Wpis na Białą Listę CSA zwiększa dostarczalność e-maili i redukuje filtrowanie spamu.
Kiedy wysyłamy list, chcemy oczywiście, aby znalazł się on w skrzynce pocztowej adresata. Listonosz zazwyczaj wykonuje to zadanie niezawodnie. W przypadku poczty elektronicznej nie jest to aż tak oczywiste, gdyż przed elektroniczną skrzynką pocztową stoi na straży filtr antyspamowy operatora skrzynki pocztowej. W zależności od ustawienia filtru może się zdarzyć, że oczekiwane e-maile są oznaczone jako spam i przesuwane są do folderu spamu.
Ma to dwojakie konsekwencje dla nadawcy: Jego e-mail nie jest dostarczany do pożądanego adresata, a co za tym idzie, jego reputacja maleje z każdym odrzuceniem jego e-maila i tym samym zmniejsza jego potencjał dostarczalności. Jak nadawcy e-maili mogą ten problem ominąć?
Biała lista CSA
Rozwiązaniem jest wpis na Białą Listę CSA poprzedzony certyfikacją przez Certified Senders Alliance (CSA). Certified Senders Alliance (CSA) jest wspólnym projektem Stowarzyszenia Gospodarki Internetowej eco e.V. i Niemieckiego Stowarzyszenia Marketingu Dialogowego DDV, w którym bierze udział ponad 140 przedsiębiorstw. Nadawcy z Białej Listy CSA są uznawani przez uczestniczących w projekcie operatorów skrzynek pocztowych za wiarygodnych, a ich e-maile są lepiej oceniane przez operatorów skrzynek pocztowych i filtrów antyspamowych, a nawet bywają dostarczane szybciej. Prawdopodobieństwo, że wysłane e-maile trafią bezpośrednio do adresata, znacznie wzrasta.
Oto kilka przykładów
W firmie Talos/Cisco po certyfikacji CSA podwyższona została ocena (score). Ponad 60 procent adresów IP z „neutralnej” trafiło na „dobrą”, a prawie 85 procent adresów IP umieszczono na Białej Liście CSA, gdzie skanowanie treści (Content Scanning) już nie jest konieczne. Jeszcze dalej idzie operator skrzynek pocztowych RelAix Networks GmbH, który po certyfikacji CSA wykreśla adresy IP z istniejącej Czarnej Listy i nanosi je na Białą Listę. Dzięki temu e-maile z certyfikowanych adresów IP są szybciej akceptowane.
Wyższa dostarczalność dzięki wpisowi na Białą Listę CSA jest tylko jedną z wielu zalet certyfikacji CSA. Pełna lista korzyści płynących z certyfikacji CSA znajduje się na stronie https://certified-senders.org/wp-content/uploads/2018/10/Why-CSA-certification-pays-off.pdf
Skargi na spam
Kryteria CSA dla certyfikowanych nadawców masowych e-maili opierają się na zaostrzonych wytycznych europejskich, np. w zakresie ochrony danych osobowych (RODO) i obejmują obowiązujące prawo międzynarodowe. Certyfikowani nadawcy spełniający kryteria CSA nie muszą obawiać się konsekwencji prawnych. Jeżeli jednak ktoś nie spełni kryteriów CSA i tym samym zadziała przeciw istniejącym Best Practices, zostanie ostrzeżony przez CSA i otrzyma konkretne zalecenia mających na celu zapewnienie zgodności z przepisami. To chroni dobrą reputację nadawcy i pomaga uniknąć skarg w przyszłości.
Skargi indywidualne przyjmuje Biuro Skarg Stowarzyszenia Gospodarki Internetowej eco e.V., które przyjmuje skargi dotyczące wszelkich usług internetowych, także tych dotyczących treści niezgodnych z prawem i szkodliwych dla małoletnich. Biuro Skarg eco e.V. jest członkiem międzynarodowej sieci infolinii INHOPE, do której należy ponad 45 biur skarg z ponad 40 krajów, mogących wymieniać się nawzajem informacjami o skargach. Skargi przeciwko podmiotom z certyfikatem CSA są rozpatrywane wyłącznie przez Biuro Skarg eco e.V.
CSA ocenia biuletyny/newsletter certyfikowanych nadawców. W przypadku wykrycia technicznych lub prawnych naruszeń przepisów CSA, nadawcy są o tym informowani i mogą w odpowiednim czasie podjąć środki zaradcze. Ponadto CSA zapewnia dalsze narzędzia kontroli, takie jak powiadamianie o wpadnięciu w pułapkę antyspamową (Spam Trap Hit).
Pułapki spamu mogą umieścić nadawcę na Czarnej Liście i wskazują na słabe punkty w zarządzaniu bazą adresów. Odpowiednie informacje umożliwiają certyfikowanym nadawcom podjęcie środków zaradczych na wczesnym stadium i zapobiegają ewentualnym szkodom dla ich reputacji w przyszłości.
CSA oferuje marketerom, dostawcom usług pocztowych, operatorom filtrów antyspamowych i operatorom skrzynek pocztowych platformę, na której mogą oni omawiać aktualne wyzwania i przyszłe tematy e-marketingu. Sztandarowym wydarzeniem tej wymiany jest coroczny międzynarodowy szczyt CSA Summit. Następny szczyt CSA odbędzie się w dniach 10-12 kwietnia 2019 r. w Kolonii, dalsze informacje można znaleźć na stronie https://summit.certified-senders.eu.
Julia Janßen-Holldiek
Ostatnie wpisy Julia Janßen-Holldiek (zobacz wszystkie)
- Logotyp w skrzynce odbiorcy poczty elektronicznej – nowy standard BIMI zachwyca marketerów, technologicznych freaków i odbiorców poczty - 16 września 2020
- Co firmy wysyłające e-maile do klientów muszą brać pod uwagę w czasach pandemii? - 7 maja 2020
- 10 obowiązkowych postanowień na efektywny marketing e-mailowy w 2020 roku - 17 lutego 2020