Google Analytics: Wyszukiwanie w witrynie

W dzisiejszych czasach, każdy odwiedzający stronę internetową ma swój cel w odwiedzeniu danej witryny. Swoje cele najczęściej wpisują w wyszukiwarkach, dzięki którym możemy się dowiedzieć się czego poszukują w Internecie nasi użytkownicy.

W tym artykule będę chciał przedstawić narzędzie Google Analytics oraz możliwości które daje nam korzystanie z niego.

Co to jest tak właściwie Google Analytics?

Jest to internetowe narzędzie do analizy statystyk serwisów WWW, udostępniane przez firmę Google. Został stworzony na bazie systemu wykupionej przez Google firmy Urchin Software. Google udostępnił bezpłatną usługę Analytics w listopadzie 2005. Do połowy roku 2006 istniały ograniczenia co do liczby zakładanych kont i profili, obecnie system dostępny jest dla każdej osoby posiadającej konto w Google.
Usługa jest darmowa dla użytkowników, których witryny są odwiedzane miesięcznie nie więcej niż 5 milionów razy. Jeśli użytkownik korzysta z usługi Google AdWords może być zwolniony z opłat bez limitu odsłon witryny.
Google Analytics instalowany jest na stronie www przez wklejenie fragmentu kodu JavaScript.

Główne funkcjonalności Google Analytics:

  • generowanie około 80 rodzajów raportów związanych z zbieraniem danych dotyczących ruchu internetowego, wskaźników konwersji i ROI;
  • możliwość tworzenia segmentów użytkowników według źródła ruchu lub zachowania w serwisie
  • eksportowanie raportów w kilku formatach (m.in. CSV, TSV, XLSX czy PDF)
  • łatwe integrowanie konta z kontami AdWords;
  • integracja z aplikacjami e-commerce
  • dostępność API
  • dostępny jest w językach: arabskim, bułgarskim, katalońskim, chińskim, chorwackim, czeskim, duńskim, niderlandzkim, angielskim, filipińskim, fińskim, francuskim, niemieckim, greckim, hebrajskim, hindi, węgierskim, indonezyjskim, włoskim, japońskim, koreańskim, łotewskim, litewskim, norweskim, polskim, portugalskim, rumuńskim, rosyjskim, serbskim, słowackim, słoweńskim, hiszpańskim, szwedzkim, tajskim, tureckim, ukraińskim, wietnamskim;
  • jednoczesne zbieranie danych z nieograniczonej liczby stron internetowych (jedynym ograniczeniem jest limit 200 000 hitów na użytkownika na dzień)

W mojej pracy głównym aspektem będzie przedstawienie sekcji Wyszukiwanie w witrynie. Aby się do niej dostać, należy się zalogować na konto w Google Analytics, po lewej stronie w menu znajduje się sekcja Zachowanie kliknąć w nią, a następnie otworzy nam się kilka podsekcji, a pośród nich znajduje się nasza sekcja, czyli Wyszukiwanie w witrynie. W naszej sekcji znajdują się również podsekcje, takie jak: przegląd, korzystanie, wyszukiwane hasła, strony wyszukiwania. Przejdę teraz do opisu pierwszej z nich.

Przegląd

W pierwszej sekcji możemy zauważyć jak wejść na stronę jak powiązane w wyszukiwaniem danego hasła. Możemy zmieniać okres czasu, na: godzinę, dzień, tydzień lub miesiąc. Znajdują się tutaj również kwestie związane z wyszukiwaniem i pobytem na danej stronie.
Są to: Sesje połączone z wyszukiwaniem, łączna liczba unikalnych wyszukiwań, liczba odsłon stron wyników/ wyszukiwanie, procent wyjść z wyszukiwania, procent zawężeń wyszukiwania, czas po wyszukiwaniu, średnia głębokość wyszukiwania.
Teraz wytłumaczę każde z pojęć:

  • Sesje połączone z wyszukiwaniem – jest liczba sesji, podczas której funkcja wyszukiwania na danej stronie internetowej została użyta co najmniej raz.
  • Łączna liczba unikalnych wyszukiwań – jest to suma wyszukiwań na danej stronie, lecz nie zaliczają się niej wiele wyszukiwań tego samego hasła podczas tej samej sesji.
  • Liczba odsłon stron wyników/wyszukiwanie – jest to iloraz liczby odsłon stron wyników wyszukiwania i sumy unikalnych wyszukiwań
  • Wyjścia z wyszukiwania – jest to liczba wyszukiwań wykonanych bezpośrednio zanim użytkownik opuścił witrynę.
  • Odsetek wyjść z wyszukiwania – jest to iloraz liczby wyjść z wyszukiwania i sumy unikalnych wyszukiwań.
  • Zawężenia wyszukiwania – jest to suma wyszukiwań które nastąpiły bezpośrednio po wcześniejszym wyszukiwaniu.
  • Odsetek zawężeń wyszukiwania – jest to odsetek wyszukiwań, po których nastąpiło zawężenie. Obliczany jest jako iloraz liczby zawężeń wyszukiwania i suma odsłon stron wyników wyszukiwania przez oprogramowanie.
  • Czas po wyszukiwaniu – jest to czas który użytkownik spędza na witrynie po wyszukaniu danego hasła.
  • Średnia głębokość wyszukiwania – jest to liczba stron wyświetlonych po wyszukiwaniu danego hasła

Następnie mamy możliwość sprawdzenia jakie hasła były wpisywane do wyszukiwarki, ile razy i jaki jest procent łącznej liczby unikalnych wyszukiwań. Pomoże nam to w wydobyciu na wierzch najczęstszych wyszukiwań użytkowników naszej strony.

Korzystanie

Kolejna sekcja nazywa się korzystanie. Przedstawia ona wejścia na stronę podczas której odbyły się wyszukiwania, jak i wejścia na stronę podczas których nie odbyło się żadnego wyszukiwanie. Znajduje się tutaj liczba sesji, % nowych sesji, liczba nowych użytkowników, współczynnik odrzuceń, średnia głębokość strony, średni czas trwania sesji, transakcje, przychody oraz współczynnik konwersji e-commerce.

Wyszukiwane hasła

Kolejnym etapem poznawania wyszukiwania w witrynie są wyszukiwane hasła. Jest to sekcja w której znajdują się najczęściej wyszukiwane hasła wpisywane przez użytkownika w wyszukiwarce. Obok haseł znajdują się: łączna liczba unikalnych wyszukiwań, liczba odsłon stron / wyszukiwanie, % wyjść z wyszukiwania, % zawężeń z wyszukiwania, czas po wyszukiwaniu oraz średnia głębokość wyszukiwania. Pokazuje to jakich rzeczy nasi klienci najczęściej szukają w sklepie. Można to wykorzystać po to aby stworzyć ścieżkę która szybko doprowadzi klienta do najczęstszych wyszukiwanych rzeczy, jak i pomoże doskonalić nowe hasła.

Strony wyszukiwania

Ostatnia sekcją jest Strony wyszukiwania. Na tej sekcji można zobaczyć z których stron internetowych dostali się na naszą użytkownicy. Dzięki temu będziemy mogli zdobyć jeszcze więcej klientów, między innymi umieszczając reklamy na tych stronach. Możemy z każdej strony zobaczyć: łączną liczbę unikalnych wyszukań, czyli Łączna liczba unikalnych wyszukiwań to liczba wyszukiwań przeprowadzonych przez użytkowników w witrynie. Powtarzające się wyszukiwania w ciągu jednej sesji są ignorowane, liczbę odsłon stron wyników / wyszukiwanie, czyli średnia liczba przypadków, w których użytkownicy wyświetlili stronę wyników wyszukiwania po przeprowadzeniu wyszukiwania, % wyjść z wyszukiwania, czyli średnia liczba przypadków, w których użytkownicy wyświetlili stronę wyników wyszukiwania po przeprowadzeniu wyszukiwania. % zawężeń wyszukiwania, czyli łączna liczba zawężeń (przejść), jaka wystąpiła między słowami kluczowymi użytymi w wyszukiwarce w witrynie w ramach danej sesji. Jeśli na przykład sekwencja słów kluczowych to: „buty” – „buty” – „spodnie” – „spodnie”, wartość wyniesie 1, bo wyszukiwanie słowa „buty”, które doprowadziło do wyszukiwania słowa „spodnie”, występuje raz. Czas po wyszukiwaniu, czyli czas, jaki spędzają w Twojej witrynie użytkownicy po wyświetleniu wyników dla wyszukiwanych słów. Średnia głębokość wyszukiwania, czyli liczba stron wyświetlanych przez użytkowników po otrzymaniu wyników dla wyszukiwanego hasła.

Konwersje celu

Ostatnią rzeczą o której napiszę będą konwersje celu. Jest to inaczej zachowanie i określone działanie wykonanie przez użytkownika, w ramach działania marketingowego. Przykładem może być zakup ubrań na danej stronie poprzez promocję.
Aby lepiej zobrazować konwersje celu posłużę się przykładem: 100 osób wejdzie na nasza stronę internetową -> 70 osób przejdzie na stronę produktu -> 40 osób włoży produkt do koszyka -> 30 osób dojdzie do strony płatności -> a produkt ostatecznie kupi 10 osób. Wtedy współczynnik konwersji celu jest równy 10 %. Aby zwiększyć współczynnik konwersji możemy posłużyć się pomocą Google Analytics która w swoich raportach publikuje najczęściej wpisywane hasła do wyszukiwarki przez użytkowników Internetu, a my dzięki temu może te hasła wpisać jako swoje słowa kluczowe, co da nam większą zauważalność w sieci i może zachęcić użytkowników do dokonania zakupu w sklepie.

Kończąc artykuł, chciałbym wszystkich zachęcić do korzystania z narzędzia jakim jest Google Analtyics. Sprawi że będziemy mieli większy wpływ na zdobywanie nowych klientów, jak i pomoże nam się rozwijać w dalszej działalności naszej witryny.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *