Technologie w Google Analytics

Google Analytics to system statystyk systematyzujących dane o użytkownikach, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Jak to jest możliwe? Wystarczy umieścić specjalny kod JavaScript na stronie, pobierający, w momencie wejścia użytkownika na stronę istotne dane o nim i przesyłającym je do Google Analytics. Wszystkie dostępne wyniki możemy oglądać w formie kolorowych, cieszących oko, przy tym bardzo rozbudowanych raportów. Co warte dodania, wyświetlanie wyników możemy zawęzić do jakiegokolwiek, interesującej nas daty, bądź przedziału czasowego.

Wybr daty w Google Analytics

Jeśli interesuje Cię:

    • Z jakich przeglądarek korzystają nasi odwiedzający,
    • Jaki system operacyjny mają zainstalowany na swoim komputerze/ urządzeniu przenośnym,
    • Jaką mają ustawioną rozdzielczość i głębię kolorów ekranu,
    • Jaka wersja dodatku Flash im towarzyszy,
    • Oraz jak możesz wykorzystać powyższe informacje w swojej pracy, by zwiększyć widoczność strony,

przeczytaj poniższy artykuł. W prosty i przystępny sposób postaram się przedstawić co możesz wynieść z przeanalizowania kilku danych, zawartych w zakładce Odbiorcy / Technologia.

Występuje tam podział na dwie kategorie: Przeglądarka i system operacyjny oraz sieć.

Technologia w Google Analytics

W kategorii Przeglądarka i system operacyjny mamy dostęp do technicznych danych na temat użytkowników Twojej witryny oraz informacji, w jaki sposób się oni zachowują. Istotne jest, by monitorować zgromadzone tutaj dane, by wiedzieć, czy wszyscy są w stanie korzystać z naszej strony. Nie każdy ma 23 calowy monitor i komputer z Inter Core i7 z najnowszą i najpopularniejszą wersją przeglądarki, z obsługą Java i dodatkiem Flash.

Przykład:

Jesteśmy właścicielami strony internetowej i potrzebujemy sprawdzić, czy oprogramowanie i sprzęt naszych użytkowników pozwala im, na przeglądanie strony. Z danych jakie możemy zebrać przez Google Analytics dowiadujemy się, że:

  • Blisko 26% użytkowników wciąż korzysta z rozdzielczości 1366x 768,
  • 54% użytkowników korzysta z przeglądarki Chrome, a 5% z przeglądarki Opera,
  • Zdarzają się jeszcze przypadki, gdzie użytkownicy korzystają z ekranów o 16 bitowej i niższej barwie ekranu.

Po przeanalizowaniu informacji okazuje się, że:

  • Strona została dostosowana do rozdzielczości Full HD,
  • Wygląd strony na przeglądarce Opera bardzo odbiega od wyglądu tej samej strony na przeglądarce Chrome,
  • Odczytanie tekstu na stronie jest niemożliwe, kiedy barwa monitora użytkownika jest niższa niż 32 bity.

Przejrzenie i przeanalizowanie danych pokazały nam, że ponad 30% użytkowników, których udało nam się pozyskać, nie miało wcale, lub miało bardzo utrudniony dostęp do „najlepszej” wersji naszej strony. Wystarczy wprowadzić drobne zmiany, o których wcześniej nie pomyśleliśmy, a być może uda nam się zwiększyć faktyczny potencjał witryny o 30%.

Bez znaczenia jest fakt, że liczba użytkowników pozostanie bez zmian, wzrośnie liczba potencjalnych klientów. Przecież nikt nie kupi niczego na stronie, na której nic nie widzi.

Kategorię PRZEGLĄDARKA I SYSTEM analizować można pod kątem aż 6 aspektów:

  • Przeglądarka,
  • System operacyjny,
  • Rozdzielczość ekranu,
  • Kolory ekranu,
  • Wersja dodatku Flash,
  • Inne -> obsługa języka Java.

Zastosowane poniżej przykładowe screeny dotyczą strony Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Przeglądarka

Tutaj mamy dostęp do informacji, w jaki sposób zachowują się użytkownicy Twojej witryny z podziałem na wykorzystywane przez nich przeglądarki.

Przeglądarka w Google Analytics

Na widocznym powyżej zrzucie ekranu widać, że użytkownicy przeglądarki Safari mają najwyższy współczynnik odrzuceń. Należałoby przeprowadzić test witryny na tej przeglądarce, bo prawdopodobnie, nie wszystkie elementy działają we właściwy sposób.

System operacyjny

Raport, który może posłużyć jako dodatek. To, z jakiego systemu korzystając użytkownicy nie ma kluczowego znaczenia.

System operacyjny w Google Analytics

Rozdzielczość ekranu

Rozdzielczość ekranu w Google Analytics

Prosty, ale bardzo istotny raport. Wypadałoby sprawdzić czy nasz współczynnik konwersji różni się, gdy przeglądający stronę użytkownicy korzystają z urządzeń o innych rozdzielczościach ekranu. Wynikać z tego może, że Ci, którzy często podejmują decyzję o opuszczeniu strony, nie widzą jej całej, poprzez brak widoczności niektórych elementów- to w wypadku ekranów o małej rozdzielczości. Jeżeli Twoją stronę odwiedza wielu takich użytkowników, dostosowanie wymiarów do nich może zwiększyć szanse na to, że zostaną oni na niej na dłużej i będą chętniej powracać.

Wersja dodatku Flash

informacje zawarte w tym raporcie powinny zainteresować Cię tylko wtedy, jeśli Twoja witryna korzysta właśnie z tej technologii. W innym wypadku, nie musisz zwracać na nią uwagi. Jeżeli poziom odrzuceń w najnowszej wersji dodatku Flash jest najwyższy, wypadałoby coś z tym zrobić.

Inne -> obsługa języka JAVA

Obsługa JAVA w Google Analytics

Tutaj możesz dowiedzieć się, ilu z Twoich użytkowników ma włączoną obsługę języka Java. Jeżeli na Twojej stronie widnieje wiele interaktywnych treści korzystających apletów Java i równocześnie wielu użytkowników ma wyłączoną ich obsługę, warto byłoby pomyśleć nad inną formą przekazania danej treści.

Kategorię SIEĆ analizować można pod kątem 2 aspektów:

  • Dostawca usług- tutaj dowiemy się, od jakich dostawców, nasi użytkownicy pozyskują internet,
  • Nazwa hosta- pokazuje w obrębie jakich witryn wyświetlana jest nasz treść.

Przeanalizowanie zakładki SIEĆ pomoże nam w jak największym stopniu pozbyć się spamu z Google Analytics. Ale jak to? Spam, na Google Analytics? Po co? Proste pytanie- prosta odpowiedź. W taki sposób „poważni marketerzy” chcą przyciągnąć Twoją uwagę. A nóż, klikniesz w link, podbijesz czyjeś wyniki i przy okazji dostaniesz całkiem w gratisie wirusa, który wyczyści Twoje konto, pozna Twoje dane itd. Tutaj, jak w pracy na budowie, warto trzymać się zasad BHP. Nie interesuj się, co kryje się pod dziwnymi stronami wysyłającymi spam na Twoje konto Google Analytics.

Poniższe rozwiązanie na pozbycie się spamu w GA będzie łatwe, na tyle ile się da, by było skuteczne.

Wykluczenie ruchu z obcych hostów.

Znaczna część spamu w GA generowana jest metodą skryptową. Znaczy to, nie mniej, nie więcej, że nie dochodzi do realnej wizyty na stronie, a jedynie na wysłaniu tzw. hita na serwer Google Analytics z Twoim (wygenerowanym losowo) identyfikatorem GA. Żeby sprawdzić, ile takich wizyt miało miejsce musisz się udać w raport Odbiorcy / Technologia / Sieć, po zmianie wymiaru podstawowego na Host:

Ruch z obcych hostów w Google Analytics
Musisz tutaj zwrócić uwagę na wszystkie wartości inne niż dres Twojej strony WWW. Zaliczyć tutaj możesz z całą pewnością (non set), google itp. Warto zostawić adresy, z których mogą być dokonywane wizyty z użyciem tłumacza Google do Twojej strony, czy adresy Twojego usługodawcy płatności online oraz innych usług związanych z Twoją stroną. Jeśli potrzebujesz pomocy z założeniem filtru na host, odsyłam:

Ciekawy link

Należy pamiętać, że nie da się cofnąć nałożonego filtru. To, co zostanie już „przemielone” przez GA pozostanie już takie na zawsze. Dlatego warto mieć na koncie przynajmniej jeden całkowicie niefiltrowany widok dla każdej śledzonej domeny.

Wyjaśnienia, wnioski, podsumowania.

Dla kogo Google Analytics? Dla każdego! Do zrozumienia i wdrożenia w życie możliwości w nim zawartych wystarczy umiejętność czytania, analizowania i myślenia. W internecie dostępna jest cała gama kursów, artykułów, case study czy nawet tutoriali na Youtube. Nie czarujmy się, żeby zarabiać na stronie, bądź na naszym sklepie internetowym, nie wystarczy wyszukać darmowego szablonu w byle jakim systemie zarządzania treścią i „wklepać” do niego naszą treść. Pieniądze w internecie można zarobić, ale tak jak wszędzie, trzeba choć troszkę pomyśleć. Należy się cieszyć, że Google Analytics istnieje, w dodatku w języku polskim i to jeszcze wersja za darmo w zupełności wystarczy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Czytając regulamin GA należy zwrócić uwagę, że w żadnym jego punkcie nieprzyznawane są nam prawa do danych zbieranych przy wykorzystaniu omawianego narzędzia. Umożliwiony zostaje nam jedynie dostęp do raportów tworzonych na podstawie tych danych.

Zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy, Użytkownik ma prawo do zdalnego dostępu do Raportów Użytkownika znajdujących się pod adresem www.google.com/intl/pl/analytics (lub innym adresem URL wskazanym w tym celu przez Google), oglądania ich i pobierania.

W zakładce technologie zawarte dane, nie są jedynie ciekawostkami, a danymi, które realnie mogą poprawić funkcjonowanie i widoczność naszej witryny w sieci.

W powyższym artykule zawarłam wszystkie mi znane i w 100 procentach zrozumiałe dla mnie części i funkcje Googla Analytics z zakładki Technologia. Śmiem twierdzić, że to co napisałam jest prawdą, całkowitą prawdą i tylko prawdą, jeśli jednak wkradł się tam drobny błąd, przepraszam, żałuję za grzechy.

Bibliografia

  1. Kaushik, Web Analytics 2.0. Świadome rozwijanie witryn internetowych, Gliwice: Helion 2010,
  2. Pomoc Google,
  3. https://searchenginewatch.com/sew/how-to/2298021/using-the-google-analytics-service-provider-report-for-lead-generation-insight (dostęp:27.11.2016)
The following two tabs change content below.

Padawan GA

Student na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dopiero się uczy, więc mógł popełnić błędy w artykule.

Ostatnie wpisy Padawan GA (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *