Postrzeganie kanału SEO w ostatnich latach zmienia się bardzo dynamicznie, oczywiście na jego korzyść. Przestajemy już myśleć o tym kanale w kategorii ostatniej szansy. Kanał ten był i często jeszcze jest traktowany jak „chłopiec do bicia”, niedoceniany i dołączany do szeregu aktywności marketingowych na samym końcu projektu. Na szczęście bez względu na wielkość i typ serwisu, coraz częściej dostrzegamy realne powody dla których powinniśmy uwzględnić aktywności SEO już w jego początkowej fazie.
Po stronie konsultanta
Ok, pewnie spora część konsultantów SEO chciałaby żeby zmiany w obrębie tego kanału nastąpiły dużo wcześniej, klienci bardziej się angażowali a stawki nie były porównywane z SEO pakietami allegro. Jednak jesteśmy na dobrej drodze, w końcu mamy to „coś”. Cierpliwość, która pozwoliła wytrwać do dziś i dotrzeć do miejsca w którym jesteśmy teraz. Gdzie działania SEO to już nie kwestia dodania nagłówka i tłumaczenia dla klienta po raz kolejny czym jest link zwrotny. To już prawdziwa gratka dla najlepszych.
Wzmożona aktywność dzielenia się wiedzą przez ekspertów SEO na wielu płaszczyznach w ostatnich latach, sprawiła iż wiedza ta stała się bardziej dostępna. Z kolei to bezpośrednio przekłada się na zmianę postrzegania aktywności SEO przez pryzmat „magicznych sztuczek”. Klienci mają teraz podstawową świadomość aktywności SEO, a przynajmniej realną potrzebę włączenia ich w biznes na poważnie.
Powyższe buduje nam nowe możliwości. Jedną z nich jest możliwość nawiązania współpracy z brand’em, który wcześniej nie brał działań SEO pod uwagę. Natomiast dziś realnie zastanawia się nad rekrutacją i zbudowaniem działu SEO od podstaw.
Po stronie klienta
Dla właścicieli większości firm z jednej strony jest to często zupełny skok w nieznane, gdzie często muszą pogodzić się z faktem udzielenia dużego kredytu zaufania i zdania się wyłącznie na wiedzę konsultanta. Z drugiej zaś otwiera ponownie nowe możliwości biznesowe, obarczone jak zwykle jakimś ryzykiem. Chociaż w tym przypadku raczej każdy właściciel biznesu powinien zawsze być świadom faktu iż ryzyko wpisuje w biznes na każdym jego etapie i jest jego nieodłącznym elementem. Ba! Bez ryzyka nie ma rozwoju.
Ponadto świadomość jakości ruchu organicznego i jego udział na tle innych kanałów – zdecydowanie zachęca do zainwestowania w rozwój kanału SEO. Zatem jak już wyczerpiemy naturalne czynniki, które budowały ten ruch nieświadomie na przestrzeni jakiegoś okresu – przychodzi okres stagnacji i zadajemy sobie kluczowe pytanie. Co dalej? Sami już nie damy rady, potrzebujemy wsparcia.
To naturalna kolej rzeczy, gdzie zazwyczaj przechodzimy do procesów rekrutacji i współpracy z agencjami zewnętrznymi. Zatem chciałbym w tym momencie skupić się szczególnie na procesie rekrutacyjnym i wesprzeć w przygotowaniu pytań na stanowisko SEO. Pytania pozwolą po części merytorycznie poznać schemat myślenia potencjalnego kandydata.
Napisałem po części, ponieważ realnie kandydata poznamy nie po odpowiedziach jakie nam udzieli w trakcie rozmowy czy też pisemnie w formie testu, a w naturalnym środowisku firmy, gdzie wpływać będzie na niego wiele czynników. Umówmy się, to właśnie współpraca na realnym projekcie w określonym czasie zbuduje właściwy obraz wybranego kandydata. A taka praca nie polega na sztywnych odpowiedziach na określone pytania – tylko praktycznym zastosowaniu tej wiedzy. Aczkolwiek pytania tego typu, pozwalają już na wstępie zweryfikować doświadczenie i potencjalne rokowanie kandydata.
Przejdźmy zatem do listy pytań, najlepiej w opcji wielokrotnego wyboru i formy otwartej.
Opcja wielokrotnego wyboru pozwoli lepiej zrozumieć podejście kandydata, w obliczu wielu nachodzących na siebie możliwości dot. danej aktywności SEO. Zaś pytania otwarte umożliwią udzielanie odpowiedzi nietypowych i w pełni swobodnych bez narzucenia opcji. Samym celem ich zadania jest jakość odpowiedzi, nie ilość.
Pytania zamknięte, zatem do rzeczy!
1. Na jakie pytania powinieneś sobie odpowiedzieć w momencie utraty widoczności SEO w rankingu?
( x ) Czy ucierpiał ruch organiczny?
( x ) Jakie frazy wypadły z rankingu?
( ) Czy ucierpiał ruch płatny?
( x ) Czy pojawiły się nowe problemy techniczne na stronie?
( x ) Czy wzrosła liczba linków zwrotnych?
( x ) Czy wzrosła liczba zindeksowanych stron witryny?
Dwa ostatnie punkty z listy powyżej należy rozumieć jako potencjalny wzrost toksycznych linków w profilu linkowym lub niepożądany wzrost liczby spamowych podstron przez działania zewnętrzne.
2. W którym obszarze słowo kluczowe ma istotne znaczenie?
( x ) Title tag
( ) Meta-Description
( ) Meta-Keywords
( ) Schema.org
( x ) Content
John Mueller (Webmaster Trends Analyst at Google) potwierdził w jednym ze swoich Hangouts’ów iż tag title jest czynnikiem rankingowym, jednak nie najistotniejszym.
Zaś Andrey Lipattsev (Search Quality Senior Strategist at Google), w jednym z kolejnych Hangouts’ów wymienił TOP3 czynników rankingowych – w tym content.
3. W jakim przypadku użyłbyś tagu Canonical
( x ) Różne wersje językowe
( x ) Duplikacja treści
( x ) Paginacja
( ) W połączeniu z no-index
Kombinacja użycia tagu rel=”canonical” w połączeniu z rel=”alternate” hreflang=”x” dla wersji językowych pozwoli dokładniej serwować adresy URL względem oczekiwanych wersji językowych.
Tagi dot. paginacji „rel=”next” and rel=”previous” stanowią niezależne koncepcje. Obie deklaracja jednak mogą zostać zawarte na tej samej stronie.
4. Czy prośba o ponowne rozpatrzenie strony w wynikach wyszukiwania Google może zostać wysłana po otrzymaniu filtra algorytmicznego?
( ) Tak
( x ) Nie
Prośbę o ponowne rozpatrzenie strony możemy wykonać tylko w momencie otrzymania manualnego filtra (kary), nie algorytmicznego.
5. W jaki sposób możesz zwiększyć efektywność indeksowania serwisu?
( ) Minimalizując kontekst treści w obrębie strony
( x ) Implementując linkowanie wewnętrzne
( x ) Implementując płaską strukturę strony
( x ) Używając tagu Canonical
( x ) Unikając duplikacji treści
O pojęciu takim jak budżet indeksowania witryny możemy przeczytać na oficjalnym blogu Google. Podobny wpis został także opublikowany wiele lat wcześniej, jak ułatwić indeksowanie podstron w obrębie własnej witryny. W każdym przypadku podkreślany jest fakt, że nie jest to czynnik rankingowy i w szczególności należy zadbać o efektywność indeksowania zwłaszcza przy bardzo rozbudowanych serwisach.
6. W jakim przypadku powinieneś użyć tagu no-index?
( x ) Dla stron, które nie powinny być zindeksowane
( ) Dla stron, które nie powinny być crawlowane
( ) Zawsze w połączeniu z robots.txt?
( ) W przypadku duplikacji treści
Google oficjalnie wskazuje iż tag no-index może zapobiec pojawieniu się niechcianej strony w wynikach wyszukiwań. Istotny w przypadku tagu no-index jest fakt, że strona z tym tagiem nie może być jednocześnie zablokowana w robots.txt.
7. Wszystkie inne czynniki są na podobnym poziomie, jaki profil linkowy będzie najbardziej pożądany?
( x ) 100 linków ze 100 różnych domen
( ) 1,000 linków z tej samej domeny
( ) 10,000 wewnętrznych linków
8. W jaki sposób możesz wpłynąć na sitelinki w wynikach wyszukiwań?
( ) Search Console
( x ) Meta-Robots
( x ) Canonical Tag
( x ) Linkowanie wewnętrzne
Obecnie sitelinki są generowane automatycznie. Możemy jednak pośrednio wpływać na ten element. Poprzez optymalizację struktury strony, zastosowanie tekstów kotwicy (anchor text) i tekstów alt, które zawierają przydatne informacje, są zwięzłe i nie powtarzają się. Pozwoli to dla bota lepiej poznać zawarte elementy na stronie i zbudować odpowiedią hierarchię istotności.
9. Jaka jest maksymalna liczba URL’i, która może zostać dodana do pliku mapy XML
( ) 500
( ) 5,000
( x ) 50,000
( ) 500,000
( ) 5,000,000
Przeglądając najlepsze praktyki w wykorzystaniu sitemap, możemy dowiedzieć się iż ograniczeniem jest na jeden plik poza ilością URL’i jest także rozmiar pliku.
10. Prawda czy fałsz, przekierowanie 301 przekazuje niemal taką samą wartość linku jak użycie tagu rel=”canonical”.
( x ) Prawda
( ) Fałsz
Jest to jeden z ciekawszych aspektów dot. kwestii tagu rel=”canonical” versus przekierowania 301. Tutaj możemy odnieść się do wypowiedzi Matta’a czy rel=’canonical” faktycznie przekazuje niemal taką samą wartość linku jak przekierowanie 301. Jak okazuje się, przekazuje – jednak w pierwszej kolejności są proponowane rozwiązania najbardziej pewne i popularne typu 301.
Pamiętajmy jednak, że z punktu widzenia użytkownika – nie zostanie on fizycznie przekierowany na właściwą wersję strony tak jak w przypadku przekierowania 301. Tag rel=”canonical” przekieruje wyłącznie bota poprzez wskazanie w kodzie strony właściwego adresu z treścią docelową.
11. Jeżeli URL’e mają tę samą treść pod adresem, domena.pl/zegarek i domena.pl/zegarek/, technicznie uważane jest to za duplikację treści i powinniśmy to rozwiązać.
( x ) Prawda
( ) Fałsz
Jest to kolejny szczegół pośród wielu innych, na który trzeba uważać. John Mueller dokładnie wytłumaczył sposób postrzegania ścieżek URL przez boty Google. Slash na końcu powoduje iż ścieżka jest traktowana jako nowa podstrona.
12. Dlaczego w wynikach organicznych Google, tytuł strony może zostać wyświetlony inny niż ten zdefiniowany w tagu Title
( ) Google posiłkuje się tagami title z innych wyszukiwarek, dopasowując go do swoich wyników wyszukiwań.
( x ) Twój tag title nie zawiera nazwy Twojego brandu lub słów kluczowych bliskich intencji wpisanych przez użytownika w wynikach wyszukiwań Google (czy też nie są zawarte na początku tagu). Dlatego Google może w tym miejscu użyć określoną treść z dowolnej części danej podstrony.
( ) Google wykorzystuje skonfigurowane kampanie Adwords Twojej strony, poprzez wyświetlanie wprowadzonych tam tytułów dla konkretnych ścieżek kampanii. Głównie w celu osiągnięcia wyższych wskaźników CTR.
( x ) Twoja strona posiada nagłówek H1, określający iż Google może używać tekstu w H1 zamiast tagu title w wynikach wyszukiwań.
( x ) Obie opcje B i D są prawidłowe
Matt Cutts tłumaczy, dlaczego Google może zmienić tytuł Twojej strony – nie uwzględniając obecnej jej wersji w tagu title. Główne powody to brak powiązania treści tagu title z zapytaniami wyszukiwanymi przez użytkownika, duplikacje tagu czy też brak zwięzłej i merytorycznej formy treści.
Fakt zmian i tego powody, potwierdza także swoją wypowiedzią Johna Mueller. Ponadto Google przygotowało pełne wytyczne jak przygotować użyteczne i wartościowe opisy stron.
13. Jeżeli strona zawiera więcej niż dwa tagi rel=”canonical”, Google..
( x ) Zignoruje je wszystkie
( ) Weźmie pod uwagę pierwszy napotkany
( ) Weźmie pod uwagę ostatni
( ) Sam zdecyduje, który jest właściwy dla strony i wybierze go
Na stronie pomocy Google, znajdziemy wpis dot. najczęściej popełnianych błędów związanych z tagiem rel=”canonical”. Przeczytamy również iż użycie więcej niż 2 tego typu tagów na jednej podstronie, spowoduje iż Google zignoruje je wszystkie.
14. Jaki status HTTP sugerowałbyś użyć w trakcie gdy Twoja strona zostaje zawieszona na czas prowadzenia prac serwisowych strony/serwera?
( ) 410
( ) 302
( ) 304
( x ) 503
( ) 307
Zgodnie z wytycznymi Google, status 503 jest właściwym wyborem w momencie przeprowadzania prac serwisowych serwisu. Status 503 wskazuje iż strona jest chwilowo niedostępna.
15. Prawda czy fałsz: tag rel=”canonical” może być użyty do wskazania treści na innej domenie.
( x ) Prawda
( ) Fałsz
Informacja o możliwości wykorzystania rel=”canonical” nie tylko w obrębie jednej domeny została potwierdzona już wiele lat wstecz. Możemy znaleźć także bardziej szczegółowe informacje w jaki sposób i kiedy powinniśmy używać rel=”canonical” na domenach zewnętrznych.
Pytania otwarte, jakie jest Twoje stanowisko w sprawie..
- Jakie kroki podjąłbyś po otrzymaniu kary za linki? Proszę wymień przynajmniej 4 kroki.
- Jak zweryfikowałbyś manualną karę?
- Czy mapa strony jest zawsze konieczna dla strony? Proszę wytłumacz, posługując się przykładami.
- Jakie zmiany pozwoliłyby uzyskać lepszy czas ładowania strony. Wymień przynajmniej 5 aktywności.
- Jakie narzędzia mogą być użyte do poniższych aktywności, wymień przynajmniej dwa:
- Odnalezienie błędów serwera oraz 404.
- Pełne techniczne przeskanowanie strony.
- Pomiar klikalności i wyświetleń z danej frazy kluczowej.
- Analiza profilu linkowego.
- Audyt użyteczności, mobilnej wersji strony.
- Jakie pytania zadasz klientowi przed rozpoczęciem prac SEO nad projektem? Wymień przynajmniej 3.
- Jak mierzysz sukces kampanii, wymień przynajmniej 4 czynniki KPI.
- Jak możesz sprawdzić frazy na jakie jesteś widoczny w wersji mobile.
- Jakich narzędzi używasz do wyszukania słów kluczowych?
- Jak zwiększyć CTR dla Twojego wyniku wyszukiwań?
- Jak skutecznie wykorzystać linkowanie wewnętrzne w obrębie serwisu, wymień przynajmniej 4 sposoby użycia.
- Jakie jest realne wykorzystanie Chrome 41 i jak się ma do Chromium?
- Czym jest SSR (server-side rendering) na tle aktywności SEO?
- Czym jest schema.org?
- Co oznacza mobile-first indexing w myśl kolejnych aktualizacji Google?
Brakuje odpowiedzi na pytania otwarte? Nie martw się, przygotowałem specjalnie w tym celu dokument z pełnym zestawem pytań zamkniętych i otwartych do pobrania tutaj. Pobierając cały zestaw, możesz w każdym momencie wrócić do pytań i wykorzystać je w trakcie rekrutacji SEO.
Pamiętaj, że jest to tylko część pytań jakie możesz zadań w trakcie rozmowy poza pytaniami miękkimi. Nie ograniczaj się wyłącznie do tej listy. Założę się jednak iż każda potencjalna osoba rekrutowana na stanowisko SEO, doceni fakt merytoryczności całego procesu. Zaś strona rekrutująca nie będzie miała sobie nic do zarzucenia w kwestii praktyczności zadawanych pytań.
Jakub Alizade Sani
Ostatnie wpisy Jakub Alizade Sani (zobacz wszystkie)
- Jak skutecznie rozwijać ruch organiczny w branży RTV/AGD? - 12 października 2018
- 30 pytań z odpowiedziami, które warto zadać podczas rozmowy rekrutacyjnej SEO - 6 sierpnia 2018
- Jak budować solidne relacje z klientem – Czynniki sukcesu SEO - 31 marca 2017
Co oznacza pusty canonical 🙂
„Jakie jest realne wykorzystanie Chrome 41 i jak się ma do Chromium?”
Może mi to ktoś wyjaśnić ? Nie bardzo rozumiem powiązania z SEO ?
Chromium – tu masz odpowiedź: https://developers.google.com/search/docs/guides/rendering
ale maja podbić wersję