Każdy z nas ma w życiu jakieś cele, coś do czego dąży i chce osiągnąć. Myślę, że wszyscy wyznaczamy sobie kierunek, w którym chcemy zmierzać przez najbliższy czas naszego życia. Bez tego przecież nie wiedzielibyśmy co robić i pewnie chodzilibyśmy w kółko marnując cenne godziny. Jeśli jednak zastanowimy się nad tym co chcemy osiągnąć i uporczywie będziemy szli w tym kierunku radząc sobie z napotykanymi przeciwnościami losu to jesteśmy w stanie dogonić to co wcześniej sobie ustaliliśmy. Do tego wszystkiego trzeba jednak jasno ustalić co jest naszym priorytetem.
Tak samo jak w naszym życiu prywatnym, czy zawodowym jest też przy tworzeniu stron i aplikacji internetowych. Jedną z wielu decyzji, w tym przypadku bardzo ważną decyzją jest jasno określony cel. O tym jak ważnym elementem jest zastanowienie się nad tym wątkiem dowiadujemy się już na początku każdej nauki związanej z prowadzeniem biznesu. Powiedziałbym, że jest to podstawa wszelkich działań, bo jakie działania mamy podejmować jeśli nie znamy nawet naszego miejsca docelowego?
Czym jest cel?
Czym więc jest cel? Z punktu widzenia psychologii cel to efekt, który chcemy osiągnąć kierunkując na niego daną czynność, zachowanie celowe. Najważniejszą charakterystyką celu jest to, że wymaga ona podjęcia działania, by osiągnąć zamierzone wcześniej efekty. Osiągnięte cele mogą mieć różny charakter. Jednak nie o takich celach będzie mowa w tym artykule.
Skupimy się na tych, których postawić musimy sobie przy tworzeniu witryny internetowej. Narzędzie Google Analytics umożliwia nam oczywiście ustalanie i śledzenie takowych celów. Spójrzmy więc teraz czym są te szczególne cele, o których już za chwilę poczytacie.
Cel – inaczej konwersja – to najprościej ujmując w słowa ukończone działanie przyczyniające się do sukcesu Twojego przedsiębiorstwa.
Wyjaśnijmy teraz choć odrobinę o co w tym wszystkim chodzi. Otóż cele pozwalają na sprawdzenie, w jakim stopniu witryna spełnia Twoje założenia. W zależności od rodzaju, nasz biznes może dążyć do osiągnięcia różnych efektów. Najczęściej jest to jednakże zysk, a zysk generowany jest z różnych rzeczy w zależności od przedsiębiorstwa. Każdy przedsiębiorca powinien zastanowić się nad tym co jest dla niego najważniejszym elementem w tworzeniu zysku. Oto kilka przykładów celów, np.
- liczba sprzedanych produktów (witryny e-commerce)
- ukończenie poziomu (gry mobilne)
- przesłanie formularza z informacjami kontaktowymi (witryny marketingowe)
Dobrze skonfigurowane cele pozwalają narzędziu Google Analytics na dostarczanie nam bardzo ważnych informacji. Dowiedzieć możemy się jaka jest liczba konwersji, lub po prostu poznać współczynnik konwersji naszej strony internetowej. Są to informacje niezbędne do określenia skuteczności działań, a bez nich kampania marketingowa online jest praktycznie niemożliwa.
Działanie i typy
Spójrzmy na to teraz z nieco praktyczniejszej strony. Cele stosujemy by dowiedzieć się, które podstrony i ekrany odwiedzają nasi użytkownicy. Możemy dowiedzieć się ile stron wyświetlają oni podczas pojedynczej sesji, lub ile czasu spędzają w witrynie. Oprócz tego możemy sprawdzić jakie zdarzenia generują. Musimy jednak wiedzieć co z tymi informacjami zrobić, lecz bądźmy pewni, że łącząc je z odrobiną wiedzy jesteśmy w stanie czynić cuda.
W momencie, w którym użytkownik pojawi się na naszej stronie Google Analytics zaczyna zbierać dane. Każde działanie zdefiniowane uprzednio przez nas jako cel jest rejestrowane i przedstawiane w raportach.
Ogólnie mamy kilka różnych typów celów. Oczywiście każdy służy do pomiaru innych działań i po krótce postaram wyjaśnić za co odpowiada każdy z nich.
Lokalizacja docelowa
Cel ten umożliwia pomiar odsłon lub wyświetleń ekranu. Pozwala to śledzić ile osób wyświetliło daną stronę. Mogą to być, np. ekran zakupu, lub stronę podziękowania za wypełnienie formularza.
Istnieje też możliwość ustalenia ścieżki, która sprawdzać będzie czy użytkownik nie przeskoczył na stronę bez uprzednio wykonanej czynności naliczając przy tym konwersje nie mające miejsca. Oprócz tego mamy możliwość prześledzenia całej ścieżki i ewentualnej poprawy elementów, które odrzucają największą liczbę osób.
Czas trwania
Pomiar czasu sesji. Możemy dowiedzieć się ile czasu dana osoba spędziła w naszej witrynie. Ustalamy minimalny czas jaki chcemy zaliczać jako konwersje i każde odwiedziny trwające dłużej będą zliczane i przedstawiane nam w raportach.
Strony/ekrany na sesję
Pozwala na zliczanie liczby stron, które zostały odwiedzone przez użytkownika podczas sesji. Jeśli liczba przekroczy ustalone przez nas minimum, to zostaje wygenerowana konwersja.
Zdarzenie
Zdarzenia to wszelakie interakcje ludzi z naszą stroną internetową. Przykładem mogą tu być pobrania, kliknięcia w dany komponent strony, lub odtworzenia filmów. Oczywiście nie są to wszystkie przykłady interakcji jakie mogą zajść.
Analogicznie do poprzedników – pozwala na zliczanie wcześniej ustalonych zdarzeń.
Cele inteligentne
Oprócz tych wyżej wymienionych istnieje jeszcze jeden rodzaj celów. Są to cele inteligentne, a ich głównym adresatem są raczej osoby nie mające zbyt dużej ilości konwersji na stronie, by można było jasno ocenić czy witryna radzi sobie dobrze, czy też trochę gorzej.
Otóż ten typ celów pozwala na śledzenie wszystkich wizyt i wybieranie z nich tych najlepszych, które zostają potem przedstawione jako konwersje.
Wartość konwersji
Jak wcześniej wspomniałem – cele mogą mieć przypisane odpowiednie wartości pieniężne. Podczas konfiguracji mamy możliwość określenia ile warta jest konkretna konwersja. Za każdym razem gdy do niej dojdzie, dana kwota zostaje dodana do osiągniętej za cele sumy. Dzięki temu jesteśmy w stanie określić wstępny dochód. Należy jednak liczyć się z tym, że wynik nie będzie wynikiem zgadzającym się w 100% z faktycznym stanem rzeczy. Pomimo to daje nam to jakieś rozeznanie w naszych działaniach. Dodatkowo pozwala nam to przefiltrować informacje skupiając się tylko na tych najbardziej wartościowych nie zawracając sobie zbytnio głowy mniej wartymi konwersjami.
Od strony praktycznej
Mając już podstawowe informacje możemy spokojnie przejść do tego jak wygląda to wszystko od strony Google Analytics. W celu stworzenia nowego celu musimy wejść w panel administracyjny i z widoku danych wybrać zakładkę cele. Przed oczyma pojawi nam się takie okienko:
Klikając w przycisk +Cel przejdziemy do kreatora, który daje nam już kilka możliwości wyboru. Możemy też zaimportować istniejący już cel klikając przycisk obok. Skupmy się jednak na nowym.
Zwrócić tu należy uwagę na 3 główne opcje jakimi są:
- cel z szablonu
- cele niestandardowe
- cele inteligentne
Omówmy w skrócie co oferują poszczególne z nich.
Cel z szablonu
Ta opcja ułatwia dobór praktycznych celów do standardowych profilów działalności. Szablony powstają w oparciu o cztery założenia. Są to następująco: Przychody, Pozyskanie, Zapytania i Zaangażowanie. Kategorie te nie wpływają jednak na dane ani raporty.
Cele niestandardowe
Są to cztery wymienione wyżej opcje. Mianowicie: czas trwania, strony/ekrany na sesję, zdarzenie, oraz lokalizacja docelowa.
Cele inteligentne
Aby wybrać tę opcję strona musi spełniać 4 warunki,
- witryna musi być połączona z AdWords,
- konto AdWords musi w ciągu ostatnich 30 dni wysłać co najmniej 500 kliknięć do wybranego widoku danych Analytics,
- widok raportów nie może otrzymywać więcej niż 10 mln sesji w ciągu 30 dni,
- konto Analytics musi mieć włączone w Udostępnianiu danych ustawienie Produkty i usługi Google.
Wszystkie cele jakie utworzymy jesteśmy w stanie zapisać i udostępnić innym użytkownikom. Nie wysyłamy wtedy jednak żadnych danych, udostępniana jest tylko konfiguracja naszych celów. Jest to więc bezpieczne i bez problemu możemy dzielić się tym co udało nam się stworzyć.
Od razu po utworzeniu celu zaczyna on rejestrować i zbierać dla nas dane. Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia zliczania niechcianych już konwersji, kiedy tylko uznamy, że już nie potrzebujemy tych danych.
Ograniczenia
- Niestety jak to bywa z wszystkimi rzeczami – istnieją jakieś ograniczenia. Tak samo jest z celami w Google Analytics. Nie jest ich wiele i nie uprzykrzają nam bardzo życia, lecz warto wiedzieć jakie one są.
- Maksymalna liczba celów w widoku raportowania wynosi 20 – jeśli chcemy śledzić większą liczbę, to musimy utworzyć w tym celu dodatkowy widok w danej usłudze, lub po prostu zmienić niepotrzebne nam już cele.
- Cel rejestruje dane. Aby w raportach były one wyświetlane, należy skonfigurować to na koncie Analytics.
- Celów nie można usuwać.
Na koniec chciałbym przytoczyć kilka rad związanych z tematem konwersji, które zdecydowanie warto zastosować przy prowadzeniu strony internetowej.
Po pierwsze, zawsze używaj intuicyjnych nazw dla swoich celów. Zdecydowanie ułatwi to pracę, kiedy pojawi ich się trochę więcej.
Drugą sprawą jest wybór wartości konwersji, o którym wspominałem już wyżej. Jest to opcjonalne, ale należy pamiętać o tym, że jest to bardzo przydatna opcja i pozwala ona na jasne określenie czy strona radzi sobie dobrze. Oprócz tego pozwala to na kilka innych opcji. Jeśli jednak wartości pieniężne nie pasują do charakteru strony, to można użyć skali.
Po trzecie, przy wszelakich zmianach istniejących celów warto zapamiętać datę wprowadzenia zmiany, ponieważ nie mają one wpływu na dane zebrane w przeszłości.
Podsumowanie
Wydaje mi się, że po zapoznaniu się z tym artykułem przyswoiliście dużą dawkę wiedzy odnośnie konwersji i celów. Dobrze jednak wiemy, że nic nie uczy lepiej jak praktyka. Myślę, że z wszystkim co zostało tu przedstawione bez większych problemów można zacząć swoją zabawę przy własnej stronie, z własnymi celami.
Padawan GA
Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)
- Google Analytics: E-commerce - 6 grudnia 2017
- Google Analytics: Technologia - 3 grudnia 2017
- Google Analytics: Dane geograficzne - 3 grudnia 2017