Google Analytics: Sieci społecznościowe

Google Analytics jest systemem statystyk zbierającym dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Jest to możliwe przez umieszczenie na stronie specjalnego kodu JavaScript, który w momencie wejścia użytkownika na stronę pobiera o nim istotne dane i przesyła je do Google Analytics. Zestawienie takich danych możemy później oglądać w formie różnych rozbudowanych raportów – gotowych, lub stworzonych przez nas.

Media społecznościowe można uznać za jedną z głównych dróg prawadzących na witrynę internetową. Posiadanie profilu swojej działalności na stronach społecznościowych jest aktualnie podstawą aby dotrzeć do większej ilości użytkowników. Google Analytics, między innymi pozwoli nam dowiedzieć się ile odwiedzin generuje poszczególne z mediów, dzięki czemu będziemy w stanie ocenić, które z nich są najbardziej opłacalne i wartościowe. Analizując poszczególne dane możemy zdecydować, na których z kanałów powinniśmy się bardziej skupić, a na jakich ograniczyć swoje działania. Google Analytics jest bardzo dobrym narzędziem analitycznym, które ma ogromny potencjał w obserwowaniu skuteczności kampanii społecznościowych. Raporty społecznościowe pomagają określać wpływ mediów społecznościowych na Twoje cele biznesowe i konwersje. Zespolone dane dotyczące internetu i sieci społecznościowych zapewniają całościowy ogląd Twojej treści i społeczności.

Skąd Google Analytics wie, z jakiej strony przyszedł do nas użytkownik?

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie przez Google Analytics tzw. refferer’a. Jest to nic innego jak informacja przechodząca w nagłówkach http z jednej strony na drugą. Może się również zdarzyć tak, że refferer może nie wystąpić w nagłówku, zatem GA przypisuje źródło wejścia „direct/none”. Jednym z powodów wystąpienia takiej sytuacji może być włączona wtyczka blokująca reklamy np. AdBlock.

Przykład:
GET /wiki/HTTP%20referrer HTTP/1.1
Host: pl.wikipedia.org
Referer: http://www.example.org/referring_page

Warto dodać też informarcję o tym, że domyślnie GA może pokazywać bezpośrednie odwiedziny z sieci społecznościowych, tj. kliknięcie w link do witryny umieszczony w sieci. Oznacza to, że jeśli ktoś odwiedza naszą stronę za pośrednictwem komputera lub aplikacji mobilnej, takiej jak Hootsuite lub Tweetdeck, wejście zostaje rejestrowane jako wizyta bezpośrednia (direct).

Widoki w raporcie Sieci Społecznościowych

Jeżeli chcemy zobaczyć nasze statystyki odnośnie sieci społecznościowych w GA, po zalogowaniu musimy z menu bocznego wejść w raport o nazwie Pozyskiwanie, w którym znajdziemy Sieci społecznościowe. Wszystkie dane ukazane w tym artykule są oparte na danych z witryny silesiasem.pl.

Przegląd

Pierwszy z widoków, a mianowicie Przegląd pozwala nam w bardzo szybki i łatwy sposób sprawdzić wartość konwersji dla poszczególnych kanałów. Znajdziemy w nim również informacje o ogólnej ilości sesji. Jak można zauważyć, cały widok jest ogólnie mocno okrojony.

Krótkie wyjaśnienie pojęć:

  • Sesje – łączna liczba sesji (okres, w którym użytkownik aktywnie uczestniczy na naszej witrynie) w zakresie dat.
  • Sesje przez odesłanie z sieci społecznościowej – łączna liczba sesji pochodzących ze społecznego refferera w określonym zakresie dat.
  • Konwersje – liczba zrealizowanych konwersji (dokładniej wyjaśnione w dalszej części artykułu).
  • Konwersje pochodzące z ostatniej interakcji – to łączna liczba konwersji wygenerowanych bezpośrednio ze źródła mediów społecznościowych. To goście, którzy weszli na naszą stronę i zrealizowali jeden z twoich celów podczas tej samej wizyty.

W Google Analytics istnieje też mozliwość utworzenia panelu mediów społecznościowych, który można następnie wyeksportować aby np. rozpowszechnić go wśród innych osób w firmie.

Odesłania z sieci

Raport Odesłania z sieci ukazuje nam szczegółowe informacje odnośnie zaangażowania dla ruchu z poszczególnych mediów społecznościowych. Dzięki niemu, możemy zidentyfikować trendy ruchowe w mediach społecznościowych i porównać ruch społecznościowy z ogólnym ruchem na stronie.

Powyższy wykres przedstawia dane odnośnie:
– ilości sesji poprzez odesłanie z mediów społecznościowych
– ilości wszystkich sesji na stronie

Dzięki tabeli pod wykresem będziemy w stanie sprawdzić, które z sieci społecznościowych generują największy ruch na naszej stronie internetowej.

Strony docelowe

W tym widoku mamy możliwość sprawdzenia, które artykuły, strony uzyskały największą liczbę odwiedzin i cieszyły się największą popularnością. Udostepniane URL domyślnie posortowane są według ilości sesji.

Do dyspozycji mamy również możliwość włączenia wymiarów dodatkowych, które pozwolą nam przeanalizować statystyki bardziej szczegółowo. Podobnie jak w przypadku widoku Odesłania z sieci, widoczny jest również wykres przedstawiający ilość sesji poprzez odesłanie z social media oraz wszystkich sesji na stronie.

Konwersje

Na wstępie warto jednak wspomnieć, czym dokładnie są konwersje. Jest to ukończona działalność, która może być online lub offline mająca znaczenie dla powodzenia naszej firmy. Dla przykładu, może to być subskrypcja newslettera e-mailowego (konwersja na cel), kupno (transakcja, zwana też konwersją e-commerce).

Ten raport pozwala na określenie wartości konwersji uzyskanej za pośrednictwem mediów społecznościwych. Aby raport był dostępny, najpierw wymagane jest skonfigurowanie celów. Dla przykładu, możemy mierzyć następujące cele:

  • Ilość sesji z sieci społecznościowych
  • Czas przebywania na stronie
  • Ilość odsłon na sesję
  • Ilość zapisów na newsletter/listę emailową
  • Ilość wypełnionych formularzy kontaktowych
  • Ilość udostępnień treści (zaangażowanie)
  • Ilość komentarzy pod materiałem (zaangażowanie)
  • Ilość zamówień (w sklepie internetowym)

Konwersje uznaje się za najważniejszy raport dostępnym w sekcji Media społecznościowe. Możemy w nim filtrować raport, aby zobaczyć konwersje dla poszczególnych celów lub określonych zestawów celów. Na samej górze dostepny jest przycisk „Konwersje”, dzięki któremu można wybrać cele, dla których chcemy wyświetlić dane.

Jeżeli zostanie ustawiona wartość celów, wyświetli się również wartość konwersji, która pomoże Ci ocenić, które sieci społecznościowe dodają najbardziej bepośrednią wartość.

Dlaczego warto korzystać z raportu Konwersje?

Przy tak dużej liczbie kanałów marketingowych i programów zrozumienie ich wpływu na realizowane cele pozwala podejmować świadome decyzje w kontekście strategii działań w sferze społecznościowej.

  • Relacja między mediami społecznościowymi a celami w raportach jest wyraźnie widoczna.
  • Dowiedz się, jakie treści generują konwersje wśród odbiorców z portali społecznościowych.
  • Możesz pokazać wyniki najważniejszym udziałowcom, aby uzmysłowić im znaczenie sfery społecznościowej.

Wtyczki

Znane nam media społecznościowe oferują przyciski i widgety dostępne do umieszczenia na stronie internetowej, dzięki którym użytkownicy mogą w prosty sposób udostępnić treści. Oddziaływanie użytkowników z przyciskami społecznościowymi stanowią interakcje społecznościowe z treścią dostępną na stronie.

Raport Wtyczki pozwala monitorować, jak często użytkownicy używają przycisków społecznościowych w naszej witrynie i które strony są najczęściej udostępniane. Takie dane pomagają zrozumieć, jakiego rodzaju treści są najczęściej odwiedzanie przez użytkowników. Warto wspomnieć, że w przypadku przycisku Google+ nie jest wymagana jego konfiguracja lecz pozostałe przyciski wymagają dodatkowych ustawień. Więcej informacji na ten temat możemy znaleźć w analityce wtyczek społecznościowych (link dostępny na samej górze).

Poniżej przedstawiony obraz przedstawia sytuację, gdzie artykuł zostaje udostępniony w serwisie Twitter przy pomocy przycisku społecznościowego. Reakcja ta zostaje uznana przez Google Analytics jako interakcja społecznościowa.

Plakietki Google+ oraz przyciski +1 są śledzone automatycznie tylko wtedy, gdy na stronie internetowej uemiszczony jest kod analytics.js.

Jak to działa

Strumień aktywności to uwzględniająca adresy URL metoda śledzenia interakcji z treścią poza Twoją witryną, takich jak dodawanie do zakładek, komentowanie i udostępnianie. Wykrywa ona, gdy Twoje treści zostają udostępnione lub stanowią przedmiot innych działań w obrębie społeczności i witryn należących do Centrum danych społecznościowych.

Przepływ użytkowników

Poniższa wizualizacja przedstawia początkowe ścieżki, po których poruszają się użytkownicy przechodzący z portali społecznościowych na stronę. Pomaga to w identyfikacji typowych ścieżek i punktów wyjścia, zapewniając lepszy wgląd na to, co użytkownicy próbują osiągnąć trafiając na stronę.

Kilka wskazówek:

– wyróżnij ruch z poszczególnych sieci społecznościowych, aby zobaczyć, jak zachowują się użytkownicy trafiający na stronę;

– wyróżniaj przepływy za pośrednictwem konkretnych stron docelowych, aby zobaczyć, jak Twoja strategia treści działa na potrzeby ruchu społecznościowego;

– zidentyfikuj punkty wyjścia i zadaj sobie pytanie, czy jest to odpowiednie miejsce, z którego użytkownicy mogą wyjść, i czy strona działa dobrze.

Podsumowanie

Mając do dyspozycji tak szczegółowe i wartościowe informacje, mamy możliwość bardziej poznać naszych czytelników oraz dopasować pod nich nasze media społecznościowe. Google Analytics pokazuje nam, w jaki sposób użytkownicy reagują na prowadzone przez nas działania. Możemy zobaczyć, przez które medium trafia na naszą stronę najwięcej użytkowników i które z nich jest dla naszej strony najbardziej wartościowe. Pozyskane informacje dają nam możliwość wskazania miejsc, w które najlepiej inwestować i poświęcić czas na promocję swoich produktów i nie tylko.

Wszystkie te informacje powinny pomóc w lepszym zrozumieniu, które kanały mediów społecznościowych generują największy ruch w witrynie, jakie strategie działają, a które nie działają, jakie strony są najbardziej popularne i jakie strony internetowe przyciągają użytkowników do konwersji. Są to wszystkie dane, które należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia postów w mediach społecznościowych w nadziei na zwiększeniu ruchu na stronie i liczby konwersji.

Monitorowanie każdego kroku na drodze do sukcesu w mediach społecznościowych dzięki Google Analytics jest bardzo ważne dla firm, które chcą poprawić rozpoznawalność marki, ruch i np. zwrot inwestycji. Mam nadzieję, że powyższy artykuł dotyczący śledzenia skuteczności prowadzonych przez nas działań na stronach społecznościowych w Google Analytics pomoże Ci wybrać właściwą drogę i pomóc w osiągnięciu założonych celów.

 

The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *