Optymalizacja treści na stronie zalicza się do tzw. technik on-page SEO, które – jak sama nazwa wskazuje – skupiają się tylko na elementach znajdujących się w obrębie danej witryny internetowej. Oprócz publikowanych treści do elementów on-page zaliczamy m.in.: adres URL, strukturę strony (w tym linki wewnętrzne), tytuł i opis strony, słowa kluczowe czy atrybut ALT (alternatywny opis zdjęć).
Treści, które pojawiają się w witrynie sklepu internetowego są bezpośrednią wskazówką dla algorytmów wyszukiwarek, która “mówi” jak bardzo dany sklep jest relewantny w kontekście wybranych słów kluczowych. Wyszukiwarkom zależy na tym, aby wyniki, które wyświetlają były jak najbardziej trafne i przydatne dla użytkowników. Im szybciej znajdą oni pożądane informacje, tym lepiej.
W znakomitej większości wypadków Internauci zanim podejmą decyzję zakupową, zbierają dane na temat produktu – surfują po sieci i analizują różne oferty, aż wybiorą najlepszą z nich. Droga do zakupu jest u konsumenta zwykle długa i złożona. Jeśli prowadzisz sklep internetowy powinieneś zadbać o wszystkich potencjalnych klientów – nawet tych, którzy są dopiero na początku swojej zakupowej ścieżki.
Jak zrobić to w “legalny” i najbardziej efektywny sposób?
Inwestuj w treści edukacyjne
Nie chodzi bynajmniej o to, aby – mówiąc kolokwialnie – upychać słowa kluczowe w tytułach i podtytułach stron oraz w publikowanych treściach. “Keyword stuffing” jest nie tylko niezgodny z polityką wyszukiwarek, ale także mało skuteczny i prędzej odstraszy niż zachęci do zakupów.
To, na czym warto się skupić to serwowanie wartościowych i pomocnych treści (wplatanie w nie odpowiednich słów kluczowych jest oczywiście koniecznością, ale nie powinno być nachalne). Mogą to być: filmy instruktażowe, porady, artykuły, szczegółowe galerie zdjęć itd.
Jeśli nie masz pomysłu, jakiego typu treści mógłbyś publikować, rzuć okiem na to, jak robi to zespół z Beard Shop.
Obok najbardziej oczywistych informacji typu: FAQ, polityka cookies czy polityka prywatności, publikują także tutoriale, galerię “brodaczy” oraz to, co każdy prawdziwy “hodowca brody” powinien przeczytać w specjalnie przygotowanej sekcji “Kącik brodacza”. Proste i genialne!
Poza tym warto wspomnieć, że wyszukiwarki mają w zwyczaju wyżej pozycjonować strony, ktore są często uaktualniane. Zatem im częściej tworzysz nowe treści, tym większa szansa, że Twój sklep osiągnie wyższe pozycje w SERPach.
Wartość dodana
Oprócz bezdyskusyjnego wpływu, jaki treści edukacyjne mogą wywrzeć na SEO strony, istnieją jeszcze zupełnie niematerialne korzyści, które właściciel sklepu internetowego może czerpać z ich publikacji, takie jak: budowanie więzi zaufania z potencjalnymi klientami oraz przedstawienie siebie jako eksperta w danym temacie.
Jest to ważniejsze, niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Jeśli ludzie wchodząc na stronę Twojego sklepu, za każdym razem otrzymają ciekawe i rzetelne treści, to z upływem czasu Twój sklep stanie się dla nich zaufanym źródłem wiedzy oraz oczywistym wyborem, jeśli chodzi o miejsce, w którym można robić zakupy.
Prezentacja produktów
To, w jaki sposób zaprezentujesz produkty na stronie w dużej mierze wpłynie na to czy znajdą one swoich nabywców. Pomimo dużej popularności zakupów on-line, wirtualna sprzedaż pociąga za sobą pewne ograniczenia. Kupujący nie jest w stanie dotknąć ani zweryfikować jakość produktu. Dostarczając wyczerpujące informacje tak naprawdę pomagasz swoim potencjalnym klientom podjąć decyzje zakupowe. To zupełnie tak, jakbyś odpowiadał na pytania, które nie zdążyły jeszcze paść.
Opisy produktów – kopiować czy nie kopiować?
Krótka odpowiedź brzmi: zdecydowanie nie. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że tworzenie odrębnych opisów dla każdego z produktu to żmudna i czasochłonna praca. Do tego, jeśli chciałbyś, aby każdy z opisów był oryginalny i nieszablonowy, to zadanie staje się jeszcze trudniejsze.
Autorskie opisy produktów będą jednak inwestycją długofalową, która zwróci się w postaci wyższych pozycji w wyszukiwarkach. Nie wspominając już o tym, że oryginalne opisy w znaczący sposób wyróżnią Twoja ofertę od konkurencji.
Jeśli różnorodność produktów, które oferujesz jest ogromna, zawsze możesz pomyśleć o znalezieniu kogoś, komu będziesz mógł zlecić przygotowanie ciekawych i adekwatnych opisów.
Niezależnie, która drogę wybierzesz, pamiętaj, że opisy produktów powinny być:
- informacyjne – zawierać jak najwięcej przydatnych informacji. Wyjaśnij korzyści, jakie wynikają z zakupu danego produktu oraz pokaż, że sprawi on, iż życie kupującego stanie się: łatwiejsze, bardziej różnorodne albo ciekawe.
- zrozumiałe – pamiętaj o tym, że przygotowujesz ofertę dla zwykłych ludzi, którzy w większości przypadków nie mają technicznej i specjalistycznej wiedzy. Używaj więc jasnego słownictwa, bez żargonu i modnych w danej branży określeń.
- prawdziwe – bądź szczery – w tym biznesie nie ma miejsca na wprowadzające w błąd informacje lub puste obietnice. Nie mów, że konkretny produkt może zrobić to i tamto, jeśli mija się to z prawdą.
- bogate w słowa kluczowe – bądź uważny podczas wybierania słów kluczowych. Zrób porządną analizę, nie zgaduj, co może zadziałać, bo może się okazać, że Twoje typy przyniosą skutek odwrotny do zamierzonego.
Galerie produktów
Jak zapewne większość z Was wie, dla robotów wyszukiwarek obrazy są całkowicie niewidzialne. Żeby mogły zostać odczytane, a tym samym uwzględnione w wynikach wyszukiwania, muszą zostać opisane słowami. Atrybut ALT czyli alternatywny opis zdjęć służy do określenia zawartości obiektów graficznych.
Uzupełnianie atrybutów ALT jest szansą na poprawienie widoczności produktów w wyszukiwarkach internetowych.
Filmy wideo i tutoriale
Czasami najlepiej zaprezentować wartość produktu poprzez pokazanie, jak on działa. Oprócz odpowiednich opisów możesz doprawić swoje treści wideo tutorialami. Nie martw się, jeśli nie masz odpowiedniej ilości czasu lub budżetu – nie musisz sam ich tworzyć.
Wielu producentów produkuje wysokiej jakości tutoriale, w których wyjaśnia szczegółowo, jak użytkownik powinien korzystać z produktu, aby zrobić z niego jak największy użytek. Znajdź gotowe materiały, które są Twoim zdaniem najlepsze i najbardziej angażujące. Tak, to jest takie proste!
Znowu posłużę się sklepem Beard Shop – zobacz jak oni sobie z tym poradzili.
Opisy rozszerzone
Kolejnym rodzajem treści, których optymalizacja może przynieść wymierne korzyści są tzw. rozszerzone opisy strony. Dla szybkiego przypomnienia, opisy są to krótkie fragmenty tekstu, wyświetlane pod tytułem Twojej strony w wynikach wyszukiwania (SERPy).
Opisy rozszerzone wyglądają bardzo podobnie, jak opisy strony. Dostarczają one jednak bardziej szczegółowych informacji (jak na przykład cena produktu, jego dostępność lub opinie konsumentów), które operatorzy strony mogą dodać do istniejącego kodu HTML. Wyszukiwarki internetowe używają ich, aby prezentować bardziej szczegółowe rezultaty.
Za każdym razem gdy Twoja strona ukazuje się w SERPach, wyszukiwarka pokazuje tytuł strony, jej adres URL oraz opis, który przypisałeś dla danej strony. Jednakże, jeśli użyjesz opisów rozszerzonych, wyszukiwarka będzie w stanie posłużyć się nimi, aby pokazać więcej informacji o Twoim sklepie – podpowie czytelnikowi, czy dany link prowadzi do opinii, osoby, produktu lub strony biznesu.
Recenzje
Każdy właściciel sklepu internetowego wie, że recenzje produktów często pełnią kluczową rolę w decyzjach zakupowych konsumentów. Czy wiedziałeś jednak o tym, że mogą one także pomóc w poprawie pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych?
Treści generowane przez użytkowników to niezwykle ważny sygnał dla wyszukiwarek, mówiący o tym, że Twój sklep jest istotnym miejscem dla poszczególnych zapytań. Aktywni klienci, którzy wystawiają oceny i dzielą się swoimi opiniami, pomagają lepiej wypozycjonować sklep w SERPach.
Sygnały z Social Media
Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych oraz interakcja z potencjalnymi klientami może wpłynąć na pozycję sklepu w SERPach. Linki z social media odsyłające bezpośrednio do strony odgrywają w SEO coraz większą rolę. Warto więc obecność w social media uczynić integralną częścią strategii marketingowej.
Oczywiście nie oznacza to, że musisz stworzyć profil swojego sklepu na każdej platformie społecznościowej. Dwa albo trzy miejsca w zupełności wystarczą. Ważniejsze od ilości jest to, aby regularnie udostępniać tam angażujące treści. Niech będą interesujące, kreatywne, rozrywkowe lub po prostu informacyjne – zależnie od tego, co najlepiej pasuje najlepiej do Twojej marki.
Powinieneś mieć na uwadze jeszcze jedną rzecz – mianowicie media społecznościowe polegają na prowadzeniu dialogu i interakcji. Za każdym razem, kiedy użytkownik zadaje Ci pytanie, zostawia feedback albo dzieli się opinią, powinieneś mu odpowiedzieś.
Optymalizacji ciąg dalszy
Dziś skupiłam się tylko na niektórych z technik pozycjonowania typu on-page. Tematyka SEO przydatna dla biznesów e-commerce jest jednak zdecydowanie szersza. Właśnie dlatego Positionly wraz z zaprzyjaźnionym startupem Shoplo, opracowało darmowy przewodnik zatytułowany „SEO w e-commerce. Jak trafić na pierwszą stronę Google”. Zawarliśmy w nim najważniejsze podstawy, od których należałoby zacząć pozycjonowanie swojego sklepu internetowego.
Kinga Hulewicz
Ostatnie wpisy Kinga Hulewicz (zobacz wszystkie)
- Optymalizacja treści na stronie e-commerce pod kątem SEO – wskazówki i przykłady - 4 marca 2015
- Polski SEO startup oficjalnym partnerem Wix.com - 3 października 2014
- Jak poprawić content marketing w jeden dzień? - 21 lipca 2014
Do fraz kluczowych należy podchodzić z dystansem, czytelnik łatwo może zauważyć, że coś jest nie tak.