Google Analytics: Raport odbiorcy

Google Analytics jest innowacyjnym oraz potężnym narzędziem do analizy ruchu internetowego na stronie. Za jego pomocą możemy dowiedzieć się między innymi o tym ilu internautów i z jakiego źródła było na naszej stronie, ilu obecnie jest, jak się na niej zachowują, ile czasu na niej spędzają, z jakiego rodzaju urządzeń korzystają oraz wiele innych.

Jedną z grup raportów jakie mamy dostępne w menu po lewej stronie są „Odbiorcy”. Znajdziemy tam wiele informacji dotyczących użytkowników naszej strony. Dzięki nim, możemy lepiej dostosować nasze działania biznesowe oraz serwis do potencjalnych klientów, zwiększając przy tym zyski. W dalszej części artykułu, opiszę po kolei każdy z dostępnych tam raportów. Zaczynajmy!

Aktywni użytkownicy

Znajdziemy tu informację o unikalnych użytkownikach, którzy odwiedzili naszą stronę w wybranym zakresie dat:

  • w ciągu 1 dnia
  • w ciągu 7 dni
  • w ciągu 14 dni
  • w ciągu 30 dni

Raport aktywni użytkownicy

Dane przedstawione są za pomocą wykresu oraz liczbowo pod nim. W przypadku wykresu, domyślnie wyświetlana jest jedynie linia przedstawiająca aktywnych użytkowników w ciągu jednego dnia. Jeśli chcemy zobaczyć jak sprawa wygląda biorąc pod uwagę szerszy zakres dat (np. 7 dni wstecz), wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcje powyżej wykresu.

Wartość od początku śledzenia

Dane w tym raporcie przestawiają łączną wartość średnią przypadającą na użytkownika w wybranej jednostce czasu, dotyczącą:

  • czasu trwania sesji
  • odsłon
  • przychodów
  • realizacji celu
  • sesji
  • transakcji

Jednostką czasu może być dzień, tydzień, lub miesiąc. Po najechaniu myszką na wykres, ukaże się nam wartość dla tej jednostki. Istotnym elementem tego raportu, jest możliwość wyboru zakresu dat pozyskania użytkowników branych pod uwagę podczas obliczeń. Pod wykresem mamy również możliwość dodania linii trendu dla na przykład różnych kanałów pozyskania.

Przykładowo, jeśli w danym zakresie dat pozyskaliśmy 50 użytkowników i pierwszego dnia wykonali oni 100 sesji, drugiego 200, to średnia wartość sesji na użytkownika dla pierwszego dnia od pozyskania będzie wynosić 2, a drugiego 4.

Ten raport z pewnością będzie pomocny, jeśli planujemy budżet na reklamę. Możemy wtedy przeanalizować, jaki jej rodzaj przynosi nam najwięcej korzyści.

Analiza kohortowa

Kohorta to grupa użytkowników, których łączy jakaś wspólna cecha(y), zdarzenie. W naszym przypadku (obecnie jedynym możliwym w tym raporcie) jest to data pozyskania. Możemy ustawić jej następujące parametry:

  • typ kohorty – dane na podstawie których będziemy tworzyć kohortę
  • wielkość kohorty – jednostka czasu, którą ma obejmować pojedyncza kohorta
  • dane – typ danych jaki chcemy porównywać
  • zakres dat – zakres czasu, który chcemy analizować

Dane przedstawione są w postaci wykresu oraz tabeli. Każdy jej wiersz odpowiada jednej kohorcie. W pierwszej kolumnie mamy zakres dat, w którym użytkownicy z danej kohorty zostali pozyskani. W następnej, łączną wartość analizowanych danych dla kohorty. W kolejnych, wartości tych danych rozłożone w czasie (tzn. w pierwszym okresie czasu po pozyskaniu, w drugim, trzecim itd).

Tabela z analizy kohortowej

Z powyższego przykładu możemy odczytać następujące dane. Użytkownicy pozyskani od 15 do 21 października dokonali łącznie 414 odsłon, z czego w pierwszym tygodniu po pozyskaniu 14, w drugim 1 w trzecim 4, w czwartym 2, a w piątym 0.

Eksplorator użytkownika

Raport ten, w odróżnieniu od pozostałych raportów, pozwala prześledzić zachowanie poszczególny użytkowników. Są oni identyfikowani poprzez User ID lub Client ID. Po wybraniu użytkownika, możemy sprawdzić miedzy innymi historię sesji, ich czasu trwania, urządzeń z jakich były wykonywane, liczbę odsłon, przychody oraz transakcje. Ponadto Znajdziemy tu również informacje, skąd dany użytkownik został pozyskany.

Raport ten jest szczególnie przydatny, jeśli chcemy zdobyć szczegółowe informację o użytkownikach przynoszących duże dochody lub takich, którzy przerywają transakcję w nieoczekiwanym momencie.

Dane demograficzne

Znajdziemy tu 2 raporty: wiek oraz płeć. Każdy z nich jest przedstawiony w postaci wykresu oraz tabelki przypisującej każdej grupie (wiekowej bądź płciowej) ilość sesji, nowych użytkowników, współczynnik odrzuceń, przychody oraz parę mniej istotnych danych.

Zainteresowania

Dzięki tej grupie raportów dowiemy się, czym interesują się użytkownicy naszej witryny. Informacje są generowane na podstawie przeglądanych stron oraz zakupów. Znajdziemy tu takie wymiary jak:

  • Kategorie podobieństwa
  • Segmenty na rynku
  • Inne kategorie

Pierwszy z nich to nic innego jak style życia, podobne do typów odbiorców telewizyjnych (czyli np. fani sportu, osoby zainteresowane polityką lub miłośnicy rodzinnych spotkań). Drugi informuje nas, co dana grupa najchętniej kupuje. Trzeci bardziej szczegółowo opisuje Kategorie podobieństwa. Przykładowo jeśli znajdziemy w niej kategorię „Miłośnicy jedzenia”, to w tym wymiarze znajdziemy jej dokładniejszą charakterystykę tzn. „Przepisy kulinarne/Kuchnia regionalna/Azja Wschodnia”.

Istotne w tych raportach jest to, że są to te same dane, które są wykorzystywane w sieci reklamowej AdWords. Możesz dzięki temu np. skierować reklamę do tej grupy odbiorców, która dokonuje na Twojej stronie najwięcej transakcji.

Aby ten oraz poprzednio omawiany raport działał, musisz włączyć w swojej usłudze funkcje raportowania o reklamach oraz w odpowiednim widoku raporty „Dane demograficzne i Zainteresowania

Dane geograficzne

Jak sama nazwa wskazuje, znajdziemy tu informacje skąd wchodzą na naszą stronę jej użytkownicy oraz jakimi językami się posługują. Dane są przedstawione w postaci tabeli oraz (w przypadku lokalizacji) mapki. W tabeli znajdziemy standardowe informacje o liczbie sesji, nowych użytkownikach, współczynniku odrzuceń, transakcjach itp. Możemy je wykorzystać w ekspansji na nowe rynki przygotowując stronę/reklamy w innych językach.

Zachowanie

Jeśli interesuje Cię ilu użytkowników powraca na naszą stronę, ilu odwiedza ją X razy oraz ile czasu najczęściej na niej spędzają musisz tu zajrzeć. Pod tą pozycja kryję się 3 raporty:

W przypadku pierwszego raportu, ciekawą informacją będzie ile przychodu generują nowi, a ile powracający użytkownicy. Natomiast częstotliwość wizyt powie nam, ilu użytkowników powraca do nas 3, 4, 5 lub więcej razy. Możemy w ten sposób mierzyć siłę przyciągania naszej witryny.

Technologia

W dostępnych tu raportach znajdziemy technologiczne aspekty dotyczące naszych odbiorców.

Dane z zakładki „Przeglądarka i system” dostarczą nam informacji z jakiej przeglądarki internetowej oraz systemu operacyjnego korzystają nasi odbiorcy, jaką posiadają rozdzielczość, czy mają włączoną obsługę Flasha oraz Javy. Możemy je przełączać klikając odpowiednie wymiary ponad tabelą. Pomoże nam to w dostosowaniu witryny do potrzeb naszych klientów. Analizując dane, warto także zwrócić uwagę na wartości typu „współczynnik odrzuceń” lub „transakcje”, które odbiegają od normy. Może się okazać, że strona na jakieś przeglądarce lub w rozdzielczości ekranu nie wyświetla się poprawnie, co odpycha klientów/czytelników.

Wymiary raportu technologie

Zakładka sieć będzie przydatna podczas oczyszczania pozostałych danych ze spamu.

Ruch mobilny

Informacje o urządzeniach

W tej kategorii znajdziemy zarówno ogólne dane mówiące o tym z jakiego rodzaju urządzeń korzystają nasi odbiorcy, jak i bardziej szczegółowe, takie jak: model urządzenia, marka, dostawca usług, typ kontrolera, system operacyjny oraz rozdzielczość ekranu.

Warto tutaj zaznaczyć, że urządzenia z iOS przekazują mało informacji aby zidentyfikować konkretny model, więc są one klasyfikowane jako iPhone, iPad lub iPod.

Niestandardowe

Zakładka ta pozwala rozszerzyć zakres segmentów za pomocą zmiennych niestandardowych na poziomie użytkownika, które umożliwiają identyfikowanie naszych odbiorców według grup zachowań w określonym przedziale czasowym, a nie pojedynczych działań w witrynie

Analiza porównawcza

W tym miejscu możemy porównać dane swojej firmy ze zbiorczymi danym innych firm z branży. Znajdziemy tam informacje o kanałach pozyskania, lokalizacji oraz urządzeniach zestawione z globalnymi wynikami. Jeśli jednak chcemy zawęzić branżę, region oraz popularność porównywanych stron (poprzez dzienną liczbę sekcji), możemy to zrobić wybierając z rozwijanej listy dostępnej nad wykresem interesujące nas kryteria.

Ten raport może pomóc w wyznaczaniu sobie właściwych celów, da wgląd w trendy panujące w branży oraz określi własną skuteczność na tle konkurencji.

Przepływ użytkowników

Ostatnim raportem jest „Przepływ użytkowników”. Są to przedstawione w ciekawej formie ścieżki, po których użytkownicy poruszają się po witrynie oraz miejsca, w których ją opuszczają.

Raport Przepyw użytkowników

Dzięki tej wiedzy, możemy badać wzorce zachowań użytkowników naszej strony oraz poprawić jej funkcjonowanie. Jeśli np. widzimy, że dużo ludzi opuszcza stronę w miejscu, w którym nie powinna tego robić, to znak, że coś jest nie tak. Warto się wtedy przyjrzeć temu oraz zastanowić, co można poprawić. Dodatkowo w lewy górnym rogu, możemy grupować przychodzących użytkowników wg różnych kryteriów. Między innymi są to kraj, język, rodzaj urządzenia, źródło ruchu oraz wiele innych. Będzie to przydatne szczególnie podczas badania zachowań naszych odbiorców w zależności od różnych okoliczności.

Segmenty

Na koniec chciałbym jeszcze opisać coś, co jest dostępne w prawie każdym raporcie omawianym wcześniej. Są to segmenty. Dają nam one możliwość porównać pewną grupę użytkowników, z inną grupą.

Segmenty w Google Analytics

Powyższy przekład pokazuje liczbę sesji wykonanych z komórek w poszczególnych przedziałach wiekowych oraz całkowitą liczbę sesji w tych przedziałach. Łatwo zauważyć pewną zależność.

Podsumowanie

Korzystając z tych raportów, możemy lepiej ukierunkować nasze cele biznesowe oraz osiągać większy zyski. Jeszcze nigdy pozyskiwanie danych o naszych klientach nie było tak proste. Daje to ogromny potencjał, który nie może się zmarnować.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *