Jak poprawić content marketing w jeden dzień?

Doświadczenia z odczytywaniem treści mobilnych

Content marketing, czyli tzw. marketing treści funkcjonuje w branży od wielu lat, choć tak naprawdę popularny stał się dopiero niedawno. Przez wielu uważany jest za nową formę reklamy i brandingu. Głównie dlatego, że w dzisiejszych czasach aby marka pozostała konkurencyjna musi nie tylko produkować określone treści, ale także zadbać o to, żeby jak najlepiej odzwierciedlały one jej osobowość.


Black Friday 2024 - wyprzedaż programów SEO
Black Friday 2024 - wyprzedaż programów SEO


Jak sprawić, aby treści, które tworzymy przynosiły pożądane efekty? I jakie treści należy tworzyć, aby przyciągnąć potencjalnych klientów? Rzućmy okiem na to, co należy zrobić, aby uczynić content marketing jak najbardziej efektywnym.

Treści stosowane w marketingu

Treści powszechnie używane w content marketingu, niezależnie od rodzaju i rozmiaru biznesu, to:

  • Blogi/artykuły
  • Wideo
  • Prezentacje
  • Nagrania dźwiękowe
  • Seminaria internetowe (tzw. webinaria)

Samo opublikowanie treści oczywiście nie wystarczy. Równie ważnym elementem strategii jest ich rozpowszechnienie oraz upewnienie się, że trafią do odpowiednich odbiorców. Aby to osiągnąć, należy poznać swoich klientów – dowiedzieć się, jakie mają zainteresowania, jak spędzają czas wolny, jaki rodzaj publikacji preferują itd. Taki research powinnien być wykonany z dużym wyprzedzeniem, zanim powstanie dedykowana treść.

Czy twoja treść jest łatwo dostępna?

Doświadczenia z odczytywaniem treści mobilnychCzy twoja strona internetowa jest na tyle kompatybilna, aby jej zawartość mogła zostać odczytana na większości dostępnych urządzeń i na różnych rozdzielczościach ekranu? To kluczowy element do osiągnięcia sukcesu. Dla czytelnika nie ma nic gorszego od strony, która wymaga wykonania dodatkowych czynności, aby uzyskać dostęp do jej treści.

Technika responsive web design jest rozwiązaniem dostępnym dla wszystkich rodzajów biznesu, szczególnie tych, które korzystają z systemów zarządzania treścią (ang. Content Management System – CMS). Dobrym i świetnie znanym przykładem systemu CMS jest WordPress. Wykorzystując szablony stron, które są dostępne zarówno w wersji darmowej, jak i premium, możliwe jest zbudowanie responsywnej strony (ang. responsive website) przy bardzo niedużym nakładzie finansowym.

Zwiększanie współczynnika konwersji

Badania przeprowadzone przez Gigaom wykazały, że dzięki umieszczeniu na stronie materiałów video oraz referencji od klientów, można szybko zwiększyć współczynnik konwersji – nawet o 53%. Większość firm posiada referencje od swoich klientów (w formie klipu video bądź innej), więc jest to element, który z łatwością może być dodany do zawartości strony.

Następną rzeczą, która wzbogaci marketing treści jest regularne prowadzenie bloga. Firmowy blog jest absolutnym “must-have” w content marketingu. Blog powinien opowiadać jakąś historię, a co za tym idzie, pozwolić konsumentowi zaangażować się emocjonalnie w prezentowane treści.

Innymi elementami, które warto wziąć pod uwagę przy budowaniu strategii content marketingu są:

  • Media społecznościowe – obecność marki w mediach społecznościowych oraz odpowiadanie na zapytania klientów pomogą utworzyć więź zaufania. I chociaż nie można tego osiągnąć w jeden dzień, to regularne prowadzenie profili na portalach społecznościowych wzmocni więź i zaangażowanie klientów.
  • Treści dobrej jakości, które rozwiązują jakiś konkretny problem.
  • Treści edukacyjne, które odnoszą się do wiarygodnych źródeł.

Inteligentne formatowanie

Jeśli chodzi o treści pisane, forma w jakiej są one przedstawiane naprawdę ma znaczenie. Czcionki są czymś, co przemawia do czytelnika na poziomie emocjonalnym; Dobrze dobrane mogą także odzwierciedlać osobowość marki. Nie jest najlepszym pomysłem, aby używać zbyt fantazyjnych i wyszukanych krojów czcionek.

Pamiętaj także, że treść będzie odczytywana na mniejszych urządzeniach. Upewnij się, że wybrałeś odpowiednią do rozmiaru ekranu czcionkę – sprawdź czy jest ona czytelna i czy będzie prawidłowo wyświetlana na przenośnym urządzeniu, oraz czy będzie można ją odczytać bez mrużenia oczu.

Pomocnym w doborze odpowiedniej czcionki może okazać się Typecast, który oferuje dobrą zabawę różnymi krojami, ale przede wszystkim pomoże wybrać te, które pasują do marki i jednocześnie mogą być wyświetlone w czytelnej postaci na większości urządzeń przenośnych.

Inteligentne formatowanie

Za pomocą Typecast, można edytować pliki CSS, zastosować swoje własne style, a także dodać więcej treści, co pozwoli zbudować stronę o wysokim standardzie.

Poza doborem odpowiedniej czcionki, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach edycji tekstu. Są to małe i bardzo łatwe do wprowadzenia zmiany, które natychmiast poprawią jakość prezentacji treści. Pamiętaj, żeby:

  • używać nagłówków i śródtytułów szczególnie H1 i H2 i upewnić się, że znajdują się w nich słowa kluczowe,
  • rozbijać tekst na krótkie, łatwe do zrozumienia akapity paragrafów,
  • używać wypunktowań oraz obrazków,
  • zoptymalizować obrazki tak, aby miały jak najmniejszy rozmiar – usprawni to ładowanie strony.

Ponadczasowe treści

Choć zawsze dobrym pomysłem jest, aby prezentować treści aktualne i na czasie, pamiętaj, żenie będę one długo atrakcyjne dla czytelników. Odpowiedzią na to jest tworzenie tzw. treści evergreen, które będą interesujące przez miesiące, a nawet lata. Nie mówiąc już o tym, że publikowanie wiarygodnych, ciekawych i oryginalnych treści (a nie tylko newsów), jest czymś co zachęci użytkowników do powrotu po więcej.

Współpraca z liderami opinii

Ponadczasowe treści są zdecydowanie inwestycją na dłuższy czas. I choć prawdą jest, że dobry content broni się sam, wyjątkowo trudno jest wypromować go samodzielnie i na szeroką skalę bez ponoszenia dużych nakładów finansowych. W samodzielnym rozpowszechnianiu prezentowanych treści (tzw. marketing wirusowy), a co za tym idzie, także informacji na temat firmy, może pomóc współpraca z liderami opinii.

Na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi, które za zadanie mają pomóc w prowadzeniu marketingu wirusowego. Jednym z nich jest Buzzsumo. Za pomocą tego narzędzia można wyszukać w sieci treści na dany temat i sprawdzić, które z nich są najczęściej udostępniana przez czytelników, lub wyszukać liderów opinii.

Współpraca z liderami opinii

Za jego pomocą można wyszukiwać content wszelkiego rodzaju – artykuły, filmy i infografiki, więc nie opiera się to jedynie na treściach pisanych. Bardzo łatwo można także podejrzeć jak często konkretne materiały były udostępniane i na jakich portalach społecznościowych, co da pojęcie o tym, jaki rodzaj treści najszybciej się rozpowszechnia. Jeśli chodzi o szukanie liderów opinii, można użyć wyszukiwarki Twittera albo wpisać w wyszukiwarkę słowa kluczowe związanych z daną branżą.

Ciekawym serwisem jest także InkyBee. Jest to także oparte na Twitterze narzędzie pomocne w wyszukiwaniu liderów opinii. Pozwala na stworzenie listy osób związanych z daną branżą. Listę taką można wyeksportować do arkusza kalkulacyjengo i oczywiście dowolnie edytować. Dzięki temu stworzysz swój własny rejestr najważniejszych osób w twojej branży.

Teraz pozostaje tylko skontaktować się z liderami twojej branży, czy to za pośrednictwem mediów społecznościowych, czy bezpośrednio poprzez e-mail, i oczywiście starać się zbudować z nimi relacje.

Jeśli treści, które tworzysz są oryginalne i dobrej jakości, z pewnością zarówno ty, jak i twoja firma zostaniecie zauważeni.

Konkurencja i dzielenie się interesującymi treściami

Pamiętaj, że dzielenie się tylko treścią, którą sam stworzyłeś może szybko znudzić twoich czytelników. Mając to na uwadze, upewnij się, że twoje działania na portalach społecznościowych obejmują także gromadzenie, filtrowanie i dzielenie się interesującymi treściami (ang. content curation) z różnych innych renomowanych źródeł związanych z twoją branżą.

Możesz to zrobić na wiele sposobów, używając do tego różnych narzędzi. Warto zobaczyć jak działają wymienione poniżej:

Oczywiście cały czas powinieneś cały czas monitorować działania swojej konkurencji. Jeśli treści, które prezentują cieszą się większym zainteresowaniem niż to, które ty generujesz, powinieneś gruntownie przeanalizować treść ich stron oraz ich aktywność na platformach społecznościowych. Szczególną uwagę zwróć na to, w jakiej formie podają informacje i jak zwracają się do swoich klientów.

Na koniec

Wszystkie wymienione powyżej wskazówki mają pomóc w tworzeniu treści lepszej jakości oraz w skuteczniejszym wykorzystaniu sieci w celu ich promocji. Istnieje dużo technik oraz narzędzi, których można użyć, aby wykorzystać potencjał jaki drzemie w content marketingu.

Oczywiście trudno jest osiągnąć spektakularne rezultaty w jeden dzień. Content marketing zawsze będzie wiązał się z dużymi nakładami zarówno pracy, jak i czasu. Istnieje jednak szereg drobnych ulepszeń, które są w stanie bardzo szybko poprawić jakość wszelkich content marketingowych działań. Warto w nie zainwestować.

The following two tabs change content below.

Kinga Hulewicz

Online Marketing Specialist w Positionly
Kinga zajmuje się marketingiem internetowym w polskim startupie Positionly. Jest wielką fanką inbound marketingu. Uwielbia dobrą kawę i startupowe klimaty. Lubi uczyć się nowych rzeczy i przelewać te doświadczenia na papier.

3 komentarze do “Jak poprawić content marketing w jeden dzień?

  1. Zastanawiający jest fakt jak w ciągu najbliższych 2 lat będzie rozwijał się trend content marketingowy. Aktualnie content marketing jest doskonałym i nieodzownym elementem strategii marketingowej. Przydałyby się jakieś wnioski do tematu ale wpis bardzo spoko 🙂

  2. 57% nie poleciłoby firmy, która ma mobilną wersję strony? Tu nie ma błędu czasami?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *