Meta znaczniki, które można umieścić w treści strony są już znane od dłuższego czasu. Nadal jednak brakuje pełnego zrozumienia, jak te znaczniki działają, szczególnie gdy używane są w różnych kombinacjach. Niektórzy nawet mylą te meta znaczniki noindex, nofollow z atrybutem linku nofollow.
W znaczniku meta robots, mogą znaleźć się różne wartości. Jego ogólny zapis wygląda następująco:
<meta name=”robots” content=”znacznik”>
Wartości znacznika meta robots
Poniżej znajduje się objaśnienie różnych wartości znacznika meta robots:
index
Pozwala robotom wyszukiwarek internetowych na indeksowanie strony. Nie trzeba dodawać wartości index, ponieważ jest ona domyślna.
noindex
Nie pozwala wyszukiwarkom internetowym na wyświetlanie zawartości strony w wynikach wyszukiwania. Nie blokuje jednak robotów wyszukiwarek internetowych. Wyszukiwarka musi odwiedzić stronę, odczytać zawartość znacznika, następnie nie pozwala na jej wyświetlanie.
noimageindex
Nie pozwala wyszukiwarkom internetowym na wyświetlanie danej strony jako źródła grafiki pokazywanej w wynikach wyszukiwania.
nofollow
Nie pozwala robotom wyszukiwarek internetowych podążać za żadnymi linkami znajdującymi się na stronie.
follow
Pozwala robotom wyszukiwarek na podążanie za linkami znajdującymi się na stronie internetowej, bez względu na to czy może ją indeksować, czy też nie. Nie trzeba dodawać wartości follow, ponieważ jest ona domyślna.
none
Wartość none jest skrótem dla noindex,nofolow czyli mówi wyszukiwarkom aby nie robić niczego na tej stronie.
noarchive
Zapobiega wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania kopii strony znajdującej się indeksie wyszukiwarki.
nocache
Działa tak samo jak noarchive, jednak tylko w wyszukiwarce Bing/Yahoo.
nosnippet
Zapobiega wyświetlaniu w wyszukiwarce podglądu wyniku oraz zapobiega podejrzeniu kopii strony znajdujące się w indeksie wyszukiwarki.
noodp
Block wyszukiwarki internetowe przed wyświetlaniem opisu strony, który mógłby zostać pobrany z katalogu internetowego DMOZ/ODP, który zostałby wyświetlony jako snippet w wynikach wyszukiwania.
Atrybut nofollow w linkach
Linki znajdujące się w treści strony internetowej możemy podzielić na te które posiadają atrybut nofollow oraz te, które nie posiadają tego atrybutu. Link oznaczony atrybutem nofollow nie jest brany pod uwagę przez wyszukiwarkę przy tworzenie rankingu stron. Tutaj przeczytacie więcej o tym jak rozpoznać linki nofollow i jakie mają one znaczenie. Natomiast link, który nie ma tego atrybutu jest brany pod uwagę przez wyszukiwarkę podczas ustalania wyników wyszukiwania.
Link z atrybutem nofollow:
<a href=”https://www.silesiasem.pl” rel=”nofollow”>Tekst odnośnika</a>
Link bez atrybutu nofollow:
<a href=”https://www.silesiasem.pl”>Tekst odnośnika</a>
Możliwe warianty znaczników i atrybutów nofollow
- Jeśli strona posiada meta znacznik nofollow, to wszystkie linki będę traktowane jakby miały atrybut nofollow, nawet jeśli nie występuje on w linku.
- Jeśli strona posiada meta znacznik none, to wszystkie linki będę traktowane jakby miały atrybut nofollow, nawet jeśli nie występuje on w linku.
- Jeśli strona nie posiada znacznika nofollow lub none, to znaczenie będzie miał atrybut, jeśli znajduje się przy linku.
Kiedy nofollow jest respektowane przez Google?
Z niedawno wykonanych testów wynika, że linki nofollow są respektowane przez Google w ten sposób, że robot wyszukiwarki nie odwiedza i nie indeksuje stron, do których mógłby dotrzeć tylko przez linki nofollow. Taki test niedawno opublikowano pod adresem https://www.searchlaboratory.com/2015/08/google-crawl-relnofollow-links-experiment/
Co prawda test jest wykonany tylko na dwóch stronach, ale potwierdza, że Google w pełni respektuje atrybut nofollow i nawet nie odwiedza takiej strony
Kiedy stosować atrybut nofollow a kiedy znacznik noindex?
Kiedyś szeroko stosowano atrybut nofollow aby sterować przepływem PageRank w obrębie jednej domeny. W połowie 2009 Google podało informację, że wartość PageRank przy linkach nofollow będzie jakby “wyparowywać” więc nie ma sensu nim sterować. Niedawno pojawiły się plotki rosyjskim Google+, że może być inaczej, ale dla mnie to tylko plotki.
Obecnie nie polecam stosować nofollow do sterowania wewnętrznym przepływem wartości PageRank w obrębie własnej strony. Dlaczego? Z uwagi na scrapery treści. To takie serwisy, które skanują zawartość domen internetowych, nie stosują się do poleceń robots.txt, meta znaczników robots czy atrybutów nofollow a następnie umieszczają linki do tak zebranej treści w swoim serwisie. Takie linki prędzej czy później odnajdzie też Google, a wtedy będzie mógł normalnie odwiedzić i zaindeksować te strony, na które nie chcieliśmy pierwotnie wpuści bota Google za pomocą nofollow.
Lepszym rozwiązaniem jest stosowanie noindex, wtedy na pewno zawartość strony nie pojawi się w wynikach wyszukiwania, a linki do strony będą mogły być swobodnie umieszczone.
Według wytycznych Google atrybut nofollow powinno się stosować w trzech sytuacjach:
- Umieszczenie linków do niezaufanej zawartości – czyli wtedy gdy chcesz podać adres do źródła, ale nie ufasz tej stronie.
- Atrybutem nofollow należy oznaczyć linki, które zostały sprzedane.
- Atrybutem nofollow należy oznaczyć inki do miejsc, gdzie robot wyszukiwarki nie potrafiłby wejść, na przykład strona dostępna po wpisaniu nazwy użytkownika i hasła.
Na koniec dwa filmy, w których Matt Cutts udziela wyjaśnień nt. linków z atrybutem nofollow.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
Wszystko się zgadza, ale mam jedno zastrzeżenie, piszesz żeby nie stosować nofollow w obrębie witryny bo i tak robot wejdzie na daną podstronę z innych źródeł i ją zaindeksuje, owszem ale w tym przypadku nie chodzi o indeksowanie strony a o przekazanie jakiejś wartości jednej wewnętrznej podstronie poprzez drugą. Głównie dlatego stosuje się nofollow, nie po to by robot nie zaindeksował strony tylko by przekazywał „moc” bądź nie. Od indeksacji jest wspomniany już noindex. Poza tym przykład ze scraperami trochę wymuszony bo nie dotyczy wszystkich stron.
Dla paginacji noindex czy noindex i nofollow?