Jarosław Mutwil, kierownik działu IT przedstawił podstawowe i bardziej zaawansowane metody pomiaru skuteczności kampanii internetowych prowadzonych w systemie AdWords. Zaprezentował możliwości wnioskowania na podstawie danych dostępnych w interfejsie AdWords oraz w narzędziu Google Analytics.
Prezentacja obejmowała omówienie kolejno tematów: etapy życia kampanii reklamowej, określanie celów kampanii reklamowej, pomiar efektów w Google AdWords, korzystanie z narzędzi statystycznych zawartych w Google (Analytics i AdWords).
Etapy życia kampanii reklamowej
- Określenie celów
- Przygotowanie kampanii (specyfikacja)
- Uruchomienie kampanii
- Pomiar wyników
- Optymalizacja kampanii
- Pomiar wyników
Określanie celów kampanii reklamowej
- Świadomość marki
- Bezpośrednie działanie:
- zakup produktu
- zapisanie do newsletter
- rejestracja w serwisie
- …
Pomiar efektów w Google AdWords
- Świadomość marki:
- Liczba wyświetleń reklamy
- Liczba kliknięć w reklamę
- CTR (Click Through Rate)
- Bezpośrednie działanie:
- ilość konwersji
- koszt konwersji
- współczynnik konwersji (ilość konwersji / ilość kliknięć)
- ROI (Return On Investment) (dochód / koszt)
Korzystanie z narzędzi statystycznych
Podział na narzędzia ze względu na metodologię zbierania danych:
- logi serwera
- znaczniki na stronie (skrypty JavaScript)
- obrazki
- …
ZALETY | WADY | |
LOGI |
|
|
JS |
|
|
Różnice w interpretacji danych
AdWords:
- third party cookies (30 dni)
- konwersja › ostatnia kliknięta reklama, ostatnie słowo kluczowe
- data konwersji › data ostatniego kontaktu z AdWords
Analytics:
- first party cookies (6 miesięcy)
- konwersja › ostatnia kliknięta reklama, ostatnie słowo kluczowe
- data konwersji › rzeczywista data wykonania konwersji
- informacje w plikach cookie są nadpisywane
The following two tabs change content below.
Artur Strzelecki
Teacher w Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.