Powiadomienia przychodzące do Narzędzi dla Webmasterów, możemy podzielić na trzy grupy. Pierwszą grupą są powiadomienia przychodzące od zespołu do spraw jakości wyszukiwarki Google. Ten zespół rozpoczyna komunikację z webmasterem, gdy jego strona narusza wytyczne Google dla webmasterów. Dokonując poprawy swojej strony, również od tego zespołu otrzymamy informację czy wprowadzone zmiany są wystarczające lub jeszcze strona nie jest zgodna z wytycznymi Google. Druga grupa komunikatów to są tzw. powiadomienia ostrzegawcze o problemach związanych z funkcjonowaniem naszej witryny. Te powiadomienia są wysyłane automatycznie, gdy robot Google wykryje istotne problemy w działaniu naszej strony. Trzecia grupa to komunikaty informacyjne, które mówią o wykonaniu pewnych działań w Narzędziach dla Webmasterów.
Lista powiadomień:
Zespół ds. jakości wyszukiwarki Google
- Powiadomienie o wykryciu nienaturalnych linków do witryny (wycofany)
- Powiadomienie o wykryciu nienaturalnych linków pod adresem
- Problemy z jakością w witrynie
- Żądanie ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny: witryna jest niezgodna ze wskazówkami jakościowymi Google (wycofany)
- Nienaturalne linki przychodzące
- Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny: Nie znaleziono ręcznych działań dotyczących spamu
- Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny: Witryna narusza wskazówki Google dotyczące jakości
- Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny: Wycofano ręczne działanie dotyczące spamu
- WordPress Dostępna aktualizacja
- Program Googlebot znalazł niezwykle dużą liczbę adresów URL w Twojej witrynie (nadesłany)
- Powiadomienie o wyłudzaniu informacji dotyczące witryny (nadesłany)
Komunikaty ostrzegawcze
- Witryna jest zainfekowana złośliwym oprogramowaniem
- Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej witryny
- Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej witryny: DNS
- Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej witryny: robots.txt
- Wzrost liczby błędów „nie znaleziono strony”
- Increase in authorization permission errors
- Big traffic change for top URL
- Wzrost liczby pozornych błędów 404 (nadesłany)
Komunikaty informacyjne
- Żądanie zmiany szybkości indeksowania witryny
- Ustawiono nową docelową lokalizację geograficzną dla witryny
- Przetworzyliśmy żądanie ponownego rozpatrzenia witryny (wycofany)
- Żądanie ponownego rozpatrzenia zgłoszenia
Każde z powiadomień znajduję się w moich Narzędziach dla Webmasterów (nie wiem czy to powód do radości czy nie 🙂 ), ale nie oznacza to, że lista jest już zamknięta i wyczerpana. Jeśli macie jeszcze jakieś inne komunikaty to zapraszam do uzupełnienia listy. Przy każdym komunikacie znajduję się też mój komentarz, za co go otrzymałem :).
Powiadomienie o wykryciu nienaturalnych linków do witryny (wycofany)
Powiadomienie otrzymałem bo we własnym systemie zarządzania linkami ustawiłem jeden link na jeden anchor dystrybuowany na wszystkie strony będące podłączone do systemu i o nim zapomniałem. Po tygodniu miałem wyłączyć, ale zapomniałem i po miesiącu było 200k linków w GWT oraz przyszło powiadomienie. Komunikat jest już w nowszej wersji.
Powiadomienie o wykryciu nienaturalnych linków pod adresem
Powiadomienie dostałem ponieważ do dobrej, zaufanej strony podłączyłem swój system zarządzania linkami oraz komercyjny system wymiany linków. Strona zaczęła emitować te linki, ale nie w stopce czy jakimś panelu bocznym, tylko w miarę naturalnie to wyglądało. Niestety algorytmu zliczającego nie da się oszukać i po pewnym czasie przyszedł ten komunikat oraz wyzerowano PageRank Strony. Powrót w łaski Google nastąpił po prośbie o ponowne rozpatrzenie oraz zmniejszeniu liczby emitowanych linków z 9 do 3.
Problemy z jakością w witrynie
Ten komunikat można dostać za kilka „przewinień”. U mnie przeważnie była to zła jakość subdomen. Wtedy z indeksu usuwano te subdomeny, ale domena główna zostawała, jeśli była wartościowa. Gdy domena główna była kiepska, to leciała razem. Można tu zgłaszać prośbą o przywrócenie, ale trzeba rzeczywiście poprawić stronę, czyli np. skasować subdomeny lub poprawić jakość treści na stronie.
Żądanie ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny: witryna jest niezgodna ze wskazówkami jakościowymi Google (wycofany)
To jest recydywa w starym formacie. Czasem wysyłając zgłoszenie, nie otrzymamy zdjęcia kary, tylko powiadomienie, że nadal ze stroną coś jest nie tak. Niestety nie jest napisane co dokładnie jest problemem. W tym przypadku poszło o zbyt wielką liczbę pogrubień treści na stronie głównej.
Nienaturalne linki przychodzące
To najmłodsze dziecko w rodzinie, sieje spustoszenie od kilkunastu tygodni. Nie ma jednej wykładni za co można otrzymać teraz powiadomienie o nienaturalnych linkach. W tym przypadku strona nie była już linkowana od 3-4 miesięcy, nawet pozycji też nie miała konkurencyjnych. Natomiast miała dużo linków spoza domen .pl z różnych miejsc sieci. Problemem tych miejsc nie jest to, że są słabe jakościowo, bo z tym da się żyć, problemem jest to, że za szybko znikają i to jest sygnał dla Google, że strona ma słabe linki.
Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny: Nie znaleziono ręcznych działań dotyczących spamu
Odpowiedź od Search Quality Team tej treści, można otrzymać, gdy już wpadamy w paranoję, że wszystko jest przyczyną nałożonej kary przez Google. Jak jednak się okazuje, witryna nie musi mieć nałożonej ręcznej kary, aby jej wyniki się pogorszyły, wtedy trzeba szukać innych przyczyn. Tutaj jeszcze ich nie znalazłem 🙁
Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny: Witryna narusza wskazówki Google dotyczące jakości
Aktualny komunikat, gdy stronę próbujemy wydostać z nałożonego filtru lub banu, ale nie dopełniliśmy wszystkiego, czego Google od nas oczekuje. Tutaj odmowa dotyczy, zbyt dużej liczby wychodzących bezpośrednio, dodatkowo podkręconych rotacją. Tak, to katalog stron z własnymi modyfikacjami, ale jak widać modyfikacje nie przypadły do gustu Google. Nie próbuję dalej z tym walczyć, skończyło się na wyzerowaniu Pagerank.
Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny: Wycofano ręczne działanie dotyczące spamu
Mekka dla wielu pozycjonerów, którzy próbują otrzymać rozgrzeszenie za wiele popełnionych czynów. Często wiąże się z powrotem strony na dawne pozycje, czasem na pozycje trochę niższe 🙁
WordPress Dostępna aktualizacja
Gdy długo nie aktualizujesz swojego popularnego CMS, to otrzymasz powiadomienie, że warto to zrobić np. aby uniknąć ataku hakerskiego z wykorzystaniem dziur w oprogramowaniu.
Witryna jest zainfekowana złośliwym oprogramowaniem
Tutaj kończą się żarty. Ten komunikat przychodzi, gdy próbujemy oczyścić witrynę ze złośliwego oprogramowania, które dostało się na serwer, ale się to nam nie udaje. Do 24 godzin Google sprawdza, czy witryna nadal zaraża inne, jeśli to potwierdzi, to mimo zgłoszenia o ponowne zdjęcie ograniczeń ze strony, nie zostaną one zdjęte. Wiąże się to także z blokadą strony w przeglądarkach korzystających z bazy StopBadware czyli popularny Firefox i Chrome.
Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej witryny
Komunikat wyświetla się wtedy gdy witryna jest dłuższy czas niedostępna, a spowodowane jest to błędami po stronie serwera.
Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej witryny: DNS
Powiadomienie pojawia się w momencie, gdy domena przez jakiś czas jest nieaktywna, np. z powodu opóźnienia w opłacie za nią. Wtedy wskazówki poprawy działania związane są z DNS.
Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej witryny: robots.txt
Komunikat, gdy jest brak dostępu do pliku robots.txt i Google nie wie co i czy może indeksować.
Wzrost liczby błędów „nie znaleziono strony”
Ten wzrost czasem jest nikły, np. pojawiły się 2 adresy, których nie ma, ale widziałem też wzrost błędów w okolicach 35 tysięcy. Problem wynika przeważnie z wewnętrznej budowy skryptu oprogramowania sklepu internetowego, bo tutaj go najczęściej zauważam.
Increase in authorization permission errors
Pierwszy z dwóch komunikatów w języku angielskim, których jeszcze nie widziałem przetłumaczonych. Ten dotyczy założonych blokad przed robotem Google.
Big traffic change for top URL
Gdy jedna z naszych stron odnotuje faktyczną zmianę w ruchu w porównaniu do innych stron w tej samej witrynie. U mnie zmiana była rzędu wzrostu 15-20 razy w porównaniu do reszty w okresie ok 6 tygodniu.
Żądanie zmiany szybkości indeksowania witryny
Standardowe powiadomienie, gdy zmienimy prędkość i częstotliwość z jaką może witrynę odwiedzać Googlebot.
Ustawiono nową docelową lokalizację geograficzną dla witryny
Domyślne powiadomienie, otrzymywane w momencie, gdy dla domen gTLD wskazujemy domyślny kraj, w z którym ta domena ma być związana. W tym przypadku strona była posadzona na domenie .com.
Przetworzyliśmy żądanie ponownego rozpatrzenia witryny (wycofany)
Poprzedni komunikat, otrzymywany po wysłaniu zgłoszenia o ponowne rozpatrzenie indeksowania witryny. Od nowego różni się tym, że jest w czasie przeszłym napisany, ale tak naprawdę, sprawdzenie się jeszcze nie odbyło.
Żądanie ponownego rozpatrzenia zgłoszenia
Aktualne powiadomienie, otrzymywane po wysłaniu prośby o ponowne rozpatrzenie indeksowania witryny.
Program Googlebot znalazł niezwykle dużą liczbę adresów URL w Twojej witrynie (nadesłany)
Wzrost liczby pozornych błędów 404 (nadesłany)
Powiadomienie o wyłudzaniu informacji dotyczące witryny (nadesłany)
Jakie wy macie doświadczenia w komunikacji dostępnej przez Narzędzia dla Webmasterów?
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
Że tez Ci się chciało 🙂
Nawet nie wiedziałem, że tyle ostrzeżeń Google wysyła.
Dobry wpis.
Do zestawienia można śmiało dorzucić jeszcze wiele powiadomień:
– Powiadomienie o usunięciu materiałów z Wyszukiwarki Google na podstawie Ustawy DMCA
– Program Googlebot znalazł niezwykle dużą liczbę adresów URL w Twojej witrynie: adres.pl
– Zmiany dotyczące linków do witryny dla http://adres.pl
– http://adres.pl/: możliwe przerwy w dostępie
oraz jeszcze kilka drobniejszych o zmianach w linkach witryn, miękkich 404, nowych zweryfikowanych właścicieli, weryfikacji G+ oraz „komunikaty dla wybranych”.
http://www.silesiasem.pl/lista-20-powiadomien-z-narzedzi-dla-webmasterow-google#1 – zwróć uwagę na błędne tłumaczenie – w tytule jest mowa o nienaturalnych linkach DO strony, a w treści o linkach NA stronie. W starej wersji powiadomienia, te 2 wiadomości różniły się wyłącznie tematem.
Pierwszy i drugi komunikat na liście są tym o czym mówisz, treść jest ta sama, natomiast tytuł jest różny. Natomiast faktycznie dostałem je za to, o czym była mowa w tytule.
Super podsumowanie:) dobra robota. dzięki
Gromkie dzięki za ten wpis!!
Bardzo dobry artykuł!
Dobrze wiedzieć. Chociaż jak się już dostaję powiadomienie to wiadomo, czy ono jest czy go nie ma 🙂
Rewelacyjne podsumowanie i ogrom pracy:)
Też się dziwię, że Ci się chciało (vide Zgred). No, ale przynajmniej jest ściąga 🙂 Bardzo wartościowy content. Ja póki co dostaję dwa typy powiadomień – alert że robot nie mógł się dogrzebać do serwera oraz że strona została poprawnie podpięta pod Analytics 🙂
Można dodać do tej listy jeszczepowiadomienie, że strona to „czysty spam”, które ostatnio (na początku lipca Google znów zabrało się za banowanie polskich SWL) jest masowo rozsyłane między innymi do stron zapleczowych korzystających z systemów wymiany linków. My nie dostaliśmy takiego powiadomienia ale można zobaczyć jego zrzut na przykład na blogu http://www.pajmon.com/2014/06/16/problemy-z-jakoscia-witryny-wg-google/