Google Panda – przyczyny i wnioski na przykładzie

Google Panda

Dwie duże aktualizacje w algorytmie Google zostały dziś wprowadzone. To Google Panda 4.0 oraz osobny algorytm, niezwiązany z Pandą ani z Google Pingwinem, odpowiedzialny za ustalanie rankingów w najbardziej dochodowych branżach, czyli szybkich pożyczkach pieniężnych. Przyjrzyjmy się przyczynom i wnioskom, jakie można wyciągnąć z tej aktualizacji. Do tej pory pojawiły się tylko informacje z ogólnych monitorów zmian pozycji wyników wyszukiwania, gdzie da się zauważyć, że od 15 maja w wynikach była spora rotacja. Wydaję się, że zmiany w wyniku Pandy nie są silnie odczuwalne na polskim rynku ponieważ brak do tej pory informacji, aby komuś pospadały wyniki.

Wstęp do Aktualizacji Google Panda 4.0

Na Twitterze Matt Cutts napisał:

Od ostatniej oficjalnej aktualizacji Pandy z numerem #25 minął ponad rok czasu.

Jak działa Panda? Google wprowadziło Pandę w odpowiedzi na słabej jakości treść na stronach internetowych. Słaba jakość treści oznacza zarówno skopiowaną treść, treść która nie wnosi nic wartościowego oraz taka, która może być generowana przez synonimizatory treści.

Algorytm Google Panda stara się ocenić strony tak jakby oceniał je prawdziwy człowiek. Ocena może przebiegać według poniżej zamieszczonych pytań:

  1. Czy ufasz informacjom z tej witryny?
  2. Czy tę witrynę prowadzą eksperci?
  3. Czy powierzyłbyś tej witrynie dane karty kredytowej?
  4. Czy podstrony tej witryny zawierają oczywiste błędy?
  5. Czy witryna dostarcza unikalnych treści/informacji?
  6. Czy uważasz tę witrynę za pewne źródło, na które można się powoływać?
  7. Czy witryna zawiera pogłębione analizy?
  8. Czy dodałbyś podstrony tej witryny do zakładek?
  9. Czy na witrynie są inwazyjne reklamy?
  10. Czy treści tej witryny mogłyby zostać wydane drukiem?

Jeżeli na wszystkie  pytania odpowiedź jest na korzyść użytkownika, to nie ma się czym martwić i zmiany wywołane Pandą nie dotkną stron internetowych.

Spadek strony dotkniętej Panda 4.0

Natomiast jeśli strona pod jakimś względem ma problem z treścią, to Google Panda może wychwycić tę niedoskonałość i sprawić, że pozycję spadną i to bardzo dramatycznie. Zwróćmy uwagę na przykład strony poniżej, która najprawdopodobniej ucierpiała w wyniku aktualizacji algorytmu. Trudno dokładnie orzec czy to zmiana algorytmu odpowiedzialnego za najbardziej zaspamowane słowa jest za to odpowiedzialna, bo data zmiany w SERPach by to sugerowała. Choć jak można zauważyć, monitorowane słowa kluczowe, to zapytania poradnikowe. Niestety pod adresem, który wcześniej się wyświetlał na pierwszych pozycjach był sklep internetowy, który poradniki ma, ale nie na głównej domenie tylko na podstronach.

Google Panda spadek

Kalendarium aktualizacji Google Panda

  • Aktualizacja Google Panda w 2015 roku
    • Panda 4.2 w dniu 18 lipca 2015
  • Aktualizacja Google Panda w 2014 roku
    • Panda 4.1 w dniu 25 września 2014

    Aktualizacja Google Panda w 2014 roku

    • Panda 4.1 w dniu 25 września 2014
    • Panda 4.0 w dniu 21 maja 2014
  • Aktualizacja Google Panda w 2013 roku
    • Panda #25 w dniu 15 marca 2013
    • Panda #24 w dniu 22 stycznia 2013
  • Aktualizacja Google Panda w 2012 roku
    • Panda #23 w dniu 21 grudnia 2012
    • Panda #22 w dniu 21 listopada 2012
    • Panda #21 w dniu 5 listopada 2012
    • Panda #20 w dniu 27 września 2012
    • Panda 3.9.2 w dniu 18 września 2012
    • Panda 3.9.1 w dniu 20 sierpnia 201
    • Panda 3.9 w dniu 24 lipca 2012
    • Panda 3.8 w dniu 25 czerwca 2012
    • Panda 3.7 w dniu 9 czerwca 2012
    • Panda 3.6 w dniu 27 kwietnia 2012
    • Panda 3.5 w dniu 19 kwietnia 2012
    • Panda 3.4 w dniu 23 marca 2012
    • Panda 3.3 w dniu 26 lutego 2012
    • Panda 3.2 w dniu 15 stycznia 2012
  • Aktualizacja Google Panda w 2011 roku
    • Panda 3.1 w dniu 18 listopada 2011
    • Panda 2.5.3 w dniu 19 października 2011
    • Panda 2.5.2 w dniu 13 października 2011
    • Panda 2.5.1 w dniu 9 października 2011
    • Panda 2.5 w dniu 28 września 2011
    • Panda 2.4 w sierpniu 2011
    • Panda 2.3 w dniu 22 lipca 2011
    • Panda 2.2 w dniu 18 czerwca 2011
    • Panda 2.1 w dniu 9 maja 2011
    • Panda 2.0 w dniu 11 kwietnia 2011
    • Panda 1.0 w dniu 24 lutego 2011

Zdjęcie z Flickr, autor thos003


Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

17 komentarzy do “Google Panda – przyczyny i wnioski na przykładzie

  1. Ciekawe ciekawe – widać że witryna na Kolibriowy algo byla dobrze przygotowana a teraz poleciała za treści … niefajnie 🙁

  2. Całe szczęście od jakiegoś czau staram się o indywidualne treści pisane pod ludzi nie pod wyszukiwarkę. Prowadzę blog i rozbudowuje systematycznie opisy 🙂

  3. @Artur ostatnia Panda to Panda #26 a nie 25 – 18 lipca 2013, i minęło od niej jakieś 305 dni 😉 Tutaj rozkład czasowy pomiędzy poszczególnymi aktualizacjami: http://websem.pl/panda/ ewentualnie lista na SearchEngineLand: http://searchengineland.com/google-confirms-panda-update-is-rolling-out-this-one-is-more-finely-targeted-167219 🙂

    Cóż, spodziewałem się Pingwina w rocznicę, przyszła Panda. Tak czy siak zamieszanie pewnie dopiero przyjdzie, bo zaczną się pytania ludzi, znów wzmożone wyjaśnienia co i jak. Choć ciekawsze jest, że Google przy okazji połączył dwie aktualizacje – PayDay oraz Panda, być może w przyszłości skończy się tak, że będą wszystkie aktualizacje robione jednocześnie i jeszcze trudniej będzie dociec czego to skutek.

  4. Panowie zauważyliście w ostatnim czasie „ruch pozycji” na sklepach z treściami powielonymi? Mowa o treściach typowo producentów, gdzie często nie ma możliwości modyfikowania tego typu treści.

  5. Czy powierzyłbyś tej witrynie dane karty kredytowej?
    haha:) dobre

  6. Dla mnie to trochę dziwne, że strona poleciała na taki long tail.

  7. @Sebastian, wiem że spodziewałeś się Pingwina, bo dostałem od Ciebie pingback z artykułu którego jeszcze nie ma 🙂
    Faktycznie, jedną aktualizację przegapiłem i zapomniałem, że masz taki fajny wykres Pandatakuje

  8. „ponieważ brak do tej pory informacji, aby komuś pospadały wyniki” – to chyba się odciąłeś od internetu na ostatnie 2 tygodnie 😉

  9. @Artur: właśnie widziałem, że ping poszedł bo w euforii aktualizacji puściłem artykuł, na szczęście nie zassała go od razu Planeta. Wczoraj się napracowałem nad artykułem a tu takie zaskoczenie… 😉

  10. A treści unikalne były na tej stronie? Z jakiej tematyki to strona?

  11. Ciekawe na jakiej podstawie robot Googla ocenia czy dodałby podstrony tej witryny do zakładek 😉 BTW. Ostre spadki. Czekam na wpis 'Jak odbudować pozycji po spadkach związanych z Panda 4.0 😉

  12. Powstało już tyle treści w sieci, że trudno o bycie unikalnym 😀

  13. Ja tam się z nowego algorytmu cieszę. Statystyki odwiedzin na moich blogach z dnia na dzień skoczyły mi o kilkadziesiąt procent 🙂 Content is a King!

  14. W moim przypadku na 2 stronach dostałem prezent ” Mało treści o niewielkiej lub żadnej wartości ” Zaskoczyło mnie to totalnie, ponieważ treść na tych stronach była pisana „ręcznie” więc są unikalne. Nie korzystałem z żadnych mieszarek oraz nie kopiowałem treści z innych stron. Ma ktoś jakiś pomysł ?
    Strony to swiatdiet.pl oraz odchudzanie-porady.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *