PageRank – Google wycofuje się z aktualizacji zielonego paska

PageRank Yoda

Ostatnia aktualizacja wartości PageRank miała miejsce w lutym 2013 roku i wiele wskazuje na to, że tak już pozostanie. Niedawno zapytany na Twitterze Matt Cutts o to, czy będzie aktualizacja PageRank przed 2014 odpowiedział, że byłaby to niespodzianka, jeśli taka aktualizacja by zaszła. Już w sierpniu tego roku pojawiły się artykuły w Internecie, w których autorzy zastanawiali się co jest przyczyną dłuższego braku aktualizacji PageRank.

Sam Barry Schwartz wysłał w tej sprawie e-mail do Google, jednak w odpowiedzi otrzymał, że Google nie skomentuje tego. W ciągu ostatnich 3 lat aktualizacje były w miarę regularne, pojawiały się mniej więcej w odstępach 4-5 miesięcy, dlatego wiele osób spodziewało się tej aktualizacji najpierw w maju a potem w sierpniu. Niestety nic się nie zaktualizowało i raczej już się nie zaktualizuje. Zobaczmy powody.

Po ostatniej aktualizacji, Matt Cutts opublikował film, w którym udzielił odpowiedzi na pytanie: Dlaczego nie wyłączycie wartości PageRank w Toolbarze. Wykorzystują to na potęgę sprzedawcy linków oraz giełdy linków. Dlaczego udostępniacie wartość PageRank publicznie. Wydaję się, że ma on nikłe znaczenie, z wyjątkiem spamerów.

Matt odpowiada, że właściwie PageRank służy wielu osobom zajmującym się SEO i wyszukiwarkami, które patrzą na i korzystają z wartości PageRank Toolbar. Zwraca także uwagę, że z tej wartości korzysta również mnóstwo zwykłych użytkowników, którzy używają tej wartości aby ocenić czy jakaś strona jest wartościowa. Jego zdaniem wygląda to dziwnie, ale faktem jest, że wiele osób interesuje się ile wynosi PageRank.

Jednak zachodzą też pewne zmiany, i tak np. Chrome wcale nie posiada paska narzędzi (toolbar), który mógłby wyświetlić PageRank oraz najnowsza wersja Internet Explorera nr 10 nie pozwala tak łatwo zainstalować dodatkowego Toolbara, który pokazywałby zielony pasek PageRank. W wyniku tego, może dojść do sytuacji, w której PageRank przestanie być na tyle popularny i dostrzegalny przez użytkowników tych dwóch przeglądarek i może w przyszłości Google z niego zrezygnuje i stwierdzi, że utrzymywanie i wyświetlanie wartości tego paska jest nieopłacalne.

W mojej opinii natomiast Matt mocno przecenia znajomość zielonego paska PageRank wśród regularnych użytkowników Internetu. Wspomniał o wielu osobach, ale gdyby wyrazić te liczby procentowo, to nie wiem czy pod odsianiu geeków i seowców, znalazłby się choć 1% użytkowników, którzy wiedzą co to jest PageRank.

Parę dni temu, zapytany na Twitterze o aktualizację odpowiedział to co widzimy poniżej:

Tego samego dnia, po południu Matt opublikował kolejny film, w którym wyjaśnia, dlaczego aktualizacje PageRank są cykliczne.

Teraz zwróćcie uwagę, że komunikat nadany przez Matta idealnie pasuje do 2012 roku. Mówi on o tym, że Google PageRank wyświetlany w Toolbarze jest aktualizowany co jakiś czas, cyklicznie. Wcześniej był aktualizowany częściej, obecnie klika razy w roku, a w przyszłości Toolbar PageRank będzie coraz mniej przydatny i ponownie podaje przykłady Internet Explorera 10 oraz Chrome, zatem z czasem powinniśmy z niego zrezygnować.

Ogólnie cała wypowiedź pasuje do sytuacji, w której aktualizacje odbywają się cyklicznie. Natomiast w 2013 roku mieliśmy tylko jedną aktualizację PageRank od której minęło już 9 miesięcy. Tę rozbieżność zauważył Chris Chrum i dopytał na Twitterze, jak to rozumieć, że mówi o cyklicznych aktualizacjach, których od 9 miesięcy nie ma? I teraz gwóźdź programu: wideo było nagrywane kilka miesięcy temu, a wypuszczone w zeszłym tygodniu!

Jak uważasz, czy Google powinien już wyłączyć wyświetlanie paska PageRank czy jeszcze jakiś wyświetlać tę wartość?

Poniżej znalazłem jeszcze historię aktualizacji PageRank w latach 2006-2013

Kronika aktualizacji PageRank

  • Aktualizacja Google PageRank w 2013 roku
    • luty 2013
  • Aktualizacja Google PageRank w 2012 roku
    • listopad 2012
    • sierpień 2012
    • maj 2012
    • luty 2012
  • Aktualizacja Google PageRank w 2011 roku
    • listopad 2011
    • czerwiec 2011
    • styczeń 2011
  • Aktualizacja Google PageRank w 2010 roku
    • kwiecień 2010
  • Aktualizacja Google PageRank w 2009 roku
    • grudzień 2009
    • październik 2009
    • czerwiec 2009
    • maj  2009
    • kwiecień 2009
  • Aktualizacja Google PageRank w 2008 roku
    • grudzień 2008
    • wrzesień 2008
    • czerwiec 2008
    • kwiecień 2008
    • luty 2008
  • Aktualizacja Google PageRank w 2007 roku
    • grudzień 2007
    • październik 2007
    • kwiecień 2007
    • styczeń (2x) 2007
  • Aktualizacja Google PageRank w 2006 roku
    • wrzesień 2006
    • czerwiec 2006
    • maj 2006
    • kwiecień (2x) 2006
    • luty 2006
    • styczeń (2x) 2006

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

27 komentarzy do “PageRank – Google wycofuje się z aktualizacji zielonego paska

  1. Wielu ludzi się przejmuje wartością PR, podczas gdy w rzeczywistości jest ona prawie bez wartości, na pewno jeżeli chodzi o merytoryczną treść, czy MOC strony.

    Są inne wskaźniki, bo wiadomo, że na czymś trzeba opierać swoje szacunki, co do wartości strony. PR nadal pewnie i tak pozostanie w świadomości, czuję, że szybko nie zginie jako czynnik Piarowy 🙂

  2. W końcu znalazłem odpowiedź, również wyczekiwałem aktualizacji PR. Myślę, iż google robi wszystko aby utrudnić życie pozycjonerom. Jedno z podstawowych segregacji listy opiera się na PR. Zostanie teraz jedynie sugerowanie się PA i DA. 😉

  3. W 100% się zgadzam 🙂 PageRank został po cichu wycofany pewnie dlatego, żeby uniknąć olbrzymiego lamentu, nad tym że się ludziom zabiera pewien upraszczający ocenę wskaźnik. Tak czy inaczej, prognozy mordowania pageranka były już jakiś czas temu, szkoda że systematycznie się ziszczają.

    Czy PR był pomocny? Moim zdaniem tak, dawał choć szczątkowy i mega spłaszczony obraz witryny (pomijam nienaturalne PR, kradzieże i nabijactwo – które na krótką skalę wychodziły bardzo łatwo).

    Aktualnie PR jest w sumie w dziwnej sytuacji – z jednej strony, coś znaczy bo jeszcze strony go mają na toolbarze. Z drugiej, nikt nie dostaje nowego, nie ma aktualizacji. Zatem na PR co poniektórzy mogą jeszcze coś ugrać – i czuje już te oferty strony JESZCZE z pagerank, czyli ze starej dobrej daty vs. te bez page ranka, które się nie załapały 😉

  4. Głównie niedoświadczone osoby opierają wartość strony wyłącznie o PR.
    Zniknięcie paska na pewno utrudni rozgryzanie algorytmu. Bo wiadomo, im wyższy PR tym strona bardziej wartościowa dla Google.

  5. Ciekawa jestem co teraz będzie wyznacznikiem jakości strony? Przecież PR jest wyznacznikiem według którego obliczane są punkty w systemach, giełdach, katalogach. Strach myśleć…chyba tylko Adwords nam zostało 🙂

  6. Widocznie polityka Google zmierza ku maksymalnemu ograniczeniu dzielenia się informacjami z użytkownikiem. Ot, choćby w ostatnim czasie not provided.

  7. Kronika bardzo fajna 🙂

    Mój pierwszy update – październik 2007 🙂 pierwszy PR4 i PR3 i hajs z linków sprzedanych na allegro 😉

    Aż się łza kręci w oku, że to aż było 6 lat temu 🙂

  8. W sumie aż dziw bierze dlaczego ten parametr nadal działa. Wykorzystywany jest przez: sprzedawców/kupujących linki, systemy wymiany linków, giełdy linków i od czasu do czasu przez webmastera chcącego poprawić sobie humor wielkością zielonego paska (lub zmartwić się jego brakiem). Dziwie się dlatego, że polityka Google obrała jasny kierunek: im mniej wiedzą tym lepiej dla nas! Czy zielonek pasek da się czymś zastąpić? Owszem da się. Głową. Wystarczy spojrzeć na stronę i ocenić czy jest przydatna, zadbana, jakie prowadzą do niej linki (tutaj trzeba się trochę wysilić), czy żyje i regularnie aktualizowana i co najważniejsze jaka jest jej widoczność w wyszukiwarce. Moim zadaniem to właśnie te czynniki mogą zostać określone jako składowe mitycznego parametru TR, o którym prawie każdy słyszał ale go nie widział i nie wie dokładnie jak go opisać i zmierzyć. Bo czy lepszy jest link z katalogu stron z PR4 czy tematyczny link z dobrego bloga z PR2?

  9. Myślę, że już od dawna Page rank nie miał znaczenia. Cały czas jednak klienci i użytkownicy zwracają naniego uwagę. Dziwi mnie bardzo postępowanie Google, że nie usuwają tego wskaźnika. Wprowadzają wszystkich przy tym w błąd. Przede wszystkim nieświadomi klienci, którzy kupują za grosze link ze zbanowanych stron z PR=4 , PR=5 lub PR=6. Już od dawna w pozycjonowaniu nie miało to znaczenia, a pewnie jeszcze latami ludzie będą naciągać nieświadomych klientów na takie kupna linków. Żeby nie było problemów Google powinno już dawno usunąć wskaźnik Page Rank, tylko jestem pewna, że tego nie zrobi.
    Podsumowując… Google robi to z premedytacją, aby utrudnić życie każdemu. Kto na tym zyska? ten co sprytniejszy, a straci ten który się nie zna.

  10. Też wydaje mi się, że PR nie ma znaczenia. Wykorzystywany jest głównie przez giełdy linków i inne systemy wymiany linków. Dobry SEOwiec wie, że kluczową rolę pełnią inne parametry jak chociażby ilość BL, ich jakość oraz jakość treści na stronie.

  11. Ciekawe w tym wszystkim jest jedno – co prawda PR nie jest przyznawany, ale co jakiś czas (ostatni raz kilka dni temu) jest zerowany na przechwyconych domenach. Ale czas od zmiany na domenie to co najmniej rok.

  12. Ale i tak wciaz strony z PR 8 i 9 sa jak perelki i daja moc czy tak czy siak. przynajmniej w oczach klientow 😉

  13. Nie na darmo Matt ma ksywkę Ściemniacz.
    PR na razie będzie, gdyż nie został zastąpiony innym parametrem.

  14. So?
    Bo sié pogubiłam? Google będzie, czy NIE będzie aktualizować PR?
    W kraju, w którym jest się za a nawet przeciw, jesteśmy przyzwyczajeni do języka dyplomacji … ale ten wpis pozostawia mnie z pytaniem …

  15. W czasie gdy powstawał ten wpis, wszystko wskazywało na to, że PageRank umiera a Matt „Ściemniacz” Cutts powiedział, że zdziwiłby się, gdyby PageRank się zaktualizował. Pewnie się teraz dziwi.

  16. A co dzisiaj zrobili ??? zaktualizowali ! po prostu będą robić to rzadziej i tyle w temacie.

  17. Dobrze, że w końcu PR został zaktualizowany. Jeżeli Google wystawia w ten sposób oceny stronom, to niech chociaż będą aktualne. 10 miesięcy to było przegięcie. Ciekawe tylko czy wrócą do systematycznej aktualizacji, czy znowu będziemy czekać w nieskończoność na kolejny update.

  18. Jednak zrobili aktualizację w grudniu tego roku. Moja strona spadła o 1 pozycję w dół z PR3 na PR2.

    Czy u Was też miało to miejsce?

  19. U mnie również zauważyłem spadek PR wszystkich moich stron o jedną pozycję w dół 🙁

  20. No i Matt jest zdziwiony 🙂 Ja akurat jestem bardzo zadowolony z aktualizacji bo większość stronek podniosła się o jedno oczko a niektóre nawet z 0 na 3

  21. Opinie co do PR są tak niejednoznaczne, że trudno się wypowiedzieć, pojecie zupełnie nie znane przeciętnemu użytkownikowi internetu, a niedoceniane przez SEO aktywistów, koniec końców jest jest najszybszym sposobem wstępnego sprawdzenia wartości domeny

  22. Zgadza sie, przeciętny użytkownik komputera nie ma bladego pojęcia co to jest PageRank i go po prostu to nie interesuje. Interesuje on jedynie ludzi z branży. Myślę jednak że Google tak szybko z niego nie zrezygnuje, a co najwyżej będzie go dość rzadko aktualizował jak to ma miejsce obecnie. Jeśli PR zlikwidują branża Seo znajdzie inne czynniki oceniające stronę. Likwidując wiele by nie zyskali.

  23. Jednak ma to wplyw na wiele innych czynnikow wiec warto o niego walczyc

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *