Wbrew pozorom, SEO to nie magia – zatem zastanówmy się skąd wynika postrzeganie tego kanału przez pryzmat wiedzy tajemnej.
Nie od dziś mamy świadomość tego, że budowanie relacji z klientem to proces długofalowy i z pewnością wymagający dużego zaangażowania. Zwłaszcza na samym początku procesu SEO po naszej stronie, gdy mamy za zadanie przekonać klienta co do słuszności wyboru naszej oferty spośród wielu innych.
Stwierdzenie faktu budowania solidnych relacji z klientem poprzez wypracowanie czynników sukcesu dla proponowanej strategii SEO może na początku wydawać się bardzo mylące. Jednak jak inaczej można określić nasze zaangażowanie, realne zrozumienie biznesu klienta, poznanie jego potrzeb i umiejętność jasnego określenia celów jakie będziemy mierzyć. Czego ostatecznym celem powinno być poczucie przez obie strony realnych korzyści płynących z tego typu współpracy. Czy to właśnie nie takiego partnera biznesowego docelowo poszukuje klient?
O ile poruszane kwestie techniczne SEO, czy też inne elementy wybiegające poza obszar wiedzy Twojego klienta – mogą po prostu zostać niedocenione albo nawet pominięte, przypisując im niski priorytet. Tak kwestia tego co może zyskać i za pomocą jakich metryk może to mierzyć w perspektywie długofalowej – jest czymś czego klient zdecydowanie nie pominie – jeżeli będzie to właściwie ukierunkowane i uargumentowane.
Czym są czynniki sukcesu – SEO KPIs
To przede wszystkim wartości używane przez digital marketerów do mierzenia efektywności prowadzonej kampanii, w naszym konkretnym przypadku kampanii w wynikach organicznych. Bez wątpienia są to na tyle istotne elementy, że trudno nie zgodzić się z koniecznością ich cyklicznej analizy i raportowaniem dla klienta z miesiąca na miesiąc. Tego typu analizy pozwolą w trakcie współpracy na bieżącą optymalizację elementów dla przyjętej strategii SEO. A przede wszystkim zapewnią klienta o poważnym traktowaniu jego biznesu i przekonaniu o powierzeniu kampanii we właściwe ręce.
SEO KPIs – od czego zacząć?
Poznaj cele biznesowe oraz potrzebę z jakiej wynika zaangażowanie kanału SEO do modelu biznesowego klienta. Zadaj sobie kilka kluczowych pytań, które pomogą Ci zbliżyć się do tego celu i wyznaczyć odpowiedni kierunek rozwoju Twojej strategii SEO;
- Jakie czynniki mogą mieć realny wpływ na biznes klienta?
- Czy wybrane czynniki są ściśle powiązane z celami biznesowymi?
- Czy faktycznie wybrałeś wystarczającą ilość miar jaka pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie sukcesu prowadzonej kampanii SEO?
- Czy znasz wartość celu, która będzie optymalnym wynikiem dla biznesu klienta?
Niestety jeszcze dla wielu osób to nadal wysokość pozycji poszczególnych fraz jest kluczową a nawet jedyną wartością oceny efektywności naszych działań. Dlatego też zdecydowanie zachęcam w takich momentach zadać pytanie – czy klient świadomie podejmuje tego typu decyzję i ma konkretne argumenty, by stwierdzić iż wysokość pozycji właśnie tej konkretnej frazy – będzie miała kluczowy wpływ na rozwój jego biznesu w perspektywie długofalowej. Oczywiście nie oceniamy tutaj wszystkich jedną miarą, należy dopuszczać fakt iż klient może do nas przyjść z właśnie takimi konkretami.
Przypisz kategorie dla czynników sukcesu (SEO KPIs)
W zależności od celu jaki mamy do osiągnięcia, nasza kampania może posiadać różne kategorie czynników sukcesu SEO. Warto je uporządkować, aby klient miał jasną komunikację w jakim kierunku podążamy i jaką grupę metryk bierzemy pod uwagę, dopasowując strategię działań SEO pod jego produkt/usługę.
Pamiętajmy jednak, że z poziomu agencji czy też klienta – mierzone czynniki mogą mocno od siebie odbiegać. O ile w agencji mierzone czynniki sukcesu stanowić będą dla Ciebie punkt odniesienia co do efektywności przyjętej strategii na każdym jej etapie i elementów jakie wymagają poprawy. Tak w przypadku klienta tego typu czynnikiem sukcesu będzie zwiększona sprzedaż czy też zwiększona ilość użytkowników – czyli efekt końcowy Twoich działań.
Najważniejsze metryki SEO jakie warto śledzić
Tak jak wspomniałem powyżej, zdecydowanie efektywniej jest wybrać kilka metryk mierzenia sukcesu kampanii SEO. Wybór jednej podstawowej wcale nie gwarantuje nam właściwej interpretacji sukcesu.
Liczba użytkowników z wyników organicznych
Powyższy wskaźnik bardzo szybko zweryfikuje nam poziom wzrostu ilości użytkowników z wyników organicznych od momentu rozpoczęcia naszej docelowej kampanii SEO
Średni czas spędzony na witrynie dla wyników organicznych
Im większa merytoryczność i relatywność Twojej witryny do frazy po jakiej nastąpiło przejście z wyników organicznych – tym większa szansa na dłuższą sesję użytkownika.
Jak zachowa się użytkownik, jeżeli po przejściu na Twoją witrynę nie znajdzie interesujących dla niego informacji? Szybko ją opuści. Omawiany wskaźnik jest dobrym miernikiem jakości ruchu.
W parze ze współczynnikiem odrzuceń, idzie czas ładowania strony. Poza interesującą zawartością Twojej witryny, koniecznie należy zadbać o szybki czas dostępu do treści zawartych na Twojej domenie.
Średnia liczba odsłon na wizytę
Dla większości treści na naszej witrynie, bardzo dobrym sygnałem dla nas jest zainteresowanie użytkownika kolejnymi podstronami naszego serwisu – poza docelową podstroną na którą nastąpiło przejście z wyników organicznych. Niska ilość odsłon na wizytę może oznaczać iż warto popracować nad lepszym wyeksponowaniem relatywnych treści w obrębie naszej domeny.
Użytkownicy nowi i powracający
Bez względu na to jaki model biznesowy wybraliśmy, zbyt duży udział użytkowników niepowracających jest bardzo negatywnym sygnałem. Duża ilość powracających użytkowników to przede wszystkim miernik zaangażowania treściami Twojej witryny, tym samym większe prawdopodobieństwo przekształcenia ich w docelowych klientów.
Liczba wizyt per urządzenie
Rokrocznie ilość ruchu z urządzeń mobilnych rośnie. Google już dziś docenia i premiuje dopasowanie witryn do tego typu urządzeń, uznając to za jeden z czynników rankingowych. Dla właścicieli witryn jest to także decydujący element jaki przeważy nad tym czy użytkownik nie opuści naszej witryny – nie mogąc swobodnie po niej nawigować czy też czytać treści.
Zawsze możesz sprawdzić użyteczność swojej witryny tutaj (https://search.google.com/search-console/mobile-friendly). Jeżeli jednak okaże się ona niewystarczająco dobra, zachęcam do odwiedzenia optymalizacji witryn mobile w wydaniu Google (https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/?hl=pl)
First Click vs Last Click – Atrybucja
Użytkownik zanim podejmie jakąkolwiek decyzję, która ostatecznie zostanie zaliczona jako konwersja – dokona z pewnością kilku wizyt tego samego serwisu. Zatem sposób mierzenia konwersji i przypisanie jej do pierwszej czy też do ostatniej wizyty, będzie miało kluczowe znaczenie w interpretacji wyników. Pamiętajmy, że Google Analytics domyślnie przypisuje konwersję do ostatniej wizyty niebezpośredniej, co może w pewnych przypadkach okazać się krzywdzące z punktu widzenia kanału organicznego.
Konwersja z kanału organicznego
Naszą konwersją może być dowolnie skonfigurowany cel w postaci wypełnienia formularza czy też zakupu konkretnego produktu. Jest to dobra metryka do wskazania ogólnego przychodu z kanału organicznego, wynikająca z bieżącej pracy nad kampanią SEO.
Liczba podstron wejść na witrynę
Wskazanie podstron o największym potencjale ruchu i widoczności w wynikach organicznych, może trafniej określić ich znaczenie dla biznesu klienta. Tym samym wyznaczyć nam kierunek rozwoju poszczególnych sekcji serwisu.
To tylko część metryk jakie możemy przypisać jako kluczowe wskaźniki sukcesu dla naszej strategii SEO. Poniżej kilka dodatkowych elementów, których także z pewnością nie możesz pominąć;
- Współczynnik konwersji dla słowa kluczowego
- ROI
- Liczba wizyt z określonych krajów geograficznych
- Liczba wizyt dla określonych podstron
- Liczba wizyt w odniesieniu do danego słowa kluczowego
- Liczba fraz kluczowych w wynikach organicznych
- Liczba kliknięć oraz impresji w wynikach organicznych
- Ruch brandowy vs niebrandowy
- Liczba linków kierujących do naszej witryny
- Autorytet domeny w wynikach organicznych
- Liczba błędów indeksacji
Ok, zatem najważniejsza część za nami – znamy cele biznesowe klienta. Klient jest świadom korzyści jakie może mu zaoferować SEO a Ty wiesz co mierzyć, by wskazać iż ten kanał jest faktycznie dla niego interesujący pod względem eektywności czy też sukcesu w postaci leadów na jakie nastawił się. Myślę, że w tym momencie warto zebrać całość metryk i pomóc sobie z automatyzacją raportowania bieżących aktywności poprzez organizację dashboardu z wszelkimi najważniejszymi KPI (Key Performance Indicators) dla klienta.
Kokpity menadżerskie z kluczowymi wskaźnikami wydajności albo sukcesów
Nie zalewajmy klientów mnóstwem danych, które nie są zrozumiałe i jasno nie określają naszych rekomendacji względem obranej strategii SEO. Idea utworzenia tego typu kokpitu to przede wszystkim zrozumiałe i wyselekcjonowane wskaźniki, które będą wskazywać czy nasze działania zbliżają nas do określonych celów.
Nie bez powodu omawiamy je na samym końcu, ponieważ stworzenie tego typu kokpitu należy traktować jako ostatni punkt po opracowaniu listy wskaźników sukcesu.
Warto wspomnieć, że mamy bardzo szeroki wybór platform jakie nam udostępnią utworzenie tego typu kokpitu – dopasowanego do naszych konkretnych potrzeb. Jednak na starcie zdecydowanie warto wspomnieć o dwóch konkretnych – Google Analytics (https://www.google.com/analytics/) oraz DashThis (https://dashthis.com).
SEO Kokpit – Google Analytics
Stworzenie pulpitu ułatwiającego codzienną pracę w Google Analytics jest bardzo proste, dodatkowo możesz wykorzystać gotowe konfiguracje do eksportu na swoje konto (https://analytics.google.com/analytics/gallery/#posts/search/%3F.term%3DSEO%20Dashboard%26.start%3D0%26_.label%3DORGANIC_SEARCH/).
SEO Kokpit – DashThis
Jeżeli Google Analytics nie wyczerpuje Twoich potrzeb i zależy Ci na czymś ekstra, sprawdź jak wiele metryk możesz śledzić w DashThis przy pomocy modułu importowego danych z takich narzędzi jak Ahrefs, Majestic czy też Google Search Console.
Podsumowanie
Diagnoza potrzeb klienta i zrozumienie jego biznesu na samym początku rozmów, odgrywa kluczową rolę w dalszych etapach współpracy. Zaś brak mierzenia jakichkolwiek poruszonych wyżej wskaźników sukcesu, nie pozwoli dowiedzieć się w jakim kierunku podąża opracowana przez nas strategia dla biznesu, który staramy się rozwinąć dla naszego klienta.
Wobec tego bieżące śledzenie kilku wybranych wskaźników w określonych przedziałach czasowych, pozwoli podejmować świadome decyzje co do zakresu naszych długofalowych działań oraz wskazać realne korzyści wynikające z procesu SEO.
Jakub Alizade Sani
Ostatnie wpisy Jakub Alizade Sani (zobacz wszystkie)
- Jak skutecznie rozwijać ruch organiczny w branży RTV/AGD? - 12 października 2018
- 30 pytań z odpowiedziami, które warto zadać podczas rozmowy rekrutacyjnej SEO - 6 sierpnia 2018
- Jak budować solidne relacje z klientem – Czynniki sukcesu SEO - 31 marca 2017
Tak jak piszesz – SEO to nie magia, mimo, że często wiele firm pozycjonujących własnie tak to przedstawia. Jak inne branże, SEO opiera się na wiedzy (którą akurat w naszje branży trzeba ciągle pogłębiać z racji częstych zmian) i umiejętnościach. Dobrze jest się dzielić z klientem pewną wiedzą i oczywiście statystykami z wykonywanej pracy, ponieważ „czarując” i mydląc oczy możemy łatwo go stracić.
Fajny artykuł podoba mi się wykonana segmentacja ruchu. Tak jak pisze Pola SEO opiera się na wiedzy, według mnie analizie, odpowiednim dobraniu profilu linków pod klienta i systematycznych naturalnych częściach działań. Ciężko znaleźć takiego klienta który zrozumie i wspomoże w promocji, dlatego taki outsourcing jest wykonywany bo klient chce mieć ruch już, natychmiast i jak największy a te działania powinny być wykonywane długofalowo i systematycznie…
Pozdrawiam