Marketing Festival, Brno 2013 – relacja z drugiego dnia

Organizatorzy Marketing Festivalu w Brnie

Drugi dzień Marketing Festivalu był równie dobrze zaplanowany jak dzień pierwszy. Na ten dzień również przygotowano dwóch głównych keynote speakerów, którymi byli Gillian Muessig, współzałożycielka obecnego moz.com oraz Neil Patel, właściciel KISSmetrics. Pierwszego dnia głównymi speakerami byli Cyrus Shepard z moz.com oraz Brian Carter, który specjalizuje się w mediach społecznościowych.

Natomiast czarnymi koniami na Festivalu, okazali się Micheal King pierwszego dnia, z fantastyczną prezentacją o tym jak sobie poradzić, gdy już nie ma słów kluczowych tylko jest (not provided), a drugiego dnie niewątpliwie najlepszą prezentację miał Phil Pearce o nadużyciach w analityce internetowej.


Black Friday 2024 - wyprzedaż programów SEO
Black Friday 2024 - wyprzedaż programów SEO


Gillian Muessig, moz.com

Gillian Muessig Gillian Muessig rozpoczyna o pokazania gdzie kiedyś byliśmy, to były czasy gazet papierowych. Wyszukiwarka chce zachowywać się jak Amazon, po zalogowaniu wie wszystko o swoim użytkowniku. Obecnie Google zbiera z jednego wyszukiwania około 50 różnych informacji o użytkowniku. Jednak nikt nie jest zadowolony z personalizacji jaką wprowadza się do sieci.

Gilian opowiedziała o przykładzie sklepu sprzedającego jeansy w Seattle, który jest w pełni zautomatyzowany. Nic nie jest potrzebne, pełna obsługa polega na tym, że sklep posiada spersonalizowane dane klientów i rozpoznaje ich po wejściu.

Personalizacja będzie postępować także w obszarze handlu internetowego. Dzięki Google Glass następuje integracja prawdziwego życia z siecią. Nasz organizm też staje się bardziej zintegrowany poprzez medyczne operacje i wprowadzenie części zamiennych do organizmu. Pamiętacie o lodówce, która sama monitoruje stan ilości mleka w niej?

Wszystko to sprowadza się do inbound marketingu, a  nawet dalej, do community marketingu. Taka społeczność dzieli się wartościami, celami, doświadczeniami. Ma wspólne cele. Społeczności gdy się dzielą doświadczeniami, to się zespalają. Gilian pokazała film o człowieku, który ratował dzieci w czasie II Wojny Światowej.

Wszystko jest na temat relewantności nie na temat keywordsów. Obecnie trzeba myśleć o wszystkich kanałach marketingu, tradycyjnego i online. Wtedy ta społeczność stworzona będzie jeszcze silniejsza.

Matthias Bettag, Digital Analytics Consultant

Matthias BettagMatthias Bettag. Jego prezentacja jest na temat platform wielokanałowych. Trudno jest mierzyć konwersje z różnych kanałów.  Jeśli chcesz analizować dane na lepszym, niż podstawowym poziomie. Zdefiniuj swój KPI. Następnie pogrupuj kampanie według celów.

Wielokanałowość również dotyczy person. Segmentuj klientów według person i zachowań online.

Pokazał jak rozumieć segmenty na przykładzie rozkładu owoców na straganie warzywnym w Barcelonie. Różne rzeczy są poukładane obok siebie.

Nadal będziemy obserwować wzrost podłączeń różnych typów urządzeń do internetu. Wszędzie trzeba się łączyć i logować. Jeśli masz wiele urządzeń to lepiej je monitorować, za pomocą jednego konta. Tak jak robi to Google, Facebook czy Apple lub Amazon.

Metody do integracji danych z różnych źródeł to drawbrid.ge oraz litycs.io – bez nich też można, ale jest trudniej.

Wieloplatformowość też trzeba mierzyć: strony, urządzenia, kanały społecznościowe itp.

Matthias podał szereg metod, które mają pomóc by zdobyć jeszcze więcej danych w sytuacjach gdy dane nie są na wyciągnięcie ręki.

W Niemczech adres IP jest traktowany jako dana osobowa. Dlatego nie mogą zbierać tych danych. Nie są one dostarczane do systemów analitycznych.

Podsumowanie: Segmentujcie odwiedzających i ich intencje, pogrupujcie KPI, zbierajcie tylko własne dane i upewnijcie się, że możecie ich używać i staraj się dowiedzieć dlaczego użytkownicy tak właśnie się zachowują. Narzędzia mogą Wam pomóc ale zarządzanie nimi należy do was.

Prezentacja była wypełniona różnymi technicznymi elementami, czasem trudno było nadążyć za główną myślą wystąpienia lub połączyć to z główną myślą.

Petra Brodilova z Google

To my, polacyPrezentacja od Petry Brodilovej dotyczyła optymalizacji produktu Google AdWords, w jej trakcie udaliśmy się na kawę i naleśniki oraz pogadać z kolegami. W trakcie Festivalu wystąpiło dwoje pracowników Google. Mówili oni na temat produktów, jakie Google oferuje. Niestety w wyniku niedostatecznie dobrego tłumaczenia na język angielski, słuchanie tych prezentacji nie należało do interesujących. Ponadto osoby prezentujące te tematy, nie były wyróżniające się, odstawały od pozostałych zagranicznych prelegentów. Takie wnioski wyciągnęliśmy siedząc przy okrągłym stole z kawą i naleśnikami w gronie uczestników z Polski, z których kilku widać po lewej stronie.

Paweł Jasek z dobryweb

Pawel JasekPaweł Jasek zachęca do używania KPI aby mierzyć wynik firmy. W Czechach na Facebook uT-mobile jest dużo lepszy niż Vodafone. Nie należy poświęcać zbyt wiele czasu na mikrometryki, np. bounce rate waha się między 55% – 60%, to jest nieistotne.

Ostatnio panuje trend jak przenieść się z klasycznych metryk KPI do czegoś bardziej użytecznego.  Dane które mówią o KPI można rozszerzyć o inne metryki jak te które mierzą konkurencyjność czy metryki biznesowe.

OMTM – One Metric that Matters – nowe podejście do analityki internetowej, które upraszcza wyciąganie danych.

Paweł pokazał zestawienie, na którym są 24 różne metryki, które firma może brać pod uwagę mierząc stopień realizacji celów. Następnie kilka z nich, te które są najważniejsze omówił. Należą do nich

  • ARPU – Average Revenue per User,
  • ARPDAU – Averega Revenue per Daily Active User
  • MRR – Monthly Recurring Revenues
  • MRR – Monthly Retention Rate
  • CAC – Customer Acquisition Cost
  • CPE – Cost per Engagement
  • CLV – Customer Lifetime Value

Phil Pearce, freelancer

Phil PearcePhil Pearce w swoim programie wystąpienia daje definicje, przykładowe techniki, klasyfikacja i kary za Black Hat Analytics.

Próby oszukiwania w danych są coraz powszechniejsze. Phil jest pionierem w badaniu tego tematu. BHA to próba (tutaj definicja od Philla z 2009 roku).

Phil przyrównał różne techniki oszukiwania w danych do postaci ze Star Wars. Przed rokiem 2010 było 5 głównych technik oszukiwania w danych:

  • Referral backlink log spam
  • GA log spam
  • Visited links css hack
  • Flash cookie respawn
  • EverCookie

Następnie pokazał wykres w którym pogrupował wszystkie planowane i nieplanowane oraz agresywne i fałszywe metody generowania danych analitycznych.

Google musi zaradzić tym zagrożeniom, tworzy nowe stanowiska pracy i zatrudnia ekspertów od wykrywania nadużyć w Google Analytics.

Phil zwrócił uwagę żeby uważać  ,by nie ujawnić adresu email przy publikacji kodu GA.

Następnie pokazał 2 działające techniki black hat (big integer) w Google Analytics, ale poprzedził je ostrzeżeniem, że jest to tylko w celach testowych.

Obecnie w USA są sprawy sądowe o wyciek danych (Google i Facebook), w Europie jest pierwsza sprawa w UK (Google vs 12 osób – chodzi o wyciek danych z Safari).

Headless Browser – przeglądarka internetowa bez interfejsu użytkownika (przykłady; Zombie.js, Phantom.js)

Mało zanotowałem na tej prezentacji, ponieważ była ona absolutnym hitem drugiego dnia. Ogromna dawka wiedzy na temat prywatności, przechowywania i przechwytywania danych i konsekwencji jakie za to grożą.

Neil Patel, KISSmetrics

Neil PatelNeil Patel Raz w miesiącu chce publikować guide który ma więcej niż 30 tysięcy słów. Dają kontent na swoją stronę. W końcu ludzie na Twitterze zaczęli o tym pisać i to wygenerowało wiele subskrypcji przez lata.

Musisz testować, jaki rodzaj kontentu przyciąga rejestrację, a jaki nie przyciągnął ich wcale. Przygotowali kilka różnych wariantów pobierania adresów email, formularzy subskrypcji. Odkryli, że osoby które zostawiają e-mail, 3 razy chętniej publikują ten kontent w sieci społecznościowej.

Przygotowują także bannery, które można umieszczać w bannerach. Taki banner musi być kreatywny.

Mają też zakładkowe sidebary, które mogą wygenerować przyzwoitą liczbę leadów.

Wszystkie podjęte kroki, prowadzą do podniesienia stopy konwersji. Samo prowadzenie bloga nie wystarczy, trzeba przenosić użytkowników z jednego miejsca do drugiego.

Neil stosuje narzędzie, które pozwala czytelnikom zostawić uwagi na stronie o tym można poprawić lub jeszcze napisać na stronie (Qualaroo)

Na stronie testowali liczbę przycisków społecznościowych, im więcej przycisków na stronie było, tym mniej udostępnień mieli.

Testowali różne kolory przycisków do subskrypcji. Testy pokazały, że trzeba się wyróżniać, mieć inne przyciski niż konkurencja.

Lean Startup to Build-Measure-Learn

Mają wynik 7.35$ za subskrypcje którą osiągają na swoim blogu.

Prezentacja Neila była krótsza od pozostałych, jednak przyciągnęła niezwykłą liczbę uczestników, tak że na Sali trudno było znaleźć miejsce stojące. Po prezentacji Neil odpowiedział na szereg różnych pytań, a udzielane odpowiedzi pokazały, że jest ekspertem od content marketingu. Zanotowałem sobie kilka tipów, które podsunął i mam nadzieję wkrótce je wykorzystać.

Jan Podzimek z pria

Jan PodzimekJan Podzimek przedstawił przykład kampanii napoju alkoholowego (Pear Vodka), która była promowana przez stronę internetową oraz aplikację na smartfona. Przygotowali też różne warianty grafik i zdjęć, którymi promowali to na FB. Publikowali też filmy na YT. Obecnie prowadzą kampanię follow-up.

Przygotowali aplikacje na smartfony. W Czechach rządzi Android, iOS nie ma szans. Aplikacje wykorzystano ponad 3,6mln razy. Kampanie udały się na facebooku oraz w sieci PPC. Jan zaprezentował jak działa aplikacja i jakie efekty udało się osiągnąć. Aplikacją była gra w butelkę!

Drugim nurtem w mediach tradycyjnych sprzedawano Plum Vodka, która osiągnęła niewiele więcej sprzedanych butelek, niż promowana wyłącznie w sieci Pear Vodka.

Kampania kosztowała 17,500Euro. – to było pierwsze case study.

Drugi przykład jest z branży finansowej-hazardowej. Na początku mieli 1000 fanów. Napisali aplikację na urządzenia mobilne, która pozwalała zagrać na wirtualnej maszynie hazardowej, a zarobione pieniądze można było wydać w innych miejsca hazardowych.

Kampania kosztowała 4286Euro.

Trzeci przykład polegał na wykorzystaniu LinkedIn. Pomogli okuliście. Przygotowali dla niego profil z profesjonalnymi połączeniami na LinkedIn.

To było proste, na LinkedIn wybrali ludzi którzy mają pieniądze i noszą okulary!!! (poznali po zdjęciach). Uzyskał ponad 500 profesjonalnych połączeń a koszt wyniósł 355Euro/miesiąc.

Mirek Cerny z Futurelytics

Mirek CernyMirek Cerny zapytał czy wszyscy na sali chcą zwiększyć liczbę sowich klientów, podnieść zysk i satysfakcję klientów. Prezentacja jest techniczna, zawiera wiele analitycznych informacji.

Mirek głównie obraca się wokół tematu segmentacji użytkowników, grupowaniu klientów. Np. dzieli ich na grupy: VIP, lojalni, jednorazowi, straceni.

Łukasz Żelezny z uswitch.com

Łukasz ŻeleznyŁukasz Żelezny rozpoczął od pokazania jak ważny jest współczynnika Pearsona przy określaniu ruchu ze słów kluczowych, które dobrze są pozycjonowane w Google. Dwa rodzaje słów kluczowych trzeba rozważyć. Te które przynoszą co najmniej 1000 wizyt ruch oraz te gdzie ilość ruchu się nie zmienia w wyniku zmian w Google.

Łukasz Żelezny zawsze robi swoje testy w poniedziałek, ponieważ wtedy jest najwięcej ruchu w Google.

Sprawdza, które słowa mają najlepszą korelację, wykorzystuje do tego arkusz w Excelu. Informacje o słowach kluczowych czerpie z Binga lub z AdWords.

Łukasz pilnuje także sezonowości, przewiduje, które słowa będą w poszczególnych porach roku efektywniejsze. Sezonowe zapytania porównuje ze sobą w skali rocznej, czyli rok do roku.

Nie wszystko da sią rocznie przewidzieć. Przykładem jest iPhone, ponieważ nie jest wiadomo, w którym tygodniu Apple wypuszcza nową wersję.

Porównując ze sobą wybrane tygodnie z dwóch lat, trzeba oprócz sprawdzenia liczby wizyt dołożyć wymiar współczynnika odrzuceń, aby się dowiedzieć czy rzeczywiście był wzrost czy spadek.

W czasie trwania prezentacji Łukasza, wiele osób na Twitterze zgodnie orzekło, że była to najlepsza techniczna prezentacja z zakresu SEO na całej konferencji.

Evan Fishkin z Microsoftu

Evan FishkinEvan Fishkin, syn Gillian Muessig niedawno dołączył do Microsoftu, ale swój temat rozpoczyna od Google Now. W Windows 8 istnieją także encje, czyli takie same obiekty definiowane ja w Google Knowledge Graph.

CIA World Fact Book jest wykorzystywana przez Google i Bing do budowania własnych bazy wiedzy.

Bing wprowadza obsługę mikrodanych. Jednak najpierw trzeba wprowadzić wszystkie rzeczy, o których było mówione do tej pory na tej konferencji.

Dobre Rich Snippety podnoszą CTR o 20% do 30%

Evan pokazuje że warto korzystać z markera danych w GWT.

Na koniec Evan opowiedział o najbliższych planach Microsoftu, których niestety w wyniki polityki firmy nie mógł zilustrować slajdami. Ciekawie zapowiada się przyszłość Binga!

Podsumowanie

Na koniec konferencji uczestnicy z wykorzystaniem Twittera wywołali na scenę organizatora, Jindricha Faborskiego i zgotowali mu owację na stojąco. Należało się za bardzo dobrze przygotowany program, dopilnowanie każdego najmniejszego detalu, networking w czasie przerw i wiele, wiele innych rzeczy, a jest ich tak wiele, że nie sposób o wszystkich napisać. Jindrich już zaprosił wszystkich uczestników na konferencję w przyszłym roku. W albumie na FB, można obejrzeć galerią zdjęć z Marketing Festivalu.


Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

Jeden komentarz do “Marketing Festival, Brno 2013 – relacja z drugiego dnia

  1. Dzięki za wyczerpującą relację z obu dni i zdjęcia na Facebooku. Przyjemnie się czytało 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *