Google Analytics to system, zbierający dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Zebrane zestawienia danych ukazują się w formie rozbudowanych raportów, które są gotowe bądź które sami tworzymy. Zebranie danych jest możliwe poprzez wstawienie na stronę specjalnego kodu JavaScript, dzięki któremu w momencie gdy użytkownik wchodzi na naszą stronę pobierane są istotne dane i przesyłane do Google Analytics.
Dzięki danym zebranym przez Google Analytics możemy się dowiedzieć m.in. o tym:
- Jak dany użytkownik do nas trafił:
- Bezpośrednio wpisując adres strony w przeglądarce?
- Poprzez wyszukiwarkę?
- Poprzez odesłanie z innej strony?
- Jak długo przebywał na naszej stronie?
- Z jakiego oprogramowania korzysta:
- Rodzaj urządzenia?
- System operacyjny?
- Przeglądarka?
- Z jakiego miejsca jest dany użytkownik ( państwo, miasto)
Dzięki zebraniu tych wszystkich informacji oraz odpowiedniej analizie i interpretacji możemy skutecznie poprawić naszą stronę i lepiej dostosować ją do potrzeb użytkowników.
Obecnie system Google Analytics jest dostępny dla wszystkich użytkowników posiadających konto w Google. Dodatkowo jeżeli nasza strona internetowa nie jest odwiedzana częściej niż 5 milionów razy w skali miesiąca korzystanie z Google Analytics jest dla nas darmowe. Opcją dzięki, której możemy nie mieć limitu odnośnie liczby odsłony by GA było darmowe, jest korzystanie z usługi Google AdWords. Google Analytics dostępny jest w 37 językach.
Główne sekcje w Google Analytics to : Czas rzeczywisty, Odbiorcy, Pozyskiwanie , Zachowanie oraz Konwersje. Każdy z nich dzieli się na jeszcze bardziej szczegółowe raporty.
Sekcja „Zachowanie”:
Zachowanie użytkownika na naszej stronie internetowej jest dla nas bardzo ważne. Dzięki monitorowaniu zachowań użytkowników możemy sprawić że nasza strona internetowa stanie się bardziej produktywna i bardziej przyjazna dla użytkowników. Co z pewnością będzie dla nas korzyścią.
Zachowanie analizuje czynności wykonywane przez użytkownika na podstronach naszej strony internetowej. Zawarte w tej części raporty pomogą nam dowiedzieć się m.in. : jak długo użytkownik przebywał na naszej stronie?, Które podstrony najczęściej są oglądane, a które rzadko?, W jaki sposób użytkownik je wyszukuję?, Jak szybko ładują się elementy na naszej stronie?, Miejsca w których użytkownik opuszcza stronę? Prócz odpowiedzi na te pytania możemy uzyskać statystyki na temat działań takich jak np. : kliknięcie w przycisk , reklamy bądź odtworzenia materiału multimedialnego.
Opis oraz graficzne przedstawienie raportów z sekcji Zachowanie:
Ogółem – czyli raport z najważniejszymi danymi
Zrzut ekranu przedstawia ogólny raport zawierający wykres ukazujący jeden z pięciu typów danych, znajdujących się w tabeli:
- Odsłony ( w przykładzie 1454) jest to łączna liczba wyświetlonych stron, gdzie sumowany jest pojedynczy lub ponowny przypadek wczytania przez przeglądarkę.
- Unikalne odsłony ( w przykładzie 1053) jest to łączna liczba wyświetlonych stron, jednak przypadek wczytania zaliczany jest raz dla danego użytkownika podczas trwania jego sesji.
- Średni czas spędzony na stronie ( w przykładzie 55 s. ) jak nazwa wskazuję te dane mówią nam ile czasu średnio użytkownicy spędzili na przeglądaniu określonej strony lub zestawu stron.
- Współczynnik odrzuceń ( w przykładzie 53,85%) współczynnik ten ukazuje procent wizyt podczas, których użytkownik opuścił stronę zaraz po odwiedzeniu strony wejścia ( nie wykonał żadnej interakcji ze stroną )
- Procent wyjść ( w przykładzie 32,19% ) Ukazuje odsetek wyjść z określonej strony lub zbioru stron witryny.
W dalszej części tego raportu możemy uzupełnić dane dzięki szczegółowej tabeli, w której zawarte są trzy typy danych:
- Zawartość witryny
- Wyszukiwanie w witrynie
- Zdarzenia
Tabela z danymi zawiera adresy URL bądź tytuły stron, liczby ich odsłon oraz procentowe odniesienie do wszystkich odsłon.
Drugi typ danych: Wyszukiwania w witrynie prezentuje wyszukiwane hasła, liczbę ich wyszukiwań oraz procentowo łączną liczbę unikalnych wyszukiwań na stronie.
Ostatni typ danych: Zdarzenia wyświetla informacje związane z wydarzeniami na naszej stronie.
Zmiany w zachowaniu
Przepływ zachowań – szczegółowy wykres poruszania się po stronie
Ta część raportu dostarcza nam szczegółowych informacji na temat tego jak użytkownik zachowuje się na stronie. Dzięki informacjom z wykresu możemy dowiedzieć się na jakich stronach użytkownik się poruszał, w jakiej kolejności. Na którą stronę użytkownik trafiał w pierwszej kolejności oraz jak wygląda procent wyjść.
Wykres prezentowany powyżej nie jest jedynym, który możemy analizować dzięki Google Analytics.
Jak widać na powyższych zrzutach ekranu mamy możliwość analizowania danych pod wieloma kątami co pozwala nam na uzyskania jeszcze większej ilości informacji.
Klikając w któryś z punktów prezentowanych poniżej wyświetlą nam się jeszcze bardziej szczegółowe dane, gdy wybierzemy któryś z nich otworzy nam się okno prezentowane poniżej:
Dzięki temu raportowi mamy możliwość sortowania i pozyskiwania konkretnych informacji, które nas interesują. Okno: „Dostosuj elementy wymiarów” umożliwia dodanie filtrów pozwalających na ustawienie poszukiwanego prze nas typu dopasowania. Dzięki czemu możemy wyodrębnić konkretne dane, którymi jesteśmy zainteresowani.
Zawartość witryny – co dzieje się n konkretnych stronach.
Jest kolejną częścią sekcji „ Zachowanie ”, który został dodatkowo podzielony na 4 zakładki;
- Wszystkie strony
- Analizę treści
- Strony docelowe
- Strony wyjścia
Każda z wyżej wymienionych zakładek zawiera wykres pozwalający na zmianę interesującego nas typu danych oraz szczegółową tabelę informacyjną.
Wszystkie strony
Dzieli się na Eksplorator oraz Podsumowanie nawigacji
Eksplorator:
Eksplorator przedstawia informacje dotyczące konkretnej podstrony wyświetlając jej adres URL bądź tytuł oraz szereg informacji widocznych na załączonym zrzucie ekranu takich jak:
- Odsłony – określające liczbę odsłon ( w przykładzie 1454)
- Unikalne odsłony ( w przykładzie 1053)
- Średni czas spędzony na stronie ( w przykładzie 55s)
- Wejścia ( w przykładzie 468)
- Współczynnik odrzuceń ( w przykładzie 53,85%)
- % Wyjść ( w przykładzie 32,19%)
- Wartość strony ( w przykładzie 4,98 zł, w przypadku z korzystania z e-Commerce liczona ze wzoru: przychody z transakcji + łączna wartość celu podzielone przez unikalne odsłony strony lub zestawu stron)
Raport ten pozwala na uzyskać informację niezbędne do oceny, która z naszych podstron jest najbardziej atrakcyjna a które należałoby poprawić.
Kolejna część raport: Podsumowanie nawigacji
Z kolei ten raport przedstawia dane dla konkretnej podstrony ukazując jaki był na niej ruch z nawigacji wewnątrz serwisu.
Na powyższym zrzucie ekranu po lewej stronie widzimy dane dotyczące wejścia oraz tabele ścieżki dla poprzedniej strony po przeciwnej stronie znajdują się dane przedstawione w ten sam sposób jednak dotyczące wyjść oraz ścieżkę następnej strony.
Analiza treści
Na wykresie zrzutu ekranu widzimy informację uzyskane w poprzednich zakładkach jak odsłony, unikalne strony.
Jest to raport rozszerzający informacje z Eksploratora skupia się on bardziej na elementach dotyczących atrakcyjności strony. Dodatkowo po kliknięciu w każdy element ścieżki otrzymujemy kolejne informację z następnego poziomu ścieżki.
Strony docelowe
Raport ten został podzielony na dwie zakładki: Eksplorator i Ścieżki wejścia.
Eksplorator:
Powyższy raport również jest rozszerzeniem Eksploratora z zakładki Wszystkie strony. Widok przedstawia się już nieco inaczej niż w poprzednich wykresach. Widoczny podział na :
- Pozyskiwanie
- Zachowanie
- Konwersje (e-Commerce)
Dzięki czemu uzyskujemy jeszcze więcej informacji na temat np. Nowych użytkowników, Transakcji czy Współczynnika konwersji
Ścieżki wejścia
Raport przedstawia dane na temat strony wyjścia dla konkretnej ścieżki od strony docelowej, poprzez następnie wyświetlaną stronę.
Strony wyjścia
Jest to kolejne rozszerzenie widoku Eksploratora z zakładki Wszystkie strony
Widoczne elementy:
- Wyjścia
- Odsłony
- % wyjść
Pozwalają na skupienie się na elementach dotyczących wyjścia ze strony
Czy strona działa szybko? – Szybkość strony
Ten raport został podzielony na 4 części, pierwsza zakładka zawiera informacje ogólne pozostałe zaś zawierają bardziej szczegółowe informacje.
Raport ten daje nam informacje na temat szybkości działania naszej witryny.
Czas wczytywania
W tej części raportu uzyskujemy informacje jaki jest czas wczytywania konkretnej podstrony w stosunku do średniego czasu
Sugestie dotyczące szybkości
W zakładce Sugestie dotyczące strony Google Analytics wykorzystywane jest narzędzie PageSpeed, która pokazuje uwagi dzięki którym możemy przyśpieszyć działanie naszej witryny.
Czego szukają użytkownicy? Czyli Wyszukiwanie w witrynie.
Równie jak poprzednia zakładka Wyszukiwanie w witrynie także dzieli się na 4 części takie jak wyszukiwanie ogółem , korzystanie, wyszukiwane hasła oraz strony wyszukiwania. Aby uzyskać informację z tego raportu, musimy wcześniej odpowiednio skonfu=figurować ustawienia Google Analytics.
Wyszukiwanie ogółem:
Widoczne dane pokazują m.in. liczbę sesji połączonych z wyszukiwaniem, łączną liczbę unikalnych wyszukiwań oraz procent wyjść z wyszukiwania.
Korzystanie
Wyszukiwane hasła
Strony wyszukiwania:
Dane te pozwalają na uzyskanie odpowiedzi na pytania takie jak: Czego szukają użytkownicy na naszej stronie? Gdzie zaczynają wyszukiwanie? Co znajdują? Czy są zadowoleni z wyników wyszukiwania?
Dzięki posiadaniu tych informacji możemy odpowiednio zmodyfikować naszą stronę tak aby użytkownik znalazł to czego szuka.
Zdarzenia
Informacje uzyskane z raportu zdarzenia dotyczą tego jak wyglądają interakcje użytkownika z tym , co znajduję się na naszej witrynie. Dzięki temu możemy monitorować ruch użytkownika, pobrany element , kliknięcie w formularz czy odtwarzanie filmów oraz inny określający dla nas konkretny cel.
Raport dzieli się na 4 zakładki:
Pierwsza zakładka Ogółem – zawiera ogólne informacje na temat zdarzeń, podając ich całkowitą liczbę, unikalność, wartość oraz procentowy rozkład.
Druga zakładka Najczęstsze zdarzenia – pokazuje nam bardziej precyzyjne dane, informacje z najczęstszymi zdarzeniami.
Zakładka trzecia Strony zdarzeń pokazuje liczbę zdarzeń ich unikalność oraz wartość konkretnej podstrony.
Ostatnia zakładka z raportu Zdarzenia to Przebieg zdarzeń jest to wykres ukazujący przebieg zdarzeń.
Czy warto analizować zachowanie użytkowników?
Podsumowując , Google Analytics posiada bardzo rozbudowane raporty związane z zachowaniem użytkownika na naszej witrynie . Dzięki czemu, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na najważniejsze pytania dotyczące naszej witryny. Odpowiednio analizując uzyskane dane i wyciągając trafne wnioski możemy sprawić że użytkownicy będą odwiedzać ją częściej, a nasza strona będzie o wiele bardziej efektywna.
Padawan GA
Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)
- Google Analytics: E-commerce - 6 grudnia 2017
- Google Analytics: Technologia - 3 grudnia 2017
- Google Analytics: Dane geograficzne - 3 grudnia 2017