Rynek reklamy kontekstowej w 2013 roku urósł o 4,5% i osiągnął wartość ponad 216 mln zł. W 2014 roku agencje i domy mediowe planują zwiększyć budżety na reklamę w sieciach kontekstowych o kolejne 7,4%.
Badanie Rynek reklamy kontekstowej w Polsce pokazuje, że w 2013 roku wydatki na reklamę w sieciach kontekstowych stanowiły ponad 25% budżetów SEM. Z kolei według badania IAB AdEx, SEM stanowił 35% budżetów na całą reklamę internetową. Na tej podstawie można oszacować, że reklama kontekstowa obejmuje 8,9% budżetów reklamowych w polskim internecie. Tym samym polski rynek reklamy kontekstowej w 2013 roku był wart prawie 216,5 mln złotych, czyli o 4,5% więcej niż w 2012 roku.
Poniżej znajdują się najważniejsze wnioski z badania. Pełny raport dostępny jest na stronach Adkontekst. Infografika.
Wydatki na kontekst
Optymistyczne są też deklaracje budżetów na 2014 rok – badani przedstawiciele agencji i domów mediowych przewidują, że ich wydatki na kampanie w sieciach kontekstowych wzrosną w 2014 roku o 7,4% w porównaniu do 2013.
Reklama graficzna
Marketerzy dostrzegają różnorodność formatów reklamowych dostępnych w sieciach kontekstowych. Wiąże się to z coraz większym udziałem display’u w kampaniach realizowanych przez agencje i domy mediowe. Kolejny rok z rzędu najpopularniejszą formą pozostaje graficzna reklama statyczna, wykorzystywana przez ponad 80% uczestników naszego badania.
Jakość ruchu i efekt
Od pięciu lat obserwujemy ewolucję w hierarchii ważności deklarowanych celów kampanii kontekstowych. Mediaplanerzy coraz więcej miejsca poświęcają precyzyjnemu określaniu parametrów jakościowych ruchu. 2/3 ankietowanych uznało, że realizacja celów performance’owych jest dla nich istotna także w kampaniach w sieciach kontekstowych.
W rozliczeniach agencja-klient już około 20% agencji i domów mediowych stosuje modele CPA/CPL, co jeszcze bardziej uwidacznia presję klientów na efektywność kampanii.
Retargeting
Retargeting, który doszedł do głosu już w poprzednich latach, w roku 2013 był wykorzystywany w 38% kampanii prowadzonych w sieciach kontekstowych (w roku 2012 – 23%). Ponad 80% ankietowanych planuje używać retargetingu w 2014 roku.
Mediaplanerzy wskazują dwie najważniejsze dla nich zalety retargetingu:
- łatwość precyzyjnego kierowania przekazu reklamowego oraz
- możliwość podjęcia ponownej komunikacji wpływającej na decyzje zakupowe, co wspiera realizację celu direct response w działaniach marketingowych.
Content marketing
Badanie zostało rozszerzone o tematykę content marketingu, żeby porównać tendencje na polskim rynku z trendami reklamowymi na świecie. Content marketing w globalnych prognozach wymieniany jest jako jeden z priorytetów na 2014 rok. Tendencja ta widoczna jest również w Polsce.
W 2013 roku 11% ankietowanych włączyło do swych działań emisję linków content marketingowych. Co ciekawe, niemal połowa mediaplanerów deklaruje, że content marketing będzie ich priorytetem w 2014 roku.
Metodologia
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI pod koniec marca 2014 roku wśród ekspertów i praktyków reklamy internetowej w Polsce. Odpowiedzi udzielali przedstawiciele agencji i domów mediowych realizujących kampanie w sieciach kontekstowych.
Celem badania było oszacowanie rozmiarów rynku reklamy kontekstowej i przybliżenie jego charakterystyki. Ze względu na celowy dobór próby, badanie nie ma charakteru reprezentatywnego i stanowi jedynie ogólny zarys badanej tematyki.
W badaniu wzięło udział 54 specjalistów z domów mediowych, agencji interaktywnych i freelancerów ( to akurat byłem ja :).
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.