Już na samym wstępie zanim przejdziemy do konkretów, zadajmy sobie pytanie.
„Jak często zderzyłem się z rzeczywistością iż kanał w jaki inwestuje spore budżety marketingowe, nadal niewystarczająco dobrze prosperuje?”
Niska konwersja czy też jej wysoki koszt pozyskania to częste rozterki biznesowe.
Czy też..
„Dlaczego mam wrażenie, że nie robimy wszystkiego co moglibyśmy jeszcze zrobić w celu domknięcia większej ilości konwersji?”
Zazwyczaj rozwiązanie jest zdecydowanie bliżej niż nam mogłoby się wydawać. Często samą barierą w osiąganiu wyznaczonych celów jest zbyt wąski horyzont aktywności. Kurczowe trzymanie się kampanii z wynikami na tu i teraz, co za tym idzie niemal całkowite ignorowanie aktywności długofalowych.
Kanał, który rzeczywiście „dowozi”
A teraz postawmy sprawę jasno. Zdecydowana większość ruchu w branży RTV/AGD to ruch organiczny oraz bezpośredni.
morele.net (kanały pozyskiwania ruchu)
morele.net (szczegóły ruchu z search’a)
neonet.pl (kanały pozyskiwania ruchu)
neonet.pl (szczegóły ruchu z search’a)
komputronik.pl (kanały pozyskiwania ruchu)
Dlaczego zatem miałbyś nie zainteresować się lepszym zagospodarowaniem tego kanału? A zwłaszcza kompleksową weryfikacją swojego serwisu względem konkurencji organicznej na różnych polach aktywności SEO. Wiedza ta może okazać się bezcenna, zwłaszcza gdy wciąż zadajesz sobie pytania jakie padły już na samym początku tego artykułu.
Kilka słów więcej na temat trendów branży RTV/AGD
Warto bliżej poznać realne trendy jakie zachodzą w ciągu całego roku na rynku, na którym zamierzasz budować swoją pozycję lidera.
Zauważmy, że rynek sprzętów domowego użytku sprzedaje się niemal cały rok. Sezonowość nie jest tutaj wiodącym czynnikiem. Możemy co prawda wyróżnić kilka istotnych okresów typu;
- Większe wydarzenia sportowe i okresy świąteczne (wzmożone zainteresowanie telewizorami)
- Czas wakacji (wzmożone zainteresowanie lodówkami)
- Okresy przedświąteczne (wzmożone zainteresowanie różnej maści sprzętami AGD)
- Okresy „szkolne”, a raczej powroty do szkół i okresy świąteczne (wzmożone zainteresowanie laptopami)
Jednak nie jest to właściwy argument, aby działania SEO w tym przypadku traktować jako działania jedynie wspierające w danych okresach.
Stała ekspozycja asortymentu AGD/RTV w postaci widoczności organicznej będzie stanowić tutaj kluczową rolę w osiąganiu założonych celów biznesowych.
Upraszczając, można je właściwie podzielić na 3 sekcje, które mogą jednocześnie posłużyć za solidne KPI.
- Wzrost widoczności
- Wzrost ruchu na stronie
- Generowanie sprzedaży
Warto pamiętać, że grupa docelowa branży AGD/RTV to zdecydowanie sektor B2C. Zatem trzeba dołożyć wszelkich starań, aby nie tylko dopasować się pod wyszukiwane intencje produktowe potencjalnych kupujących. Lecz także właściwie poznać ich schematy zakupowe. Schemat zakupowy pomiędzy światem offline/online różni się diametralnie pod względem typu klienta. Osobiście byłem świadkiem wspomnianych różnic, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
Nie działaj po omacku, świadomie wyznaczaj kierunek rozwoju strategii SEO
Grunt to poznanie elementów, które mogą zaważyć na powodzeniu Twojej kampanii w wynikach organicznych.
Ruch organiczny to przede wszystkim frazy i tematy, które budują naszą widoczność w wyszukiwarkach.
Te z kolei napędzane są przez inne czynniki takie jak linki oraz właściwa optymalizacja stron docelowych.
A wieńczący proces generowania sprzedaży z kanału organicznego to odpowiednie balansowanie pomiędzy frazami i kierowaniem stron docelowych względem realnych potrzeb użytkowników.
Różne typy treści, wymagają zastosowania różnych typów intencji (poruszymy temat w dalszej części artykułu).
Oddziaływanie na świadomość
Oddziaływanie na intencje zakupowe
Posiadając wiedzę jakie, jak i komu serwować konkretne treści naszej witryny, możemy wówczas dowolnie manewrować naszą strategią w celu zwiększenia efektywności naszych działań.
Z kolei ta wiedza jest dosłownie na wyciągnięcie ręki. Spójrzmy poniżej jak szybko możemy zweryfikować dzielący nas „dystans” od konkurencji pod względem widoczności na frazy kluczowe.
Wykorzystywanie specjalistycznych narzędzi w trakcie pracy, pozwala na wyciąganie bardzo cennych wniosków bazując na danych – które możemy swobodnie zestawiać z naszą realną wiedzą biznesową.
- Wpisałem domenę, która równie dobrze mogłaby być Twoim adresem strony. Wyniki jakie uzyskałem to porównanie widoczności pod względem fraz serwisów konkurencyjnych do serwisu morele.net
- Kolumna wskazuje unikalne frazy kluczowe względem konkurencji
- Procent pokrycia tymi samymi frazami kluczowymi morele.net versus konkurenci
- Unikalne frazy kluczowe konkurentów względem morele.net
Powyższe oczywiście wskazuje na fakt iż nasz potencjał dodatkowych fraz względem konkurencji jest ogromny. Co oznacza w skrócie, że wiele pracy przed nami i jeszcze więcej ruchu do uzyskania, który ostatecznie będziemy starać się przekonwertować na dowolny cel.
Bezustannie weryfikuj luki własnej strategii widoczności
Ten proces ma zadanie weryfikację 2 rzeczy:
- Tematy i frazy, na które zupełnie nie jesteś widoczny względem konkurencji
- Tematy i frazy, na które jesteś widoczny – jednak zdecydowanie wymagają optymalizacji
Możemy oczywiście zweryfikować manualnie tego typu kwestie. Jednak jest to nie tylko bardzo żmudna praca, ale w takiej opcji także dość nieefektywna. Zwłaszcza gdy mamy do przeanalizowania tak duże zbiory danych.
Zachęcam do skorzystania ze specjalistycznych narzędzi takich jak Ahrefs / Semrush. Zarówno śledzenie konkurencji jak i weryfikacja fraz kluczowych w takich aplikacjach przebiega bardzo sprawnie. Mając możliwość pobrania niezbędnych dla nas danych w formie pliku excel, możemy później swobodnie nimi zarządzać według własnych reguł.
Oba narzędzia zapewniają okres próbny, co oznacza iż zupełnie bez ryzyka możemy je przetestować i finalnie stwierdzić czy spełniają nasze wymagania biznesowe.
W praktyce ogólna analiza porównawcza może wyglądać jak poniżej;
Lista wynikowa w takim formacie wskazuje nam też, który konkretnie URL znajduje się pod wskazaną pozycją dla danej frazy.
Co jednocześnie bez problemu pozwala także na weryfikację powiązanych fraz, na które jest widoczna nasza konkurencja.
Zwiększ efektywność weryfikacji poprzez analizę najlepszych podstron konkurencji
Podstrony najmocniej podlinkowane
Sprawdź, które strony posiadają najwięcej linków zwrotnych. Może to oznaczać priorytet treści w strategii SEO Twojej konkurencji lub naturalną popularność treści konkretnej ścieżki serwisu.
Podstrony najczęściej udostępniane (social)
Sygnały social media nie stanowią bezpośredniego czynnika rankingowego. Jednak skutecznie mogą wskazać trend popularności poszczególnych treści serwisów, które analizujemy. Tego typu dane właściwie wykorzystane, mogą działać tylko na naszą korzyść.
Podstrony o największej widoczności
Analizuj ścieżki serwisów konkurencyjnych pod względem ilości widocznych fraz oraz estymowanej ilości wyszukiwań. Odpowiednie wnioski pozwolą spojrzeć w szerszej perspektywie na długofalową strategię budowania ruchu organicznego dla Twojego serwisu.
Właściwie zorganizuj zebrane dane pod lejki konwersji
Posiadamy wiedzę jakie frazy i jakie tematy są istotne z punktu widzenia naszego biznesu. Teraz czas poznać jak to zastosować w praktyce przy wykorzystaniu lejków konwersji.
Pamiętajmy, że właściwie zrozumienie lejków konwersji w kanale organicznym pozwoli na lepszy przepływ użytkowników pomiędzy różnymi typami treści i kierowanych w nich intencji.
Jak wygląda uproszczony lejek dla wyszukiwania organicznego?
- Wyszukiwanie informacji w wynikach organicznych (Użytkownik może odnaleźć Twój serwis między innymi serwisami na liście wynikowej)
- Kliknięcie w wynik organiczny (Użytkownik klika na jeden z wyników, kierując się opisem użytym w tagu title / descritpion – który jest najbardziej zbliżony do jego intencji wyszukiwania)
- Nawiązanie interakcji (Użytkownik odnajduje rozwiązanie na zapytanie jakiego poszukiwał i zaczyna angażować się w treści powiązane, przechodząc na kolejne podstrony serwisu)
- Konwertowanie (Angażujące treści o wysokiej merytoryce sprawiają, że użytkownik zaczyna wykonywać akcje – które dla nas są rozumiane jako konwersje. Zapis na newsletter, przejście do modułu sklepowego czy też podzielenie się wpisem na własnym kanale social.
Zatem naszym zadaniem teraz jest uporządkowanie naszej bazy fraz i tematów według
- Intencji
- Konkurencyjności
- Ilości poszukiwań (estymacji ruchu)
- Trendów
Dopasowanie intencji i treści do użytkownika jest istotne właściwie już od samej góry lejka. Pośpiech w przypisywaniu odpowiednich intencji nie jest wskazany. Jeżeli masz to zrobić szybko, najlepiej odpuść i powróć do tematu jak tylko będziesz mógł na tym odpowiednio skupić się.
Możemy wymienić 4 podstawowe typy intencji, jednak nic nie stoi na przeszkodzie abyś rozwinął intencje według własnego modelu biznesowego.
Poniżej proponowany podział intencji tematów/fraz na grupy
Zaprezentowanie się w roli eksperta w branży poprzez merytoryczny poradnik wyboru kamery do samochodu. Jest to pierwszy etap ścieżki zakupowej.
Zaangażowanie i zachęcenie użytkownika do weryfikacji porównawczej różnych modeli kamery samochodowej.
Użytkownik już poznał kluczowe zagadnienia względem planowanego zakupu, jednak tym razem chce doprecyzować jeszcze bardziej swoje poszukiwania.
Użytkownik zdecydował się na zakup u Ciebie, nie zawiedź jego zaufania. Pozwól mu z łatwością znaleźć odpowiednią kategorię sprzętu dopasowaną do jego potrzeb (filtr na kwotę, cena max 200 zł).
Podsumowanie
Powyżej poruszyłem kilka istotnych elementów, które zdecydowanie mogą wesprzeć rozwój ruchu organicznego Twojego serwisu. A zwłaszcza poznać bliżej sens odpowiedniego targetowania treści względem grupy docelowej na jakiej nam zależy.
Zatem pamiętaj, że strategia budowania ruchu organicznego w perspektywie długofalowej zaczyna się już na etapie interakcji z naszymi użytkownikami. Wymaga ona od nas zdecydowanie więcej niż samej wiedzy technicznej, ponieważ jej realny sukces w dużej mierze zależy od ścisłej kooperacji na linii klient – ekspert.
Najczęstszą barierą jaką zauważam w dążeniu do maksymalnego przełożenia na konwersję to fakt nieodpowiedniego „przyjmowania” zdobytego ruchu na stronie. A co za tym idzie, brak odpowiedniego flow dla użytkownika po przejściu z konkretnych zapytań wyszukiwania organicznego – aby mógł swobodnie przejść przez wszystkie wspomniane etapy lejka konwersji. Nawet najlepsza strategia SEO nie wniesie wiele do Twojego modelu biznesowego, w momencie jak nie zadbamy właściwie od samego początku o właściwą strukturę Twojego serwisu.
Teraz Twoja kolej, sprawdź co możesz już dziś wdrożyć w swoim serwisie w zakresie rozwinięcia ruchu organicznego i poprawienia wskaźnika konwersji.
Jakub Alizade Sani
Ostatnie wpisy Jakub Alizade Sani (zobacz wszystkie)
- Jak skutecznie rozwijać ruch organiczny w branży RTV/AGD? - 12 października 2018
- 30 pytań z odpowiedziami, które warto zadać podczas rozmowy rekrutacyjnej SEO - 6 sierpnia 2018
- Jak budować solidne relacje z klientem – Czynniki sukcesu SEO - 31 marca 2017
Skuteczny marketing możliwy jest tylko i wyłącznie dzięki odpowiednim umiejętnościom. Wykorzystanie specjalnych narzędzi również pomoże w odniesieniu sukcesu – trzeba tylko nieustannie analizować sytuację i wdrażać odpowiednie produkty oraz realizować konkretne działania.