Nowe czynniki decydujące o mocy linków SEO

Cezary Lech z firmy Maxroy podczas prezentacji przybliżył najnowsze tendencje i kierunki rozwoju czynników branych pod uwagę przy ocenie linków przez algorytm wyszukiwarki Google.

Linki to paliwo, które napędza nasze działania SEO, bez linków nie zrobimy zbyt wiele w zakresie SEO. Kilka dni temu miał miejsce update, który nosi nazwę Caffeine, ma niewielki wpływ na zmiany pozycji, bardziej polega ta zmiana na technologii, aby wszystko działo się szybciej. Caffeine działa także w Polsce, generalnie nie ma to jeszcze wpływu na SEO, ale do czasu. Wzrost efektywności serwerów, może mieć w przyszłości wpływ na SEO.

Nie ma już opóźnienia przy indeksowaniu stron, dzieje się to w momencie odwiedzenia strony. To także więcej wolnej mocy, która pozwoli na zwiększenie indeksów Google. Niestety cały czas jest bardzo duża liczba stron niezindeksowanych. Caffeine objawia się w wynikach wyszukiwania poprzez szybkie umieszczanie artykułów, które były indeksowane kilkanaście minut wcześniej.

Google publikuje swoje patenty, opisuje część swoich rozwiązań technologicznych. Bill Slavski opublikował jakiś czas temu artykuł, jak na poziomie teorii linki brane są pod uwagę. Mówi o pewnych rzeczach które są skrajne, jak:

  • rozmiar i kolor czcionki linka,
  • miejsca publikacji – lepiej w treści strony niż w menu, to najbardziej z naturalnych linków jaki jest możliwy,
  • pozycji w liście linków – im wyżej tym lepiej, niech będą powyżej linii przewijania,
  • liczbie słów w anchor tekście – im mniej tym lepiej,
  • stopień komercjalizacji (nazwy marek itp), im mniej tym lepiej,
  • tekst przed i po odnośniku (ten sam kontekst).

Cezary Lech – Czynniki decydujące o mocy linków w SEO i pozycjonowaniu

Testy

Pierwszy test to badanie eyetrackingowe, które miejsca się klika. Klikając linki na podstawie pewnych parametrów (wielkość czcionki, kolor czcionki), Google chce nadać moc tym linkom, które są klikane. Kolejny test, być może niewiele osób zdaję sobie z niego sprawę, jaka jest maksymalna, indeksowalna długość anchor tekstu. Na Sprawnym przeprowadzili test i wynika z niego, że to 82 znaki razem ze spacjami. Warto pamiętać, że ten limit istnieje.

Trzeci test, kolejność linków na stronie ma realny wpływ na rankingi, link który jest najwyżej w kodzie strony, ma najwyższą moc. Autorem testów jest SEOmoz. Mają własną wyszukiwarkę, podobną do Google (przyp. red. to linkscape lub opensiteexplorer) i mogą dopasować poszczególne czynniki, aby uzyskać prawdziwe informacje. Widać także przełożenie pozycji linka w kodzie strony do drugiego czynnika jakim jest obecność słowa kluczowego w title tagu. Wiele osób myśli iż, słowo kluczowe powinno być bliżej początku w tytule i będzie lepiej, ale gdy doda się do tego link, który jest wyżej w kodzie, spowoduje to iż ta strona, mimo iż słowo kluczowe jest dalej w tytule, wyświetli się wyżej na to samo słowo kluczowe.

Linki zewnętrzne czy wewnętrzne, który jest lepszy. W teście zostało wykazane, że linki w obrębie witryny mają nieco mniejszą moc niż zewnętrzne. Było to dość powszechnie wiadomo ale brakowało twardych dowodów, a teraz to potwierdzono. Zakładając, iż mamy jeden link z pewnej witryny, to lepiej następny link pozyskać ze słabej podstrony, ale z nowej domeny niż pozyskanie kolejnego linku z tej domeny z której już mamy link.

Kolejny przykład obrazuje schematy linkowania, gdy różne blogi wymieniają się linkami. Po pewnym czasie okazuję się, że liczba tych stron, które mają wartość jest niewielka, pozwala to wyłuskać to co jest wartościowe i pozbywać się spamu. Położenie linku w treści, czy lepiej aby był w lewej lub w prawej kolumnie. Link w stopce przekazuje mniej niż ten, który położony jest wyżej.

Jeśli chodzi o obrazki, to lepsze wartości przekazuję anchor tekst, czyli czysty link tekstowy będzie lepszy niż atrybut ALT w obrazku. Struktura linków powinna być naturalna, czyli nie tylko słowa kluczowe, ale także logo, tytuł domeny czy kliknij tutaj. Porównujc jednego linka ze strony głównej jakiegoś bloga, który jest mały oraz link z głębokiej podstrony dużego portalu, totest wykazuje, że link głębokiej strony, rzadko odwiedzanej będzie lepszy. Ma tutaj znaczenie autorytet całej witryny, która nieraz ma 10 czy 15 lat.

Link w noscript, który jest często stosowany jako alternatywa dla Flash, mają w świetle testów SEOmoz mają bardzo małą wartość.

Sytuacja, gdy witryna nagle dostaje setki linków z innych witryn, np. notka prasowa. Tego typu witryny, w krótkim czasie, gdy dostaną dużą liczbę linków, mogą chwilowo przewyższać inne lepsze strony, które mają duże lepsze SEO.

Pytania (było ich dużo, więc przytoczymy)

  1. Czy strona będzie indeksowana przez Caffeine, gdy w meta tagu zmniejszymy częstotliwość dostępu do strony?
  2. Czy linki nofollow dalej działają?
  3. Czy kolejność słów kluczowych w anchor tekście ma znaczenie?
  4. Czy linki z Youtube lub innych serwisów video są dobre?
  5. Czy zjawisko Google bombing działa?
  6. Czy style mają wpływ na linki?
  7. Czy algorytm wpłynie na linki rotacyjne?
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *