Jakub Makaruk, administrator forum Pozycjonowanie i Optymalizacja w swojej prezentacji wskazał, dlaczego tekst na stronie jest ważny dla odwiedzających ją internautów i dla robotów wyszukiwarek.
SEO Copywriting (definicja) to sztuka pisania wartościowych tekstów na strony internetowe w taki sposób, aby jednocześnie zachęcić potencjalnego klienta serwisu oraz uwzględnić wymogi algorytmów wyszukiwarek.
Według SEOmoz tekst na stronie wchodzi w składową algorytmy Google i to ok 15% wartości. Dlaczego tekst na stronie jest ważny? Ponieważ wybieramy odpowiednie słowa kluczowe, dzięki temu powstaje wartościowa strona internetowa. Oczywiście może być na odwrót, może istnieć wartościowa strona, ale nie zawierać słów kluczowych. Następną składową są linki przychodzące.
Rożnicę w postrzeganiu tekstu przez internautę i wyszukiwarkę. Internauta wchodzi na stronę i szuka informacji, np. chce coś kupić, rozumie tekst pisany i rozumie synonimy oraz teks, który przeczytał skłoni go do pewnego działania. Wyszukiwarka natomiast kataloguje tekst, analizuje tekst pod kątem występowania słów kluczowych oraz rozpoznaje w pewnym stopniu odmianę wyrazów i ich synonimy, chociaż można nazwać to jeszcze wersją beta.
Definicje (dynanet.pl)
Copywriting
W ogólnym tego słowa znaczeniu copywriting to proces tworzenia przekazu promocyjnego, który może przyjąć formę filmu reklamowego, spotu radiowego, reklamy prasowej lub internetowej, ulotki, broszury lub folderu.
Internetowy Copywriting
To pisanie tekstów, których celem jest nakłonienie czytelnika do podjęcia Najbardziej Oczekiwanej Reakcji (w skrócie NOR). Oznacza to, że tekst ten niekoniecznie musi być typową reklamą produktu lub usługi. Jego celem może być zachęta do zapisania się na listę mailingową, subskrypcja newslettera, wysłanie zapytania, wykonanie telefonu, bądź kliknięcie w link partnerski.
SEO Copywriting
To sztuka, ponieważ to najtrudniejszy dział copywritingu pisania wartościowych tekstów na strony internetowe w taki sposób, aby jednocześnie zachęcić potencjalnego klienta serwisu oraz uwzględnić wymogi algorytmów wyszukiwarek.
Keyword density – gęstość słów kluczowych
To stosunek ilości wystąpień słów kluczowych do całkowitej liczby słów na stronie, wyrażany jest w procentach. Nie ma cudownej wartości, która zagwarantowałaby wysoką pozycję, można tylko przedobrzyć Są sprzeczne, propozycję, od 2% do 4%, inni mówią 15%.
Keyword frequency – częstotliwość słów kluczowych
Oznacza ile razy dana fraza kluczowa pojawia się na stronie internetowej. Na zdrowy rozsądek im więcej razy tym lepiej ale…
Keyword stuffing – upychanie słów kluczowych
Może negatywnie odbić się na pozycji w wynikach wyszukania i tego typu tekst działa zniechęcająco na potencjalnego klienta.
Keyword prominence – ważność słów kluczowych
Czyli jak blisko początku strony, zdania, tytułu, znaczników , i/lub w metatagu Description występują frazy kluczowe. Pod względem SEO warto umieścić frazy kluczowe
- Na początku tytułu strony
- W tagu i na jego początku
- Na początku strony internetowej czyli jak najbliżej znacznika
Następnie pokazał przykład źle skonstruowanego tytułu. O wiele lepszym zastosowaniem byłby, krótszy tytuł, tylko nazwa produktu i ewentualnie producent. Kolejny przykład źle zastosowane znaczniki meta i na stronie.
Jakub Makaruk Silesia SEM Warsztaty 2010 SEO Copywriting Optymalizacja tekstów na stronie WWW
Keyword proximity – bliskość słów kluczowych
Wyraża odległość między dwoma lub więcej słowami kluczowymi. Przykład dwóch słów kluczowych, motorola TKLR i radiotelefon PMR. Pierwsza opcja to dobrze skonstruowany tekst ale marny pod względem SEO, drugi już pod względem SEO duży lepszy.
Aktualne wskazówki, które się sprawdzają
- Maksymalnie 2-3 różne słowa kluczowe na podstronę
- Keyword Frequency 2 – 3 powtórzenia w zupełności wystarczają
- Keyword Prominencsłowae kluczowe powinny występować w tytule oraz w treści strony
- Keyword Proximity poszczególne słowa powinny znajdować się obok siebie
- Keyword Density na szczęście już nie ma znaczenia
- Strona jest dla internauty a nie dla wyszukiwarki
- Tekst ma za zadanie „coś sprzedać” internaucie, do czegoś go skłonić i pod tym kątem powinien być pisany
- Treść z wydrukowanego folderu reklamowego przeważnie nie spełnia wymogów stawianych przed stroną WWW
- Internauta szuka konkretów a nie „wodolejstwa”
Google coraz lepiej rozpoznaje odmianę wyrazów jak i ich synonimy. Dwa przykłady, tłumacz Łódź oraz dentysta Łódź.
Etapy pracy SEO Copwritera
- Zapoznanie się z tematyką – trzeba wiedzieć o czym ten tekst jest
- Poznanie grupy docelowej – można wybrać słowa kluczowe, którymi dana grupa się posługuje
- Wybór fraz kluczowych
- Tworzenie właściwych tekstów na stronę
- Tworzenie tytułów stron – warto dużo czasu poświęcić na jego powstanie
- Opisów elementów graficznych – np.
- Formatowanie tekstu – tagi html i nie tylko – uzgodnić nawet z grafikiem
Powszechny styl pracy to pytanie Jakie słowa kluczowe?, Jak długi ma być tekst? oraz Na kiedy ma być gotowy?
Podsumowanie:
- Ciekawa i unikalna treść na stronie WWW
- Optymalizacja pod kątem klientów jak i wyszukiwarek
- Zwiększenie szansy na „sprzedaż” oferty poprzez stroną WWW
- Zmniejszenie kosztów pozycjonowania
- Copywriter znający wymogi SEO to rzadkość
- Cena – zwykle wyższa niż koszt tradycyjnego copywritingu
Pułapki:
- Skupienie się wyłącznie na frazach kluczowych
- Keyword stuffing
- Tekst nieprzyjazny internaucie
- Zły dobór fraz kluczowych i ich użycie
- Niedopasowanie stylu wypowiedzi do grupy docelowej
Pytania
- Co w przypadku wyrazów bliskoznacznych?
- Czy się różni tekst na zapleczu pozycjonującym, od tekstu na stronie docelowej?
- Jak się rozlicza teksty?
- Ile się inwestuje w SEO Copywriting?
- Czy pierwszy paragraf na stronie, wystarczy aby pominąć tag DESCRIPTION?
- Czy można wspomóc synonimami główne słowa kluczowe artykułu?
Bardzo wartościowe, i przede wszystkim aktualne opracowanie. Niektórzy nadal wałkują o keyword density, jakby to miało wielkie znaczenie … 🙂