3 techniki tworzenia opisów produktów – kiedy i jak je zastosować? Część II: AIDA

Opisy produktów - TomTom

Ostatnio napisałam parę słów o najbardziej podstawowej technice sprzedaży – SLB – do zastosowania podczas tworzenia opisów produktów. Dziś na tapecie mamy natomiast bardziej złożony, lecz równie dobrze znany model – AIDA.

AIDA | Attention-Interest-Desire-Action

Technika ta wymaga stworzenia nieco większej ilości treści. Szczególnie wymagający jest tutaj krok trzeci, w którym to należy wzbudzić w odbiorcy chęć posiadania danego produktu.

Dla kogo AIDA?

  • Dla tych wszystkich, którzy mają trochę więcej czasu i chęci na przygotowanie dobrych opisów.
  • AIDA dobrze sprawdzi się też w przypadku produktów, których cechy wymagają wyjaśnienia, a samo zdjęcie nie przykuje uwagi w wystarczającym stopniu lub nie będzie działać sprzedażowo (np. sprzęt elektroniczny lub żywność ekologiczna).

O co tutaj chodzi? Krok po kroku:

1. Attention, czyli przykucie uwagi.

Podobnie jak w modelu SLB, należy tutaj zwrócić uwagę klienta na produkt. Zwykle trzeba złapać go już na:

  • liście przedmiotów:
    Opisy produktów - Bosh
    Opisy produktów - Tołpa
    Źródło: www.tolpa.pl

     

  • lub wręcz na stronie głównej serwisu (np. gdy promujemy jakiś konkretny przedmiot). Pomóc może np. dedykowana grafika ze zdjęciem produktu, opatrzona dobrym tekstem:
    Opisy produktów - X-Kom
    Źródło: www.x-kom.pl


    Opisy produktów - 5-10-15

    Źródło: www.51015kids.eu


    Opisy produktów - TomTom

    Źródło: www.tomtom.com


2. Interest, czyli wzbudzenie zainteresowania.

Wzbudzić zainteresowanie możemy nie tylko słowem, ale i obrazem. Sekcja ta powinna być krótka, treściwa i intrygująca – tak, by nakłonić klienta do gruntownego zapoznania się z przedmiotem:

Opisy produktów - X-Kom
Źródło: www.x-kom.pl


Opisy produktów - Sony

Źródło: www.sony.pl


3. Desire, czyli wzbudzenie chęci posiadania.

To jest kluczowa część całego opisu. W tym momencie musimy przekonać odbiorcę, że oferowany produkt jest mu niezbędny. Nie wystarczy więc wymienić zalety produktu – trzeba pokazać, jakie problemy rozwiązuje, jak zmieni się jakość życia/pracy/odpoczynku klienta po zakupie, co może dzięki niemu zyskać.

Opisy produktów - Sony
Funkcje przedstawione na interaktywnej grafice. Źródło: www.sony.pl
Opisy produktów: skinChemists
Źródło: www.skinchemists.com.pl
Opisy produktów - Sony
Jakość przedstawiona bez słów. Źródło: www.sony.pl


4. Action, czyli nakłonienie do zakupu.

Na samym końcu ostatecznie przekonujemy klienta do zakupu w naszym(!) sklepie. Kusimy darmową dostawą, programem lojalnościowym, rabatem, gratisem, możliwością zwrotu towaru…

Opisy produktów: Tołpa
Źródło: www.tolpa.pl
Opisy produktów: Empik
Źródło: www.empik.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


BONUS

Wydawać by się mogło, że opis przygotowany zgodnie z modelem AIDA musi być strasznie długi i zawierać dużo tekstu, lecz nic bardziej mylnego. Oczywiście czasem jest to nieuniknione, szczególnie, gdy opisujemy elektronikę, ale wiele istotnych informacji można przedstawić w formie obrazkowej.
Trzeba też pamiętać o tym, że nie należy ubierać w zdania całej specyfikacji technicznej – takie działanie jest pozbawione sensu, ponieważ tylko dublujemy przekaz. Specyfikacja powinna znaleźć się w zupełnie innym miejscu (tak samo jak składy produktów kosmetycznych czy żywnościowych). Wystarczy zaprojektować dla niej osobną zakładkę lub umieścić gdzieś pod opisem:

Opisy produktów - Sony
Źródło: www.sony.pl

W samym tekście należy zawrzeć tylko te najbardziej istotne i/lub wymagające wyjaśnienia cechy przedmiotu.


W następnej części poradnika – DIPADA.

The following two tabs change content below.
Tekster z pasją, entuzjastka mediów społecznościowych, od ponad 6 lat nieprzerwanie działająca w obszarze marketingu internetowego. Aktualnie prowadzi prawdziwą kuźnię dobrych treści - Strzygi.pl - dostarczając klientom wysokiej jakości teksty i kreacje graficzne - na strony www i nie tylko.

Jeden komentarz do “3 techniki tworzenia opisów produktów – kiedy i jak je zastosować? Część II: AIDA

  1. Mam odtrutkę! 😉 http://aboutproducts.pl/blog/jak-tworzyc-skuteczne-opisy-produktow-antyporadnik Podaję bo o ile część o AIDA jest ok, o tyle pozostałe strony poradnika to straszny misz masz. Nie wyobrażam sobie sprzedawać takich teorii klientowi, w tym sensie, że podążając za nimi, może wyjść nam prawdziwy koszmarek jeśli chodzi o liczbę zastosowanych elementów. Dużo ważniejsze może się np. okazać dopasowanie opisów do konwencji sklepu, niż upakowanie na siłę (zgodnie z teoriami) iluś tam dodatków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *