Historia konkursów pozycjonowania w Polsce sięga 2005 roku. Wtedy to, po raz pierwszy zorganizowano taki konkurs w Polsce. Trzy lata później, w roku 2008, organizowany konkurs urósł już do rangi mistrzostw Polski. Warto przypomnieć historię organizowanych turniejów, ponieważ już wkrótce rozpoczną się kolejne mistrzostwa Polski w pozycjonowaniu stron w roku 2013. Dobrze jest także poznać zasady jakie panują w trakcie organizowanego konkursu oraz stanowisko Google w tej sprawie.
Mistrzostwa Polski w pozycjonowaniu 2005
Pierwszy konkurs w 2005 roku został zorganizowany przez administratorów Forum PiO oraz ich przyjaciół i razem utworzyli grupę SEOPL. Jako hasło konkursowe wybrano zlepek słów „msnbetter thangoogle”. Jako pierwsza taka impreza w Polsce zebrała spore zainteresowanie mediów, wśród których byli Money.pl, Helion.pl, Chip.pl, Dziennik Internautów i inne portale internetowe.
Każdy organizowany konkurs przeważnie posiada regulamin, czyli zbiór zasad, których należy się trzymać startując w konkursie. Do tych zasad przeważnie należą wytyczne, czy można posługiwać się starymi domenami, czy należy rejestrować nowe domeny. Czy w konkursie mogą brać udział podstrony czy domeny główne. Czy trzeba być właścicielem domeny czy można korzystać z podstron innych portali internetowych. Wyznaczony jest również czas trwania konkursu oraz okres kiedy można do niego przystąpić. Istotne wsparcie konkursowi zapewniają również sponsorzy nagród dla uczestników, którzy zdobędą pierwsze miejsca w turnieju.
Konkurs ma też swój finał, który ma określone zasady rozstrzygania. Na początku zwycięzce wybierano na podstawie tego, która strona znajdowała się w określonym dniu na określonej pozycji. Znane są również rozwiązania, które polegają na zliczaniu pozycji z kilku wyszukiwarek, dotyczy to konkursów międzynarodowych lub zliczania pozycji przez kilka ostatnich dni trwania konkursu.
W roku 2005 zwycięzcą został uczestnik z ksywką Skuzik. Otrzymał on także tytuł Mistrza Polski Pozycjonowania Stron Internetowych 2005. Gala wręczenia nagród odbyła się w Centrum Konferencyjno-Hotelowym Fort Piontek w Warszawie oraz zrobiono wiele pamiątkowych zdjęć, które wszystkie można obejrzeć na wcześniej wspomnianej stronie. W konkursie wzięło udział 191 uczestników.
Mistrzostwa Polski w pozycjonowaniu 2008
Trzy lata później zorganizowano kolejne mistrzostwa. Kapitułę konkursową tworzyli administratorzy PiO oraz trzech innych członków tego forum, w tym ojciec chrzestny polskich systemów wymiany linków. W 2008 roku konkursowe hasło brzmiało „ręceprecz odtybetu”. Hasło nawiązywało do sytuacji jaka ma miejsce w stosunkach politycznych między Chinami a Tybetem oraz działo się to przy okazji odbywających się wtedy w Pekinie Igrzysk Olimpijskich.
Hasło przez wielu uznane zostało jako ciekawe i poruszające istotny problem, jednak nie wszystkim przypadło ono do gustu. Oprócz głównego konkursu na pozycjonowanie tego słowa, oceniono strony internetowe jeszcze w dwóch dodatkowych konkurencjach. Nagrodę specjalną ufundowano za najlepszą stronę pod względem merytorycznym, estetycznym i webmasterskim oraz drugą nagrodę specjalną ufundowano dla osoby, która zastosuje najbliższe etyce techniki pozycjonowania.
W 2008 roku konkurs zwyciężył uczestnik pod pseudonimem Coolszach (Sławomir Chojnacki). Ponadto wygrał również w kategoriach dodatkowych i zgarnął wszystkie nagrody główne, a było w czym przebierać. Konkurs był sponsorowany przez wiele firm i pula nagród była niezwykle imponująca, począwszy od najnowszych produktów firmy Apple przez sprzęt elektroniczny, książki, programy komputerowe, nagrody pieniężne i kupony.
Sam zwycięzca, wydaję się potraktował to dosyć normalnie, a na udzielonym wywiadzie, nie przejawia za wiele entuzjazmu, nie mówiąc już o zdradzeniu jak to zrobił. Galę rozdania nagród zorganizowano podczas konferencji Branża SEO/SEM w Polsce i na świecie” która miała miejsce w Muzeum kinematografii w Łodzi. W jej trakcie można było wysłuchać kilku wystąpień przygotowanych przez różne osoby. Obszerną galerię zdjęć z tej konferencji znajdziemy pod tym adresem.
