TOP 8 pytań jakie powinieneś zadać agencji SEO

Wprowadzenie własnej strony internetowej na najwyższe pozycje w Google lub w innych wyszukiwarkach to dużo pracy. Jeśli nie mamy czasu aby zrobić to samemu, wielu właścicieli stron (dużych i małych firm) zwraca się o to z prośbą do profesjonalistów, a sami zajmują się tym czym najlepiej potrafią.

Jednak zanim podniesiesz telefon i zadzwonisz do pierwszej agencji SEO którą znajdziesz, chcesz wiedzieć jakie trzeba zadać im pytania. Aby pomóc Ci dowiedzieć się o co pytać, poniżej znajduje się osiem pytań które powinieneś zadać agencji SEO którą chciałbyś wynająć.

  1. Czy mogę poznać waszych poprzednich klientów?

Pomimo podpisanych umów NDA dot. nieujawniania informacji, portfolio agencji powinno być dostępne dla potencjalnego klienta. Każda szanująca się agencja powinna zaoferować Ci krótką listę klientów z którymi współpracowała w przeszłości.

  1. Jak podniesiecie moje pozycje?

02

Dobra agencja wyjaśni proces zdobywania pozycji razem ze szczegółami. Jeśli natomiast pracownicy agencji nie chcą mówić o metodach przez siebie używanych, to lepiej poszukać gdzie indziej. Dobra agencja będzie w stanie wyjaśnić swoją strategię, szacować jak długo będzie trwało osiągnięcie celów oraz czy są w stanie im sprostać. Być może też same pozycje nie są wszystkim na czym warto się skupić. Może lepiej pracować na jakością ruchu. Dobra agencja wyjaśni Ci dlaczego.

  1. Czy są gwarancje?

Jeśli agencja SEO uważa, że jest w stanie zagwarantować pierwszą pozycję lub pierwszą stronę w rankingu, to powinieneś uciekać gdzie pieprz rośnie. Pamiętaj, że wyszukiwarka działa w oparciu o algorytm. Ponieważ podlega on ciągłym zmianom, zdobyte pozycje nie trwają wiecznie. Z punktu widzenia agencji dobrze jest określić założenia do osiągnięcia, ale nie mogą się one odbyć kosztem stworzenia niepotrzebnego ryzyka dla strony internetowej.

  1. Czy agencja pracuje na rynku lokalnym, krajowym czy obu?

W świecie SEO, agencja specjalizuje się w pozycjonowaniu lokalnym lub w pozycjonowaniu na cały kraj. Niektóre firmy prowadzą swoje działania na obu obszarach, jednak lepiej jest wybrać te agencję, która specjalizuje się tylko na jednym z nich. Ponieważ system ustalania rankingu na poziomie lokalnym i krajowym różni się coraz bardziej, skorzystasz na tym wybierając agencje która zna się na rynku lokalnym, jeśli szukasz klientów w określonym obszarze geograficznym. Z drugiej strony, jeśli chcesz pozycjonować się na cały świat, to lepiej wybrać ludzi którzy w tym mają doświadczenie.

  1. Czy będą informować o wprowadzanych zmianach na stronie?

05

Kiedy agencja rozpocznie pracę nad twoją stroną, ważne jest abyś wiedział co na niej dokładnie robią, zwłaszcza kiedy mogą zmieniać jej zawartość samodzielnie. Bez względu czy to kodowanie strony, zmiana wyglądu graficznego lub dodanie słów kluczowych do istniejących treści musisz wiedzieć jakie zmiany mają miejsce na Twojej stronie. Najlepsze wyjście jest wtedy kiedy, przed każdą zmianą lub zmianami uzyskają Twoją zgodę na jej/ich wykonanie.

  1. Czym jest sukces dla agencji?

06

Agencja ma swoją własną wizję sukcesu. Niektórzy powiedzą, że osiągnięcie TOP10 jest sukcesem, kiedy inni zauważą że zwiększenie ruchu o 20 procent jest sukcesem. Przed rozpoczęciem współpracy z agencją, sprawdź czym jest dla nich sukces. Również zapytaj siebie, czym jest sukces dla Ciebie.

  1. Jak będzie przebiegać komunikacja?

07

W świecie biznesu, komunikacja jest kluczowa. Bez dobrej komunikacji, jest bardzo trudno określić jaki postęp zanotowała strona internetowa. Zapytaj agencję jak przeważnie utrzymują kontakt z klientem. Czy to będzie przez e-mail, telefon czy Skype? Im więcej masz opcji do dyspozycji, tym łatwiej będzie utrzymać kontakt.

  1. Ile muszę Wam zapłacić?

08

Na koniec, chcesz wiedzieć, jakie poniesiesz koszty zanim projekt zostanie uruchomiony. Niektóre agencje naliczą opłaty za dni robocze, które ich pracownik przeznaczył na przygotowanie projektu. Inne mogą naliczyć całościową opłatę za projekt. Bez względu na typ rozliczeń, upewnij się że wszystko jest sporządzone na piśmie. W zależności od zaawansowania projektu, opłaty pobierane przez agencję mogą się znacznie różnić.

Traktując proces wyszukiwania agencji SEO jak rozmowę o pracę, z pewnością znajdziesz taką z którą będziesz chciał współpracować. Pamiętaj aby zarezerwować na to czas, dobrze sprawdzić historię agencji i zadawać dużo pytań. Dodając pytania postawione powyżej do swojej listy, z pewnością znajdziesz agencję, z którą będziesz współpracował przez wiele lat.

A jakie pytania Ty zadałbyś agencji z którą miałbyś podjąć współpracę?

Łukasz Żelezny

Skomentuj, Udostępnij, Bądź w kontakcie poprzez linkedin Lukasz Zelezny, twitter @LukaszZelezny

The following two tabs change content below.
SEO ekspert w uswitch.com, prelegent na światowych konferencjach marketingowych jak Marketing Festival, ClickZ, BrightonSEO, Search Marketing Day i Festiwal SEO.

2 komentarze do “TOP 8 pytań jakie powinieneś zadać agencji SEO

  1. Sama prawda, a transparentność powinna być bardzo ważna. Dokładnie podobne pościwo na temat podstawowych pytań do agencji miałem popełnić u siebie na blogasku 🙂 No cóż powtarzać się nie będę, za to może wkrótce postaram się dodać coś od siebie 🙂

  2. Ostatnio zaobserwowałem, że sporo hindusów oferuje swoje usługi, ale jestem pewien, że na żadne z powyższych pytań by nie odpowiedzieli. Miałem ostatnio klienta który przyszedł z pytaniem czy warto z kimś takim współpracować. Twierdził, że oni gwarantują TOP 10

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *