Jak zdobyć Certyfikat GAIQ – Google Analytics Individual Qualification?

Google Analytics

Google wprowadziło nową wersję egzaminu na certyfikat Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) 15 stycznia 2014 roku. Update przeszedł bez większego echa i nie był zapowiadany. Co się zmieniło? Jak należy się przygotować do egzaminu? Pomimo zmian egzamin nadal składa się z 70 pytań, na których rozwiązanie mamy 90 minut. Dużo czasu? Wcale nie. Pytania są tak skonstruowane, aby przykuć nasza uwagę na dłuższy czas. Certyfikat nadal możemy zdawać tylko w języku angielskim.

Test składa się z pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. I tu bardzo miło ze strony Google, że jasno daje nam do zrozumienia z jakim typem pytania mamy do czynienia. Niestety czasem zdarza się, że pomimo informacji o wielu możliwych odpowiedziach, ta właściwa jest tylko jedna. Taki mały pstryczek w nos.

W przypadku Analyticsa nadal wiedza niezbędna do egzaminu nie została zebrana w taki sposób jak w AdWords, a szkoda. Tam mamy całe centrum egzaminacyjne, które pomaga w przygotowaniach. Przy logowaniu do Analyticsa mamy zakładkę Edukacja, ale niestety w niej tylko nie działający link do indywidualnego testu kwalifikacji.

W przygotowaniach do testu bardzo pomocny okazała się strona Digital Analytics Fundamentals. Mamy tam sześć działów z wiadomościami na temat Google Analytics. Każdy z nich zawiera filmik opowiadający o danym zagadnieniu. Po każdym z nich rozwiązujemy krótki test – tego typu pytań możemy się spodziewać na właściwym egzaminie. Niektóre pytania występujące na egzaminie są dokładnym ich powtórzeniem. Jednak obecnie po zmianach to za mało by zdać egzamin na 80%.

Z czego powinniśmy się jeszcze przygotować?

  1. Google Tag Manager – https://support.google.com/tagmanager/answer/2574305?hl=pl – bardzo ciekawe narzędzie przygotowane prze z Google umożliwiające zarządzanie tagami na stronie.
  2. Ecommerce – aby dobrze prowadzić wszystkie nasze działania w sieci, musimy wiedzieć czy są one dochodowe, dlatego znajomość tej zakładki wydaje się niezbędna. Oczywiście dotyczy to tylko firm ecomersowych.
  3. Raport Real Time – jest on już dostępny na koncie od roku, ale nadal niewiele osób z niego korzysta. Jest bardzo przydatnym narzędziem, gdy wprowadzamy na stronie jakieś zmiany oferty, dodajemy nowe teksty i chcemy zobaczyć z jakim odbiorem się one spotykają.
  4. Dane Demograficzne – na egzaminie nie zabrakło pytań też w tej kwestii/ Temat był już wielokrotnie poruszany na konferencjach branżowych. Segmentacja po tych danych umożliwia nam na dotarcie do konkretnych profili użytkowników, którzy dokonują zakupu na naszej stronie.
  5. Analiza automatyczna – Inteligence – reguły pozwalające na monitorowanie tego co się dzieje z ruchem na Twojej stronie. Ustawienie ich pozwala na szybkie wykrycie wszystkich nieprawidłowości.
  6. Dimension Widening i Measurement Protocol
  7. Raport Szybkości witryny – nowość w Analyticsie. Umożliwia nam ocenę szybkości wczytywania się naszej strony. W panelu możemy również otrzymać sugestie jak ją poprawić.

Według mnie bardzo ważna jest praktyka i codzienna praca z Google Analytics. Oczywiście, niektóre pytania są czysto teoretyczne i skupiają się na różnicach w definicjach poszczególnych funkcji. Tak samo jak na egzaminie z Adwords pojawiają się pytania, na które jedyną i słuszną odpowiedzią jest ta uznawana przez Google.

Inspiracja na podstawie Distilled, egzamin zdany 25 stycznia 2014.


Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Kinga Gołębiewska

SEM Manager
Kinga Gołębiewska od kilku lat pracuje jako SEM Manager. Doświadczenie zdobywała w kilku agencjach reklamowych na Śląsku, Krakowie i Warszawie. Obecnie prowadzi kampanie dla wielu firm, którym pomaga w kreowaniu ich marki w Internecie i osiąganiu jak najwyższych współczynników konwersji.

6 komentarzy do “Jak zdobyć Certyfikat GAIQ – Google Analytics Individual Qualification?

  1. Czy egzamin można zdać przez internet? Czy odbywa się to w jakimś miejscu?

  2. Zapewne aktualizują centrum edukacji, skoro pojawiła się zmiana w egzaminach (podobnie jak było z AdWords).

  3. Czy mógłby ktoś odesłać do dobrych materiałów edukacyjnych po polsku?

  4. Egzamin obecnie możesz zdawać tylko w języku angielskim, dlatego polecam naukę z materiałów w tym języku. Część z nich przytoczyłam w artykule.

  5. He przez internet 😛 Tak łatwo zdobyć certyfikat to chyba nie było. Zainteresowanie jest?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *