Google Analytics: Czas rzeczywisty

W tym artykule chciałbym państwu przybliżyć temat potężnego narzędzia internetowego do analizy statystyk serwisów internetowych jakim jest Google Analytics. Usługa jest dedykowana administratorom stron internetowych w celu analizy statystyk na ich stronach WWW. Narzędzie jest w dostępne w modelu freemium – jest płatne gdy będziemy mieli ogromny ruch na stronie – 10 milionów akcji (hits), wersja premium kosztuje 150 tysięcy dolarów za rok użytkowania.

W tym artykule skupię się na raporcie czas rzeczywisty narzędzia Google Analytics.

Omówienie raportu Google Analytics – Czas rzeczywisty

Czym jest czas rzeczywisty?

Czas rzeczywisty – (ang. Real-time) jest to określenie, które sugeruje nam iż dane spływają do nas na bieżąco, w przypadku Google Analytics będą to dane o użytkownikach i zdarzeniach które oni wykonują na witrynie internetowej na bieżąco.

Raporty w Czasie rzeczywistym są dostępne dla każdego kto ma konto w Google Analytics nie trzeba dodatkowych konfiguracji w celu zainstalowania analityki w czasie rzeczywistym.

Do narzędzia mamy dostęp z poziomu przeglądarki oraz z poziomu aplikacji.

Charakterystyka sekcji raportu

 

Omówienie

W tej sekcji znajdziemy podstawowe informacje o użytkownikach odwiedzających naszą witrynę na dany moment. Jest to sekcja zbiorcza, w której znajdziemy zagregowane informacje na temat statystyk czasu rzeczywistego. Dostępne dane:

    • Liczba aktywnych użytkowników znajdujących się obecnie na witrynie internetowej
    • Rodzaj urządzeń wykorzystywanych przez użytkownikówTakie informacje pozwolą nam lepiej dopasować ofertę do preferencji klientów – na przykład zadbać o responsywność witryny w przypadku dużego natężenia ruchu z urządzeń mobilnych.

  • Statystyka licząca liczbę odsłon na minutę lub sekundę
  • W jakim miejscu witryny użytkownik aktualnie się znajduje
  • Z jakiego kraju pochodzą aktywni użytkownicy
  • Ruch skąd przyszli użytkownicy:
    • Witryny odsyłające
    • Portale społecznościowe
  • Najpopularniejsze słowa kluczowe wpisywane do wyszukiwarek przez użytkowników szukających naszej witryny

Ponad to w znajdziemy aktywny wykres aktualizowany na żywo odnośnie odsłon na sekundę oraz odsłon na minutę.

Może się zdażyć, że nie będzie danych w raporcie czas rzeczywisty może to oznaczać, że na dany moment nie masz aktywnych użytkowników na witrynie internetowej.

Lokalizacje

W tej sekcji raportu znajdziemy szczegółową analizę pochodzenia geograficznego użytkowników. Google Analytics oferuje podział na kraj i miasto pochodzenia użytkownika. Dane prezentowane są w postaci mapy aby lepiej zwizualizować administratorowi pochodzenie geograficzne jego klientów.

Jest również możliwość przeglądania danych lokalizacyjnych bezpośrednio w Google Earth. Jest to model 3D kuli ziemskiej z obrazami satelitarnymi i lotniczymi, po którym się możemy swobodnie poruszać.

Mapa jest aktywna więc możemy kliknąć na dany kraj i zobaczyć szczegółowo z jakiego miasta pochodzi ruch.

Taka analiza pozwoli na lepsze dopasowanie oferty do użytkowników naszej witryny.
Przykład zastosowania praktycznego sekcji lokalizacje:

Na przykład wyobraź sobie, że prowadzisz sklep stacjonarny i witryna internetowa jest prezentacją aktualnej oferty. W momencie dużego zainteresowania klientów z odległych miejsc warto rozważyć wprowadzenie modułu sprzedaży produktów przez Internet.

Z punktu widzenia raportów na żywo przykładem może być prowadzenie transmisji online dla widzów i analiza lokalizacji przez co można wejść w głębszą interakcje z widzami. Można na przykład pożegnać widzów w ich ojczystym języku.

Źródła wizyt

W tej sekcji znajdują się dane odnośnie źródła wizyt. Są to bardzo ważne informacje z punktu widzenia marketingowego. Dowiemy się między innymi czy kampania w usłudze Google AdWords przynosi korzyści lub czy nowy newsletter zachęcił użytkowników do przeglądania treści na stronie internetowej.
Na stronie jest również raport odnoście źródeł pochodzenia ruchu z ostatnich 30 minut.

Medium – informuje nas skąd pochodzi dane źródło.
Przykłady medium:

  • Społecznościowe – ruch pochodzi z mediów społecznościowych
  • Organic – bezpłatne wyniki wyszukiwania w przeglądarce
  • Referreal – ruch pochodzi z witryny odsyłającej
  • email – ruch pochodzący z newslettera wysłanego potencjalnym klientom
  • none – odnosi się do bezpośredniego wpisaniu adresu URL przez użytkownika, występuje z źródłem direct
  • CPC – ruch z płatnych źródeł, na przykład reklama w Google AdWords

Źródło – informuje nas o miejscu pochodzenia ruchu czyli skąd użytkownik przyszedł.

  • Konkretna domena http://domena.pl
  • Wyszukiwarka – google, bing, yahoo
  • Adres URL domeny wpisany bezpośrednio – direct
  • Nazwa newslettera – newsletter_studencki_10_17
Treść

Ta sekcja ukazuje jakie podstrony są aktualnie oglądane przez użytkowników. W raporcie znajduje się adres URL strony, tytuł strony, liczba aktywnych oraz procentowy udział użytkowników na danej podstronie.

Na podstawie tej sekcji możemy wyciągnąć wnioski jaka podstrona jest najbardziej popularna w danym momencie.
Ta funkcjonalność może być przydatna gdy transmitujemy treści na żywo i analizujemy ile klientów jest zainteresowanych tematem.
Przykładem może być oczekiwanie użytkowników na możliwość kupna najnowszego modelu telefonu w przedpremierze. Administrator strony ma wgląd jaką popularność ma strona z danym produktem.
Na stronie jest również raport odnoście przeglądanych treści z ostatnich 30 minut.

W momencie gdy klikniesz w daną stronę ukażą się dane odnośnie źródła i medium pochodzenia ruchu.

Zdarzenia

Zdarzenia informują administratora w jakim natężeniu użytkownik wchodzi w interakcje z treścią na witrynie internetowej. Przykładowe elementy, które mogą być śledzone:

  • Kanały wyjścia użytkownika z witryny – kliknięcie reklamy, klikniecie linku wychodzącego na witrynie
  • Odtworzenie filmu
  • Pobranie pliku pdf
  • Przewijanie strony (Potrzebny Google Tag Manager)
  • Logowanie użytkownika
  • Kopiowanie fragmentów tekstu z witryny
  • Klikanie w dane przyciski
  • Ruch kursora myszy
  • Drukowanie plików

Struktura zdarzeń

    • Kategoria zdarzenia – nazwa wyróżniająca śledzone obiekty
      W przypadku śledzenia artykułu – kategoria CZYTELNIK
      Gdy śledzimy ilość ściąganych plików – kategoria POBRANE

    • Akcja zdarzenia – nazwa zdarzenia lub interakcji z danym obiektem na witrynie internetowej
      W przypadku śledzenia artykułu – WCZYTANIE TREŚCI; 50% TREŚCI; 100% TREŚCI
      Gdy śledzimy ilość ściąganych plików – PDF; DOC

    • Etykieta zdarzenia – zawiera dodatkowe informacje o śledzonych zdarzeniach, pozwalają administratorowi szczegółowo określić zdarzenie
      W przypadku śledzenia artykułu – etykieta będzie nagłówkiem artykułu na przykład – Jaki telefon wybrać do 2000 złotych?
      Gdy śledzimy ilość ściąganych plików – etykieta będzie nazwą pliku pobieranego przez użytkowników serwisu na przykład – wzór_podania.pdf lub raport_11.2017.doc


  • Wartość – służy do przypisana wartości śledzonemu obiektowi na witrynie internetowej, jest prezentowana w postaci liczby całkowitej.

Dane w czasie rzeczywistym prezentowane są w postaci tabeli z podziałem na
kategorie > akcje zdarzeń.
Tabela zawiera informacje o ilości użytkowników wykonujących zdarzenie oraz o procentowym udziale użytkowników w całości zdarzeń.

Dane na temat zdarzeń w czasie rzeczywistym mogą być przydatne w badaniu reakcji użytkowników na kontrowersyjny artykuł. Ponad to w tej sekcji znajdziemy informacje o tym z jakich urządzeń korzystają nasi użytkownicy, pozwoli to zrozumieć kontekst wizyt na naszej witrynie. Czy jest to wizyta na urządzeniu mobilnym w trakcie oglądania reklamy produktu Twojej firmy w telewizorze czy też wizyta jest z urządzenia stacjonarnego.

Konwersje

Konwersja jest to nic innego jak spełnienie naszego celu. Może to być transakcja kupna towaru gdy prowadzimy sklep. Kolejnym przykładem może być subskrypcja newslettera przez użytkownika albo pobranie pliku z ofertą handlową. Istnieje również podział na konwersję makro i mikro. Makro konwersja będzie to realizacja transakcji sprzedaży, a konwersja mikro to wykonane działanie przez użytkownika takie jak zapisanie się do newslettera. Konwersja mikro docelowo ma zmierzać do konwersji makro. Czyli zapisanie się do newslettera z nowymi produktami może spowodować, że użytkownik w przyszłości zakupi przedmiot z naszego sklepu internetowego.

W raporcie konwersji w czasie rzeczywistym znajdziemy jakie cele wykonują aktywni użytkownicy. Znajdziemy również procentowy udział użytkowników aktywnych wykonujących konwersje. Możemy również zobaczyć zakładkę na temat konwersji z ostatnich 30 minut.

Praktycznym przykładem użycia statystyk konwersji w czasie rzeczywistym jest sprawdzenie czy jednorazowa, jednodniowa reklama zachęca użytkowników do zakupu w naszym sklepie internetowym.

Aplikacja mobilna Google Analytics

Aplikacja Analytics jest świetnym rozwiązaniem dla ludzi pracujących na urządzeniach mobilnych. Mogą w każdym momencie zobaczyć statystyki ze swojej witryny internetowej, potrzebny jest dostęp do Internetu oraz urządzenie mobilne z zainstalowaną aplikacją Google. Wersja mobilna jest dostępna do pobrania w Sklepie Play na smartfonach i tabletach. Wersja mobilna Google Analytics jest nieco uboższa od wersji desktopowej. Nie dotrzemy do rozbudowanych statystyk jedynie mamy pod ręką podstawowe dane czasu rzeczywistego.

W wersji mobilnej mamy również dostęp do omawianych przeze mnie raportów czasu rzeczywistego. W raporcie czas rzeczywisty znajdziemy między innymi takie dane jak:

      • Obecni użytkownicy według kategorii urządzeń
      • Obecni użytkownicy grupowanie według odwiedzanej strony
      • Aktywni użytkownicy ze względu na źródło pochodzenia ruchu
      • Użytkownicy ze względu na medium
      • Łączną liczbę zdarzeń według kategorii zdarzenia
      • Łączną liczbę zdarzeń według akcji zdarzenia
      • Podział aktywnych użytkowników z uwzględnieniem ich kraju

Do każdej sekcji dołączona jest statystyka oraz wykres kołowy obrazujący bieżącą aktywność.

Moim zdaniem jest to doskonała opcja dla ludzi będących w ruchu. Nie musimy włączać laptopa, aby mieć dostęp do analiz i statystyk.

Działania w aplikacji są agregowane co może spowodować opóźnienia ze spływaniem danych, może to potrwać kilka minut.

Podsumowanie

Statystyki w czasie rzeczywistym w Google Analytics pozwalają monitorować dane na witrynie internetowej na bieżąco. Zapewniają nam wgląd jak użytkownicy reagują na prowadzone przez nas kampanie reklamowe.
Ta funkcjonalność jest idealna do mierzenia krótkotrwałych akcji marketingowych, które wymagają zaangażowania ze strony użytkowników jakich jak kampania na portalu społecznościowym Facebook czy Tweeter. Można również użyć tego narzędzia w celu zbadania reakcji widzów na nową treść na witrynie lub zbadać trafność nowej kampanii marketingowej.
Podsumowując raport Czas rzeczywisty w Google Analytics to nie tylko bezużyteczna zabawka ale i konkretne narzędzie z wieloma zastosowaniami.

Więcej szczegółowych informacji i dokumentacji na temat narzędzia znajdziecie w pomocy firmy Google. https://support.google.com/analytics

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *