Dużo osób zadaje sobie pytanie, co to właściwie jest Search Console, do czego służy i czy warto w ogóle zawracać sobie tym głowę. Jeśli do tematu stworzenia i dalszego zarządzania stroną internetową podchodzimy „na poważnie” to jak najbardziej powinniśmy korzystać również z pomocnego narzędzia jakim jest Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools).
Usługa Search Console udostępniona przez Google jest całkowicie bezpłatna i daje dostęp do analizy danych naszej witryny oraz monitorowanie jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Pozwala też sprawdzić, jak nasza strona internetowa wygląda na tle pozostałych wyników wyszukiwarki zapytanej o dane słowo kluczowe lub też wybraną frazę. Co ciekawe, usługa oprócz informowania nas o błędach i problemach, na które mogą natrafić roboty Google, wskaże nam także dokładnie to, co mamy poprawić lub zmienić na naszej stronie internetowej aby wyświetlała się ona najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Co tak naprawdę daje nam usługa Search Console?
Korzyści z używania Search Console jest sporo i można podzielić je na dwie główne kategorie, jakimi są: monitorowanie pozycji naszej strony w rankingu wyników wyszukiwania Google oraz sprawdzenie jak nasza witryna jest wyświetlana i widoczna na dane zapytania.
Korzyści te można rozwinąć o poszczególne działania, które udostępniając witrynę w Search Console daje nam usługa Google. Dajemy bowiem dostęp do zawartości naszej strony, jej wszystkich treści; w tym tekstów, obrazów, linków i przekierowań. Każdorazowo przesyłany nowy tekst i obraz na naszą witrynę wysyłany jest dodatkowo do zaindeksowania oraz usunięcia niechcianej zawartości wyświetlanej w wynikach wyszukiwania. Jednak najlepszym udogodnieniem ze strony usługi Search Console jest z pewnością podanie gotowego rozwiązania do wprowadzenia na stronie, by była ona bardziej przyjazna algorytmom wyszukiwarki Google. Warto również wspomnieć, że dodanie naszej witryny do usługi pozwala na dokładne monitorowanie oraz rozwiązywanie problemów spamu oraz złośliwego oprogramowania na stronie.
Usługa Google Search Console daje nam również podgląd do konkretnych zapytań, na które nasza witryna znalazła się w wynikach wyszukiwania i informację, na której pozycji w rankingu. Ponadto otrzymujemy informację, które zewnętrzne strony i linki prowadzą do naszej witryny oraz jak nasza wersja mobilna strony wypada przy wyszukiwaniu na urządzeniach mobilnych typu tablet, telefon komórkowy, smartfon.
Kto powinien korzystać z Search Console i w jaki sposób może przetwarzać dane?
Usługa Search Console jest przeznaczona praktycznie dla wszystkich. Od właściciela witryny, poprzez administratorów aż do Web Developerów. Każdy znajdzie tam dla siebie ogrom przydatnych i cennych informacji na temat swojej strony www.
Wykorzystanie zgromadzonych w narzędziu danych przez właściciela firmy, której treści znajdują się na witrynie może przyczynić się bezpośrednio w sprzedaży lub szerzej pojętym zyskom. Przełożenie analizy naszej witryny za pomocą Google Search Console w zarządzanie reklamą Google AdWords może skutkować niewyobrażalnym sukcesem. Narzędzie to jest idealne dla webmasterów oraz specjalistów SEO, którzy od dawna wykorzystują tę usługę również do monitorowania ruchu na stronie oraz wpływaniu na to, jak wyświetla się ona w witrynie Google.
Dzięki narzędziu GSC możemy też z łatwością rozwiązać niektóre problemy związane z poprawnym działaniem witryny, takim jak wczytywanie strony oraz wpływanie na próby ataków ze strony hakerów i oprogramowania malware. Każdy, kto poważnie myśli o pozycjonowaniu strony internetowej powinien bezwzględnie używać narzędzia Search Console w Google Analytics .
Jak ugryźć temat Search Console?
Żeby zacząć korzystać z Google Search Console musimy zalogować się do naszego konta w witrynie Google. Jeśli nie mamy dodanej jeszcze żadnej witryny, możemy to zrobić bezpośrednio pod po „wejściu” w usługę. Sam proces dodawania naszej strony polega na kliknięciu przycisku „Dodaj”, wpisaniu adresu URL oraz zweryfikowania faktycznego jej posiadania. Można to zrobić na kilka sposobów. Zaczynając od dodania specjalnego pliku na nasz serwer z domeną, poprzez dodanie odpowiedniego tagu w headzie strony, zmiany ustawień rekordu domeny, użycie kodu Google Analytics (wiąże się to z „instalacją” śledzącego kodu Analytics Google w naszej witrynie) lub też zamiast kodu GA, możemy użyć Menadżera tagów od Google.
Po poprawnym wykonaniu procesu weryfikacji zostaniemy przeniesieni do widoku strony i możemy natychmiastowo przejść do analizowania naszej witryny za pomocą narzędzi dla Webmasterów oferowanych przez Google Search Console.
Pierwsze informacje, które nam się wyświetlają, informują nas o ogólnym stanie witryny, wiadomości, błędy w jej indeksowaniu oraz liczba wejść z rankingu wyników wyszukiwania.
Narzędzia dostępne w lewym bloku prezentują masę przydatnych informacji w postaci raportów. Dodatkowo mamy tu też dostęp do wspomnianych wcześniej wiadomości, gdzie znajdować się będą w głównej mierze informacje od moderatorów Google. Zawierają one zazwyczaj cenne informacje i porady na temat pozycjonowania w Google, całego zakresu SEO oraz SEM. Oprócz informacji z zakresu marketingu internetowego dostępne też są monity o napotkanych przez roboty Google błędach w indeksowaniu lub też prawdopodobnie przeprowadzanych atakach na naszą witrynę.
Następnym cennym narzędziem z pewnością będzie Stan w wyszukiwarkach, który rozbija się na:
- Dane strukturalne
- Marker danych
- Udoskonalenia HTML
- Linki witryny
- Przyspieszone strony mobilne AMP
Informacje tutaj zawarte posłużą nam głównie do sprawdzenia, jak nasza strona jest wyświetlana właśnie w wyszukiwarkach. Możemy też odpowiednio podsunąć pewne dane robotom Google, dzięki czemu wpłynąć na odpowiednie wyświetlanie według naszych upodobań. W zakładce udoskonalenia HTML znajdziemy napotkane problemy związane między innymi ze zduplikowaną treścią na naszej stronie.
W kolejnym narzędziu zatytułowanym Ruch związany z wyszukiwaniem znajdziemy:
- Analityka wyszukiwania
- Linki do Twojej witryny
- Linki zewnętrzne
- Ręczne działania
- Kierowanie międzynarodowe
- Obsługa na urządzeniach mobilnych
Narzędzie powinno być obowiązkowym dla każdego, kto zajmuje się pozycjonowaniem Google. Możemy za jego pomocą sprawdzić, skąd nasza witryna jest klikana. Czyli z jakiego źródła (strony, blogi, tagi, wyniki w wyszukiwarce Google i inne źródła kierujące do naszego adresu www) nasza witryna ma wejścia. Dowiemy się również, czy nasza strona (lub wybrane treści) nie są w jakikolwiek sposób zablokowane przez moderatorów Google. Możemy też – podobnie jak w usłudze Google PageSpeed Insight – sprawdzić, jak nasz serwis wygląda i działa na urządzeniach mobilnych.
Narzędzie Indeks Google zawierają w sobie:
- Stan indeksowania
- Słowa kluczowe w treści
- Zablokowane zasoby
- Usuń adresy URL
Niezwykle użyteczne dane, informujące, ile z naszych stron Google za pomocą swoich botów zaindeksowało w wyszukiwarce oraz którym artykułom i treściom przypisało konkretne słowa kluczowe. Możemy też wpłynąć na adresy, które nie powinny się wyświetlać oraz podejrzeć, które zasoby naszej strony sami zablokowaliśmy.
Czwartym z kolei narzędziem Google Search Console jest Indeksowanie, gdzie znajdziemy kolejno:
- Błędy indeksowania
- Statystyki indeksowania
- Pobierz jako Google
- Tester pliku robots.txt
- Mapy witryny
- Parametry w URL-ach
Narzędzia te pozwolą na jeszcze dokładniejszą analizę indeksowania naszej witryny poprzez roboty Google. Jednak ciekawą funkcją jest pozycja Pobierz jako Google – niezwykle pomocna, jeśli chcemy w krótkim czasie zaindeksować wybraną treść w rankingu wyników wyszukiwania. Znajdziemy tutaj też narzędzia służące do: sprawdzenia poprawności pliku robots.txt (Tester pliku robots.txt), dodania sitemap’y w postaci XML’a (Mapy witryny) oraz odpowiedniej organizacji parametrów witryny w adresach URL (Parametry w URL-ach).
Pozostałymi narzędziami są Problemy dotyczące bezpieczeństwa oraz Inne zasoby. Sprawy bezpieczeństwa pozwolą na w miarę szybki sposób rozwiązania problemów w razie włamania na naszą stronę. Natomiast Inne zasoby to w zasadzie zbiór niepowiązanych narzędzi z GSC a jednak będących przydatnymi i mającymi wpływ na wyświetlanie się naszej strony w wynikach wyszukiwania Google oraz na samo pozycjonowanie Google.
Żeby jednak w pełni poznać i móc efektywnie wykorzystywać wszystkie narzędzia jakie daje nam usługa Google Search Console powinniśmy każde z osobna samemu przetestować i na własnej witrynie dowiedzieć się, jak dokładnie działa.
Padawan GA
Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)
- Google Analytics: E-commerce - 6 grudnia 2017
- Google Analytics: Technologia - 3 grudnia 2017
- Google Analytics: Dane geograficzne - 3 grudnia 2017