Google Analytics: Zachowania

Google Analytics to system, zbierający dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Zebrane zestawienia danych ukazują się w formie rozbudowanych raportów, które są gotowe bądź które sami tworzymy. Zebranie danych jest możliwe poprzez wstawienie na stronę specjalnego kodu JavaScript, dzięki któremu w momencie gdy użytkownik wchodzi na naszą stronę pobierane są istotne dane i przesyłane do Google Analytics.

Dzięki danym zebranym przez Google Analytics możemy się dowiedzieć m.in. o tym:

  • Jak dany użytkownik do nas trafił:
  • Bezpośrednio wpisując adres strony w przeglądarce?
  • Poprzez wyszukiwarkę?
  • Poprzez odesłanie z innej strony?
  • Jak długo przebywał na naszej stronie?
  • Z jakiego oprogramowania korzysta:
  • Rodzaj urządzenia?
  • System operacyjny?
  • Przeglądarka?
  • Z jakiego miejsca jest dany użytkownik ( państwo, miasto)

Dzięki zebraniu tych wszystkich informacji oraz odpowiedniej analizie i interpretacji możemy skutecznie poprawić naszą stronę i lepiej dostosować ją do potrzeb użytkowników.

Obecnie system Google Analytics jest dostępny dla wszystkich użytkowników posiadających konto w Google. Dodatkowo jeżeli nasza strona internetowa nie jest odwiedzana częściej niż 5 milionów razy w skali miesiąca korzystanie z Google Analytics jest dla nas darmowe. Opcją dzięki, której możemy nie mieć limitu odnośnie liczby odsłony by GA było darmowe, jest korzystanie z usługi Google AdWords. Google Analytics dostępny jest w 37 językach.

Główne sekcje w Google Analytics to : Czas rzeczywisty, Odbiorcy, Pozyskiwanie , Zachowanie oraz Konwersje. Każdy z nich dzieli się na jeszcze bardziej szczegółowe raporty.

Sekcja „Zachowanie”:

Zachowanie użytkownika na naszej stronie internetowej jest dla nas bardzo ważne. Dzięki monitorowaniu zachowań użytkowników możemy sprawić że nasza strona internetowa stanie się bardziej produktywna i bardziej przyjazna dla użytkowników. Co z pewnością będzie dla nas korzyścią.

Zachowanie analizuje czynności wykonywane przez użytkownika na podstronach naszej strony internetowej. Zawarte w tej części raporty pomogą nam dowiedzieć się m.in. : jak długo użytkownik przebywał na naszej stronie?, Które podstrony najczęściej są oglądane, a które rzadko?, W jaki sposób użytkownik je wyszukuję?, Jak szybko ładują się elementy na naszej stronie?, Miejsca w których użytkownik opuszcza stronę? Prócz odpowiedzi na te pytania możemy uzyskać statystyki na temat działań takich jak np. : kliknięcie w przycisk , reklamy bądź odtworzenia materiału multimedialnego.

Opis oraz graficzne przedstawienie raportów z sekcji Zachowanie:

Ogółem – czyli raport z najważniejszymi danymi

C:\Users\Jesika\Desktop\Bez tytułu.png

Zrzut ekranu przedstawia ogólny raport zawierający wykres ukazujący jeden z pięciu typów danych, znajdujących się w tabeli:

  • Odsłony ( w przykładzie 1454) jest to łączna liczba wyświetlonych stron, gdzie sumowany jest pojedynczy lub ponowny przypadek wczytania przez przeglądarkę.
  • Unikalne odsłony ( w przykładzie 1053) jest to łączna liczba wyświetlonych stron, jednak przypadek wczytania zaliczany jest raz dla danego użytkownika podczas trwania jego sesji.
  • Średni czas spędzony na stronie ( w przykładzie 55 s. ) jak nazwa wskazuję te dane mówią nam ile czasu średnio użytkownicy spędzili na przeglądaniu określonej strony lub zestawu stron.
  • Współczynnik odrzuceń ( w przykładzie 53,85%) współczynnik ten ukazuje procent wizyt podczas, których użytkownik opuścił stronę zaraz po odwiedzeniu strony wejścia ( nie wykonał żadnej interakcji ze stroną )
  • Procent wyjść ( w przykładzie 32,19% ) Ukazuje odsetek wyjść z określonej strony lub zbioru stron witryny.

W dalszej części tego raportu możemy uzupełnić dane dzięki szczegółowej tabeli, w której zawarte są trzy typy danych:

  • Zawartość witryny
  • Wyszukiwanie w witrynie
  • Zdarzenia

C:\Users\Jesika\Desktop\2 ogólny.PNG

Tabela z danymi zawiera adresy URL bądź tytuły stron, liczby ich odsłon oraz procentowe odniesienie do wszystkich odsłon.

C:\Users\Jesika\Desktop\3 ogólne.PNG

Drugi typ danych: Wyszukiwania w witrynie prezentuje wyszukiwane hasła, liczbę ich wyszukiwań oraz procentowo łączną liczbę unikalnych wyszukiwań na stronie.

Ostatni typ danych: Zdarzenia wyświetla informacje związane z wydarzeniami na naszej stronie.

Zmiany w zachowaniu

Przepływ zachowań – szczegółowy wykres poruszania się po stronie

C:\Users\Jesika\Desktop\zmiany w zachwoaniu 1.PNG

Ta część raportu dostarcza nam szczegółowych informacji na temat tego jak użytkownik zachowuje się na stronie. Dzięki informacjom z wykresu możemy dowiedzieć się na jakich stronach użytkownik się poruszał, w jakiej kolejności. Na którą stronę użytkownik trafiał w pierwszej kolejności oraz jak wygląda procent wyjść.

Wykres prezentowany powyżej nie jest jedynym, który możemy analizować dzięki Google Analytics.

C:\Users\Jesika\Desktop\nowe 1.PNGC:\Users\Jesika\Desktop\strona wyjścia 2.PNG

Jak widać na powyższych zrzutach ekranu mamy możliwość analizowania danych pod wieloma kątami co pozwala nam na uzyskania jeszcze większej ilości informacji.

Klikając w któryś z punktów prezentowanych poniżej wyświetlą nam się jeszcze bardziej szczegółowe dane, gdy wybierzemy któryś z nich otworzy nam się okno prezentowane poniżej:

C:\Users\Jesika\Desktop\dostosuj elementy 1.PNG

Dzięki temu raportowi mamy możliwość sortowania i pozyskiwania konkretnych informacji, które nas interesują. Okno: „Dostosuj elementy wymiarów” umożliwia dodanie filtrów pozwalających na ustawienie poszukiwanego prze nas typu dopasowania. Dzięki czemu możemy wyodrębnić konkretne dane, którymi jesteśmy zainteresowani.

Zawartość witryny – co dzieje się n konkretnych stronach.

Jest kolejną częścią sekcji „ Zachowanie ”, który został dodatkowo podzielony na 4 zakładki;

  • Wszystkie strony
  • Analizę treści
  • Strony docelowe
  • Strony wyjścia

Każda z wyżej wymienionych zakładek zawiera wykres pozwalający na zmianę interesującego nas typu danych oraz szczegółową tabelę informacyjną.

Wszystkie strony

Dzieli się na Eksplorator oraz Podsumowanie nawigacji

Eksplorator:

C:\Users\Jesika\Desktop\Bez tytułu 1.png

Eksplorator przedstawia informacje dotyczące konkretnej podstrony wyświetlając jej adres URL bądź tytuł oraz szereg informacji widocznych na załączonym zrzucie ekranu takich jak:

  • Odsłony – określające liczbę odsłon ( w przykładzie 1454)
  • Unikalne odsłony ( w przykładzie 1053)
  • Średni czas spędzony na stronie ( w przykładzie 55s)
  • Wejścia ( w przykładzie 468)
  • Współczynnik odrzuceń ( w przykładzie 53,85%)
  • % Wyjść ( w przykładzie 32,19%)
  • Wartość strony ( w przykładzie 4,98 zł, w przypadku z korzystania z e-Commerce liczona ze wzoru: przychody z transakcji + łączna wartość celu podzielone przez unikalne odsłony strony lub zestawu stron)

Raport ten pozwala na uzyskać informację niezbędne do oceny, która z naszych podstron jest najbardziej atrakcyjna a które należałoby poprawić.

Kolejna część raport: Podsumowanie nawigacji

C:\Users\Jesika\Desktop\Bez tytułu.png

Z kolei ten raport przedstawia dane dla konkretnej podstrony ukazując jaki był na niej ruch z nawigacji wewnątrz serwisu.

Na powyższym zrzucie ekranu po lewej stronie widzimy dane dotyczące wejścia oraz tabele ścieżki dla poprzedniej strony po przeciwnej stronie znajdują się dane przedstawione w ten sam sposób jednak dotyczące wyjść oraz ścieżkę następnej strony.

Analiza treści

C:\Users\Jesika\Desktop\Bez tytułu.png

Na wykresie zrzutu ekranu widzimy informację uzyskane w poprzednich zakładkach jak odsłony, unikalne strony.

C:\Users\Jesika\Desktop\do analiza.PNG

Jest to raport rozszerzający informacje z Eksploratora skupia się on bardziej na elementach dotyczących atrakcyjności strony. Dodatkowo po kliknięciu w każdy element ścieżki otrzymujemy kolejne informację z następnego poziomu ścieżki.

Strony docelowe

Raport ten został podzielony na dwie zakładki: Eksplorator i Ścieżki wejścia.

Eksplorator:

C:\Users\Jesika\Desktop\eksplorator 2.PNG

Powyższy raport również jest rozszerzeniem Eksploratora z zakładki Wszystkie strony. Widok przedstawia się już nieco inaczej niż w poprzednich wykresach. Widoczny podział na :

  • Pozyskiwanie
  • Zachowanie
  • Konwersje (e-Commerce)

Dzięki czemu uzyskujemy jeszcze więcej informacji na temat np. Nowych użytkowników, Transakcji czy Współczynnika konwersji

Ścieżki wejścia

C:\Users\Jesika\Desktop\ścieżki 1.PNG

Raport przedstawia dane na temat strony wyjścia dla konkretnej ścieżki od strony docelowej, poprzez następnie wyświetlaną stronę.

Strony wyjścia

C:\Users\Jesika\Desktop\wyjścia.PNG

Jest to kolejne rozszerzenie widoku Eksploratora z zakładki Wszystkie strony

Widoczne elementy:

  • Wyjścia
  • Odsłony
  • % wyjść

Pozwalają na skupienie się na elementach dotyczących wyjścia ze strony

Czy strona działa szybko? – Szybkość strony

Ten raport został podzielony na 4 części, pierwsza zakładka zawiera informacje ogólne pozostałe zaś zawierają bardziej szczegółowe informacje.

C:\Users\Jesika\Desktop\szybkosć 1.PNG

Raport ten daje nam informacje na temat szybkości działania naszej witryny.

Czas wczytywania

C:\Users\Jesika\Desktop\czas 1.PNG

W tej części raportu uzyskujemy informacje jaki jest czas wczytywania konkretnej podstrony w stosunku do średniego czasu

Sugestie dotyczące szybkości

C:\Users\Jesika\Desktop\sugestie 1.PNG

W zakładce Sugestie dotyczące strony Google Analytics wykorzystywane jest narzędzie PageSpeed, która pokazuje uwagi dzięki którym możemy przyśpieszyć działanie naszej witryny.

Czego szukają użytkownicy? Czyli Wyszukiwanie w witrynie.

Równie jak poprzednia zakładka Wyszukiwanie w witrynie także dzieli się na 4 części takie jak wyszukiwanie ogółem , korzystanie, wyszukiwane hasła oraz strony wyszukiwania. Aby uzyskać informację z tego raportu, musimy wcześniej odpowiednio skonfu=figurować ustawienia Google Analytics.

Wyszukiwanie ogółem:

Widoczne dane pokazują m.in. liczbę sesji połączonych z wyszukiwaniem, łączną liczbę unikalnych wyszukiwań oraz procent wyjść z wyszukiwania.

Korzystanie

Wyszukiwane hasła

Strony wyszukiwania:

Dane te pozwalają na uzyskanie odpowiedzi na pytania takie jak: Czego szukają użytkownicy na naszej stronie? Gdzie zaczynają wyszukiwanie? Co znajdują? Czy są zadowoleni z wyników wyszukiwania?

Dzięki posiadaniu tych informacji możemy odpowiednio zmodyfikować naszą stronę tak aby użytkownik znalazł to czego szuka.

Zdarzenia

Informacje uzyskane z raportu zdarzenia dotyczą tego jak wyglądają interakcje użytkownika z tym , co znajduję się na naszej witrynie. Dzięki temu możemy monitorować ruch użytkownika, pobrany element , kliknięcie w formularz czy odtwarzanie filmów oraz inny określający dla nas konkretny cel.

Raport dzieli się na 4 zakładki:

C:\Users\Jesika\Desktop\zdarzenia ogółem.png

Pierwsza zakładka Ogółem – zawiera ogólne informacje na temat zdarzeń, podając ich całkowitą liczbę, unikalność, wartość oraz procentowy rozkład.

Druga zakładka Najczęstsze zdarzenia – pokazuje nam bardziej precyzyjne dane, informacje z najczęstszymi zdarzeniami.

Zakładka trzecia Strony zdarzeń pokazuje liczbę zdarzeń ich unikalność oraz wartość konkretnej podstrony.

Ostatnia zakładka z raportu Zdarzenia to Przebieg zdarzeń jest to wykres ukazujący przebieg zdarzeń.

Czy warto analizować zachowanie użytkowników?

Podsumowując , Google Analytics posiada bardzo rozbudowane raporty związane z zachowaniem użytkownika na naszej witrynie . Dzięki czemu, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na najważniejsze pytania dotyczące naszej witryny. Odpowiednio analizując uzyskane dane i wyciągając trafne wnioski możemy sprawić że użytkownicy będą odwiedzać ją częściej, a nasza strona będzie o wiele bardziej efektywna.

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *