Sojusz Certyfikowanych Nadawców (The Certified Senders Alliance; CSA) zestawił 10 sprawdzonych wytycznych na rok 2020, których należy się zdecydowanie trzymać, przynajmniej w przypadku, gdy chcesz w nadchodzącym roku prowadzić udane kampanie e-mail marketingowe oraz stawiasz na oparte na zaufaniu relacje z obecnymi i przyszłymi klientami.
1. Cenny skarb: adresy wysokiej jakości
Tworząc swoją bazę mailingową umieszczaj w niej tylko adresy osób, które pozyskałeś legalnie, o których wiesz, że chcesz posiadać o nich informacje i których zgodę na posiadanie danych zawsze możesz udowodnić. Zapewnia Ci to nie tylko bezpieczeństwo prawne, ale chroni także Twoją reputację i buduje zaufanie Twoich klientów. Mała lista mailingowa z wysokiej jakości adresami jest lepsza niż duża baza z adresami uzyskanymi z co najmniej wątpliwych źródeł.
W każdym przypadku stosuj procedurę „Double Opt-In”. W razie jakichkolwiek niejasności musisz być w stanie w każdej chwili jednoznacznie wykazać, że posiadasz zgodę każdej osoby do której wysłałeś wiadomość e-mail na otrzymywanie przez nią e-maili Twojego autorstwa. A z Double Opt-In (DOI) jesteś po bezpiecznej stronie.
2. Mów prostym językiem
Bądź szczery, nawet jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych subskrybentów do Twojego newslettera. Powiedz, co jest Twoim celem w jasnych i zrozumiałych słowach i nie „ukrywaj” swojej prośby o zgodę na otrzymywanie reklam. Odbiorca zauważy to najpóźniej wtedy, gdy otrzyma newsletter, o który nie prosił świadomie, a następnie zirytowany ponownie go anuluje – lub co gorsza – oznaczy w swojej skrzynce pocztowej jako spam.
3. Uwaga pułapka
Nie wpadnij w pułapkę. Jeśli wyślesz pocztę do pułapki na spam, ucierpi Twoja reputacja poważnego nadawcy i szybko znajdziesz się na czarnej liście. Bądź transparentny, regularnie i starannie aktualizuj swoje listy adresowe. Natychmiast usuwaj z listy nieaktywne adresy i nie wysyłaj wiadomości na stare adresy, których nie używałeś od lat.
4. Bądź transparentny
Jeśli Twój dostawca usług poczty elektronicznej (e-mail service provider; ESP) oferuje tę opcję, użyj Feedback-Loop (FBL), czyli pętli zwrotnej. Dzięki temu otrzymasz od swojego dostawcy usług e-mailowych informację zwrotną o adresatach, którzy klasyfikują Twoją pocztę jako spam lub śmieci (junk e-mail). To również pomaga w utrzymaniu przejrzystości Twojej listy mailingowej, oczywiście jedynie w przypadku, gdy stosowne adresy usuwasz z listy natychmiastowo.
5. Uwaga przy konkursach
Jeśli jako współsponsor bierzesz udział w konkursie w celu pozyskania adresów: upewnij się, że liczba sponsorów jest niewielka (maks. 8) oraz że w każdej chwili masz dostęp do deklaracji zgody adresata.
6. Dotrzymuj słowa
Trzymaj się ustalonych uzgodnień: Jeśli masz zgodę na wysyłanie newslettera o modzie, nie wysyłaj reklam samochodowych. Jeśli nawiązałeś już relację z odbiorcą konkretnego produktu, upewnij się, że wysyłasz mu tylko informacje o tych samych lub podobnych produktach. W innych przypadkach należy wysyłać reklamę tylko tych produktów lub usług, które są wymienione w oświadczeniu o zgodzie. Unikaj używania w deklaracji zgody ogólnikowych terminów branżowych, takich jak „finanse i ubezpieczenia” czy „sprzedaż wysyłkowa”.
7. Prawo jest prawem
Przestrzegaj rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych (RODO). Zawsze. Nie tylko dlatego, że grożą Ci teraz wysokie grzywny za jego nieprzestrzeganie, ale również dlatego, że naruszenie prawa zagraża Twojej dobrej reputacji i naraża zaufanie Twoich klientów. Jeśli spełniasz kryteria Certified Senders Alliance (CSA) i uzyskasz tam certyfikat, jesteś w dużej mierze po bezpiecznej stronie, również w odniesieniu do RODO.
8. Nie bądź phisherem
Chroń siebie i swoją markę przed byciem wykorzystanym do ataku phishingowego. Używaj standardów SPF, DKIM i DMARC podczas wysyłania wiadomości e-mail. Z pomocą Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC), Sender Policy Framework (SPF) oraz Domain Keys Identified Mail (DKIM) masz możliwość zapewnienia wyraźnego rozpoznawania Twoich e-maili przez dostawcę skrzynek pocztowych i jednocześnie określenia, jak powinien on obsługiwać e-maile, które rzekomo pochodzą od Ciebie. Dzięki temu wiadomości e-mail typu phishing mogą być niezawodnie wykrywane i filtrowane zanim dotrą do odbiorcy i przyniosą Twojemu klientowi ewentualne szkody.
9. Liczy się zawartość
Jeśli znasz oczekiwania swoich klientów i przekazujesz im dokładnie te treści, które chcą przeczytać, zrobiłeś już duży krok w kierunku konwersji. W którym punkcie podróży klienta (Customer Journey) znajduje się właśnie adresat mojego newslettera, jak nawiązywać z nim kontakt, jakie informacje są dla niego adekwatne i interesujące? Adekwatność budzi zainteresowanie, zacieśnia więzi z już istniejącymi klientami i generuje nowych.
Jeśli trzymasz się powyższych założeń, już (prawie) nic nie stoi na przeszkodzie, aby osiągnąć sukces w e-mail marketingu. Ale istnieje jeszcze dziesiąte dobre postanowienie:
10. Ostatnie ale nie mniej ważne: Szczyt CSA poświęcony e-mail marketingowi
Odwiedź CSA Email Summit 2020 w dniach 22-24 kwietnia w Kolonii. W ciągu trzech dni eksperci ds. marketingu, komputerowi nerdowie oraz kadry kierownicze z ponad 15 krajów będą dyskutować o nowych osiągnięciach w branży elektronicznej. Tutaj dowiesz się z pierwszej ręki, co składa się na dobry e-mail, jak chronić siebie i swoją markę przed nadużyciami w świecie internetu oraz jak utrzymać zaufanie odbiorców. Jeśli Cię to interesuje, więcej informacji na temat szczytu możesz uzyskać tutaj.
Podsumowując, dobra reputacja, odpowiednia treść oraz konsekwentne dbanie o jakość listy mailingowej to podstawa.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami związanymi z Silesia SEM i informacjami o marketingu internetowym w sieci. Nie spamujemy.
Zostanie wysłany do Ciebie e-mail potwierdzający: przeczytaj zawarte w nim instrukcje, aby potwierdzić subskrypcję.
Julia Janßen-Holldiek
Ostatnie wpisy Julia Janßen-Holldiek (zobacz wszystkie)
- Logotyp w skrzynce odbiorcy poczty elektronicznej – nowy standard BIMI zachwyca marketerów, technologicznych freaków i odbiorców poczty - 16 września 2020
- Co firmy wysyłające e-maile do klientów muszą brać pod uwagę w czasach pandemii? - 7 maja 2020
- 10 obowiązkowych postanowień na efektywny marketing e-mailowy w 2020 roku - 17 lutego 2020