Jak skutecznie rozwijać ruch organiczny w branży RTV/AGD?

Już na samym wstępie zanim przejdziemy do konkretów, zadajmy sobie pytanie.

„Jak często zderzyłem się z rzeczywistością iż kanał w jaki inwestuje spore budżety marketingowe, nadal niewystarczająco  dobrze prosperuje?”

Niska konwersja czy też jej wysoki koszt pozyskania to częste rozterki biznesowe.

Czy też..

„Dlaczego mam wrażenie, że nie robimy wszystkiego co moglibyśmy jeszcze zrobić w celu domknięcia większej ilości konwersji?”

Zazwyczaj rozwiązanie jest zdecydowanie bliżej niż nam mogłoby się wydawać. Często samą barierą w osiąganiu wyznaczonych celów jest zbyt wąski horyzont aktywności. Kurczowe trzymanie się kampanii z wynikami na tu i teraz, co za tym idzie niemal całkowite ignorowanie aktywności długofalowych.

Kanał, który rzeczywiście „dowozi”

A teraz postawmy sprawę jasno. Zdecydowana większość ruchu w branży RTV/AGD to ruch organiczny oraz bezpośredni.

morele.net (kanały pozyskiwania ruchu)

 

Kanały ruchu morele

 

morele.net (szczegóły ruchu z search’a)

 

Kanały ruchu search morele

neonet.pl (kanały pozyskiwania ruchu)

 

Kanały ruchu neonet

 

neonet.pl (szczegóły ruchu z search’a)

 

Kanały ruchu search neonet

 

komputronik.pl (kanały pozyskiwania ruchu)

 

Kanały ruchu komputronik

 

Dlaczego zatem miałbyś nie zainteresować się lepszym zagospodarowaniem tego kanału? A zwłaszcza kompleksową weryfikacją swojego serwisu względem konkurencji organicznej na różnych polach aktywności SEO. Wiedza ta może okazać się bezcenna, zwłaszcza gdy wciąż zadajesz sobie pytania jakie padły już na samym początku tego artykułu.

Kilka słów więcej na temat trendów branży RTV/AGD

Warto bliżej poznać realne trendy jakie zachodzą w ciągu całego roku na rynku, na którym zamierzasz budować swoją pozycję lidera.

Zauważmy, że rynek sprzętów domowego użytku sprzedaje się niemal cały rok. Sezonowość nie jest tutaj wiodącym czynnikiem. Możemy co prawda wyróżnić kilka istotnych okresów typu;

  • Większe wydarzenia sportowe i okresy świąteczne (wzmożone zainteresowanie telewizorami)

Google trends telewizory

  • Czas wakacji (wzmożone zainteresowanie lodówkami)

Google trends lodówki

  • Okresy przedświąteczne (wzmożone zainteresowanie różnej maści sprzętami AGD)

Google trends agd

  • Okresy „szkolne”, a raczej powroty do szkół i okresy świąteczne (wzmożone zainteresowanie laptopami)

Google trends laptop

Jednak nie jest to właściwy argument, aby działania SEO w tym przypadku traktować jako działania jedynie wspierające w danych okresach.

Stała ekspozycja asortymentu AGD/RTV w postaci widoczności organicznej będzie stanowić tutaj kluczową rolę w osiąganiu założonych celów biznesowych.

Upraszczając, można je właściwie podzielić na 3 sekcje, które mogą jednocześnie posłużyć za solidne KPI.

  • Wzrost widoczności
  • Wzrost ruchu na stronie
  • Generowanie sprzedaży

Warto pamiętać, że grupa docelowa branży AGD/RTV to zdecydowanie sektor B2C. Zatem trzeba dołożyć wszelkich starań, aby nie tylko dopasować się pod wyszukiwane intencje produktowe potencjalnych kupujących. Lecz także właściwie poznać ich schematy zakupowe. Schemat zakupowy pomiędzy światem offline/online różni się diametralnie pod względem typu klienta. Osobiście byłem świadkiem wspomnianych różnic, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.

Punkty sprzedaży rtveuroagd

Nie działaj po omacku, świadomie wyznaczaj kierunek rozwoju strategii SEO

Grunt to poznanie elementów, które mogą zaważyć na powodzeniu Twojej kampanii w wynikach organicznych.

Ruch organiczny to przede wszystkim frazy i tematy, które budują naszą widoczność w wyszukiwarkach.

Fraza podzespoły komputerowe wyszukiwanie

Te z kolei napędzane są przez inne czynniki takie jak linki oraz właściwa optymalizacja stron docelowych.Morele podzespoły komputerowe linki zwrotne

A wieńczący proces generowania sprzedaży z kanału organicznego to odpowiednie balansowanie pomiędzy frazami i kierowaniem stron docelowych względem realnych potrzeb użytkowników.

Wizualizacja ścieżek

Różne typy treści, wymagają zastosowania różnych typów intencji (poruszymy temat w dalszej części artykułu).

Oddziaływanie na świadomość

Intencja jak dobrać podzespoły komputerowe

Oddziaływanie na intencje zakupowe

Intencje podzespoły komputerowe

Posiadając wiedzę jakie, jak i komu serwować konkretne treści naszej witryny, możemy wówczas dowolnie manewrować naszą strategią w celu zwiększenia efektywności naszych działań.

Z kolei ta wiedza jest dosłownie na wyciągnięcie ręki. Spójrzmy poniżej jak szybko możemy zweryfikować dzielący nas „dystans” od konkurencji pod względem widoczności na frazy kluczowe.

Frazy kluczowe konkurencja

Wykorzystywanie specjalistycznych narzędzi w trakcie pracy, pozwala na wyciąganie bardzo cennych wniosków bazując na danych – które możemy swobodnie zestawiać z naszą realną wiedzą biznesową.

  1. Wpisałem domenę, która równie dobrze mogłaby być Twoim adresem strony. Wyniki jakie uzyskałem to porównanie widoczności pod względem fraz serwisów konkurencyjnych do serwisu morele.net
  2. Kolumna wskazuje unikalne frazy kluczowe względem konkurencji
  3. Procent pokrycia tymi samymi frazami kluczowymi morele.net versus konkurenci
  4. Unikalne frazy kluczowe konkurentów względem morele.net

Powyższe oczywiście wskazuje na fakt iż nasz potencjał dodatkowych fraz względem konkurencji jest ogromny. Co oznacza w skrócie, że wiele pracy przed nami i jeszcze więcej ruchu do uzyskania, który ostatecznie będziemy starać się przekonwertować na dowolny cel.

Bezustannie weryfikuj luki własnej strategii widoczności

Ten proces ma zadanie weryfikację 2 rzeczy:

  • Tematy i frazy, na które zupełnie nie jesteś widoczny względem konkurencji
  • Tematy i frazy, na które jesteś widoczny – jednak zdecydowanie wymagają optymalizacji

Możemy oczywiście zweryfikować manualnie tego typu kwestie. Jednak jest to nie tylko bardzo żmudna praca, ale w takiej opcji także dość nieefektywna. Zwłaszcza gdy mamy do przeanalizowania tak duże zbiory danych.

Zachęcam do skorzystania ze specjalistycznych narzędzi takich jak Ahrefs / Semrush. Zarówno śledzenie konkurencji jak i weryfikacja fraz kluczowych w takich aplikacjach przebiega bardzo sprawnie. Mając możliwość pobrania niezbędnych dla nas danych w formie pliku excel, możemy później swobodnie nimi zarządzać według własnych reguł.

Oba narzędzia zapewniają okres próbny, co oznacza iż zupełnie bez ryzyka możemy je przetestować i finalnie stwierdzić czy spełniają nasze wymagania biznesowe.

W praktyce ogólna analiza porównawcza może wyglądać jak poniżej;

Content gap domeny

Lista wynikowa w takim formacie wskazuje nam też, który konkretnie URL znajduje się pod wskazaną pozycją dla danej frazy.

Content gap domeny

Co jednocześnie bez problemu pozwala także na weryfikację powiązanych fraz, na które jest widoczna nasza konkurencja.

Dodatkowe intencje frazy mediamarkt telewizor

Zwiększ efektywność weryfikacji poprzez analizę najlepszych podstron konkurencji

Podstrony najmocniej podlinkowane

Sprawdź, które strony posiadają najwięcej linków zwrotnych. Może to oznaczać priorytet treści w strategii SEO Twojej konkurencji lub naturalną popularność treści konkretnej ścieżki serwisu.

Najlepsze podstrony linki

Podstrony najczęściej udostępniane (social)

Sygnały social media nie stanowią bezpośredniego czynnika rankingowego. Jednak skutecznie mogą wskazać trend popularności poszczególnych treści serwisów, które analizujemy. Tego typu dane właściwie wykorzystane, mogą działać tylko na naszą korzyść.

Najlepsze podstrony social

Podstrony o największej widoczności

Analizuj ścieżki serwisów konkurencyjnych pod względem ilości widocznych fraz oraz estymowanej ilości wyszukiwań. Odpowiednie wnioski pozwolą spojrzeć w szerszej perspektywie na długofalową strategię budowania ruchu organicznego dla Twojego serwisu.

Najlepsze podstrony ruch frazy

Właściwie zorganizuj zebrane dane pod lejki konwersji

Posiadamy wiedzę jakie frazy i jakie tematy są istotne z punktu widzenia naszego biznesu. Teraz czas poznać jak to zastosować w praktyce przy wykorzystaniu lejków konwersji.

Pamiętajmy, że właściwie zrozumienie lejków konwersji w kanale organicznym pozwoli na lepszy przepływ użytkowników pomiędzy różnymi typami treści i kierowanych w nich intencji.

Jak wygląda uproszczony lejek dla wyszukiwania organicznego?

Organiczne lejki sprzedaży

  1. Wyszukiwanie informacji w wynikach organicznych (Użytkownik może odnaleźć Twój serwis między innymi serwisami na liście wynikowej)
  2. Kliknięcie w wynik organiczny (Użytkownik klika na jeden z wyników, kierując się opisem użytym w tagu title / descritpion – który jest najbardziej zbliżony do jego intencji wyszukiwania)
  3. Nawiązanie interakcji (Użytkownik odnajduje rozwiązanie na zapytanie jakiego poszukiwał i zaczyna angażować się w treści powiązane, przechodząc na kolejne podstrony serwisu)
  4. Konwertowanie (Angażujące treści o wysokiej merytoryce sprawiają, że użytkownik zaczyna wykonywać akcje – które dla nas są rozumiane jako konwersje. Zapis na newsletter, przejście do modułu sklepowego czy też podzielenie się wpisem na własnym kanale social.

Zatem naszym zadaniem teraz jest uporządkowanie naszej bazy fraz i tematów według

  • Intencji
  • Konkurencyjności
  • Ilości poszukiwań (estymacji ruchu)
  • Trendów

Dopasowanie intencji i treści do użytkownika jest istotne właściwie już od samej góry lejka. Pośpiech w przypisywaniu odpowiednich intencji nie jest wskazany. Jeżeli masz to zrobić szybko, najlepiej odpuść i powróć do tematu jak tylko będziesz mógł na tym odpowiednio skupić się.

Możemy wymienić 4 podstawowe typy intencji, jednak nic nie stoi na przeszkodzie abyś rozwinął intencje według własnego modelu biznesowego.

Poniżej proponowany podział intencji tematów/fraz na grupy

Intencja informacyjna kamera samochodowa

Zaprezentowanie się w roli eksperta w branży poprzez merytoryczny poradnik wyboru kamery do samochodu. Jest to pierwszy etap ścieżki zakupowej.

Intencja komercyjna kamera samochodowa

Zaangażowanie i zachęcenie użytkownika do weryfikacji porównawczej różnych modeli kamery samochodowej.

Intencja transakcyjna kamera samochodowa

Użytkownik już poznał kluczowe zagadnienia względem planowanego zakupu, jednak tym razem chce doprecyzować jeszcze bardziej swoje poszukiwania.

Intencja nawigacyjna kamera samochodowa

Użytkownik zdecydował się na zakup u Ciebie, nie zawiedź jego zaufania. Pozwól mu z łatwością znaleźć odpowiednią kategorię sprzętu dopasowaną do jego potrzeb (filtr na kwotę, cena max 200 zł).

Podsumowanie

Powyżej poruszyłem kilka istotnych elementów, które zdecydowanie mogą wesprzeć rozwój ruchu organicznego Twojego serwisu. A zwłaszcza poznać bliżej sens odpowiedniego targetowania treści względem grupy docelowej na jakiej nam zależy.

Zatem pamiętaj, że strategia budowania ruchu organicznego w perspektywie długofalowej zaczyna się już na etapie interakcji z naszymi użytkownikami. Wymaga ona od nas zdecydowanie więcej niż samej wiedzy technicznej, ponieważ jej realny sukces w dużej mierze zależy od ścisłej kooperacji na linii klient – ekspert.

Najczęstszą barierą jaką zauważam w dążeniu do maksymalnego przełożenia na konwersję to fakt nieodpowiedniego „przyjmowania” zdobytego ruchu na stronie. A co za tym idzie, brak odpowiedniego flow dla użytkownika po przejściu z konkretnych zapytań wyszukiwania organicznego – aby mógł swobodnie przejść przez wszystkie wspomniane etapy lejka konwersji. Nawet najlepsza strategia SEO nie wniesie wiele do Twojego modelu biznesowego, w momencie jak nie zadbamy właściwie od samego początku o właściwą strukturę Twojego serwisu.

Teraz Twoja kolej, sprawdź co możesz już dziś wdrożyć w swoim serwisie w zakresie rozwinięcia ruchu organicznego i poprawienia wskaźnika konwersji.

The following two tabs change content below.
SEO Ekspert, aktywnie działający w branży od 2005 roku. Specjalizuje się w technicznym SEO, prowadząc skuteczne kampanie dla dużych marek z nastawieniem na osiągnięcie założonych celów biznesowych.

Jeden komentarz do “Jak skutecznie rozwijać ruch organiczny w branży RTV/AGD?

  1. Skuteczny marketing możliwy jest tylko i wyłącznie dzięki odpowiednim umiejętnościom. Wykorzystanie specjalnych narzędzi również pomoże w odniesieniu sukcesu – trzeba tylko nieustannie analizować sytuację i wdrażać odpowiednie produkty oraz realizować konkretne działania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *