Już ponad 18 mln internautów analizuje Spółdzielnia Danych – platforma, która zbiera dane o zachowaniach użytkowników z wielu serwisów internetowych, segmentuje je i udostępnia reklamodawcom. W efekcie przystąpienia do Spółdzielni wydawcy lepiej poznają swoich użytkowników i zwiększają przychody. Marketerzy zacierają ręce, bo to cenne dane do kampanii reklamowych.
Spółdzielnię Danych uruchomił Netsprint – spółka marketingu technologicznego, właściciel największych polskich sieci: kontekstowo-behawioralnej Adkontekst oraz content marketingowej ContentStream. Rozwiązanie umożliwia reklamodawcom i wydawcom transparentną i efektywną współpracę w obszarze audience targetingu. Tym samym Netsprint wkracza na rynek Data Management Platform (DMP) – czyli platform technologicznych, które agregują, integrują, przetwarzają i udostępniają dane o użytkownikach dla potrzeb marketingu internetowego.
“Znaczenie danych w marketingu błyskawicznie rośnie. Tworząc Spółdzielnię przekonaliśmy dostawców danych, że agregacja surowych danych pochodzących od wielu zróżnicowanych podmiotów, ich technologiczno-marketingowa obróbka oraz uczciwy model biznesowy umożliwiają stworzenie produktu atrakcyjnego dla marketerów, ale nie tylko. Użytkownicy doceniają przecież te reklamy, które są lepiej dopasowane do ich potrzeb. Brak współpracy polskich dostawców danych oznaczałby oddanie pola graczom zagranicznym, takim jak Google czy Facebook” – komentuje Artur Banach, CEO Netsprint.
Jak działa Spółdzielnia Danych
Spółdzielnia agreguje oraz przetwarza dane udostępnione przez wydawców internetowych i tworzy na ich podstawie segmenty użytkowników określające ich demografię, profil zawodowy, zainteresowania i intencje zakupowe. Gotowe profile oferowane są reklamodawcom, co umożliwia im precyzyjne kierowanie reklam do wskazanych grup internautów. Obecnie Spółdzielnia Danych pozwala dotrzeć do ponad 18 milionów użytkowników.
Profile marketingowe ze Spółdzielni Danych udostępniane są reklamodawcom w ekosystemie RTB – można je kupić m.in. na platformie DSP Adform oraz trading desk Adfocus. Trwają integracje z kolejnymi graczami. Współpracujące ze Spółdzielnią portale, agencje i domy mediowe mogą je również wykorzystywać bezpośrednio w swoich adserwerach. Wybrane grupy profilowe (profile demograficzne, zawodowe i intencje zakupowe) są również dostępne dla reklamodawców sieci Adkontekst i ContentStream w modelu CPC. Konsultanci Netsprint pomagają wybrać odpowiednie segmenty i zaplanować oraz uruchomić kampanie oparte o dane zarówno w Adkontekst, jak i całym ekosystemie RTB.
Dla dostawców danych udział w Spółdzielni stanowi dodatkowe źródło przychodu. Co więcej, dzięki wymianie danych z innymi dostawcami, portale mogą zaproponować swoim reklamodawcom znacznie lepszy, oparty o segmenty Spółdzielni, produkt reklamowy oraz poznać i zrozumieć zachowania własnych użytkowników za pomocą raportów Audience Reports. Dzięki tym raportom wydawcy czerpią wiedzę o zachowaniach swoich użytkowników: na jakich kategoriach serwisów internauci spędzają czas i czym się interesują. Przy pomocy tych danych wydawca może dostosować ofertę swojej witryny do zainteresowań użytkowników lub zaprezentować reklamodawcy, jak wartościowi internauci odwiedzają jego serwis.
“Teraz jednym z naszych kluczowych zadań jest poszukiwanie internetowych pereł – serwisów, których największym aktywem są atrakcyjne grupy użytkowników lub unikalne dane na ich temat” – tłumaczy Iwona Kaźmierczak, Business Development Director w Netsprint. – “Wraz ze wzrostem znaczenia e-commerce kluczowe będą stawały się te informacje, na podstawie których efektywnie będziemy w stanie rozpoznawać intencje zakupowe użytkowników. Drugim priorytetem jest rozwijanie algorytmów umożliwiających segmentacje klientów oraz szeroka dystrybucja tych danych, również w ekosystemie RTB”.
Jaką wiedzę o użytkownikach udostępnia Spółdzielnia
Gromadzone i analizowane przez Spółdzielnię dane o użytkownikach udostępniane są w 4 grupach profilowych:
- profile zawodowe: branża i stanowisko,
- profile demograficzne: wiek i płeć – dane zgromadzone np. podczas zakładania konta pocztowego przez użytkownika – z wyłączeniem danych osobowych,
- profile behawioralne: informacje o zachowaniu użytkowników w sieci: czytanych artykułach, przeglądanych kategoriach na portalach i sposobie poruszania się po serwisach internetowych,
- profile zakupowe: zapytania użytkowników do wyszukiwarek w serwisach e-commerce oraz oglądane kategorie produktów.
Jak reklamodawcy mogą korzystać z profili użytkowników w kampaniach reklamowych? Na przykład właściciel sklepu internetowego z akcesoriami dla dzieci i niemowląt może zaadresować reklamę do osób, które czytają artykuły o ciąży i wychowywaniu dzieci oraz przeglądały oferty akcesoriów dla dzieci w porównywarkach cenowych i platformach e-commerce. Reklamy te będą wyświetlane użytkownikowi nawet jeśli aktualnie przebywa na innym typie serwisu i czyta artykuł o zupełnie innej tematyce (np. urządzanie wnętrza).
Dane są bezpieczne
Platforma DMP Spółdzielnia Danych gromadzi i przetwarza jedynie dane o kliknięciach, odsłonach i wyszukiwaniach wykonanych przez użytkownika oraz ogólne dane demograficzne, podane przez niego w dobrowolnych ankietach i formularzach (z wyłączeniem wszelkich danych osobowych). Żadne dane umożliwiające bezpośrednie zidentyfikowanie osób nie są przechowywane, analizowane, ani udostępniane do sprzedaży. Wszystkie informacje o użytkowniku zgromadzone w ramach Spółdzielni Danych są zabezpieczone w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.
Więcej informacji o Spółdzielni Danych w serwisie: audience.netsprint.eu
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
Kto by pomyślał, że dane które w dużej części są fałszywe są tak cenne 😛
Ciekawe, choć wszyscy wiemy jaka jest jakość takich danych. Szczerze mówiąc większość danych zbieranych np. przy zakładaniu kont jest fikcyjnych. Niestety trudno jest ocenić wiarygodność posiadanego wolumenu danych jak i tego, ile w nim prawdy.
Zgadzam się, że część danych deklarowanych przez użytkowników w formularzach rejestracyjnych i ankietach jest fikcyjna. Jakość segmentów użytkowników zależy jednak od tego, jakie dane zbieramy i z jakich źródeł pochodzą. W przypadku Spółdzielni, z formularzy rejestracyjnych zbierane są jedynie dane dotyczące płci, wieku i opcjonalnie zawodu/stanowiska. Dostawcami tych danych są m.in. serwisy social media z ofertami pracy, na których podanie prawidłowych danych jest ważne. Wszystkie inne informacje (zainteresowania i intencje zakupowe) określane są na podstawie realnych zachowań użytkownika w sieci, co wyklucza możliwość ich sfałszowania.