Kanibalizacja słów kluczowych – nowy, przydatny raport SEO

Lista słów kluczowych dla których występuje kanibalizacja

Kanibalizacja słów kluczowych to bardzo rzadko poruszany temat. Wymaga on głębszej analizy pozycjonowanej domeny oraz wyników, które się pojawiają w Google. Teraz z nowym raportem badanie tego zjawiska nigdy nie było łatwiejsze.

Zacznijmy od odpowiedzi na to czym jest kanibalizacja słów kluczowych w SEO? Kanibalizacja zachodzi wtedy, gdy w wynikach wyszukiwania pojawia się kolizja kilku adresów na to samo słowo kluczowe.

Kanibalizacja słów kluczowych widoczna jest w dwóch postaciach:

  • różnych podstron witryny internetowej wyświetlanych na przestrzeni założonego okresu,
  • występowaniem kilku podstron na jednej stronie wyników Google jednocześnie.

Jak rozwiązać problem kanibalizacji słów kluczowych?

Czy to jest problem, tego dokładnie nie wiem. Skoro Google wybiera jakąś  podstronę, inną niż tą którą bym chciał, to trzeba dojść do tego, dlaczego tak się dzieje. Składa się na to:

  • liczba linków do podstrony,
  • jakie anchory znajdują się w tych linkach,
  • optymalizacja podstrony,
  • liczba słów kluczowych na podstronie,
  • położenie w w wewnętrznej strukturze całej domeny,
  • i wiele wiele innych.

Pełnym rozwiązaniem problemu byłoby zrozumienie jak działają wspólnie ze sobą te reguły, ale na to mogą sobie pozwolić pracownicy Google.

Natomiast częściowo można to rozwiązać przez konsolidację, optymalizację lub przekierowanie podstron dla danego słowa kluczowego, które może umocnić łączną pozycję domeny na daną frazę.

Interesujący przykład i wyjaśnienie kanibalizacji znajdziemy też na blogu Marty Gryszko. Choć ona samo nazywa to błędem Google, to warto się z tym zapoznać.

Raport kanibalizacji słów kluczowych

Przechodząc do raportu wspomnianego w tytule, to pomaga on znaleźć słowa kluczowe na które w poprzednim okresie pojawiały się różne adresy URL w obrębie tej samej domeny.

Podsumowanie kanibalizacji słów kluczowych
Podsumowanie kanibalizacji słów kluczowych

Uruchamiając ten raport, sprawdza on dla wszystkich aktywnych domen, ile w ostatnim okresie wystąpiło pomiarów, w których dla jednego słowa kluczowego zmieniały się wyniki. Wybrać można okres na przestrzeni ostatnich 7, 30 oraz 90 dni.

Następnie wybierając domenę, w której pojawiły się kanibalizujące słowa kluczowe, zobaczymy, które to są słowa oraz kiedy sytuacja występowała. Prezentowane w poniższej tabeli dane ułatwią analizę zmian w wynikach wyszukiwania.

Lista słów kluczowych dla których występuje kanibalizacja
Lista słów kluczowych dla których występuje kanibalizacja

Jeśli strona jest w okresie rozwoju lub pojawiają się cały czas nowe treści, to zmiany w wynikach mogą być uzasadnione. Natomiast jeśli dla strony przygotowano określoną strukturę, zoptymalizowano treść i pozyskano linki, to zmiany w wynikach wyszukiwania nie powinny się zdarzać.

Raport dostępny jest w wersji serwerowej Web-Tools wraz modułem agencji SEM. Przeczytaj więcej o różnych narzędziach monitorowania pozycji.


Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.

Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.

Twój email:

 Zapoznałem się z polityką prywatności.
The following two tabs change content below.

Artur Strzelecki

Niezależny specjalista SEM, który upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. W wolnych chwilach doradza jak odnaleźć własną ścieżkę w Google.

4 komentarze do “Kanibalizacja słów kluczowych – nowy, przydatny raport SEO

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *