Prowadząc swój sklep internetowy ciężko obejść się bez informacji, jakie produkty najczęściej są kupowane, co wzbudza największe zainteresowanie czy ile wizyt rzeczywiście prowadzi do konkretnej konwersji. Jak szybko zdobyć odpowiednie dane, aby skutecznie zoptymalizować swoje kampanie?
Black Friday 2024 - wyprzedaż programów SEO
Naprzeciw tym potrzebom, wyszedł Google Analytics, który zawiera moduł e-commerce będący zbiorem raportów, które przedstawiają zgromadzone informacje dotyczące transakcji oraz zakupów na naszej stronie internetowej. Oprócz nich, w raportach e-commerce znaleźć możemy także dane przedstawiające średnią wartość zamówienia, współczynnik konwersji e-commerce, czas do zakupu oraz wiele innych informacji.
RAPORTY E-COMMERCE W GOOGLE ANALYTICS
Aby móc korzystać z raportów należy:
- w ustawieniach swojego widoku, na koncie Analytics, włączyć funkcje e-commerce w raportach
- dodać do swojej witryny wywołany kod, który pozwoli gromadzić dane e-commerce.
KOD ŚLEDZENIA. Także można sprawdzić ruch rzeczywisty na stronie i na bieżąco wiedzieć co się dzieje i na co jest zapotrzebowanie.
- raport ogółem,
- skuteczność produktu,
Podsumowanie: przychód wygenerowany przez produkt, sprzedana ilość, średnia cena, kwota zwrotów, a także współczynnik koszyka do szczegółów i współczynnik kupna do szczegółów. Zachowanie zakupowe: określa, jak często użytkownicy wyświetlali produkt na liście, przeglądali szczegóły produktu, dodawali produkty do koszyka i usuwali niego, ile razy dany produkt znalazł się na liście transakcji, liczbę unikalnych zakupów, współczynnik koszyka do szczegółów oraz wskaźnik liczby kupionych produktów do liczby przeglądanych.
- skuteczność sprzedaży,
- transakcje,
- -czas zakupu.
Słownik przydatnych pojęć
Powyższe raporty pozwalają uzyskać informacje na temat czasu oraz liczby sesji, które są potrzebne naszym użytkownikom, aby dokonać zakupu. Dodatkowo, dzięki nim możemy zweryfikować, czy stosowany przez nas marketing przynosi zamierzone cele.
OGÓLEM – raport ten przedstawia podsumowanie najważniejszych wymiarów dotyczących aktualnego przychodu, liczby transakcji czy ilości sprzedanych produktów. Ponadto dostarczy nam informacji ile unikalnych produktów tak naprawdę zostało zakupionych oraz ile wynosi nasz współczynnik konwersji e-commerce.
SKUTECZNOŚĆ PRODUKTU – raport, w którym znajdziemy listę produktów, które chociaż raz zostały sprzedane. Dzięki niemu, dowiemy się, które produkty są najchętniej wybierane, w jakiej ilości oraz jaki był ich średni koszt. Ponadto możemy te informacje rozpatrywać zarówno pod kątem samych, indywidualnych produktów, jak również utworzonych przez nas kategorii.
SKUTECZNOŚĆ SPRZEDAŻY – ten raport odpowie nam na proste i krótkie pytanie: w które dni został zarejestrowany najwyższy przychód. Aby śledzić współczynnik konwersji i średnią wartość zamówienia, skorzystaj z raportu przeglądu e-commerce. Współczynnik konwersji e-commerce to odsetek odwiedzin, które doprowadziły do transakcji e-commerce. Określa on skuteczność Twojego marketingu i projektu witryny: czy reklama przyciąga odbiorców z największym prawdopodobieństwem zakupu i czy projekt strony ułatwia im zakupy? Współczynnik konwersji często się zmienia, dlatego też krótkie badanie średniego współczynnika konwersji dla Twojego pionu i firmy może być dobrym punktem odniesienia. Jeśli już wiesz, jaki powinien być odpowiedni współczynnik konwersji w przypadku Twojej firmy, możesz użyć tego raportu, aby sprawdzić relację aktualnego zakresu dat do tego współczynnika. Możesz użyć zakresów dat, aby porównać zmiany trendów w czasie (czy poprawił się wynik w ostatnim miesiącu lub w ostatnim roku?). Dzięki średniej wartości zamówienia sprawdzisz, jak kończysz każdą transakcję w swojej witrynie. Czy Twoje listy produktów generują zainteresowanie wieloma produktami? Czy prowadzisz skuteczną sprzedaż krzyżową (np. jeśli sprzedajesz płaszcz, czy klient kupi też kapelusz i rękawiczki)? Czy rabaty na zakup większej liczby produktów skutecznie zachęcają do tego użytkowników?Korzystanie z porównawczych zakresów dat pozwala sprawdzić, czy liczba ta się zwiększa, czy pozostaje na tym samym poziomie.
TRANSAKCJE – raport ten, pokazuje nam zestawienie identyfikatorów danych transakcji; uwzględniony jest tu także podatek oraz łączny koszt dostawy w przypadku danej transakcji.Łączną liczbę transakcji związaną z każdym kuponem zamówienia lub kodem partnerskim średnią wartość zamówienia: średnia wartość wszystkich transakcji związanych z danym kuponem zamówienia lub kodem partnerskim. SKUTECZNOŚĆ ŚCIEŻKI TRANSAKCJI: Raporty analizy zachowania zakupowego pozwalają ocenić silne i mocne strony ścieżki zakupów. Dzięki wizualizacji możesz zaobserwować przepływ użytkowników przez swoją ścieżkę. Jeśli zauważysz w jakimś momencie ich nietypowo duży odpływ, zwróć uwagę na treść. Jeśli użytkownicy opuszczają witrynę po przejrzeniu szczegółów produktu i nie dodają go do koszyka, może to oznaczać, że opis produktu nie jest zachęcający lub nie ma w nim wyczerpujących informacji. Jeśli na przykład odbiorcy to konsumenci niewyspecjalizowani, a Twój opis zawiera wiele technicznych szczegółów, może on nie być dla nich przekonujący. Mogła też pojawić się usterka techniczna, która uniemożliwia dodawanie elementów.Jeśli użytkownicy rezygnują po dodaniu produktów do swoich koszyków, być może kompletują koszyki, by później porównać, w którym sklepie najbardziej opłaca im się dokończyć zakupy. Sprawdź swoje ceny i metody zachęcania klientów do zakupów, a następnej porównaj je z ofertami innych sklepów. Jeśli Twoje produkty utknęły w porzuconych koszykach, może to oznaczać, że ceny nie są konkurencyjne. A jeśli są one podobne do innych, może warto skorzystać z okazji i zaoferować taką cenę lub inny rodzaj zachęty, które Cię wyróżnią na tle innych. Jeśli użytkownik rezygnuje z zakupu w momencie płatności, być może proces jest zbyt zawiły lub użytkowników zaskoczyły zbyt wysokie opłaty za wysyłkę. Niepowodzenie może się wydarzyć na wielu etapach, ale dzięki wizualizacji ścieżki masz dokładną mapę najsłabszych miejsc i wiesz, od czego zacząć rozwiązywanie problemów.
CZAS DO ZAKUPU – raport przedstawiający ilość dni, jakie upłynęły od pierwszego odesłania w kampanii do konwersji, która wykonali nasi użytkownicy. Posiada on także zakładkę, dzięki której dowiemy się, ile sesji zwykle doprowadza do transakcji.
Moduł E-commerce w Google Analytics zdecydowanie ułatwia prowadzenie sklepu internetowego poprzez dostarczanie wielu istotnych dla nas informacji. Dzięki niemu dowiemy się o najlepiej sprzedających się produktach, wielkości przychodów czy liczbie produktów przypadających na transakcje.
WDROŻENIE E-COMMERCE DO NASZEGO GOOGLE ANALYTICS
Jest, to dość szybki i przyjemny proces – wymaga również skupienia. Przypuśćmy, że posiadamy sklep internetowy i chcemy korzystać z modułu e-commerce w Google Analytics. Pomoże mam to w rejestrowaniu zamówień przez nasz serwis.
Najpierw jako pierwsze powinniśmy ustawić śledzenie e-commerce w obszarze wybranego przez nas profilu.
Sama aktywacja modułu odbywa się w panelu ustawień widoku, za pomocą wyboru opcji Ustawienia e-commerce. Wejdź w zakładkę Administracja w panelu GA. Wybierz określone konto, usługę oraz widok, dla którego zamierzasz wdrożyć moduł e-commerce. Następnie w kolumnie Widok kliknij w Ustawienia e-commerce.
MOŻLIWOŚCI GOOGLE ANALYTICS: E-COMMERCE:
E-commerce jest modułem umożliwiającym śledzenie zachowań użytkowników. To rozbudowane narzędzie dostarczające nam ogrom danych zawierających treści o zachowaniach, typach i źródłach pochodzenia naszych klientów sklepu. Po wdrożeniu go do naszego sklepu uzyskamy dostęp do różnych raportów, m.in. tych pozwalających na:
- sprawdzenie ile wizyt klienta było konieczne, aby przekonał on się do zakupu produktu w naszym sklepie. Dokonanie transakcji przy pierwszej wizycie może oznaczać jego atrakcyjności. Wpływ na taką decyzję ma głównie niska cena produktu, bądź jego szczegółowy i ciekawy opis produktu.
- określenie popularność danego produktu i poszczególnych kategorii ze względu na to, jak dużą sprzedaż generują oraz określenie konfiguracji sprzedawanych produktów.
- rozpoznanie i zdefiniowanie najbardziej efektywne źródła pochodzenia klientów, oraz podzielić ich zewzględu na generowany dochód. Takie wyniki będą nam potrzebne np. do określenia kierunku kampanii reklamowych.
- a także określić godzinowy rozkład sprzedaży dzięki wykresowi prezentującemu w jakim czasie nasi klienci kupują dany towar w naszym sklepie.
Podsumowując ogólnie działanie Analytics E-commerce możemy śmiało powiedzieć ze może być wykorzystywany do pomiaru praktyczniej każdej czynności i zachowania na stronie sklepu.Dodanie podstawowego kodu śledzenia Google Analytics pozwala zdefiniować cele powiązane z kontrolowaniem danych o zakupach dokonanych przez klientów. Odpowiadając na pytanie dlaczego powinniśmy zaimplementować moduł e-commerce skoro te same funkcje możemy uzyskać bez niego. Przykładem może być nasz określony cel w postaci liczby zawartych transakcji. Definiujemy taki cel w panelu Google Analitycs bez naszego modułu e-commerce. Klient po wejściu na nasz serwis dokonał zakupu, po czym po pewnej chwili zamawia kolejną rzecz jednak przez ponowne złożenie zamówienia. Finalnie zostały zawarte dwie transakcje – mimo to Google Analitycs powiększy nasze statystki celów o 1. Ponieważ w danej sesji może zostać zarejestrowana tylko jedna realizacja celu, a każde kolejna nie zostanie uwzględniona w statystykach Google Analytics. I w właśnie w takim przypadku przyda nam się moduł e-commerce. Po poprawnej konfiguracji za każdym razem kiedy dojdzie do zakupu, czyli do realizacji zdefiniowanego celu, to zostanie to zarejestrowane i znajdzie się w naszych statystykach. Dodatkowo śledzenie e-commerce zapewnia ogrom dodatkowych informacji, których nie pozyskamy w przypadku podstawowego śledzenia celów.
Jak w pełni wykorzystać moduł e-commerce?
Odpowiednia konfiguracja i wykorzystanie modułu e-commerce Google Analitics, umożliwia nam na dokładny monitoring takich rzeczy jak sprzedaż, efektywność ruchu poszczególnych źródeł czy analizę czasu życia klienta na stronie. W tym rozdziale omówimy wybrane funkcje pod względem praktycznym.
Efektywność różnych źródeł ruchu internetowego.
Po wdrożeniu modułu e-commerce w Google Analytics, a dokładnie w raporcie Źródła ruchu powinna pojawić się dodatkowa zakładka „Ecommerce”, to ona właśnie pozwala na obserwowanie przychodów związanych ze sprzedażą produktów z poszczególnych źródeł ruchu internetowego.
Padawan GA
Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)
- Google Analytics: E-commerce - 6 grudnia 2017
- Google Analytics: Technologia - 3 grudnia 2017
- Google Analytics: Dane geograficzne - 3 grudnia 2017