SEMSTORM – poradnik analizy stron i treści

semstorm

Ten krótki poradnik pokazuje, co znajduje się w obecnej wersji SEMSTORM. To usługa, która działa od kilku lat na naszym rynku. Dostarcza wielu cennych narzędzi, które z powodzeniem wykorzystywane są przy analizowaniu stron internetowych. Niedawno interfejs graficzny został rozbudowany oraz dodano kilka nowych funkcji do systemu.

Spis treści

  1. Analiza Strony
  2. Słowa kluczowe
  3. Narzędzia

Analiza Strony w SEMSTORM

Aby rozpocząć korzystania z modułu SEMSTORM „Analiza Stron” wystarczy w głównej przeglądarce modułu umieścić adres  analizowanej strony.

analiza strony
Panel główny

Po kliknięciu przycisku Analizuj uzyskujemy dostęp do panelu informacyjnego zawierającego kluczowe dane odnośnie całej domeny.

analiza strony panel główny

Na załączonym rysunku po prawej stronie pojawiają się cztery najważniejsze statystyki dotyczące:

  • Ruch – Przedstawia wejścia za pomocą słów kluczowych, dzięki czemu można w stanie określić potencjał słowa. Z końcem roku 2016 w analizie stron pojawiły się statystyki dla sprawdzanej strony i jej konkurentów. Statystyki biorą pod uwagę różne filtry. Dzięki temu można sprawdzać je dla grupy słów kluczowych.
  • Słowa w TOP – Oznacza to, że z całej bazy słów analizowanej strony widoczne są w pierwszych 50, bądź w pierwszych 10 wynikach wyszukiwania. Zależy to tylko i wyłącznie od wielkości wybranej rubryki (patrz rys. wyżej)
  • Budżet AdWords – Przedstawia wielkość prowadzonej kampanii AdWords, wykorzystując określonej bazę słów.

Wyżej wymienione dane dotyczą aktualnego miesiąca. Jest możliwość przejrzenia danych 
z poprzednich miesięcy. Należy pamiętać, że nie powinno się porównywać liczb AdWords 
z Analyticsa, ponieważ każda strona ma inne dane liczbowe. Jeżeli trzeba porównać stronę 
z konkurencją, to w tym wypadku można brać pod uwagę ruch, oraz budżet. Można wyświetlać dane codzienne, tygodniowe lub miesięczne.

Statystki drugorzędne

statystyki drugorzędne

Na wyżej pokazanym obrazku widnieją trzy statystyki drugorzędne. Pierwsza z nich pokazuje współczynnik słów nowych do słów utraconych. Najlepszy wynik uzyskiwany jest, gdy jest więcej słów nowych, niż utraconych. Powoduje to większą widoczność.  Druga statystyka pokazuje, jaki odsetek słów znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, oczywiście im więcej tym lepiej. Ostatni wykres przedstawia, jak rozkłada się potencjał i widoczność poszczególnych podserwisów.

filtry

Tak jak w Google Analytics, można zastosować filtry, które umożliwiają selekcję wybranych słów kluczowych. Są dwa rodzaje filtrów: Filtry proste i filtry zaawansowane. Różnica pomiędzy dwoma filtrami polega na zaawansowaniu graficznym i przejrzystości. Co więcej, po dobrym ustawieniu filtra zaawansowanego można uzyskać dokładniejsze rezultaty.

Słowa kluczowe

słowa kluczowe

Słowa kluczowe pokazują top 10 najpopularniejszych fraz, na których wyświetlana jest strona. Słowa kluczowe można sprawdzać nie tylko dla jednej wybranej strony, ale także dla wielu stron jednocześnie.

konkurencja

Dzięki zakładce konkurencja, SEMSTORM ukazuje, z którą stroną dzieli się najwięcej słów. Przycisk vs. Umożliwia porównanie strony ze stroną konkurencji.

AdWords

słowa kluczowe adwords

Słowa kluczowe można sprawdzić dla wybranej strony lub dla wielu stron na raz. Tak jak i w tym wypadku, można filtrować wyniki lub korzystać z zakładek, które zawężą listę słów do tych najbardziej pożądanych. Tryb zaawansowany pozwala zobaczyć dodatkowe informacje, takie jak trendy, adresy url, CPC, zmiany pozycji, oraz rodzaje wyników. Jeżeli porównuje się więcej niż jedną stronę, ich statystyki pojawią się obok siebie w celu lepszego wglądu i analizowania.

Rozkład pozycji

rozkład pozycji

Na powyższym rysunku można zauważyć zakładkę „rozkład pozycji”, informuje ona na jakich pozycjach obecnie usytuowane są analizowane słowa. Po prawej stronie można również zauważyć kolejne zakładki. Następująco „Chmura tagów” odpowiedzialna jest za przedstawienie tematyki analizowanych słów w postaci chmury słów, a „udział słów” pokazuje kategorię do jakich analizowane strony należą.

Słowa kluczowe w SEMSTORM

W zakresie wsparcia analizy słów kluczowych SEMSTORM oferuje wiele przydatnych i różnorodnych zastosowań. Segment Słowa kluczowe jest wyjątkowo przydatny.

słowa kluczowe

Udostępnia on takie funkcje jak:

  • słownik
  • suggester
  • synonimy
  • powiązane słowa kluczowe
  • generator tematów
  • domeny na słowa kluczowe

Dodatkowo, w wersji beta można znaleźć:

  • audyt SEO
  • optymalizator treści stron
  • audyt contentu
  • analiza tekstu
  • statystyki tekstu
  • SEMSTORM tools
  • Technology tool
  • parametry domen
  • parametry słów kluczowych

Słownik

Słownik stanowi narzędzie przeznaczone do użytku przez osoby, których praca wiąże się z wykorzystaniem słów kluczowych. Pozwala na analizę dużej liczby słów kluczowych i łatwiejszy wybór. Przeznaczone jest głównie dla osób zajmujących się szeroko pojętym marketingiem internetowym.

Z poniższych danych wyczytać można wiele przydatnych informacji, takich jak:

  • podobne słowa kluczowe, które zawierają w sobie człon wyszukiwany,
  • liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego,
  • koszt Cost Per Click (w przypadku płatnych kampanii reklamowych),
  • trendy w pozycjonowaniu oraz wyszukiwaniu danego słowa kluczowego,
  • oraz podgląd w różnych wyszukiwarkach, od najpopularniejszych (np. Google, Bing, YouTube) do tych mniej znanych (Yandex, alibaba, seznam).

słowa kluczowe

Suggester

Suggester jest narzędziem ułatwiającym generowanie dodatkowych lub podobnych słów kluczowych do tych, które uważa się za główne i najbardziej związane z tematem, a które również wpływają na pozycję  strony internetowej.
Suggester może wspomóc działania z zakresu:

  • kampanii Google AdWords,
  • poprawy pozycji w wyszukiwarkach,
  • sprzedaży internetowej.

Aby rozpocząć pracę z narzędziem Suggester, należy wpisać  słowo kluczowe oraz wybrać kraj, dla którego mają zostać przygotowane wyniki. Istnieje również możliwość wyboru wyszukiwarki, której algorytmy będę analizowane.

Synonimy

Narzędzie Synonimy pozwala w prosty sposób znaleźć słowa bliskoznaczne odnoszące się do  zapytania a spełniające również warunki trafnych słów kluczowych branych pod uwagę w analizie przez wyszukiwarkę.

Powiązane słowa kluczowe

Możliwe jest wykorzystanie bazy słów kluczowych powiązanych z wybranym wyrażeniem, co pozwala rozbudować kampanie realizowane w Google AdWords oraz dostarcza nowych pomysłów na użyteczne i interesujące treści.

Generator tematów

Narzędzie pokazuje nam, jakie treści wyszukiwane są przez internautów i jednocześnie wskazuje nam, na jakie tematy powinniśmy pisać artykuły, wskazując istotne problemy internautów.

Dodatkowo możemy skupić się na trzech kategoriach: Pytajniki, Przyimki oraz Własne. Pozwalają one kolejno:

  • wygenerować przykładowe pytania internautów,
  • wygenerować tematy związane ze słowami kluczowymi, które wyszukują internauci (np. komputery w sklepie x-kom),
  • wygenerować rozszerzenia według własnych upodobań.

Domeny na słowa kluczowe

Narzędzie to pozwala na badanie „mocy” stron konkurencji na zadane słowa kluczowe oraz całe zestawy tych słów. Dodatkowym atutem jest możliwość wpisania od razu kilku fraz oraz rozdzielenia ich na darmowe oraz płatne.

Narzędzia w SEMSTORM

W zakres pozostałych narzędzi wchodzę funkcje, które pozwalają ocenić m.in. jakość tekstu.

Audyt SEO

Narzędzie to pozwala na techniczną ocenę minimum jednej strony. Jest możliwość dodania do 10 stron i w ten sposób przeanalizować konkurencję.

Przegląd

Podstawowe informacje o stronie, miniaturka, podgląd oraz oceny jakości i szybkości strony. Znajduje się tu również odnośnik do strony.  Można porównać dwie wersje strony: desktop lub na urządzenia mobilne. Opcjonalnie można dodać słowa kluczowe. Będzie się ono wyświetlać pogrubione w nagłówku, opisie strony itd.

Nagłówek

nagłówek
Tutaj znajdują się informację na temat sekcji <head> analizowanej strony. Pokazuje również jak wygląda strona w wyszukiwarce.

  • Tytuł strony wyświetlany w wynikach wyszukiwania, zakładkach, czy historii.
  • Opis meta wyświetlany w wynikach wyszukiwania.
  • Przekierowania.
  • Słowa meta.
  • Kanoniczność, informacja, czy wykorzystano tag cannonical – informacja który adres jest podstawowy i najważniejszy.

URL

Informacja o adresie strony. Jak wygląda końcowy, jego długość, czy użyto wielkich liter oraz podkreślników.

Treść

Informacje jakich nagłówków użyto, liczba obrazków (sprawdza czy miały atrybuty alt) oraz wyniki, ostrzeżenia i błędy.

Analiza techniczna

Zwięzła informacja o użytych elementach na stronie oraz w jej budowie:

  • Iframes
  • Flash
  • Robots.txt
  • XML sitemap
  • SSL

Analiza treści

Liczba słów i znaków znalezionych na stronie. Proporcja informuje jaki jest stosunek treści do kodu HTML. Jeśli będzie zbyt niski ten stosunek, to może znaczyć, że użyto zbyt skomplikowanej struktury kodu strony.

Kolejna jest analiza najczęściej pojawiających się słów na monitorowanych stronach, czyli frazy jakie wystąpiły na stronie oraz ich ilość wystąpień. Istnieje podział na frazy jednowyrazowe, dwuwyrazowe oraz trzywyrazowe. Do analizy nie są brane spójniki i przyimki.

Zawartość witryny

Informuje nas o odnośnikach, czyli ile linków wychodzi z każdej ze stron. Dzielą się na wewnętrzne, wewnętrzne nofollow, zewnętrzne oraz zewnętrzne no ollow. Linki wewnętrzne prowadzą do innych stron w ramach jednej witryny, a zewnętrzne do obcych stron.

Rankingi i statystyki

Pokazują, jak strona jest postrzegana przez inne serwisy, takie jak: Alexa i Moz. Widoczny jest ranking oraz jaka była zmiana w tym rankingu.

Tagi specjalne i schema

Statystyki Tekstu

Aby zacząć analizować tekst wystarczy, wkleić z edytora tekstowego do formularz narzędzia.

statystyki tekstu
Poziom trudności tekstu określany jest za pomocą Indeksu czytelności Flescha. Wartość tego indeksu jest podawana na podstawie liczby słów, sylab oraz zdań w podanym tekście. Im niższy indeks, tym czytany tekst jest trudniejszy.

Lexical Density – to algorytm, który wskazuje stosunek unikalnych słów w tekście do wszystkich słów oraz stosunek słów znaczących (rzeczowniki, przymiotniki, większość czasowników i większość przysłówków) do nieznaczących (zaimki, przyimki, spójniki, czasowniki pomocnicze – być, mieć, niektóre przysłówki, określniki i wykrzykniki).  Przeważnie teksty akademickie oraz eksperckie, tym więcej mają unikalnych słów i znaczących słów, teksty niespecjalistyczne posiadają stosunki niższe, a przy potocznej mowie posiadają stosunki najniższe.

stopnie trudności

Chcąc się dowiedzieć, jak trudny jest analizowany tekst badany jest za pomocą różnych parametrów do oceny stopnia złożoności tekstu, sprowadza się je do wspólnej podstawy, aby wyliczyć, ile średnio lat edukacji jest potrzebne, aby bez przeszkód zrozumieć cały przesłany tekst.

  • SMOG index –  jest to miara czytelności, szacuje lata edukacji potrzebnych do zrozumienia tekstu.
  • Automated readability index (ARI) – jest to czytelność tekstów angielskich, mających na celu ocenić zrozumiałość tekstu.
  • Coleman-Liau index – mierzy zrozumiałość tekstów  podobnie jak index Flescha
  • Dale-Chall readability score – to test, który pokazuje liczbowy wskaźnik trudności ze zrozumieniem.
  • Flesch-Kincaid grade level – ma na celu określenie stopnia trudności w rozumieniu danego tekstu w języku angielskim. Jego wartość jest wyliczana na podstawie liczby słów, sylab oraz zdań w tekście. Im indeks jest niższy, tym tekst trudniejszy do zrozumienia.
  • Gunning-Fog index – indeks czytelności, który określa przystępność tekstu. Wartość którą wskazuje jest to liczba lat edukacji potrzebnych do zrozumienia tekstu.

statystyki
Podstawowe statystyki pokazują jak kształtuje się tekst. W polskim języku słowa cztero sylabowe lub więcej są uważane za wyrazy długie.

statystyki
statystyki

statystyki

Sprawdzane są  także najczęściej występujące słowa jednowyrazowe, dwuwyrazowe oraz trzywyrazowe i sprawdzane są ich podstawowe statystyki, takie jak liczba wyszukiwań, CPC i Trendy.

Jeśli w przesłanym tekście są wyznaczone wyrazy, które nie opisują najlepiej tekstu, trzeba pomyśleć nad jego przebudową oraz uwzględnieniu większej liczby słów znacznie powiązanych z przedstawianym tematem.

Optymalizator treści

W optymalizatorze treści najważniejsze jest słowo kluczowe, które wpisuje się w wyszukiwarce. Dzięki temu wybiera sie słowo, pod które należy daną stronę optymalizować.
optymalizator treści

Ważne, aby podać słowo kluczowe i adres URL, którą należy sprawdzić. Po prawej stronie można również zmienić typ wyszukiwania:

  • Dosłownie – w tym przypadku program szukałby wyników tylko ze słowem „komputer”.
  • Język naturalny – tutaj zalicza również odmiany słowa, np. komputery.
  • Synonimy – uwzględni wyrazy bliskoznaczne.

Analiza trwa kilka, kilkanaście sekund. Należy się nie martwić, gdyż system musi przeanalizować dużą ilość danych.

wyniki analizy

Poniżej pojawią się wyniki analizy. Tutaj można zobaczyć czy adres (oznaczony X) znajduje się na pierwszych 10 pozycjach.  Choć strona x-kom.pl występuje na słowo „komputer”  w wynikach wyszukiwania, to w przypadku tego narzędzia analizuje się pojedyncze adresy URL, a nie całe domeny.

Poniżej wyświetlana jest duża tabela:

podsumowanie fraz

A najbardziej przydatna część to:

narzedzia

  • Wystąpienie w treści mojej strony – tyle razy podane słowo wystąpiło w treści analizowanej strony.
  • Wystąpienie w treści innych stron – tutaj jest średnią.  Sprawdza  ile razy pojawiły się wyświetlenia w TOP 10 podanym wyżej
  • Liczba stron ze słowem – na tylu stronach wystąpiło badane słowo.

Podsumowując należy zwrócić uwagę jaka jest różnica między wystąpieniami na badanej stronie, a na innych stronach.

box

Można również zajrzeć do boxa po prawej, aby otrzymać szczegółowe informacje gdzie znajduje się szukane słowo.

Zazwyczaj Google wyświetla tylko jedną podstronę serwisu na jedno słowo kluczowe. Jeśli więc są np. dwie strony zoptymalizowaną pod dane słowo, to mimo lepszego dopasowania niż strony konkurencji nadal pokaże się tylko jedna z nich.

Audyt kontentu

Narzędzie pozwala przeanalizować kontent pod względem występowania słowa kluczowego.

audyt kontentu
Formularz jest bardziej rozbudowany niż w pozostałych audytach.
Składa się z:

  1. Słowa kluczowego
  2. Typu wyszukiwania
    1. Dosłownie – uwzględnia jedynie dokładną frazę
    2. Język naturalny – uwzględnia odmiany frazy
    3. Synonimy – uwzględnia synonimy frazy
  3. Wersja strony – w zależności od wersji którą chcemy przeanalizować, czy standardową wersję dla komputerów PC czy dla telefonów komórkowych i innych urządzeń przenośnych2
  4. Ignorowanie tagów – pomija tagi HTML, analizując tekst nie będzie uwzględniać np. tabel czy linków
  5. Usuwanie pojedynczych zdań – usuwa niepełne zdania np. słowa zawarte w menu
  6. Adresy URL – w te pole wkleja się adresy URL stron które mają zostać przeanalizowane

Pierwszym elementem analizy jest sekcja Słowa kluczowe.

słowa kluczowe

W tej sekcji znajdują się poszczególne elementy hierarchii strony oraz liczba słów kluczowych które się w nich znajdują.

podsumowanie tekstu

W sekcji treść znajdują się podsumowania takie jak liczba słów, liczba słów unikalnych itp.

W kolejnych trzech sekcjach (frazy jednowyrazowe, dwuwyrazowe i trzywyrazowe) znajdują się słowa oraz związki słów które najczęściej się powtarzają.

W sekcjach od Tytułu(<title>) do H6 jest wyróżnienie gdzie i w jakim kontekście znajdują się najważniejsze słowa w następujących elementach HTML.

Analiza tekstu

Narzędzie, które sprawdza żądany tekst i analizuje go, dzięki czemu można zobaczyć słowa, które powtarzają się najczęściej w treści. To narzędzie informuje jak trudny jest  tekst, poda błędy pisowni oraz wyświetli, które fragmenty tekstu są trudniejsze od reszty.

analiza tekstu

Po wprowadzeniu tekstu, wybraniu języka i naciśnięciu ANALIZUJ, pojawi się analiza. 
Informuje o liczbie znaków w tekście, słów, unikalnych słów (pojawiających się tekście tylko raz), zdań oraz o średniej ilości sylab na słowo. Ponadto analizowany jest index FOG, wyszukiwane błędy interpunkcyjne w tekście, błędy w tekście, a także zaznaczone są zdania, które zawierają więcej niż 15 słów.

analiza tekstu


Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.

The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

4 komentarze do “SEMSTORM – poradnik analizy stron i treści

  1. SEMSTORM zrobił duży krok do przodu – myślę, że jeżeli uda im się jeszcze dopracować narzędzie pod kątem UX/UI będzie jednym z najlepszych tego typu na rynku światowym. Dzięki za wzmiankę o x-kom, nie widzę tylko odnośnika?

  2. Zgadzam się z Michałem. Już zastanawialiśmy się nad zmianą SEMSTORMa na konkurencyjne narzędzie, a tu wystrzelili z tymi nowościami, które dały nam niezły orzech do zgryzienia 🙂

  3. najlepsze na rynku światowym to jest ahrefs, który ma także bazę słów kluczowych, codzienne odświeżanie pozycji i oczywiście sprawdza linki. Semstorm jest niezły dopiero na najdroższym pakiecie, ale i nawet wtedy się nie opłaca – po prostu za niski stosunek cena/jakość

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *