Poziom trudności instalacji fragmentu sformatowanego: łatwy.
Integracja z następującymi platformami: WordPress, Shoper, SEOKatalog i inne (sklepy, katalogi, cmsy)
Wykorzystane wtyczki: GD Star Rating dla WordPress, integracje własne w pozostałych skryptach.
Przedstawione standardy: schema.org i mikroformaty
Oceny jako fragmenty sformatowane w wynikach wyszukiwania występują najczęściej w dwóch postaciach. Pierwszy typ to zwykła ocena, wydawana przez użytkownika strony, który pozostawił po swojej wizycie ślad w postaci głosu. Oddany głos, który jest wyświetlany na stronie w postaci zgodnej z schema.org trafia do wyników wyszukiwania.
Można jednak zauważyć, że na samym początku oceny w postaci gwiazdek wyświetlały się częściej niż ma to miejsce obecnie. Dla uzyskania pewności, czy oceny, wyświetlane w postaci gwiazdek zostały na stronie dobrze zainstalowane, należy skorzystać z narzędzia do testowania danych strukturalnych. Narzędzie zawsze pokaże, poprawną instalację, mimo tego, że w naturalnych wynikach wyszukiwania nie będzie ocena widoczna. Zmniejszona widoczność ocen w wynikach wyszukiwnia może wynikać z tego, że zastosowane są także inne fragmenty sformatowane, np. menu nawigacyjne lub/oraz potwierdzone jest autorstwo treści. W drugim przypadku, wynik wyszukiwania otrzymuje jeszcze jedną dodatkową linię, w której znajdują się informacje o autorze i jego kręgach w Google+.
Oceny w WordPress
Najprostszą metodą wyświetlania ocen w postaci gwiazdek jest instalacja wtyczki GDStar Rating. Wtyczka odpowiada ze wszelkiego rodzaju oceny i opinie, które użytkownik strony może na niej zostawić. Po instalacji wtyczki, skala ocen jest od 1 do 10. Ta skala nie jest zgodna ze schema.org. Mikrodane wyświetlają oceny w skali od 1 do 5. Należy zatem zmienić skalę w zainstalowanej wtyczce w opcjach i dostosować ją do długości skali akceptowanej przez schema.org.
Korzystając z grafik (na przykład grafiki pięciu gwiazdek) w celu wyświetlania oceny, trzeba dodać atrybut class=”rating” do tagu img. Wyszukiwarka Google również może wyodrębnić ocenę z tekstu atrybutu alt.
Wtyczka GDStar Rating pozwala na wystawianie ocen wszystkim elementom treści w WordPressie, dotyczy to zarówno postów jak i stron oraz komentarzy. Kod odpowiedzialny za wyświetlanie gwiazdek wygląda następująco:
<span class="hreview-aggregate"> <span class="item"><span class="fn">Link Building - 35 rad jak tworzyć i zdobywać linki</span></span>, <span class="rating"> <span class="average">4.6</span> out of <span class="best">5</span> based on <span class="votes">37</span> ratings </span> </span>
Kod jest wyświetlany w standardzie mikroformatów. Kluczowe elementy zawarte w powyższym kodzie to: rating, average, best i votes, które odpowiednio oznaczają: system rankingowy, średnią ocenę, maksymalną ocenę w skali oraz liczbę oddanych głosów.
Zrzut ekranu pochodzi z narzędzia do testowania danych sformatowancyh. Jak wspomniałem wcześniej, tu wyświetla się poprawnie, jednak w rzeczywistych wynikach wyszukiwania, Google wyłącza wyświetlanie oceny, mimo iż jest ona widoczna dla użytkowników i wygenerowana przez nich samych, na rzecz podkreślenia innych fragmentów rozszerzonych. W tym przypadku jest to menu nawigacyjne i autorstwo treści.
Oceny w SEOKatalogu
Popularny skrypt katalogu SEOKatalog w swojej podstawowej wersji posiada system ratingowy oparty na skali od 1 do 10. Modyfikacja systemu ratingowego wewnątrz skryptu pozwala go bez dodatkowych zmian wyświetlić w postaci czytelnej dla Google. Gdy korzystasz z grafiki (na przykład grafiki z pięcioma gwiazdkami) do wyświetlania ocen, należy dodać atrybut itemprop=”rating” do tagu img. Wyszukiwarka Google może też wyodrębnić ocenę z tekstu atrybutu alt. Kod HTML uzupełniony o znaczniki mikrodanych wygląda następująco:
</pre> <div itemscope="" itemtype="http://data-vocabulary.org/Review-aggregate"><meta itemprop="average" content="1.1" /> <meta itemprop="best" content="5" /> <meta itemprop="votes" content="34" /></div> <pre>
a w wynikach wyszukiwania wygląda następująco:
Wystawianie oceny w katalogu jest realizowane przez JavaScript i unikalność IP, z którego wystawiana jest ocena. Ciekawostką jest, że istnieją pozycje w katalogu, które są bardzo narażone na aktywność robotów internetowych, tych które „agresywnie klikają” w gwiazdki. Nie mam pewności czy są to działania zamierzone, np. automatyzacja oparta o makro i proxy czy efekt uboczny funkcjonowania jakichś robotów internetowych. Natomiast widziałem wpisy w katalogu które były na liście kategorii na pozycji pierwszej i liczba oddanych na nie głosów rosła każdego dnia.
Zagregowane oceny z opiniami w sklepie internetowym
Produkty w sklepach internetowych mogą posiadać ocenę, opartą o klasyczną metodę zliczania liczby oddanych głosów i wartości tych oddanych głosów lub opartą o zliczanie ocen w poszczególnych opiniach dotyczących konkretnego produktu, a zamieszczonych przez użytkowników sklepu internetowego.
Zgodnie z rozwiązaniami zawartymi w schema.org oceny nie muszą być widoczne na stronie, aby były akceptowane przez Google. Stwarza to możliwości pewnych nadużyć. Brak systemu wystawiania ocen lub jego obecność, ale brak wystawionych w nim ocen może zostać zastąpiona zautomatyzowanym mechanizmem, który będzie wystawiał średnią ocenę i liczbę oddanych głosów, niewidoczną dla użytkownika, a tylko widoczną dla robota Google. Prosta funkcja random() w PHP, może za każdym razem losować liczbę oddanych głosów i średnią z tych głosów. Następnie tak wylosowane liczby, będę wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Jest to oczywiście niezgodne z wytycznymi Google, jednak jak zauważyłem, do tej pory to działanie jest niewykrywalne przez żadne automatyczne mechanizmy weryfikacji fragmentów sformatowanych.
Popularny skrypt sklepu internetowego Shoper posiada swój własny system ratingowy, jednak nie wyświetla w kodzie średniej oceny, która mogłaby zostać przekazana do Google. Udostępnia tylko liczbę oddanych głosów, natomiast średnia ocena wyświetlana jest w postaci żółtych gwiazdek. Najpewniej dałoby się to przekształcić do postaci czytelnej dla Google, jednak może się okazać, że gra jest nie warta świeczki, ponieważ, klienci na stronach sklepu internetowego, raczej nie są chętni do oceniania produktu. Wolą to robić w porównywarkach cenowych lub w systemach wystawiania niezależnych opinii o zakupach i produktach.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
Brać do samych gwiazdek dla wpisu takiego olbrzyma jak GD Star Rating to nie jest zbyt dobry pomysł. Lepiej WP-PostRatings, Post Ratings lub KK Star Rating, też je Google ładnie odczyta 😉
artykuł idealnie zsynchronizowany z moimi potrzebami dotyczącymi wtyczki w WP – dodałem sobie do ulubionych, po powrocie z urlopu instaluję i zobaczymy jak to będzie działać
@DMati można zawsze Zgreda zapytać zna WP od podszewki
W wordpress mam skalę 1-10 i wyświetlają mi się gwiazdki przy wpisach.
Bardzo dobry artykuł, pomógł mi przy instalacji