Monitorowanie wyników wyszukiwania

Łukasz Iwanek z firmy Internetica przedstawił praktyczne podejście do automatycznego SEO monitoringu wyników wyszukiwania na dużą skalę. Takie systemy są codziennością w każdej firmie SEO, pozwalają śledzić przebieg realizacji zleceń. Pozwala także korzystnie wpłynąć na relację z klientem. Jednak takie narzędzie stwarzają co najmniej dwa problemy, przeszkodą są wytyczne Google oraz występowanie rozbieżności między zwracanymi wynikami.

Rezygnuję się już z ręcznego sprawdzania pozycji strony klienta np. raz w tygodniu, wyciąganie średniej i na tej podstawie naliczanie należności. Wtedy można było dla kilku haseł ręcznie weryfikować te pozycję. Jednak dla dużych stron, sprawdzenie raz w tygodniu sprowadza wiele problemów. Rzadki interwał sprawdzeń może powodować straty po obu stronach, zarówno straci klient oraz może tracić firma. Przy nieszczęśliwym zbiegu okoliczności można trafiać w pozycje, które nie obrazują średniej pozycji w ciągu miesiąca.


Automatyczne systemy SEO monitoringu są koniecznością i codzienną praktyką w usługowym SEO.

  • klient w wygodny sposób śledzi postępy realizowanego zlecenia,
  • specjalista SEO ma wygodne narzędzie analityczne,
  • księgowa w oparciu o wskazania systemu SEO monitoringu wystawia faktury.

Wytyczne Google

Wytyczna mówi

Nie używaj nieautoryzowanych programów komputerowych do przesyłania stron, sprawdzania rankingów itp. Takie programy zajmują zasoby komputerowe i naruszają nasze Warunki korzystania z usługi. Google nie zaleca stosowania produktów, (…) które wysyłają do Google zapytania automatyczne lub programowe.

i staje ona w sprzeczności z potrzebą SEO monitoringu. Chcąc być w zgodzie z wytycznymi trzeba to robić ręcznie, ale na dużą skale jest to nie wykonalne. Zatem kto ma rację:

  • Google ma rację – troszczy się o swoje zasoby,
  • Firmy SEO mają rację… troszczą się o swoje zasoby,
  • Klienci mają rację… troszczą się o swój czas i wygodę.

Dobrze napisany system SEO monitoringu pozwoli szanować zasoby wyszukiwarki, konsumuje w sumie mniej zasobów, niż ręczne sprawdzanie oraz należy go używać w uzasadniony sposób, dokonując tylko istotnych sprawdzeń.

Rozbieżność wyników

Wyniki dostarczane przez narzędzia SEO monitoringu mogą różnić się od tego, co może zobaczyć użytkownik sprawdzając pozycję bezpośrednio w Google. Różnice biorą się z różnych Data Center. Infrastruktura Google składa się z wielu różnych Data Centers, pomiędzy którymi mogą występować okresowe różnice w zwracanych wynikach. Dzieje się to głównie w dwóch przypadkach;

  • pozycjonujemy nową stronę, idzie ona do góry, ale na części Data Centers pozycję nie aktualizują się tak szybko w na innych DC,
  • wszelkie updaty algorytmu, średnio raz na kilkanaście miesięcy, wchodzi zwykle tylko na kilka DC, a pozostałe mają stare rozwiązania.

Domyślnie, wpisując do przeglądarki adres www.google.pl jesteśmy łączeni z aktualnie najmniej obciążonym DC. Można jednak się odwołać do konkretnego DC za pomocą jego adresu IP. W ten sposób można zweryfikować dyskusyjne wskazania.

Personalizacja to kolejny powód występowania różnic w wynikach. ręczne porównywania wyników ze wskazaniami systemu SEO monitoringu powinno się odbywać w momencie, gdy nie jesteśmy zalogowani na konto Google. W przeciwnym wypadku można otrzymać spersonalizowane (na podstawie dotychczasowych wyszukań) wyniki, różniące się od uniwersalnych wskazań Google.

Łukasz Iwanek – Monitorowanie wyników pozycjonowania

Kolejne źródło nieporozumień to tzw. „czeskie błędy”

  • sprawdzanie wyników w niewłaściwej wersji językowej Google,
  • sprawdzanie wyników, mając ustawioną inną liczbę wyników na stronę,
  • niewłaściwe zawężenia (Szukaj w Internecie, Tylko język polski).

Najlepszym sposobem na zdiagnozowanie problemu jest prośba do klienta o adres URL ze stroną z wynikami. Wtedy widać jak klient wyświetlił sobie rezultaty. Reklamacja wyników powinna wyłącznie nastąpić tylko w dniu, którego dotyczy rozbieżność, tak aby druga strona miała możliwość jej zweryfikowania. Reklamacja zgłoszona później nie może być zweryfikowana oraz odpowiedź na reklamację także musi być przekazana w ten sam dzień.

Podsumowanie

  1. Codzienny, automatyczny monitoring pozycji daje możliwość prowadzenia rozliczeń najlepiej odpowiadających osiągniętym wynikom.
  2. Automatyczny monitoring może być prowadzony w sposób prowadzący do oszczędzania zasobów wyszukiwarki.
  3. Reklamacja wyników jest możliwa do zweryfikowania tylko w dniu, którego dotyczy.
  4. Zarchiwizowane wyniki są cennym źródłem danych dla specjalistów SEO.

Pytania

  1. Czy Data Center jest dobierany w momencie wejścia na stronę Google, czy w momencie przesłania zapytania?
  2. Co z monitoringiem pozycjonowania szerokiego?
  3. Czy decydować się na rozwiązania pudełkowe czy dla firm?
  4. Czy nacisk na personalizację wyników spowoduję, że nie będzie można sprawdzić rzetelnie pozycji?
  5. Z jakiej liczby IP korzystacie?
  6. Czy udostępniacie narzędzie do porównania wyników klienta i konkurencji?
  7. Na ile wyników odpytujecie Google?
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

Jeden komentarz do “Monitorowanie wyników wyszukiwania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *