Facebook jako narzędzie dla e-marketerów to zbiór informacji przydatnych przy osobistym prowadzeniu kampanii marketingowych na Facebooku. W ebooku zamieszczono podstawowe porady w kwestii budowania zaangażowania fanów oraz duża część publikacji poświęcona jest statystykom Facebook Insights. Pomiar działań na Facebooku jest bardzo istotny w kreowaniu wizerunku własnego biznesu.
Ebook „Facebook jako narzędzie dla e-marketerów” wydany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, którego autorem jest Maciej Cichoń z Ideacto wyszedł niedawno i najprawdopodobniej przeszedł bez echa, bo nie ma z wiele o nim wzmianek, a sam wydawca nie przyłożył się do reklamy. Dużo mogliby się nauczyć od Damiana z K2 Search i promocji jego ebooka „Analiza konkurencji SEO w pigułce„, ale o tym mam nadzieję wkrótce się jeszcze dowiemy.
W ebooku znajdziemy następujący spis podjętych tematów:
- Wstęp
- Pięć wskazówek na efektywne wykorzystanie Facebook Timeline
- Nowy wygląd profili firmowych na Facebooku. Sześć zmian o których powinieneś wiedzieć
- Facebook Insights – statystyki pomocne w marketingu w social media
- Przykłady kreatywnych kampanii reklamowych w mediach społecznościowych
Rozdziały 2 do 4 opierają się na źródłach angielskich głównie z serwisów mashable.com i innych poważnych platformach, w 5 rozdziale przeczytamy o kilku studiach przypadku w promocji marek na Facebooku. Fragment ebooka publikujemy poniżej.
3. Nowy wygląd profili firmowych na Facebooku. Sześć zmian o których powinieneś wiedzieć
3.1 Nowy wygląd i wrażenia
Timeline dla firm nie różni się w istotny sposób od znanej już osi czasu użytkowników prywatnych. Na górze strony widzimy duże zdjęcie główne, a cała strona podzielona została na dwie kolumny. Dodatkowa linia podziału pokazuje upływający czas, wokół którego budujemy swoją obecność na Facebooku.
W jaki sposób firmy mogą to wykorzystać? Jest to świetna okazja do pokazania zmian w firmie (otwarcia nowego oddziału, wprowadzenia nowego produktu) na przestrzeni czasu. Ciekawe pokazanie istotnych zmian może spowodować większe zaangażowanie fanów wokół fan page’a i rozbudzić zainteresowanie naszą marką.
3.2 Zmniejszona widoczność zakładek
W nowym wyglądzie usunięto panel znajdujący się po lewej stronie. Zwykle można było znaleźć w nim zakładki mieszące dodatkowe linki do aplikacji, czy informacje o naszej firmie. Panel został przeniesiony na górę strony i mieści tylko trzy zakładki do naszej dyspozycji. Jeżeli będziemy chcieli dodać ich więcej, to pozostaną one ukryte i użytkownik dotrze do nich po kliknięciu w rozwijane menu.
Ta istotna zmiana spowoduje jeszcze większą ostrożność w wybieraniu treści które firmy chcą przekazać swoim fanom. Wybór tylko trzech zakładek musi być gruntownie przemyślany – jest to jeden z pierwszych elementów na które zwraca uwagę odwiedzający nas użytkownik.
3.3 Brak strony docelowej (landing-page)
Jedną z największych zmian po wprowadzeniu osi czasu jest brak możliwości określenia strony na którą trafia odwiedzający nas użytkowników. Możliwa była kontrola nad treścią, która ukazywała się przyszłemu fanowi marki. Od czasu wprowadzenia timeline jest to już niemożliwe.
Osoby zarządzające profilem firmy będą więc musiały bardzo uważnie zwracać uwagę na treści publikowane na Facebooku. Najnowsze z nich znajdą się przecież na samej górze strony i to z nimi najpierw zapozna się użytkownik trafiający na fan page. Prawdopodobnie wzrośnie także znaczenie przeprowadzania kampanii reklamowych w portalu. Tylko przez reklamy będzie można kreować zachowanie użytkowników i kierować ich do odpowiednich treści marketingowych.
3.4 Nowy sposób prezentacji treści
Wraz z wprowadzeniem timeline udostępniona została możliwość przypinania postów na samej górze osi czasu. Możliwe jest przypięcie tylko jednego postu przez maksymalnie siedem dni. Po tym czasie post zostanie automatycznie przeniesiony w odpowiadające mu czasowo miejsce na timeline. Podpięty post wyróżniony jest symbolem pomarańczowej flagi.
Podpięcie postów będzie więc jednym z najważniejszych narzędzi do prowadzenia skutecznego e- marketingu. Tą funkcjonalność można wykorzystać do dzielenia się ze społecznością najważniejszymi informacjami, czy sugerowania wykonania pożądanych przez nas działań (np. kliknięcia w aplikacje, polubienia strony).
3.5 Zmiana wyglądu aplikacji i strony
Konsekwencją wprowadzenia timeline jest zmiana rozmieszczenia elementów na stronie. Poprzedni layout oferował układ elementów o szerokości 510 pikseli. Teraz został on powiększony do 851 pikseli. Ikony aplikacji także uległy zmianie, a nowe wymiary to 111×74 piksele.
Najbardziej istotne dla firm będzie więc dostosowanie głównego zdjęcia na stronie oraz wyglądu aplikacji. Nie zapominajmy, że są to pierwsze elementy które widzi odwiedzający nas użytkownik. Brak ich optymalizacji może spowodować zniechęcenie do powiększenia grona fanów naszej marki.
Znając dokładne wymiary niektórych z elementów nowego interfejsu możliwe jest bardzo kreatywne zarządzanie wyglądem fan page’a.
3.6 Prywatne wiadomości pomiędzy firmą a użytkownikiem
Wprowadzono także możliwość komunikacji pomiędzy fanem a firmą. Wykorzystanie prywatnych wiadomości umożliwi większą interakcje z użytkownikami. Nie tylko posty i komentarze umieszczane w osi czasu będą stanowiły środek do wymiany opinii.
Narzędzie to warto wykorzystać w przypadku zauważenia mało pochlebnych przemyśleń o naszej marce publikowanych przez fanów. Pojawienie się negatywnego komentarza na fan page’u może wywołać wręcz lawinę kolejnych komentarzy innych użytkowników. Z tym problemem spotkało się wiele marek. Warto przypomnieć ostatnią historię firmowej strony koncernu Wedel, czy społecznościowe zmagania firmy Dotpay. Prywatne wiadomości pozwolą docierać do konkretnych fanów i rozwiązywać bezpośrednio ich problemy.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
Bardzo przydatny artkuł
Bardzo interesujący artykuł, wiele mi pomógł. Moje wątpliwości zostały wyjaśnione.
Od jakiegoś czasu zauważam trend, że cały marketing zaczyna skupiać się głównie na FB. Pozostawia to puste pole na innych płaszczyznach 🙂
Facebook to potęga 😉 ile ludzi na tym siedzi to szok. w sumie mam dosłownie kilku znajomych, którzy nie mają swojego profilu na fb. samo-nakręcający się system 😉
Artykuł godny polecenia, szczególnie dla osób, które zajmują się działką Facebooka.