Konkursy pozycjonowania
Po mistrzostwach organizowanych w 2008 roku, nie było już następnej, z takim rozmachem organizowanej imprezy. Od tego czasu pojawiały się mniejsze konkursy organizowane przez prywatne firmy. Zaczęły się pojawiać pewne zapędy, aby z takiego konkursu zrobić dla siebie prywatnie działającą maszynkę do napędzania stron. Nie obyło się też bez donosu na Forum Google dla Wemasterów, który doczekał się kilometrowego wątku.
Wobec zaistniałej sytuacji, Googlarz na oficjalnym polskim blogu Google wypowiedział się jak Google postrzega konkursy pozycjonowania. Wyłuskując najistotniejsze informacje przedstawione przez Googlarza, to organizując lub uczestnicząc w konkursie trzeba trzymać się kilku zasad, aby mieć błogosławieństwo Google. Należą do nich:
- Wybór hasła konkursowego, które nie istnieje w potocznej mowie, nie było nigdzie publikowane i nikt go jeszcze nie szukał.
- O ile nie są używane metody black hat, Google generalnie nie ma nic przeciwko takim konkursom.
- Jeżeli uczestnicy nie uwzględnią Wskazówek dla Webmasterów, Google będzie musiał podjąć odpowiednie kroki w celu ochrony jakości wyników wyszukiwania.
- Organizator nie może ukrywać swoich zamiarów pod przykrywką współzawodnictwa i ogłaszać nieprawdziwe konkursy, z często konkurencyjnymi frazami.
- Nie wolno łączyć pozorowanego konkursu z udziałem w programie partnerskim i/lub systemem wymiany linków
- Wymóg instalowania skryptów ze strony organizatora lub udziału w programie partnerskim i/lub w systemie wymiany linków jest sygnałem, że taki konkurs wykracza poza Wskazówki dla Webmasterów
Konkurs pozycjonowania 2010 i 2011
Warto jeszcze wspomnieć o dwóch konkursach, które odbyły się w poprzednich latach. W 2010 roku konkurs zorganizował Xann. Hasło konkursowe brzmiało „atrakcje turystyczne w pieninach” i jak widać organizatorowi chodziło o podpromowanie regionu w Polsce. Konkurs zwyciężył uczestnik pod pseudonimem Zgred. Rozdanie nagród w konkursie miało miejsce podczas Silesia SEM Warsztaty 2010 w Katowicach. Impreza nie była całkowicie poświęcona konkursowi, ale wręczenie nagrody stanowiło jeden z punktów w jej programie.
Zachęcony sukcesem, Zgred i spółka, zorganizowali w 2011 konkurs pozycjonowania pod hasłem „wpolscemamymocneseo”. Ten konkurs różnił się od pozostałych tym, że przygotowano tylko jedną nagrodę, dla osoby która będzie pierwsza. Zdaniem organizatorów, zwycięzca jest tylko jeden. Zwyciężył uczestnik z ksywą Red i wygrał iPad’a. Co ciekawe, inny z uczestników obliczył, że za koszty jakie poniósł w konkursie, spokojnie mógłby sobie sam tego iPada kupić. Jednak wiadomo, dla niektórych w takich konkursach chodzi przede wszystkich o satysfakcję, prestiż, czy o chwalenie się na własnej stronie internetowej z zajętego miejsca lub tytułu Mistrza Polski.
Mistrzostwa Polski w pozycjonowaniu 2013
Kontynuując dobrą historię konkursów pozycjonowania w Polsce, w tym roku również zostaną zorganizowane Mistrzostwa Polski w pozycjonowaniu. Organizacji podejmuje się ponownie po 5 latach przerwy grupa SEOPL, do której miałem niedawno przyjemność zostać zaproszony. Szykuje się świetna promocja tej imprezy, szczytny cel, dobra zabawa no i oczywiście gala z rozdaniem nagród. Już wkrótce poznacie więcej szczegółów. Jeżeli ktoś jest zainteresowany współpracą, uczestnictwem jako sponsor lub inną formą współdziałania, zapraszam do kontaktu pod e-mail mistrz2k13@seopl.org
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
Bardzo fajna kronika. Przypominają się dawne czasy, nawet nie zdawałem sobie sprawy, że „msnbetter thangoogle” było aż 8 lat temu(!) Kupa czasu, a wydaje się jakby zupełnie niedawno.
Jak to szybko zleciało od pierwszego konkursu, a tego pana współorganizatora z pierwszego zdjęcia dawno nie widziałem.
