Mobilne SEO – 5 aspektów optymalizacji

Silesia SEM - wersja mobilna

Mobilne SEO to aspekt pracy ze stronami internetowymi, który w ciągu kilku miesięcy bardzo dobrze się rozwinie. Ma na to wpływ coraz większa liczba użytkowników smartfonów i tabletów w naszym kraju. Z tych urządzeń, nie tylko korzystamy gdy jesteśmy w drodze, ale także często w domu. Przedstawione poniżej materiały dotyczą wyłącznie technicznych aspektów identyfikowania i tworzenie mobilnych wersji stron internetowych. W Polsce brakuje jeszcze dobrych badań, z których moglibyśmy czerpać rzetelne informacje o użytkownikach mobile i ich zachowaniach. Stąd też o takie dane najlepiej zadbać samemu analizując własne strony. Treść omawiająca temat Mobile SEO jest pogrupowana według następujących punktów:

  1. Identyfikuj użytkowników mobilnych
  2. Znajdź popularne słowa kluczowe i strony
  3. Czego i jak szukają mobilni
  4. Zachowanie strony na urządzeniu mobilnym
  5. Technologia mobilnej prezentacji treści

Świetnie do tego nadaję się Google Analytics, który pozwala zidentyfikować użytkowników mobilnych. Utworzenie segmentu zaawansowanego, który wyłącznie wyświetli użytkowników mobile, wymaga wprowadzenie tylko dwóch metryk: ruch organiczny i urządzenia przenośne. Tak wyodrębniony segment, pozwala zidentyfikować słowa kluczowe których używają szukający oraz strony docelowe do których docierają użytkownicy.

Dobrze jest również posiadać wiedzę, których urządzeń najczęściej używają odwiedzający naszą stronę, aby wyświetlić ją w postaci mobilnej. Gdy już wiemy, ilu użytkowników nas odwiedza i jak do naszej strony docierają, to następnie możemy sprawdzić, jak mobilna strona internetowa wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google.

Narzędzia dla Webmasterów wyświetlą dla zweryfikowanej strony listę zapytań, które wykorzystali użytkownicy aby wyszukać mobilną stronę internetową. W sekcji Ruch -> Wyszukiwane hasła należy ustawić filtr na Urządzenia przenośne. Z dwóch raportów otrzymamy informację o najczęstszych zapytaniach i najpopularniejszych stronach.

Prognozy odwiedzin dokonywanych przez użytkowników mobilnych można szacować z wykorzystaniem Narzędzia propozycji słów kluczowych. Wybierając wyświetlenie propozycji i statystyk dla wszystkich urządzeń przenośnym, ograniczymy podane rezultaty, wyłącznie do prognoz opartych tylko o wcześniejsze wyszukiwania z urządzeń mobilnych. Dostępne są również inne źródła danych, niestety także dane pochodzą z Google. W serwisie Our Mobile Planet można wygenerować wybrane raporty na temat korzystania z urządzeń mobilnych w różnych krajach oraz różnych aspektów wykorzystania ich przez użytkowników.

Przygotowana strona mobilna musi spełniać standardy wydajnościowe Google oraz jakościowe na wyświetlanych urządzeniach mobilnych. W pewnym zakresie testować wersje mobilne stron internetowych można za pomocą symulatorów. Jednak pamiętajmy, że będzie to jedynie symulacja i strona może zupełnie inaczej zachować się na urządzeniu mobile. Pierwszym testem jaki powinniśmy wykonać na stronie jest sprawdzenie jej w How To Go Mo i zobaczenie jaką oceną pod kątem mobilności strona otrzyma.

Wszystkie sześć spełnionych wymagań będzie oceną doskonałą. Ponownie, Narzędzia dla Webmasterów pozwalają pobrać stronę jako Googlebot Mobile i sprawdzić czy udało się to z sukcesem. Google oferuje także, narzędzie do testów wydajnościowych i każdą stronę można pobrać, przedstawiając się jako Google Mobile. Skala oceny jest od 0 do 100 punktów, im więcej punktów strona otrzyma, tym lepiej zachowa się na urządzeniach mobilnych.

Technologie mobile w SEO

Google wspiera optymalizację smartfonów w trzech konfiguracjach:

  1. Strony który używają responsive web design, np. strony które na wszystkich urządzeniach mają te same URLe, każdy URL podaje ten sam HTML dla wszystkich urządzeń a tylko CSS zmienia sposób wyświetlania. To rekomendowana przez Google konfiguracja. (Client-side)
  2. Strony które na wszystkich urządzeniach mają te same URLe, ale każdy URL zawiera inny HTML i CSS, w zależności tego czy user agent przedstawia się jako desktop czy mobilny. (Server-side)
  3. Strony które mają osobne wersje mobilne i desktopowe.

Responsive Web Design

  • Responsive Web Design polega na wykorzystaniu Media Queries z CSS3. Rozwiązuje problem wielu rozdzielczości oraz problemu scrolla poziomego.
  • Wykorzystanie jednego adresu URL dla zawartości ułatwia interakcję z użytkownikami poprzez łatwiejszy share (Google, Twitter, Facebook) oraz 2 Googleboty (Googlebot i Googlebot-Mobile) zawsze trafiają na to samo.
  • Brak przekierowania użytkownika aby otrzymać dopasowany rozmiar strony do urządzenia użytkownika, brak zmian agentów co może być podejrzeniem o cloaking.
  • Zachowuje zasoby serwera i Googlebota. Pośrednio umożliwia indeksację większej liczby stron w ramach jednej domeny.
  • Googlebot-Mobile przedstawia się jako iPhone

Dynamiczny kontent HTML

Przy stosowaniu dynamicznego kontentu w zależności od tego jaki user agent się przedstawi, trzeba zwrócić uwagę na nagłówek Vary HTTP. Nagłówek Vary HTTP ma dwie użyteczne funkcje:

  • Komunikuje do serwerów z cache używanych przez ISP, że, powinny wziąć pod uwagę user agent, decydując czy serwują stronę z cache czy nie. Bez nagłówka Vary HTTP, serwer może omyłkowo podać użytkownikom mobilnym stronę z cache’u wersji desktop i vice versa.
  • Pomaga Googlebotowi odkryć mobilny kontent szybciej, ważny nagłówek Vary HTTP jest jednym z sygnałów, który bierze Google pod uwagę przy indeksowaniu treści mobilnej.

GET /page-1 HTTP/1.1 Host: www.silesiasem.pl (...) HTTP/1.1 200 OK Content-Type: text/html Vary: User-Agent Content-Length: 5710 (…)

 Osobny mobilny kontent

W tej konfiguracji, każdy adres URL dla desktopowych urządzeń posiada swój odpowiednik dla urządzeń mobilnych. Powszechna konfiguracja to strony desktopowe pod adresem domena.pl mają swoje odpowiedniki pod adresem m.domena.pl. Google nie faworyzuje żadnego z formatów, tak długo jak są oba dostępne dla Googlbota i Googlebot-Mobile. Google rekomenduje używanie dwóch anotacji, aby pomóc zrozumieć to ustawienie:

  1. Na stronie desktopowej, dodaj znacznik link rel=”alternate” wskazujący na odpowiadający mu adres mobilny. Dzięki temu Googlebot szybciej odnajdzie położenie mobilnej wersji.
  2. Na mobilniej stronie dodaj znacznik link rel=”canonical” wskazujący na odpowiadający mu adres desktopowy.

Google wspiera dwie metody anotacji: w kodzie HTML i pliku Sitemaps. Annotation w HTML wygląda następująco Na stronie desktopowej:

  • <link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px)” href=”http://m.domena.pl/strona” >

a na mobilnej wersji, anotacja ma postać:

  • <link rel=”canonical” href=”http://www.domena.pl/strona” >

Wskazówki SEO dla każdego z wariantów

Responsive Web Design

  • Pozwolenie dla robota na pobieranie plików (css, js, obrazki)
  • Uwaga na elementy, które nie wyświetlą się na urządzeniu mobilnym (duże obrazy, js, video itp)
  • Skorzystaj z CMS lub Frameworka aby uczynić wdrożenie prostszym

Dynamiczny kontent

  • Serwer powinien odpowiedzieć innym kodem HTML dla tego samego URLa w zależności od user agenta. Mobilni użytkownicy i boty powinni zobaczyć inną, mobilną wersję strony
  • Ustaw nagłówek Vary HTTP aby przyspieszyć znalezienie przez bota mobilnej wersji

 Osobne wersje

  • Postaw mobilną strukturę na subdomenie „m”
  • Użyj przekierowania 301 aby skierować mobilnych i boty na właściwą wersję
  • Dodaj link rel=„alternate” wskazujący do wersji mobilnej oraz link rel=„canonical” wskazujący do wersji desktopowej
  • Umieść link do pełnej wersji
  • Utwórz mapę XML mobilną

Źródła:

Google Analytics
Narzędzia dla Webmasterów Google
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
http://www.thinkwithgoogle.com/mobileplanet/en/
http://www.howtogomo.com/en-gb/d/test-your-site
https://www.google.com/webmasters/tools/googlebot-fetch
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/details
http://www.stateofsearch.com/mobile-seo-recommendations

The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

14 komentarzy do “Mobilne SEO – 5 aspektów optymalizacji

  1. Idea Responsive Web Designu bardzo mi się podoba, zaraziłem się nią kilka miesięcy temu. Coraz mniejszy jest sens robienia osobnych stron mobilnych, jeśli wszystko możemy obsłużyć stroną responsywną. Całość jest łatwiejsza w administracji, nie trzeba dbać o dwa kody… same zalety! No i Google promuje RWD 🙂

  2. Bardzo fajne kompendium na bardzo przyszłościowy temat – dziękuję! 🙂

  3. Bardzo dobry poradnik, wszystko ładnie opisane, jasno i treściwie. Tego własnie szukałem. Co do treści zamieszczonego posta – mobilne SEO to inwestycja w przyszłość, niedługo wszystko będzie się wokół tego kręcić, nie jesteśmy w stanie tego uniknąć. Druga sprawa, że zaoszczędzamy na czasie, nie musimy interesować się dwoma kodami tylko jednym i mamy możliwość dopracować go do perfekcji – co jest lepsze niż dwa kody dopracowane na 70-80%. Dlatego też nie widzę sensu w robieniu mobilnych odpowiedników naszych stron. Ale wszystko okaże się w praniu, zobaczymy co przyniesie przyszłość.

    Bardzo dziękuję za posta i pozdrawiam serdecznie,
    Bartosz Zaremba

  4. Panie Arturze, dziękujemy za wskazówki związane z serwisem Sprzedajemy.pl, może kiedyś uruchomimy wersje mobilna to będziemy Pana wzywać 🙂 pozdrawiamy!

  5. Czy jest jakieś wiarygodne narzędzie do sprawdzania strony, czy wyświetla się poprawnie w tych wszystkich tabletach, smartphonach itp?

    Podkreślam „wiarygodne”

  6. Pozycjonowanie dla urządzeń mobilnych nie przynosi takich efektów jak pozycjonowanie pod PC-ty czy Notebooki z tego powodu że na ekranie smartfona jest mniej miejsca na wyniki.

  7. Sam widzę po statystykach że ruch z urządzeń mobilny jest to 1/3 odwiedzin. Warto dla tego kawałka tortu starać się. Podejrzewam że te proporcje będą się zmieniać na korzyść UMm

  8. Wydaje mi się że mobilne SEO nie będzie różniło się różniło zasadniczo od stacjonarnego SEO. Będzie to po prostu robione w skali mikro.

  9. U mnie ilość wejść od lutego 2012 do lutego 2013 wzrosłaz 3% do 9% wiec już jest o co się bić:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *