Artur Strzelecki omówił istotne elementy, które mają wpływ na wybór partnera do działań w obszarze SEM. Na co zwrócić uwagę gdy klient zainteresowany jest reklamą PPC. Jak przygotować zapytanie ofertowe do Agencji i co w nim umieścić? Co oferują Agencje SEM dla klienta i co zawiera dobra oferta Agencji dla klienta?
W zeszłym roku Lewiatan, Home.pl oraz Google postanowili przygotować pakiety dla przedsiębiorców, którzy nie rozwinęli jeszcze swojej działalności w Internecie. Akcję nazwano „Rewolucja w Internecie”. Przygotowany zestaw umożliwia zarejestrowanie za darmo domeny internetowej, skorzystanie z kreatora stron, aby utworzyć swoją pierwszą witrynę oraz uruchomienie i wypróbowanie pierwszej kampanii w sieci w systemie AdWords. Wraz z kuponem na wydatki w AdWords jest także możliwość wzięcia udziału w autoryzowanym szkoleniu, jednak tu obowiązuje kolejność zgłoszeń i tylko jedna osoba z firmy na podstawie numeru kuponu może wziąć w nim udział.
Zestaw na wydatki to AdWords kupon o wartości 250zł. Każda firma w Polsce która znajduje się w wykazie firm jakim dysponuje Google powinna otrzymać taki rewolucyjny zestaw.
Druga możliwość otrzymania kuponu na wydatki AdWords to zarejestrowanie się w usłudze Google Miejsca. Po tym gdy firma doda swoją wizytówkę na Mapy Google, jest to kolejny adres na który można wysłać promocyjny kupon.
Ta propozycja ma poważne implikacje dla agencji SEM, ponieważ Google zachęca aby firmy same, bez pośredników prowadziły dla siebie kampanię PPC. Warunki kuponów mówią o samoobsługowej rejestracji. Jednak nie wszystkie firmy dają sobie z tym radę. Cześć z odbiorców po prostu ignoruję tę propozycję. Natomiast 2 na 3 osoby, które spróbowały samodzielnie prowadzić kampanię, nie są z niej zadowolone i wolą powierzyć to zadanie na zewnątrz, do specjalizowanej agencji.
Jak zatem znaleźć dobrą agencję SEM?
Najpierw należy samemu określić co firma, dalej zwana klientem chce osiągnąć. Trzeba ustalić możliwy do wydania budżet, określić cele kampanii i jej czas trwania. Poszukując agencji SEM można zapytać znajomych czy znają jakieś lub może sami taką prowadzą. Być może klient już współpracował w innym obszarze SEM z agencją i ma dobre doświadczenia. Należy też poszukać w samej wyszukiwarce i może przypomni się nam, że ktoś kiedyś dzwonił i chciał sprzedać kliknięcia.
Po ustaleniu z którą agencją chcemy się skontaktować należy przygotować zapytanie i przesłać je albo w drodze telefonicznej, albo korzystając z formularza kontaktowego na stronie agencji lub wysyłając zapytanie prosto na skrzynkę pocztową.
Po wysłaniu zapytania klient spodziewa się otrzymać ofertę, która może przyjąć następujące formy:
- Oferta w załączniku (pdf, xls)
- Oferta w e-mailu bez załącznika
- Oferta w e-mailu + prezentacja agencji
- Telefon po krótkim czasie:
- Czy oferta spełnia wymagania?
- Czy cena jest dobra (możemy negocjować)?
- Kiedy zaczynamy?
- Może spotkanie w biurze?
Przesłane odpowiedzi posiadają dwie zauważalne charakterystyki, albo oferta nastawiona jest na klienta i zawiera informację o tym co klient może otrzymać lub oferta jest nastawiona na podkreślenie walorów agencji.
Oferty przygotowanie przez agencje można sprowadzić do wspólnego mianownika w pięciu płaszczyznach, dotyczących różnych elementów treści:
- Agencja
- Klient
- Kampania
- Landing Page
- Koszty
Agencja jeśli może to chwali się swoimi certyfikatami (Qualified AdWords Company lub Qualified AdWords Individual). Podaje też referencję do obecnych klientów oraz pisze trochę swoim doświadczeniu i latach pracy w branży.
Klient otrzyma informacje jak wygląda link sponsorowany, że zwykle płaci się za kliknięć. Byż może otrzyma w ofercie propozycję kuponu do wykorzystania na koncie. Niektóre oferty też zawierają informację o tym co się stanie z kontem AdWords po zakończeniu kampanii, propozycję szkolenia oraz formularz zamówienia.
Treść dotycząca kampanii mówi o tym, iż agencja:
- Przygotuje kampanię
- Opracuje teksty reklamowe
- Przygotuje słowa kluczowe
- Wyznaczy kierowanie geograficzne
- Wyznaczy kierowanie wirtualne
- Zaproponuje Sample słów kluczowych
- Utworzy konto AdWords
- Zagwarantuje liczbę kliknięć
- Utworzy reklamę z numerem telefonu i/lub adresem na mapie
W treści znajdują się także propozycję optymalizacji strony docelowej, wdrożenia narzędzia Analytics lub pomiar konwersji przez AdWords.
Ostatnia, chyba najważniejsza część mówi o kosztach. Istnieje kilka modeli rozliczeń z agencją SEO SEM. Są to:
- Prowizja
- Cena za kliknięcie (CPC)
- Cena za kliknięcia (CPC) + akcja (CPA)
- Abonament
- Za zmiany w kodzie strony (np. kod Analytics)
- Aktywacja
Przygotowując zapytanie należy pamiętać o podaniu kosztów brutto lub netto.
Oferty mogą także zawierać pewne sugestie w przypadku gdy klient używa lub używał Google Analytics lub Google AdWords. Może to by propozycja połączenia dotychczasowego konta Analytics z nowym kontem AdWords, prośba o raport z jednego z tych narzędzi lub sugestia aby wyłączyć dotychczasową kampanię gdy nowa zostanie uruchomiona.
Studium przypadku – Adamiecki
Wiele uczelni na Śląsku już używa AdWords do rekrutacji kandydatów na studia. Niektóre projekty prowadzone na uczelni, w ramach funduszy pozyskanych z UE same uruchamiają, własne, małe kampanię. Wśród kadry administracyjnej, obecnie brakuje dobrych kompetencji w zakresie AdWords. Delegowanie prowadzenia kampanii na zewnątrz zrzuca także odpowiedzialność na firmę oraz łatwiej to rozliczyć w strukturze uczelni (tylko jedna faktura i w wiadomo za co).
Adamiecki zdecydował się wydać 10000zł aby uruchomić kampanię dla 4 wydziałów na wszystkich kierunkach studiów. Kampania miała określone czas i cel. Celem była rejestracja kandydata przez Internetowy System Rekrutacyjny oraz możliwość pomiaru tej akcji przez narzędzie analityczne. Kryterium wyboru oferty była cena i czas realizacji.
Wnioski
Na podstawie zebranych informacji, należy doradzić klientowi aby korzystał z usług specjalistów, jeśli sam nie potrafi prowadzić kampanii PPC. Należy zapytać o ofertę kilka różnych agencji SEM, wtedy uzyskamy najlepszy przegląd możliwości. Klient także nabierze świadomości, że PPC to ważna forma promocji.
Z drugiej strony, agencja nie powinna się bać, że klient odejdzie do innej, gdy przekaże mu wiedzę. Przygotowane oferty powinny być miłe dla oka i lekkie w czytaniu. Podając referencję, trzeba zadbać o to, aby były aktualne.
Czy mogę dostać jakiś kontakt do laureata konkursu „Atrakcje turystyczne w Pieninach” ??
1) Jeden z ostatnich slajdow prezentuje 21 logotypow agencji, podczas gdy wczesniej piszesz o odpytaniu 25 podmiotow…?
2) Czy nie wypadaloby podac agencji, ktore nie przeslaly oferty?
3) Czy Akademia Ekonomiczna w Katowicach zrobila badanie w sposob oficjalny (wyjasniajac jego cel oraz to, do czego posluza zgromadzone informacje) czy byl to typowy mystery shopping?
4) Czy przeslane oferty nie zawieraly klauzuli poufnosci?
1. Dokładnie
2. Po co?
3. To było zapytanie ofertowe, nie badanie.
4. Niektóre zawierały.
Anonimowy Pracowniku, mogłeś mnie przecież o to przy wszystkich zapytać!
Opony sprawdź tu: http://www.forum.optymalizacja.com/index.php?showuser=2609
Opony: dzięki za kontakt 🙂