Będzie się działo 🙂 Czy znana jest już dokładna data? Na zamkniętej grupie fb seowcy też już chodzą słuchy o tym konkursie,
Chciałbym trochę sprostować moją wypowiedź po wygraniu Mistrzostw w pozycjonowaniu stron w 2008:
„Sam zwycięzca, wydaję się potraktował to dosyć normalnie, a na udzielonym wywiadzie, nie przejawia za wiele entuzjazmu, nie mówiąc już o zdradzeniu jak to zrobił.”
1. Nie traktowałem zawodów „dość” normalnie, wręcz przeciwnie, trochę czasu mnie to kosztowało, mimo że siedziałem „za wielką wodą” wakacyjnie i pracując, to denerwowało znajomych, że codziennie musiałem coś poprawiać, monitorować itd. i to nawet w „czasie wolnym” 😉 gdzie przychodził sms z informacją o spadkach na DC itd. wtedy „odrywałem się” od towarzyszy, śledząc co się dzieje .. 🙂 ..a już ostatnie dni to istny dziki zachód, który moim zdaniem zadecyduje także w następnych zawodach, mam nadzieje ze organizatorzy to jakoś wykluczą.
2. Brak „entuzjazmu” to po prostu stres przed kamerą, a moje luzackie podejście że byłem „na wakacjach…”, wynika po prostu z tego, że nic więcej nie robiłem, wymyślałem itd. czego nie robiłem w tamtych latach pozycjonując „na co dzień” klientów, po prostu technika, rozkład i częstotliwość linków, przygotowane na początku, się sprawdziła …co oczywiście już teraz nie będzie działać 😉
Z tego miejsca chciałbym podziękować autorowi (Arturowi), za szczerość (wrrr…. ;-)), oraz jeszcze raz organizatorom i sponsorom, za to że nam wszystkim poprzez organizację konkursu stworzyli nowe możliwości w tej branży …i tworzą do dzisiaj :)) …dzięki !:)
Bardzo fajny artykuł Arturze. Ciekawe, czy miałoby miejsce bytu coś podobnego dla PPC;-)
Coś podobnego do PPC jest organizowane pod nazwą Google Online Marketing Challenge. Niestety tylko dla studentów, ale jest to globalna zabawa. Więcej szczegółów jak szło nam w poprzednich latach znajdziesz tu Google Online Marketing Challenge w Polsce
Czy znany jest już regulamin konkursu?
Nie wspomniałeś o konkursie w którym wygrałeś 😀 – „Nasze Mazury To Cud Natury” 😀
Już nie mogę się doczekać, konkurencja pewnie będzie spora, ciekawy jestem jaka fraza będzie w tej edycji wytypowana?
Jestem ciekawy co dziś robią zwycięzcy konkursów. Np osoba o nicku Guzik która wygrała w 2005 roku.
Jest teraz pozycjonerem posiadającym dużą agencję marketingową? Czy może nie ma już z seo nic wspólnego. 🙂
Igor – ciekawe co robią.. pewnie prowadzą własne firmy. Wygranie w konkursie to też pewna renoma
Nieźle, nie słyszałem wcześniej o konkursach SEO w Polsce 🙂
Przesłuchałem kilku wywiadów i był dla mnie niezłą rozrywką. Notabene można zauważyć jak technologia prze do przodu patrząc na jakość nagrań sprzed, bagatela, 6-ciu lat. Rzecz jasna uczestnicy to często bardzo młodzi ludzie. Ciekawi mnie jak ocenili by zmiany w trendach przez ostatnie lata. Cieszę się, że idea konkursu jest nadal żywa 🙂
Nawiązując jeszcze do słów zwycięzcy – podoba mi się porównanie do gry w szachy i złożoności obliczeń – ciekawe jak to się ma do gry w karty, albo co lepsza do gry w KOŚCI! Może – podążając inspiracją szachów – dobrym posunięciem byłoby zatrudnienie w firmie, zamiast specjalisty SEO, nałogowego hazardzisty. W końcu wielu z nich to też kanciarze (blackseo) i spryciarze. Zamiast czytania blogów i for o tematy pozycjonowania, spędzaliby czas na oglądaniu filmów takich jak np. „CASINO”.
Hasła ustanowione do pozycjonowania nadal mają się dobrze – analiza stron, które są w TOP nadal może być ciekawym źródłem wiedzy o stosowanych technikach, choć czas zaciera pewne ślady. Robił ktoś analizę tego, jak wyniki przetasowywały się przez lata? Może szanowne gremium (kapituła) będzie prowadzić specjalne kroniki? W końcu nie tylko szybkość, ale i długofalowość ma znaczenie.
Czekam na kolejne relacje, opinie, rozmowy, analizy. I więcej multimediów!