Reklama w serwisie Facebook jest dobrą, nienachalną formą zaistnienia w Internecie, która trafia do konkretnych użytkowników i tylko do nich. Podstawowym założeniem Facebook Ads jest tzw. targetowanie. To my określamy osoby, do których trafia nasza reklama. Facebook Ads sam dobiera użytkowników, którym tą reklamę przekazać. Jak podaje serwis Facebook na swojej stronie usługa Facebook Ads jest „sposobem na znalezienie swoich klientów zanim oni zaczną Cie szukać”. Co to znaczy i jak to interpretować? Tak, że w usłudze Facebook Ads określamy naszą grupę docelową. Użytkowników, którzy naszym zdaniem zainteresują się firmą bądź usługą którą oferujemy.
Grupę docelową usługi Facebook Ads można określić za pomocą wielu precyzyjnych zmiennych takich jak: lokalizacja, dane demograficzne, zainteresowania, wykształcenie, czy praca. Aplikacja sama wyznaczy jaki jest potencjalny zasięg naszej reklamy – tzn. ilu odbiorców spełnia nasze wymagania.
Tworzenie reklamy za pomocą usługi Facebook Ads
Na stronie http://www.facebook.com/advertising znajdziemy krótki przewodnik, za pomocą którego jesteśmy wstanie stworzyć pierwszą reklamę w serwisie Facebook. Według serwisu cztery główne etapy tworzenia reklamy to:
- Określenie swoich celów,
- Określenie swoich odbiorców,
- Utworzenie reklamy i określenie jej budżetu,
- Poznanie zasad serwisu dotyczących publikowania
Korzystając z usługi Facebook Ads mamy do dyspozycji dwie ścieżki. Jedna z nich to skorzystanie z Facebook Ads Premium – pozwalamy handlowcom Facebook’a zająć się naszą reklamą lub Facebook Ads Marketplace – sami tworzymy i definiujemy całą reklamę od początku do końca. Skupimy się raczej na drugiej formie tworzenia reklamy.
Bardzo ważnymi aspektami przy korzystaniu z usługi Facebook Ads są tzw. „weźmie udział” oraz „lubię to”. Przykładowo jeżeli reklamujemy wyjazd na narty i ktoś z Twoich znajomych zapiszę się na wyjazd za pomocą Facebook Ads to na jego Tablicy pojawi się, że weźmie udział w tym wydarzeniu. Analogicznie jest z funkcją „lubię to”. Tym samym reklama sama się napędza i trafia do coraz to większej liczby konsumentów.
Określenie swoich celów, określanie odbiorców i tworzenie reklamy z określonego budżetu.
Trzy pierwsze etapy tworzenia reklamy przez Facebook Ads są najważniejsze
Przede wszystkim musisz określić swoje cele. Co chcesz osiągnąć poprzez swoją reklamę. Czy jest to poinformowanie społeczności Facebook’a o istnieniu Twojej firmy (bądź usługami czy eventami związanymi z nią) w serwisie? Czy ma to być zwiększenie odwiedzin na Twojej stronie? Zmiana wizerunku firmy? Zmiana targetu Twojej firmy? A może chodzi tylko o wzrost sprzedaży w pewnym okresie (np. wakacje czy święta), albo o zwiększenie „lubie to” na swojej stronie? Na te wszystkie pytania musisz bardzo dokładnie odpowiedzieć. Najefektywniej jest tworzyć reklamę, która spełni tylko jeden cel. Dlaczego? Ponieważ reklama spełniająca każdy z poszczególnych celi będzie wyglądała inaczej. Gdy reklama będzie zbyt uniwersalna nie trafi do określonego targetu.
Kolejnym etapem jest dobrej reklamy wykorzystującej Facebook Ads jest określenie naszych odbiorców. Czy będą to kobiety czy mężczyźni. Studenci, czy osoby w wieku podeszłym. Osoby pracujące, czy uczące się. Zamieszkujące dany obszar, o danych poglądach politycznych, spędzający czas w określony sposób. Wszystkie elementy, które Facebook Ads pozwala nam określić zawężają naszą grupę docelową odbiorców. Dodatkowo Facebook Ads automatycznie informuje nas do jakiej grupy odbiorców trafiamy. Ważne jest, że w trakcie kampanii reklamowej możemy zmieniać nasze preferencje dotyczące odbiorców. Zwiększać (poprzez zmniejszenie warunków do spełnienia przez nich), bądź zawężać (poprzez dodawanie kryteriów).
Tytuł, informacja oraz obrazek. Za pomocą tych trzech elementów tworzymy reklamę w Facebook Ads. Nasz tytuł nie może być zwykły – musi przyciągać oko. Musi sprawiać, że po przeczytaniu go, chcemy przeczytać całą wiadomość. Tekst wiadomości musi być ciekawy, nie za długi, wyciągający z produktu/usługi esencję i same najważniejsze elementy. Obraz musi zawierać elementy, dzięki którym będziemy się z nim utożsamiać. Dla każdego targetu będzie to inny obraz. Różnić się będzie również zarówno tytuł jak i treść wiadomości – dlatego też bardzo ważne jest określenie celów jak i odbiorców naszej reklamy w usłudze Facebook Ads.
W Facebook Ads możemy płacić albo za kliknięcia (CPC – cost per click) albo za wyświetlenia u danej liczby osób (CPM – cost per mille). Budżet naszej reklamy możemy określić na kilka sposobów:
- Budżet dzienny (ile w ciągu dnia jesteśmy w stanie zapłacić za reklamę),
- Budżet całkowity (całkowi koszt jaki jesteśmy zapłacić przez cały okres trwania reklamy),
- Kwota maksymalna (kwota jaką jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie bądź tysiąc wyświetleń),
- System akcyjny (spośród wielu ofert na rynku wybieramy jedną).
Elementy te możemy zmieniać w trakcie trwania kampanii.
Dobrze skonfigurowana kampania reklamowa w Facebook Ads jest bardzo efektywnym narzędziem. Należy zwrócić również uwagę na fakt, że nie wszyscy na Facebook’u uzupełniają dane dotyczące pochodzenia i wieku, a to jedyna przeszkoda w pozytywnej kampanii reklamowej. Reasumując w dwóch wyrazach kampanie Facebook Ads: dobrze i tanio.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
„Tanio i dobrze” – czy są jakieś opracowania porównawcze z AdWordsem? Czy to się w ogóle da bezpośrednio porównać? Mnie ze wstępnych szacunków wychodzi, że FB jest tańszy.
W sumie jest to całkiem ciekawe i brzmi zachęcająco, teoretycznie idealnie powinno trafiać w pożądaną grupę docelową, ale na daną chwilę problemem FB względem Adwordsa jest to, że ludzie na FB wchodzą dla rozrywki i nie mają zbytnio ochoty klikać w reklamy (na razie nie szukają tam produktów), z kolei w wyszukiwarce szukają danej rzeczy i jak pojawi się jako reklama to szybciej ich zainteresuje, przy czym też trochę dziwne jest dopasowanie w oparciu o historię wyszukiwań, bo jak dostaję reklamę tego czego szukałem wczoraj to mniej mnie to już interesuje.