jest on zbieżny ze strategią klienta nad którą pracują.
  2. W briefach może się znaleźć informacja o optymalizacji konwersji.
  3. Treści są czytane przez tysiące ludzi, bo są dobrze zoptymalizowane.
  4. Automatyzacja linkowania wewnętrznego.

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *