Google Analytics: Alerty niestandardowe

Ustawianie alertów standardowych i niestandardowych pozwala bez codziennego przyglądania się stronie pozostawać poinformowanym jeśli w ruchu na stronie wykryte zostaną jakiekolwiek anomalie. Działanie algorytmów i zaawansowanego silnika Google pozwala na szacowanie przyszłych zjawisk na podstawie przeszłości i zderzenie go z rzeczywistością . Estymacja jest tym dokładniejsza im więcej danych historycznych zaciągniemy do algorytmu, co przekłada się na zacieśnienie szacunków i dokładniejsze analizowanie, a tym samym prewencyjne działania z wyprzedzeniem i przygotowanie się na niecodzienne ewentualności.

Przy ustawianiu alertów musimy uważać aby nie ustawić ich zbyt czule, ponieważ na stronie która ma odrobinę wahań, alert będzie niepotrzebnie się uruchamiał i nas powiadamiał za każdym razem kiedy wykryje nieprawidłowość, a to prowadzi do zaspamowania nas alarmami bez pokrycia z rzeczywistością. Jeśli więc przewidujemy, że możemy mieć nieznaczne zmiany w ruchu, należy odpowiednio obniżyć czułość sprawdzania.

Alerty niestandardowe pozwalają na ustawienie według własnych potrzeb miejsca na które chcemy zwrócić szczególną uwagę, na nadzwyczajne zmiany na stronie. Pozwoli nam to zaoszczędzić przebierania we wszystkich raportach i wyselekcjonować nas interesujące.

Konfiguracja alertów niestandardowych

Konfigurowanie tej części jest stosunkowo proste. Alerty niestandardowe możemy znaleźć w sekcji dostosowanie, zaraz pod raportami niestandardowymi.

Aby utworzyć alert niestandardowy:

  1. Zaloguj się na konto Google Analytics.
  2. Wejdź do odpowiedniego widoku.
  3. Otwórz Raporty.
  4. Kliknij kolejno DOSTOSOWANIE > Alerty niestandardowe.
  5. Kliknij Zarządzaj alertami niestandardowymi.
  6. Kliknij + NOWY ALERT.
    1. Nazwa alertu: nadaj swojemu alertowi nazwę, najlepiej taką, która jednoznacznie powie ci co on robi, np. „wzrost odsłon o 20%”.
    2. Zastosuj do: tutaj wskaż widoki raportowania, do których chcesz stosować ten alert.
    3. Okres: wybierz częstotliwość generowania alertu (Dzień, Tydzień lub Miesiąc). Alert codzienny jest uzależniony od codziennych zmian natężenia ruchu/zachowań użytkowników. Alerty tygodniowe i miesięczne są natomiast uzależnione od zmian zachodzących odpowiednio z tygodnia na tydzień i z miesiąca na miesiąc. Jeżeli np. serwis charakteryzuje się tygodniową sezonowością tzn. można zobaczyć zależności w ruchu poszczególnych dni tygodnia (np. największy ruch w poniedziałki i wtorki, który następnie spada w tygodniu, aby w niedziele osiągnąć najmniejszy poziom w ramach danego tygodnia) wówczas należy wybrać tydzień. Wybór okresu z pewnością uzależniony jest również od wymiaru ruchu, który rozpatrujemy
    4. Wyślij do mnie wiadomość e-mail po uruchomieniu tego alertu: jeśli chcesz otrzymywać e-maila po każdorazowym wywołaniu alertu, możesz zaznaczyć to pole. Możesz również dodać adresy innych osób aby były informowane o alertach na przykład innych administratorów, w tym celu otwórz menu inne adresy e-mail, kliknij Dodaj nowy adres e-mail, wpisz adres i etykietę, a następnie kliknij przycisk OK. W polu adresowym Od alertu widnieje adres noreply@google.com.
    5. Warunki alertów:
      1. Dotyczy: wybierz wymiar, którego dotyczy alert.
      2. Ostrzegaj mnie, kiedy: wybierz dane, jakich dotyczy alert, warunek, którego spełnienie powoduje wygenerowanie alertów (np. Mniejsze niż, Większe niż), i wpisz wartość warunku (np. Mniejsze niż 20).
    6. Kliknij Zapisz alert.

Właśnie stworzyłeś nowy alert niestandardowy.

Alerty jako uzupełnienie kokpitów managerskich

Alerty w Google Analytics mogą być doskonałym uzupełnieniem strategii analityki internetowej, a w szczególności kokpitów managerskich, które są jej efektem i służą do kontrolowania najważniejszych dla naszej obecności w Internecie metryk. Przecież najważniejsze to wydajność, a żeby dobrze ją szacować i mierzyć najlepiej posłużyć się twardymi danymi, które użytkownicy serwisu podają nam na tacy, trzeba tylko wiedzieć jak po nie sięgnąć i je odpowiednio przetworzyć.

Na każdej stronie zdarza się, że dzieje się coś niespodziewanego i trzeba być świadomym, że takie rzeczy mają miejsce i wiedzieć kiedy to ma miejsce i odpowiednio szybko reagować. Do tego celu służą nam kokpity managerskie, które zbierają w jednym miejscu wszystkie istotne metryki dla naszej strony. Warto mieć pod kontrolą i systematycznie obserwować te statystyki i działania online, co pozwoli nam zobaczyć jakie efekty przynoszą nasze działania na stronie i jaki wpływ mają na użytkowników.

Alerty niestandardowe Google Analytics mogą zostać doskonale wykorzystane jako uzupełnienie kokpitów managerskich w celu kontrolowania wskaźników, które są ważnym zapleczem dla kluczowych wskaźników wydajności, a które bezpośrednio nie zawierają się w ich konstrukcji.

Przykłady wykorzystania:

Brak danych. Ustawienie tego alertu pomoże nam śledzić ruch na stronie, a raczej jego brak. W momencie gdy nie będziemy mieli żadnego wejścia na stronę, jest to jasnym sygnałem, że z naszą stroną jest coś nie tak, może nawet strona padła.

  • Cały ruch -> Odwiedziny -> Mniejsze niż -> 1

Wykorzystanie witryny. Skoki liczy odwiedzin mogą nam dać wiele informacji o ruchu na naszej stronie, między innymi możemy z takich informacji wyczytać, że w innych mediach nasza strona została zacytowana co nagle zwiększyło ruch na stronie lub przestały działać reklamy na innych serwisach i dostajemy mniej przekierowań.

  • Cały ruch -> Odwiedziny -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu
  • Cały ruch -> Użytkownicy -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu
  • Cały ruch -> Odsłony -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu
  • Cały ruch -> Współczynnik odrzuceń -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu
  • Cały ruch -> Średni czas trwania odwiedzin -> % spadku/wzrostu o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu
  • Cały ruch -> % nowych odwiedzin -> % spadku/wzrostu o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu

Cele. Są one w zasadzie najważniejszym elementem naszej witryny, w końcu to na nich powinno nam najbardziej zależeć, czyli w momencie gdy coś się dzieje niepożądanego i konwersja nie działa, powinieneś o tym czym prędzej być poinformowany.

  • Cały ruch -> Cel 1 ? Współczynnik konwersji celu -> % spadku o ponad -> 20% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu
  • Cały ruch -> Cel 1 ? Współczynnik konwersji celu -> % spadku/wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia

E-commerce. Dzięki tym alertom, możemy śledzić przychodowość naszej witryny, liczbę transakcji, średnie wartości transakcji. Warto również śledzić na bieżąco te wskaźniki w celu przewidywania tendencji wśród klientów.

  • Cały ruch -> Przychody -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> Transakcje -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> Średnia wartość -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> Współczynnik konwersji e-commerce -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia

Treść. Tutaj możemy sprawdzić jak postrzegana jest nasza strona, czy jest chętnie czytana, jaka jest efektywność. Oprócz tego należy bacznie śledzić średni czas wczytywania strony na wypadek spowolnienia pracy serwera.

  • Cały ruch -> Odwiedziny z wyszukiwaniem -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> Czas po wyszukiwaniu -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> Porzucenia wyszukiwania -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> Całkowita liczba zdarzeń -> % spadku o ponad -> 10% -> od zeszłego miesiąca
  • Cały ruch -> Średni czas wczytywania strony -> % wzrostu o ponad -> 10% -> od zeszłego miesiąca

Adwords. Jeśli korzystasz z reklam Google, powinieneś wiedzieć, jak wahają się twoje statystyki, takie jak liczba wyświetleń i kliknięć, czy koszt. Równie ważne jest to, czy liczba odwiedzin typu niezdefiniowanego rośnie, co może wskazywać na problem z reklamami.

  • Cały ruch -> Wyświetlenia -> % spadku/wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> Kliknięcia -> % spadku/wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> Koszt -> % spadku/wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> CTR -> % spadku/wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia
  • Cały ruch -> CPC -> % spadku/wzrostu o ponad -> 20% -> od zeszłego tygodnia
  • Słowo kluczowe -> ściśle dopasowane -> (niezidentyfikowane) -> Odwiedziny -> % wzrostu o ponad -> 5% -> od zeszłego tygodnia

Ruch. Obserwacja ruchu ogólnego pozwala nam śledzić zmiany w ruchu organicznym wyników wyszukiwania, zmian w ruchu z organicznych wyników wyszukiwania bez słów związanych z marką lub z organicznych wyników wyszukiwania ZE słowami związanymi z marką. Pozwala to dowiedzieć się, czy ruch generowany przez użytkowników szukających nazwy twojej firmy wzrósł lub czy w wiadomościach pojawiły się doniesienia wymagające podjęcia działań PR. Należy również obserwować ruch spoza domeny, który może wskazywać na to, że ktoś kradnie treść z twojego serwisu.

  • Źródło -> Zawiera -> com-> Odwiedziny -> Większe niż -> 1
  • Medium -> Ściśle dopasowane -> organiczne -> Odwiedziny -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu
  • Wyklucz -> Słowo kluczowe -> Dopasowanie do wyrażeń regularnych -> twoja nazwa firmy
  • Uwzględnij -> medium -> zawiera -> organiczne
  • Dotyczy -> Segment ruchu z organicznych wyników wyszukiwania bez słów kluczowych związanych z marką -> Odwiedziny -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od tego samego dnia w zeszłym tygodniu
  • Wyklucz -> Słowo kluczowe -> Dopasowanie do wyrażeń regularnych -> twoja nazwa firmy
  • Uwzględnij -> medium -> zawiera -> organiczne
  • Dotyczy -> Segment ruchu z organicznych wyników wyszukiwania ze słowami kluczowymi związanymi z marką -> Odwiedziny -> % spadku/wzrostu o ponad -> 10% -> od tego
The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *